Jump to content

Gebalanceerd naar cinch...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Er zitten 2 dubbel-triodes type 6h30 in de speler, het is aannemelijk dat die als kathodevolger staan geschakeld.

In dat geval zit er een scheidingscondensator en waarschijnlijk ook wel een serieweerstandje in de uitgangsleiding.

Dat zal overigens ook het geval zijn als de schakeling een gemeenschappellijke kathode is.

Niet ideaal, maar ook niet echt schadelijk voor de buisjes als het zo is aangesloten zoals Spido heeft getekend.

Dank je. Dit lijkt inderdaad zo te zijn.

Maar zou het kunnen dat dit beter klinkt dan de cinch aansluiting..?? Ik bedoel. het lijkt een fractie harder te gaan en er is duidelijk meer galm en uitklinken vaninstrumenten te horen. Bovendien is het stereobeeld breder geworden.

:)

Het hangt er maar vanaf waar het cinch-signaal wordt afgenomen en waar de XLR-plus vandaan komt.

Heb je al eens geprobeerd de XLR-min voor het signaal te gebruiken en de plus tegen ground te leggen?

Het hangt er maar vanaf waar het cinch-signaal wordt afgenomen en waar de XLR-plus vandaan komt.

Heb je al eens geprobeerd de XLR-min voor het signaal te gebruiken en de plus tegen ground te leggen?

Nee, w

Wel, in theorie zou je dan hetzelfde resultaat moeten verkrijgen als wanneer je slechts de plus zou gebruiken.

Als er een merkbaar verschil is, dan is de uitgangstrap wellicht een kathodyne-fasedraaier (met zo'n enorme stroomtrekker als de 6h30 zou dat best nog wel eens goed kunnen gaan!).

Zou wel aardig zijn, ik heb dat zelf eens zo gedaan om een gebalanceerde UcD aan te sturen maar het is een on-orthodox idee om zo een CD-speler uitgang uit te voeren.

Beste Hans,

Misschien kun je eens een geheel gebalanceerde voorversterker uitproberen, in combinatie met je Droplet?

Zoals de Musical Fidelity A1 FBP. ( http://www.whathifi.com/News/Musical-Fidel...d-preamplifier/ )

Of de Primare Pre30. ( http://www.whathifi.com/Review/Primare-Pre30/ )

En dan nog liefst gecombineerd met een stereo-eindversterker (of twee losse eindversterkers) met gebalanceerde ingangen, natuurlijk?

Beste Hans,

Misschien kun je eens een geheel gebalanceerde voorversterker uitproberen, in combinatie met je Droplet?

Zoals de Musical Fidelity A1 FBP. ( http://www.whathifi.com/News/Musical-Fidel...d-preamplifier/ )

Of de Primare Pre30. ( http://www.whathifi.com/Review/Primare-Pre30/ )

En dan nog liefst gecombineerd met een stereo-eindversterker (of twee losse eindversterkers) met gebalanceerde ingangen, natuurlijk?

Maar dan kunnen we dit topic wel sluiten..

:D

Zou het kunnen zijn dat ik nu naar de andere (niet gebruikte) helft van de uitgangsbuisjes zit te luisteren..??

In dat geval is een setje nieuwe buisjes misschien geen verkeerde investering...??

Ik las trouwens dat er "hoogwaardigere" 6H30 buisjes waren. Heeft iemand hier ervaring mee..??

Zoals al eerder gezegd: het hangt er helemaal vanaf hoe de buisjes zijn geschakeld.

Aannemelijk is dat het 4 keer een GKS of kathodevolger is, in beide gevallen worden alle buishelften gebruikt alleen wordt er maar van 2 signaal afgenomen.

Vandaar mijn idee om het eens met de XLR-minnen te proberen.

De 6H30 is er in een duurdere uitvoering, of dat nou zoveel zoden aan de dijk zet weet ik niet.

Wel zou je kunnen vragen of de buishelften gematched kunnen worden, dus beide triodehelften in 1 buisje ongeveer dezelfde karakteristieken hebben.

Als je een buizentester hebt kun je dat zelf doen uit een stelletje buisjes.

Guest tubejack
Ik las trouwens dat er "hoogwaardigere" 6H30 buisjes waren. Heeft iemand hier ervaring mee..??

Waar Hans? Meestal zijn ze alleen duurder ....

Waar Hans? Meestal zijn ze alleen duurder ....

Hier misschien?

Ik heb dit niet daar gelezen, maar op een commerciele site.

Overigens zijn de buizenjongens "daar" ook niet helemaal op de hoogte (lijkt me) er is soms wat tegenspraak.

Maar toch wel iets om wijzer van te worden.

@ Tubejack,

ik heb geen idee waarvoor het buisje precies gebruikt wordt.

Een schema zou inderdaad handig zijn.

Ook al om de levensduur van het buisje beter in te kunnen schatten.

Het valt me w

Guest tubejack
Een probleem bij zo'n Droplet schijnt toch het openmaken te zijn. Je moet dan n.l. het loopwerk wat aan de dikke aluminium topplaat hangt loshalen.

Vertel je nu p

Guest tubejack
Tja je kunt wellicht ergens iets goedkopers kopen, maar ik mag toch aannemen dat er verschillen zijn tussen de verschillende uitvoeringen.

Waarom levert een fabrikant die anders.

Hans, zo te zien, New Old Stock spul. (NOS) Wordt niet meer gemaakt en is kennelijk schaars. :confused:

Een al dan niet bewust gecre

Maar is er wezelijk verschil in de buisjes.??

Yep.... de DR's zijn de meest gewilde, verschillen tussen de anderen zijn verwaarloosbaar klein. Steeds meer merken gebruiken de 6H30 buizen, BAT en Audio Research zijn wel de bekendste (en grootverbruikers). Ik heb in mijn setup wel 14 van die buizen, waarvan 6 stuks 6H30-DR. Allemaal in DR uitvoering wordt wel erg kostbaar, bovendien is 70% van het DR aanbod niet de topkwaliteit DR die Reflektor midden jaren 80 produceerde, maar van de eerste helft van de jaren 90.