Hans van Liempd Posted 14 maart 2010 Report Share Posted 14 maart 2010 Mijn "vereisten" zijn:XLR en cinch ingangen XLR en cinch uitgangen voldoende gain voor lowoutput MC elementen instelbare gain instelbare R instelbare capaciteit En dan het liefst aan de buitenkant te wijzigen zonder apparaten open te hoeven maken. op die XLR na.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 maart 2010 Report Share Posted 14 maart 2010 Mijn "vereisten" zijn:XLR en cinch ingangen XLR en cinch uitgangen voldoende gain voor lowoutput MC elementen instelbare gain instelbare R instelbare capaciteit En dan het liefst aan de buitenkant te wijzigen zonder apparaten open te hoeven maken. op die XLR na.... Echter 1 groot nadeel, alleen bedienbaar dmv een afstandsbediening. Ik zou het minder een probleem vinden om een kist open te schroeven en het daar te moeten instellen dmv switches dan mbv een AB. Als alles op de juiste waarde staat voor je element laat je het jaren opzelfde waarde staan en dan ligt nog een AB alleen maar in de weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 maart 2010 Report Share Posted 14 maart 2010 Mijn "vereisten" zijn:XLR en cinch ingangen XLR en cinch uitgangen voldoende gain voor lowoutput MC elementen instelbare gain instelbare R instelbare capaciteit En dan het liefst aan de buitenkant te wijzigen zonder apparaten open te hoeven maken. op die XLR na.... Echter 1 groot nadeel, alleen bedienbaar dmv een afstandsbediening. Ik zou het minder een probleem vinden om een kist open te schroeven en het daar te moeten instellen dmv switches dan mbv een AB. Als alles op de juiste waarde staat voor je element laat je het jaren opzelfde waarde staan en dan ligt nog een AB alleen maar in de weg. Dat valt toch errug mee.. Die afstandbediening is n.l. ook programmeerbaar voor je andere apparaten, dus je bent eigenlijk 'n stel van die dingen kwijt. Verder is het wel erg handig om af en toe eens een andere instelling uit te kunnen proberen. Hoe weet je anders dat je de ideale instelling in je apparaat hebt zitten. ?? Lang niet alle platen zijn hetzelfde opgenomen en vaak besef je pas naar langere tijd pas, dat de instellingen niet optimaal zijn. Zo wissel ik vaak tussen 350 en 1000 Ohm, omdat ik er nog altijd niet uit ben welke nu het meest optimaal is. Met de gaininstelling zou je (als uitsluitend vinylliefhebber) bovendien zelfs zonder voorversterker kunnen spelen. Je moet dan wel de grote stappen (van ca 3 dB) accepteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 14 maart 2010 Report Share Posted 14 maart 2010 Mijn "vereisten" zijn:1. XLR en cinch ingangen 2. XLR en cinch uitgangen 3. voldoende gain voor lowoutput MC elementen 4. instelbare gain 5. instelbare R 6. instelbare capasiteit Al deze eisen zijn verenigd in bijv. die AqVox (als ik dat goed schrijf) die eerder voorbijkwam. Hie die klinkt heb ik geen idee van. Verder zijn eis 2, 5 en 6 vrij simpel te realiseren bij iedere phonostage. Eis 1 is wat lastiger, niet onmogelijk maar hier komt wel een fors stukje re-design om de hoek kijken in m.n. ook de voeding. Een bestaande phono uitbreiden met een symmetrische ingang is dan ook niet de handigste oplossing. Eis 3 en 4 liggen vrijwel vast in het ontwerp, een variable gain lijkt simpel maar je gaat wel ingrijpen in het ontwerp. Bouw er dan een versterkertrapje achteraan met variable gain instelling zou je denken, maar dat geeft weer andere problemen zoals extra ruisbijdrage. Als je eis 1 laat vallen weet ik nog wel een paar kandidaten voor je (waarbij er bij 1 kandidaat nog wel mogelijkheden zijn om ook die gebalanceerde input te realiseren). Je zit dan echter wel in de ca. 1000 euro klasse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 maart 2010 Report Share Posted 14 maart 2010 Bouw er dan een versterkertrapje achteraan met variable gain instelling zou je denken, maar dat geeft weer andere problemen zoals extra ruisbijdrage. Of je neemt een VV die gevoelig genoeg is. Een extra trapje geeft ongetwijfeld andere problemen maar geen ruis, althans dat hoeft helemaal niet. De ruis wordt toch hoofdzakelijk bepaald door de ingangstrap van de Phono Pre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 14 maart 2010 Report Share Posted 14 maart 2010 Of je neemt een VV die gevoelig genoeg is. Een extra trapje geeft ongetwijfeld andere problemen maar geen ruis, althans dat hoeft helemaal niet. De ruis wordt toch hoofdzakelijk bepaald door de ingangstrap van de Phono Pre. Die ruis wordt dus vrolijk meeversterkt, immers je wilt je gain kunnen regelen dus de schakeling zelf zal zo'n 40 dB gain bij 1 kHz moeten hebben, moet je nog 20 a 25 dB extra gain genereren in het volgversterkertje wil