WanFie Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Afgelopen weekend heb ik de interlinks tussen mijn CD speler (Consonace Droplet 5.0) vervangen. Tot voor kort speelde ik met interlinks met cinch aansluitingen aan beide zijden. Nu is dat aan een zijde XLR en aan de andere kant cinch stekkers. Het draadmateriaal en constructie is hetzelfde. N.l. 8 zeer dunne met elkaar gevlochten draadjes van verzilverd koper met teflon isolatie. Voor de XLR kabels is er geen afscherming aangelegd, maar slechts een dun draadje parallel aan de vlecht. Aan de XLR zijde is de vlecht is verbonden met aansluiting 1 en 2. de massadraad op drie. Aan de cinchzijde is het draadje wat van 2 afkomt op de pen aangesloten, de andere twee draden op de buitenkant. Als stekkers zijn standaard Neutrik XLR's gebruikt met zilveren contacten. De cinch zijn Neutrik Profigold stekkers. Op m'n oude kabels zaten (in mijn ogen) erg goede VLS stekkers met vergulde contacten. Doordat ik nu met XLR speel, moet ik natuurlijk gebruik maken van de XLR aansluitingen op m'n Droplet. Deze aansluiting geeft de dubbele spanning wat een verschil van 3 dB betekent. Dat moet ik m'n voorversterker dus zachter zetten om een goed vergelijk te hebben. Met de cinch aansluiting loopt het signaal evenals gebalanceerd via de buisjes in de speler. Nu komt het: Ik heb nooit gedacht dat dit zo'n groot verschil kon maken.... Het verschil met de platenspeler is veel kleiner geworden. Het soms wat saaie geluid (in vergelijk met de draaitafel) van de Droplet heeft veel meer klank gekregen. Ook galm en uitsterven van klanken zijn veel beter te volgen. Bovendien zijn vrouwenstemmen die soms wat scherpe randjes kregen weer wat vriendelijker geworden. Ik kan dus iedereen die gebalanceerde aansluitingen op z'n speler heeft aanraden dezelfde test ook eens te doen. Kennelijk is er niet perse een XLR ingang op de voorversterker nodig om een behoorlijke verbetering te horen. Kan iemand e.e.a. misschien technisch verklaren..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Met de cinch aansluiting loopt het signaal evenals gebalanceerd via de buisjes in de speler. Dat snap ik niet. Cinch is single ended (En ik kan verder ook geen verklaring geven..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 maart 2010 Author Report Share Posted 1 maart 2010 Met de cinch aansluiting loopt het signaal evenals gebalanceerd via de buisjes in de speler. Dat snap ik niet. Cinch is single ended (En ik kan verder ook geen verklaring geven..) Gewoon goed lezen. Ik bedoel dat de cinch EN de gebalanceerde aansluitingen via dezelfde buisjes lopen... Dat er geen wezelijk verschil is dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Ik was je net voor met goed lezen.. Mijn ogen zijn nu helemaal open Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Signal-to-noise ratio: More than 115dB (XLR output) Signal-to-noise ratio: More than 100dB (Vacuum tube RCA output Helemaal identiek zijn de specs dus niet. "With balanced and single-ended outputs as well as an RCA-carried S/PDIF digital output, the specs claim a S/N ratio of 100/115dB respectively for the RCA and XLR paths, suggesting true balanced operation of the circuit. " De gebalanceerde schakeling heft dus echt (hoorbaar) bepaalde stoorgeluiden op. De single ended gebruikt waarschijnlijk maar 1 signaal draad en voert die storingen wel naar de versterker. Dit heeft natuurlijk alleen voordelen als de schakeling echt gebalanceerd is opgezet. Hier schrijft men ook "fully balanced, valve pre-out, flag ship of opera ", dus dat zit wel goed http://www.chinese-hifi.co.uk/consonance.htm 1200 B.pond, dat is wel een koopje zeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Dit heeft natuurlijk alleen voordelen als de schakeling echt gebalanceerd is opgezet. Wordt dit dan niet teniet gedaan nu? Door de negatieve uitgang aan aarde te leggen lijkt het