Jump to content

Gebalanceerd naar cinch...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest KT88

M'n Buuz'n Bartje, ;)

De potmeter staat met zijn weerstandsbaan tussen signaal en ground, daar loopt dus altijd een signaalstroom.

De loper neemt daar een deeltje van, afhankelijk van de ingangs/belasting-impedantie die daarop volgt kan er in en vlak onder de max. positie iets meer stroom worden gevraagd van de voorafgaande drivertrap.

Is die belasting een rooster, dan loopt daar geen stroom van betekenis want buuz'n benn'n spanningsgestuurd mien jong.

Het signaal gaat nergens heen. De signaalstroom, die op zich van geen belang is, vloeit door

de weerstand van de volumepot naar grond, maar dat is onafhankelijk van de stand van die

pot.

De signaalspanning, die wel telt, verschijnt in meer of mindere mate op de loper van de pot.

Maar het deel dat daar niet verschijnt gaat nergens heen.

Wat ik wel vreemd vind is, dat het dus niet harder speelt.

Dat is niet vreemd, omdat je maar de helft van het gebalanceerde signaal gebruikt.

En vermits die helft van nature al aan de RCA connector van de Droplet hangt kun je lang

zoeken naar verschillen: die zijn er niet.

Ik denk dat je mijn laatste inzending niet goed gelezen hebt... :confused:

M'n Buuz'n Bartje, ;)

De potmeter staat met zijn weerstandsbaan tussen signaal en ground, daar loopt dus altijd een signaalstroom.

De loper neemt daar een deeltje van, afhankelijk van de ingangs/belasting-impedantie die daarop volgt kan er in en vlak onder de max. positie iets meer stroom worden gevraagd van de voorafgaande drivertrap.

Is die belasting een rooster, dan loopt daar geen stroom van betekenis want buuz'n benn'n spanningsgestuurd mien jong.

Het is blijkbaar nodig dat ik n

Nu komt het:

Ik heb nooit gedacht dat dit zo'n groot verschil kon maken.... :blink:

Kan iemand e.e.a. misschien technisch verklaren..??

Het verschil zal in de loop van de komende week, misschien twee weken, weer wegebben.

Als je dan met veel aandacht je 'oude' IC weer aansluit is de kans groot dat die ook weer beter klinkt.

Nu komt het:

Ik heb nooit gedacht dat dit zo'n groot verschil kon maken.... :blink:

Kan iemand e.e.a. misschien technisch verklaren..??

Het verschil zal in de loop van de komende week, misschien twee weken, weer wegebben.

Als je dan met veel aandacht je 'oude' IC weer aansluit is de kans groot dat die ook weer beter klinkt.

Wie weet... :rolleyes:

Toch is er weldegelijk verschil tussen die twee uitgangen. Heeft iemand hier toevallig een schema van... ??

:)

Guest KT88
Wie weet... :rolleyes:

Toch is er weldegelijk verschil tussen die twee uitgangen. Heeft iemand hier toevallig een schema van... ??

Geen schema, maar een mogelijk technische verklaring zou kunnen zijn dat de ene helft van het signaal van een (laagohmige) kathode afkomt en de andere helft van een (relatief hoogohmige) anode.

M.a.w. er zit dus verschil in impedantie van de aansturende kant en dat zou hoorbaar kunnen worden, zeker als er een ietswat laagohmige transistorversterker of potmeter op volgt.

Er zitten twee van die 6H30 buisjes in.

Volgens m'n broer zou het kunnen dat de buizentrap onafhankelijk van de massa werkt. Wanneer je de massa dan met een van beide aansluitingen verbind blijft er nog steeds 6 dB meer signaal uit komen. Blijft nog steeds lastig te verklaren waarom de signaal/ruisverhouding met XLR zo'n 15 dB beter wordt.

Guest KT88

Een gebalanceerde verbinding tussen 2 apparaten kan zonder ground werken, maar eerlijk gezegd zie ik dat in die CD speler niet zo snel gebeuren.

Hoe moet ik die uitspraak van je broer interpreteren? Die signaalground is ook voedingsnul, dus de massa-referentie is er altijd, ook in de buizentrap.

Slechts met signaaltrafo's heb je een werkelijk galvanische scheiding die dan inderdaad zonder de apparaat-ground kan werken. Dat zie je echter zelden.

het verschil tussen wel en geen wifi bleef, herhaalbaar en duidelijk.

ja uit mijn handen komt wat teveel de laatste tijd. pittige vonken die voelbaar en zichtbaar zijn bij aanraken van dingen. vraag me af of daardoor de eindversterker er mee gekapt is. ik zou mezelf moeten aarden.

groet

Een gebalanceerde verbinding tussen 2 apparaten kan zonder ground werken, maar eerlijk gezegd zie ik dat in die CD speler niet zo snel gebeuren.

Hoe moet ik die uitspraak van je broer interpreteren? Die signaalground is ook voedingsnul, dus de massa-referentie is er altijd, ook in de buizentrap.

Slechts met signaaltrafo's heb je een werkelijk galvanische scheiding die dan inderdaad zonder de apparaat-ground kan werken. Dat zie je echter zelden.

Het werkte wel degelijk. Alleen de twee fasen en geen massa. De CD speler dan wel losgehaald van aarde. Er is dan helemaal geen galvanische verbinding tussen de aansluitingen van beide apparaten behalve de spanningvoerende.

En toch... en toch.... heb ik het weer op eerste methode aangesloten. Uitklinken is nu zoveel duidelijker (dat het wel een Astin Trew 3500+ lijkt ;) ). Ik ben er nog niet uit hoe het kan.

Wanneer iemand iets meer kan zeggen betreffende de uitgangstrap van de Droplet... graag. Theoretisch staat nu n.l. de helft van het buisje kortgesloten... Of zit er toch nog iets van weerstanden of andere komponenten tussen die het leven van het buisje verzachten...??

Ik weet het niet Hans, ik heb geen Droplet en ook nog niet op de werkbank gehad.

Als e.e.a. inderdaad met signaal-trafootjes gebeurt is die sluiting van min naar gnd. niet zo erg, als het opampjes zijn zullen er zeker weerstandjes tussen zitten.

Het zal dus wel gaan, al kun je m.i. dan beter gewoon de cinch uiotgangen pakken.

Beste Spido,

Wie een gebruiksaanwijzing nodig heeft voor zijn CD speler

Is beter af met een tafelradio......(met monoknop voor NOG simpeler bediening!)

radio_nsfphilips02.jpg

Beste KT88,

Gezien de vele vragen omtrent het aansluiten van de CD-speler die hier worden gesteld, en de voortdurende twijfels aan de door anderen - en soms zelfs door schrijver zelf - gegeven antwoorden, lijkt mij het raadplegen van de gebruiksaanwijzing en het volgen van de daarin gegeven aanwijzingen en adviezen zeer aan te raden.

Immers, de gebruiksaanwijzing is geschreven onder verantwoordelijkheid van mensen die de CD-speler hebben ontworpen en doen fabriceren. Van hen kan worden verwacht, dat zij verstand van zaken hebben.

Het is bizar, dat velen op dit forum die nauwelijks benul hebben van de werking van een apparaat zoals een CD-speler, wel menen over de deskundigheid en het inzicht te beschikken om de werking van zo'n apparaat te verbeteren met zelfbedachte en vaak ook zelfgeflanste kabeltjes en dergelijke, of door in of aan het apparaat wijzigingen aan te brengen waarvan het gunstig effect niet kan worden aangetoond.

Gebruiksaanwijzingen waar het schema in staat zijn er helaas niet zoveel: daar is een service manual voor.

Beste Buizenbart,

Is het niet af te raden een schema in handen te geven van iemand die nauwelijks benul heeft van de werking van een apparaat zoals een CD-speler, maar wel meent over de deskundigheid en het inzicht te beschikken om de werking van zo'n apparaat te verbeteren met zelfbedachte en vaak ook zelfgeflanste kabeltjes en dergelijke, of door in of aan het apparaat wijzigingen aan te brengen waarvan het gunstig effect niet kan worden aangetoond?

Ik weet het niet Hans, ik heb geen Droplet en ook nog niet op de werkbank gehad.

Als e.e.a. inderdaad met signaal-trafootjes gebeurt is die sluiting van min naar gnd. niet zo erg, als het opampjes zijn zullen er zeker weerstandjes tussen zitten.

Het zal dus wel gaan, al kun je m.i. dan beter gewoon de cinch uitgangen pakken.

De Droplet heeft twee 6H30 buisjes als uitgangstrap. Daarachter zit niet veel meer, behalve wat condensatoren en andere kleine componentjes.

Ik hoop dat iemand een verklaring kan geven waarom het zo aangesloten beter klinkt, maar ik denk dat we daar zonder schema niet achter komen.

Het is bizar, dat velen op dit forum die nauwelijks benul hebben van de werking van een apparaat zoals een CD-speler, wel menen over de deskundigheid en het inzicht te beschikken om de werking van zo'n apparaat te verbeteren met zelfbedachte en vaak ook zelfgeflanste kabeltjes en dergelijke, of door in of aan het apparaat wijzigingen aan te brengen waarvan het gunstig effect niet kan worden aangetoond.

Ik ga er van uit dat een apparaat zo is ontworpen dat standaard verloopkabels geen schade aan het apparaat zullen aanbrengen. Zelfbedacht en zelfgeflanst klopt, maar wel met technische ondersteuning van mensen die er w

Er zitten 2 dubbel-triodes type 6h30 in de speler, het is aannemelijk dat die als kathodevolger staan geschakeld.

In dat geval zit er een scheidingscondensator en waarschijnlijk ook wel een serieweerstandje in de uitgangsleiding.

Dat zal overigens ook het geval zijn als de schakeling een gemeenschappellijke kathode is.

Niet ideaal, maar ook niet echt schadelijk voor de buisjes als het zo is aangesloten zoals Spido heeft getekend.

Beste Hans,

A. Zijn jouw RCA/cinch - XLR verloopkabeltjes aangesloten volgens het gebruikelijke schema?

D065320Z.jpg

Ja

Beste Hans,

B. Cinch is aangesloten op de CD-speler en XLR op de voorversterker?

Nee, andersom. De Droplet is voorzien van XLR.