je dat nog gezellig regelbaar hebben. Niet aan te raden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 maart 2010 Report Share Posted 14 maart 2010 Ja uiteraard, maar dat doet een gevoelige VV ook, daar ontkom je niet aan. Ruis die uit de phono pre komt kun je verder niet onderdrukken. Echt, wat bepalend is voor de ruis zijn de eerste trappen van de phone pre, die moeten zo ruisarm mogelijk zijn. Wat daarna versterkt maakt niet zoveel meer uit (standaard signaal theorie). De volgende trappen zijn makkelijk veel ruisarmer te krijgen dan de eerste trappen. Stel je eerste trap versterkt 40 dB, aan de uitgang staat dus 40 dB meer ruis dan aan de ingang. B.v. je hebt 1 uV ruis aan ingang door de ingangsversterker dan komt daar 100 uV ruis uit. Heeft de volgende versterker een ingangsruis van zeg 10 uV dan doet die ruis t.ov. de 100 uV aan de uitgang van de eerste versterker vrijwel niet meer mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Dat klopt helemaal bij lage gain (volgversterker als spanningsvolger), maar stel eens dat je 65 dB overall gain nodig hebt (@ 1 kHz). De volgversterker staat dus die 100 uV ingangsruis 25 dB mee te versterken, de eigenlijke pre-amp doet nog steeeds vast 40 dB met dus ook een vaste ruisbijdrage. Dat de eigen-ruis van de volgversterker op 10 uV of zelfs meer ligt is dan al niet belangrijk meer, dat telt vectorisch op maar die ingangsruis aan zijn ingang doet dat niet! Het is een kwestie van slimme gain-verdeling waarbij je handig gebruik kunt maken van het hoogste kantelpunt om de ingangsruis te onderdrukken. In mijn meest recente ontwerp heb ik een opamp-ingangstrap (na een dubbele JFET ingangsdifferentiaal) waar in de tegenkoppeling de twee laagkantelpunten 3180 en 318 us zitten, daarna passief het 75 us punt en daaropvolgend een variabele gain versterker. Dat geeft me van alle topologie-en die ik geprobeerd heb de laagste ruis, nl. -72 dB worst case, ongewogen bij 66 dB overall gain (72 dB als je gebalanceerd uit gaat). Met 40 dB overall gain is het beter dan -84 dB, zo zie je dat de laatste gainstage ook invloed heeft op het totaal-aandeel aan ruis anders zou het immers nog 14 dB lager liggen. Die extra ruisbijdrage komt dus uit de ingangstrap en wordt meeversterkt. Als ik de gainstage aan de ingang kortsluit schiet de SNR daarvan naar -120 dB (of nog verder maar dieper kan ik niet meten), daar ligt m.i. het probleem dan ook niet. Dat lijkt bizonder slecht, maar er zijn weinig commerciele producten die dat met maximale gain halen. Het geheel moet nog beter kunnen en daar werk ik nog aan. Over het geheel ligt nog een DC servo die kennelijk ook nog wat ruis toevoegt, dat wil ik nog verminderen. Dat is gewoon een integrator die terugkomt op de - input van opamp1, wellicht die toch verplaatsen naar de laatste opamp dan kan de gain van opamp 2 ook weer wat naar beneden. Ik heb het mezelf ook weer moeilijk gemaakt door in die servo-loop ook nog een rumble-filter te zetten. Ik ben er nog niet.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Hoe meer ik er over lees, hoe blijer ik ben (blijf!) met m'n ouwe trouwe Ortofon MCA-76 en MCA-10 MC step up-voorversterkertjes, aangesloten op een MD-ingang. De "ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Dat klopt helemaal bij lage gain (volgversterker als spanningsvolger), maar stel eens dat je 65 dB overall gain nodig hebt (@ 1 kHz).De volgversterker staat dus die 100 uV ingangsruis 25 dB mee te versterken, de eigenlijke pre-amp doet nog steeeds vast 40 dB met dus ook een vaste ruisbijdrage. Dat de eigen-ruis van de volgversterker op 10 uV of zelfs meer ligt is dan al niet belangrijk meer, dat telt vectorisch op maar die ingangsruis aan zijn ingang doet dat niet! Ja dat klopt maar dat kun je niet veranderen: Heel simpel, als je 1uV op de ingang hebt en de rest doet niet meer mee voor de ruis dan heb je bij een overall gain van 40 dB 100uV op de uitgang en bij een overall gain van 60dB wordt dat 1mV. Waar het natuurlijk omgaat is de signaal/ruis verhouding en niet de absolute ruis. Immers niet alleen de ruis wordt meer versterkt maar ook het muzieksignaal. In mijn eerder voorbeeldje, neemt de signaal/ruis verhouding met minder dan 0,1 dB af door de extra trap. Zeker met ruis gaat niemand dat horen. Mijn voorbeeldje van 10uV is nog vrij ongunstig genomen. De beste JFets leveren 0,8 nV/sqrt(Hz). Dat maal 100 levert 80 nV/sqrt(Hz). Een beetje goed op ampje (maar er zijn betere) heeft 2 nV/sqrt(Hz). Dat valt dus helemaal in het niet. Deze stelling gaat dan niet zo maar op: "Bouw er dan een versterkertrapje achteraan met variable gain instelling zou je denken, maar dat geeft weer andere problemen zoals extra