mij dat je het voordeel van gebalanceerd kwijt bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Tsja, voor cinch m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Dit heeft natuurlijk alleen voordelen als de schakeling echt gebalanceerd is opgezet. Wordt dit dan niet teniet gedaan nu? Door de negatieve uitgang aan aarde te leggen lijkt het mij dat je het voordeel van gebalanceerd kwijt bent. Ja daar heb je wel een punt. De algemene wijsheid http://www.popschoolmaastricht.nl/college_...altransport.php geldt natuurlijk alleen als de hele gebalanceerde keten ergens een verschilversterker passeert.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Dit heeft natuurlijk alleen voordelen als de schakeling echt gebalanceerd is opgezet. Wordt dit dan niet teniet gedaan nu? Door de negatieve uitgang aan aarde te leggen lijkt het mij dat je het voordeel van gebalanceerd kwijt bent. Ja daar heb je wel een punt. De algemene wijsheid http://www.popschoolmaastricht.nl/college_...altransport.php Geldt natuurlijk alleen als de hele gebalanceerde keten ergens een verschilversterker passeren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 maart 2010 Report Share Posted 1 maart 2010 Ik zit er nog even over na te denken maar het lijkt mij ook niet zo fijn voor de negatieve versterker trap. Je sluit gewoon een uitgang kort naar aarde en niet even maar voor een lange tijd. Gaat daar niet een boel negatieve spanning lopen? En sloop je daar je CD speler niet mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 "Aan de XLR zijde is de vlecht is verbonden met aansluiting 1 en 2. de massadraad op drie. Aan de cinchzijde is het draadje wat van 2 afkomt op de pen aangesloten, de andere twee draden op de buitenkant. " Pin 1 is aarde, 2 +, 3 -. Nu heb je - kortgesloten. Niet goed. "Doordat ik nu met XLR speel, moet ik natuurlijk gebruik maken van de XLR aansluitingen op m'n Droplet. Deze aansluiting geeft de dubbele spanning wat een verschil van 3 dB betekent." Dubbele spanning is 6dB, niet 3dB. Maar je hebt geen dubbele spanning als je een fase kortsluit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 http://www.chinese-hifi.co.uk/consonance.htm1200 B.pond, dat is wel een koopje zeg. "Most of Items located in China and we Will dispatch directly from our distributor to customer." Komen dus nog wel wat onvoorziene kosten bij dus (invoerrechten, BTW). Ik heb zelf ook aan aantal jaren met veel plezier met een droplet gedraaid en klinkt inderdaad veel beter gebalanceerd dan via cinch. Maar ik heb altijd met gebalanceerde voor- en eindversterker(s) gedraaid dus kan niet zoveel zeggen over mogelijke verschillen als de rest van de keten niet gebalanceerd zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 maart 2010 Author Report Share Posted 2 maart 2010 Signal-to-noise ratio: More than 115dB (XLR output) Signal-to-noise ratio: More than 100dB (Vacuum tube RCA output Helemaal identiek zijn de specs dus niet. "With balanced and single-ended outputs as well as an RCA-carried S/PDIF digital output, the specs claim a S/N ratio of 100/115dB respectively for the RCA and XLR paths, suggesting true balanced operation of the circuit. " De gebalanceerde schakeling heft dus echt (hoorbaar) bepaalde stoorgeluiden op. De single ended gebruikt waarschijnlijk maar 1 signaal draad en voert die storingen wel naar de versterker. Dit heeft natuurlijk alleen voordelen als de schakeling echt gebalanceerd is opgezet. Hier schrijft men ook "fully balanced, valve pre-out, flag ship of opera ", dus dat zit wel goed Ik begrijp dan weer niet goed waarom ze de cinch aansluiting zo "slecht" maken. Of is mijn manier van aansluiten nu dan net zo slecht als de fabrieks cinch..?? Dan is de vraag nog meer... waarom klinkt het nu beter...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Ik zit er nog even over na te denken maar het lijkt mij ook niet zo fijn voor de negatieve versterker trap.Je sluit gewoon een uitgang kort naar aarde en niet even maar voor een lange tijd. Gaat daar niet een boel negatieve spanning lopen? En sloop je daar je CD speler niet mee? Als je volumeknop bijna dicht staat gaat het meeste signaal ook naar aarde, dat werkt toch ook prima? Uiteindelijk gaat alles naar aarde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Als je volumeknop bijna dicht staat gaat het meeste signaal ook naar aarde, dat werkt toch ook prima?Uiteindelijk gaat alles naar aarde Fout! Jij haalt stroom en spanning door elkaar (denk ik). Bij bijna dichte volumeknop tap je alleen maar een kleiner signaal af, dat dan doorgaat naar de volgende trap. Totaal geen kortsluiting! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Fout!Jij haalt stroom en spanning door elkaar (denk ik). Bij bijna dichte volumeknop tap je alleen maar een kleiner signaal af, dat dan doorgaat naar de volgende trap. Totaal geen kortsluiting! En wat gebeurt er dan met de rest van het signaal dat je niet gebruikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 maart 2010 Author Report Share Posted 2 maart 2010 Ik zit er nog even over na te denken maar het lijkt mij ook niet zo fijn voor de negatieve versterker trap.Je sluit gewoon een uitgang kort naar aarde en niet even maar voor een lange tijd. Gaat daar niet een boel negatieve spanning lopen? En sloop je daar je CD speler niet mee? Kennelijk is dat niet zo bij een uitgangstrafootje. Ik weet overigens niet hoe de uitgang van de Droplet is opgebouwd, maar indien met een trafo uitgevoerd zou de spanning op de overblijvende helft verdubbeld worden. Op de foto's in diverse reviews (b.v. 6moons) staan wel een paar kleine blokjes in de buurt van de uitgang, maar of dit trafo's zijn... ik zou het niet weten... Ik zou hier wel eens meer van willen weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 2 maart 2010 Report Share Posted 2 maart 2010 Kennelijk is dat niet zo bij een uitgangstrafootje. Ik weet overigens niet hoe de uitgang van de Droplet is opgebouwd, maar indien met een trafo uitgevoerd zou de spanning op de overblijvende helft verdubbeld worden. Op de foto's in diverse reviews (b.v. 6moons) staan wel een paar kleine blokjes in de buurt van de uitgang, maar of dit trafo's zijn... ik zou het niet weten... Ik zou hier wel eens meer van willen weten. Volgens mij zijn dat relais (ipv muting transistoren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 maart 2010 Report Share Posted 3 maart 2010 Ik zou hier wel eens meer van willen weten. De 6moons foto's zijn vrij duidelijk (zo heeft die site toch nog enig nut). We zien vier triodes, vier uitgangscondensatoren, en twee dubbele relais. Verder is er nog een printbaantje dat een veelzeggende richting uitgaat... Aangezien ik twee ingenieursdiploma's heb, en daarnaast de complete werken van A.C.Doyle meermaals heb gelezen, zeggen we met zekerheid: Heel dat boeltje is gebalanceerd en drijft de XLRs aan. Daarnaast drijft een fase van hetzelfde boeltje de RCAs aan. M.a.w. er is geen enkel verschil wanneer je een niet-gebalanceerde connectie maakt via de RCAs of via een fase van de XLR-connector. Maar jij hebt de niet-gebruikte fase nu wel kortgesloten, waardoor de betreffende triodehelften meer stroom moeten leveren, en de totale buizenvoeding sterk gemoduleerd wordt. Misschien vind je dat geluid wel mooier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 maart 2010 Report Share Posted 3 maart 2010 En wat gebeurt er dan met de rest van het signaal dat je niet gebruikt? Niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 maart 2010 Author Report Share Posted 3 maart 2010 Ik zou hier wel eens meer van willen weten. De 6moons foto's zijn vrij duidelijk (zo heeft die site toch nog enig nut). We zien vier triodes, vier uitgangscondensatoren, en twee dubbele relais. Verder is er nog een printbaantje dat een veelzeggende richting uitgaat... Aangezien ik twee ingenieursdiploma's heb, en daarnaast de complete werken van A.C.Doyle meermaals heb gelezen, zeggen we met zekerheid: Heel dat boeltje is gebalanceerd en drijft de XLRs aan. Daarnaast drijft een fase van hetzelfde boeltje de RCAs aan. M.a.w. er is geen enkel verschil wanneer je een niet-gebalanceerde connectie maakt via de RCAs of via een fase van de XLR-connector. Maar jij hebt de niet-gebruikte fase nu wel kortgesloten, waardoor de betreffende triodehelften meer stroom moeten leveren, en de totale buizenvoeding sterk gemoduleerd wordt. Misschien vind je dat geluid wel mooier. Kijk... nu wordt het interessant.. Ik ga vanavond de andere interlinks weer eens aansluiten en luisteren of ik me het allemaal maar verbeeld..., Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 maart 2010 Report Share Posted 3 maart 2010 En wat gebeurt er dan met de rest van het signaal dat je niet gebruikt? Niets. Dus naar aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 maart 2010 Author Report Share Posted 3 maart 2010 Ik zou hier wel eens meer van willen weten. De 6moons foto's zijn vrij duidelijk (zo heeft die site toch nog enig nut). We zien vier triodes, vier uitgangscondensatoren, en twee dubbele relais. Verder is er nog een printbaantje dat een veelzeggende richting uitgaat... Aangezien ik twee ingenieursdiploma's heb, en daarnaast de complete werken van A.C.Doyle meermaals heb gelezen, zeggen we met zekerheid: Heel dat boeltje is gebalanceerd en drijft de XLRs aan. Daarnaast drijft een fase van hetzelfde boeltje de RCAs aan. M.a.w. er is geen enkel verschil wanneer je een niet-gebalanceerde connectie maakt via de RCAs of via een fase van de XLR-connector. Maar jij hebt de niet-gebruikte fase nu wel kortgesloten, waardoor de betreffende triodehelften meer stroom moeten leveren, en de totale buizenvoeding sterk gemoduleerd wordt. Misschien vind je dat geluid wel mooier. Kijk... nu wordt het interessant.. Ik ga vanavond de andere interlinks weer eens aansluiten en luisteren of ik me het allemaal maar verbeeld..., Dus even vanalles geprobeerd... Op de Cinch aansluiting klonk het inderdaad weer wat scherper en met minder galm... Toch vreemd... wanneer het hetzelfde zou zijn. Op advies van m'n broer heb ik het nu toch wat anders aangesloten. Pen 3 is nu losgemaakt van aarde zodat het gebalanceerde signaal aan de CD spelerzijde niet meer aan massa hangt. Maar zullen jullie nu zeggen... dan hangt die nog steeds aan massa via het aardkontact van de CD speler in het stopcontact en de voorversterkermassa. Daarom heb ik de CD speler nu dus niet meer aan het massacontact hangen. Ik spreek telkens over massacontact omdat dit de middenaftakking van de gebalanceerde trafo is, die niet met aarde is verbonden, maar wel met de afschermingen van de aangesloten apparaten. De Cd speler nu dus niet meer. Wat ik wel vreemd vind is, dat het dus niet harder speelt. Op de cinchaansluiting kon ik dat overigens ook niet waarnemen. Nu is er dus niks meer kortgesloten en speel ik met de gebalanceerde uitgang op een ongebalanceerde voorversterkeringang. Over de klank zeg ik effe nog niks, door alle veranderingen weet ik eigenlijk niet meer waar ik precies naar luister. Eerst maar weer eens even rustig luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 maart 2010 Report Share Posted 3 maart 2010 Wat ik wel vreemd vind is, dat het dus niet harder speelt. Dat is niet vreemd, omdat je maar de helft van het gebalanceerde signaal gebruikt. En vermits die helft van nature al aan de RCA connector van de Droplet hangt kun je lang zoeken naar verschillen: die zijn er niet. "Dus naar aarde." Nee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 3 maart 2010 Report Share Posted 3 maart 2010 In alle oprechtheid: waarheen dan wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts