Jump to content

Buizenversterker defect

Jos Ferwerda
 Share

Recommended Posts

Tja, ik heb vorige week een kontakt buizenversterker gekocht maar nu blijkt het volgende.

Als de versterker een tijdje aanstaat is er niks aan de hand maar bij zeer langdurig aanstaan begint het linkerkanaal enigzinds te kraken, de bas valt weg, het volume wordt niet minder. Kontaktspray in de potmeters maakte niks uit, dit geld eveneens voor de schakelaars. Voetjes van de buizen heb ik ook schoongemaakt en dat maakte ook niks uit.

Hellup???

Hi Jos,

het kan natuurlijk zijn dat een aantal componenten, te denken valt aan met name elco's hun beste tijd hebben gehad, een kanaal zou kunnen betekenen dat de ontkoppel c in de kathode naar de knoppen is.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Hi Jos,

het kan natuurlijk zijn dat een aantal componenten, te denken valt aan met name elco's hun beste tijd hebben gehad, een kanaal zou kunnen betekenen dat de ontkoppel c in de kathode naar de knoppen is.

Groet Jitze

Hoi Jitze,

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig, en heb naar te wachten op het kraken, de buizenversterker uitgezet en de 6BQ5 buizen de 12ax7 buizen gewisseld met elkaar. Buis linker kanaal op het rechter gezet en rechts op links. Probleem bleef bestaan en ik heb de buizen weer in hun orginele staat gezet.

Ik weet dat dit niet goed is voor de buizen maar er komen toch nieuwe in.

Naar mijn idee kan ik hier uit op maken dat het dus in de elektronica zit en niet in de buizen. Als je enig idee hebt laat het even weten. Ik heb ook het schema!

Hoi Jos,

Die versterker is al een ouwetje. Het klopt dat elco's maar beperkt meegaan, doorgaans zo'n 15 jaar. Maar 30 jaar lukt de meesten ook wel. Als je ze vervangt, zet er dan geen elco's uit de dump o.i.d in maar nieuwe verse. Meestal zit in zo'n versterker in de voeding een dubbele van 2x50

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Jos,

Die versterker is al een ouwetje. Het klopt dat elco's maar beperkt meegaan, doorgaans zo'n 15 jaar. Maar 30 jaar lukt de meesten ook wel. Als je ze vervangt, zet er dan geen elco's uit de dump o.i.d in maar nieuwe verse. Meestal zit in zo'n versterker in de voeding een dubbele van 2x50

Geplaatst door Jos Ferwerda:

Ook zien de laagspanningscondensatoren er niet al te best uit. Sommige hebben idd plekken van uitdrogen en 1 is zelfs aan het lekken. Groene aanslag aan de buitenkant van de elco bij 1 van de pootjes. Volgens mij doe ik er vestandig aan om ze maar te vervangen.

ps: wat bedoel je met pertinax? een merk of een type schakelaar?

Hoi Jos,

Nou dat is duidelijk ;)

Pertinax is een soort bruine kunstof dat bestaat uit met fenol geimpregneerd papier. Daar zijn de schakeldekken van oudere schakelaars van gemaakt. Ook werden daar vroeger printplaten van gemaakt. Bij de weg zitten de de onderdelen op zo'n print gemonteerd? Het kan dan zowiezo geen kwaad om de buisvoeten na te solderen. Beetje vers harskern soldeertin gebruiken voor het vloeimiddel. Die soldeerverbindingen kunnen door het wisselend opwarmen en afkoelen slecht worden c.q. losraken op den duur. Dat levert ook een hoop gekraak op.

Bij de weg haal voor je die oude elco's lossoldeert eerst die vieze aanslag weg met wat spiritus of glassex. Uit de elco's is waarschijnlijk elektoliet weggelekt. Dat is knap zuur en vreet de punt van je soldeerbout weg waar je bij staat. Kun je het beste een oude versleten stift voor gebruiken.

Oh ja zorg voor voldoende ventilatie. Als je die vieze verbindingen lossoldeert komen daar knap ongezonde dampen van af. Je gaat daar niet dood van, maar ik heb er wel eens behoorlijk keelpijn van gehad.

Groet,

Hoi Jos,

Zag dat je ook nog een andere thread over deze versterker had. Heb ik ook even gelezen. Lijkt mij een fraai versterkertje en zeker de moeite waard om netjes te restaureren. Zo te zien is het een single ended klasse A, waarschijnlijk in ultralineare schakeling (het schemrooster hangt dan aan een aftakking van de uitgangstransformator). Denk dat er ergens tussen de 5 en 10 watt met goed fatsoen uit kan komen. Maar 15 watt haalt ie zeker niet.

Zo aan de foto's te zien is er wat aan verknutseld. Die smoorspoel hoort niet parallel aan de elco, is er duidelijk later ingezet. Zit ie werkelijk parallel aan die elco? Lijkt mij sterk dat het dan nog werkt. Zo'n smoorspoel hoort tussen de twee voedings elco's in te zitten, op de plaats waar nu een weerstand zit. Zeker NIET parallel aan de voeding. Zou die smoorspoel er eigenlijk voorlopig even uit gooien (los solderen). Zo'n smoorspoel werkt als een extra voedingsfilter om de voedingsbrom verder te onderdrukken. Hoor je met de beste wil van de wereld geen brom, dan zou ik hem er lekker uit laten.