ruisbijdrage." Immers niet alleen de ruis wordt versterkt maar ook het muzieksignaal en het gaat het om die verhouding, die blijft gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Mooi hoor Spido, maar al die oude elementen zijn inmiddels wel op of verdroogd.... W Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 (...) W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Beste Spido, Jack heeft een Benz Micro Ace M met een spanningsafgifte van 800 micro Volt en heeft daar echt wel een MC Phono versterker bij nodig. Denk je dat dat een Ortofon met een spanningsafgifte van 270 micro Volt geen MC Phono versterker nodig heeft ? Of probeer je ons op het verkeerde been te zetten ? Net als met je lage Impedantie ? MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 A. Jack heeft een Benz Micro Ace M met een spanningsafgifte van 800 micro Volt en heeft daar echt wel een MC Phono versterker bij nodig. B. Denk je dat dat een Ortofon met een spanningsafgifte van 270 micro Volt geen MC Phono versterker nodig heeft ? C. Of probeer je ons op het verkeerde been te zetten ? D. Net als met je lage Impedantie ? Beste Haudio, Ad A. Ja. Maar ik had daar ook niets anders over beweerd. Ad B. Ik zie dat ik me vergiste: dit type heeft inderdaad een MC-voorversterker nodig. Ad C. Nee. Ad D. Het is mijn persoonlijke ervaring dat een element met geringe inwendige weerstand veel beter klinkt wanneer het laag-ohmig (ca. 10 Ω) wordt afgesloten dan wanneer dat hoger-ohmig (> 100 Ω) gebeurt. Overigens verwijs ik naar http://www.extremephono.com/Loading.htm (Men bedenke evenwel dat "recht" en "echt" niet noodzakelijkerwijs hoeven samen te vallen...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 A. Jack heeft een Benz Micro Ace M met een spanningsafgifte van 800 micro Volt en heeft daar echt wel een MC Phono versterker bij nodig. B. Denk je dat dat een Ortofon met een spanningsafgifte van 270 micro Volt geen MC Phono versterker nodig heeft ? C. Of probeer je ons op het verkeerde been te zetten ? D. Net als met je lage Impedantie ? Beste Haudio, Ad A. Ja. Maar ik had daar ook niets anders over beweerd. Klopt helemaal Ad B. Ik zie dat ik me vergiste: dit type heeft inderdaad een MC-voorversterker nodig. Oke, geen enkel probleem, Ad C. Nee. Oke, dan houden we dat zo Ad D. Het is mijn persoonlijke ervaring dat een element met geringe inwendige weerstand veel beter klinkt wanneer het laag-ohmig (ca. 10 Ω) wordt afgesloten dan wanneer dat hoger-ohmig (> 100 Ω) gebeurt. Ik ben het er mee eens , dat de ontvanger beslist hoger moet zijn dan de gever, dit is inderdaad bij alle elementen zo Overigens verwijs ik naar http://www.extremephono.com/Loading.htm (Men bedenke evenwel dat "recht" en "echt" niet noodzakelijkerwijs hoeven samen te vallen...) Ook daar ben ik het mee eens, wel is het zo dat de VTA niet moet worden gebruikt als toonregeling, de nieuwe Lyra elementen hebben het echt nodig dat de arm precies evenwijdig staat met de plaat, ze zijn hier erg gevoelig voor, ook de naaldkracht moet precies goed zijn ingesteld MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 (edited) En volgens de opgave spoort hij ook nog eens voorbeeldig: Tracking ability at 315 Hz at recommended tracking force 100 Edited 15 maart 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 (...) P.s. 2 een bijzonder iemand zei onlangs dit: Goed hoeft helemaal niet duur te zijn. Erger nog: duur betekent vrijwel altijd bedrog. Beste Tubejack, Dat moet een wijsgeer zijn geweest! De kwaliteitsverbeteringen worden vanaf een redelijk aanwijsbaar prijs/kwaliteits-niveau gering - of zelfs niet-bestaand c.q. niet aantoonbaar/controleerbaar/verifieerbaar etc. - en houden zeker geen gelijke tred met de prijsstijgingen. Zo'n A9 zou ik zelf ook nooit kopen: zelfs niet als ik er w Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Slecht afgesteld, gemonteerd, whatever ... leidt altijd tot verlies Heb ik gisteren dik en dubbel ondervonden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Jouw Benz Ace was (en is) ongetwijfeld een uitstekende keuze. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Leuk: (...) The ACE is derived from Benz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Ach Hans maakt niks uit Ik "dacht" hij speelt mooi, maar het kan n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Leuk: (...) The ACE is derived from Benz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Leuk: (...) The ACE is derived from Benz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Lees het h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 maart 2010 Report Share Posted 15 maart 2010 Lees het h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts