Jump to content

Potmeters, noodzakelijk kwaad?

Guest KT88
 Share

Recommended Posts

Een shunt is een "overbrugging". In de electronica zoals al hierboven is genoemd. Maar ook hier in de medische wetenschap komen shunts voor, in de vorm van directe verbindingen die tussen bloedvaten (aders en slagaders) worden aangebracht, bijvoorbeeld ten behoeve van dialyse.

Dan heb je ook nog met mijnheer Miller te maken......

Ik ben de komende dagen even druk, maar na het weekend zal ik wel eens wat testjes inkloppen voor je.

Had je er nog eens aan gedacht KT88?

Ik ben toch eens benieuwd waarom het zo anders ,bij mij beter klinkt dan een gewone potmeter...

Het zou technisch gezien niet zo moeten zijn denk ik .

Sorry, te druk en ook veel weggeweest deze week.

Dit weekend eens even relaxen en dan komende week maar ens kijken of er tijd voor is.

Door dit topic en om dat ik toch al en beetje aan het kijken ben naar een andere vv ben ik nog wat verder geen spitten en ben op de Site van DHTRob dit verhaal tegen gekomen.

Als ik het goed begrepen heb wordt de weerstand aangepast per schakeling in de ladder zo dat de bron altijd de zelfde weerstand ziet.

t-type_schema.gif

Dat lijkt mij dan wel een goede oplossing helemaal als je deze passief wil gaan gebruiken.

Helaas heeft Rob deze nog niet aan de tand gevoeld.

Zijn er hear al mensen die ervaring met deze stappen schakelaar?

En kan dit goed werken of kleven hier weer andere bezwaren aan?

Groetjes George

Ja dat is de ladder schakelaar die gebruikte ik voor ik de de shunt probeerde

De ladder regelaar is een goede methode technisch beter dan de shunt.

Maar de shunt klinkt nog beter het klinkt gewoon opener en makkelijker daarom vroeg ik mij af hoe dit nou komt :confused:

Ik kan zelf geen verklaring bedenken.

Het is wel een ladder schakelaar maar toch ook weer anders.

lees het stukje maar eens goed.

Een normale ladder schakelaar heeft ook net als een pot ook een wisselende impedantie.

Deze is iets anders er wordt namelijk een extra weerstand geschakeld waardoor de impedantie die de bron maar ook de volgende versterker trap ziet gelijk blijft.

A ja ik zie het nu dat is de 600 ohm T die heb ik nog nooit geprobeerd

hij staat ook niet meer op de site van Acoustic Dimension.

Er zijn einenlijk best veel methodes om het volume te regelen

de weerstand oplossingen

stappenschakelaars en potmeters in

Serie

H

T

Shunt

LDR regelingen

De imductive oplossingen

transformatoren met verschillende aftakkingen

Autoformers

En ook nog een laagohmige potmeter in samenwerking met een transformator (zoals Sakuma het doet)

ik heb bijna alles geprobeerd behalve de T

en mischien is er nog meer ?

• 2 weeks later...

Hoi KT 88

Ik zet het topic weer even omhoog..

het is nl. erg interessant.

Vooral omdat er zo veel verchillen zijn en het zo anders klinkt alleen al door een manier van hard en zacht zetten van de muziek.

Volgens mij kan men ook niet zeggen dit of dat is de beste methode

het zal ook heel erg aan de rest water liggen, wat er allemaal voor en achter hangt .

Maar ik ben ook toch wel erg benieuwd hoe zo

[...]

de weerstand oplossingen

[...]

De imductive oplossingen

[...]

en mischien is er nog meer ?

een vraag van een niet electronicus, waarom wordt eigenlijk niet de versterking(s factor) geregeld en alleen maar het in- of output signaal verminderd bij een vaste versterking, of mis ik iets?

Omdat dat veel gemakkelijker is. Tevens kun je een stabiele versterker bouwen.

In een versterker kun je op velerlei wijze de versterking veranderen. Iedere buizen- en transistortrap kun je apart instellen. Tevens kun je de versterkingsfactor vari

• 4 weeks later...
  • 1 month later...

Ik ben weer terug naar de 'conventionele' manier, met een pseudo-Alps stappenschakelaar met weerstandjes. Geen sensationele ervaring, maar ik heb wel iets meer hoog (terug). Ik moest effe wennen, het klonk af en toe een beetje schel. Maar zo was het voor mijn experiment ook, en toen vond ik het ook goed, dus.. En nu is de balans op alle standen tenminste stabiel..

Ik ben weer terug naar de 'conventionele' manier, met een pseudo-Alps stappenschakelaar met weerstandjes. Geen sensationele ervaring, maar ik heb wel iets meer hoog (terug). Ik moest effe wennen, het klonk af en toe een beetje schel. Maar zo was het voor mijn experiment ook, en toen vond ik het ook goed, dus.. En nu is de balans op alle standen tenminste stabiel..

Hoi Bart op welke stand stond you shunt regelaar meestal voorin of achteraan ?

ik vond het hoog net bij die shunt mooier maar ook het laag .

Ik hoop dat KT88 nog eens reageert in dit topic die kan mischien een beetje zichtbaar maken wat er nu precies gebeurd door die variabele imp.

Directe vraag: levert zo'n inductieve stappenregelaar fasevervorming op? (frequentie-afhankelijke vertraging)

Ik zou het bij een autoformer niet weten

maar bij een transformator is het niet.

http://www.sowter.co.uk/transformer-attenuators.php

edit: dit vind ik net maar ik moet het zelf ook nog even lezen :)

http://www.intactaudio.com/forum/viewtopic.php?t=981

Ik hoop dat KT88 nog eens reageert in dit topic die kan mischien een beetje zichtbaar maken wat er nu precies gebeurd door die variabele imp.

Bij mij stond ie meestal tussen 9 en 12 uur. Die 220K was ook wel erg veel..

Ik denk dat KT88 wel gelijk had (in een ander topic?) dat kabelinvloeden mee gingen spelen en ik dus wat hoog verloor.

Die stappenregelaar vind ik toch 'exacter' klinken, en dat vind ik belangrijker dan dat er een 'mooi' sausje overheen ligt. Ik ben er wel klaar mee, ik hou het hierbij, maar niets zo veranderlijk als een buizenbart natuurlijk... :D

Bij mij stond ie meestal tussen 9 en 12 uur. Die 220K was ook wel erg veel..

Ik denk dat KT88 wel gelijk had (in een ander topic?) dat kabelinvloeden mee gingen spelen en ik dus wat hoog verloor.

Die stappenregelaar vind ik toch 'exacter' klinken, en dat vind ik belangrijker dan dat er een 'mooi' sausje overheen ligt. Ik ben er wel klaar mee, ik hou het hierbij, maar niets zo veranderlijk als een buizenbart natuurlijk... :D

Dat is we heel erg vreemd die shunt klinkt bij mij juist exacter het is net niet te analytisch

normaal ben ik wel iemand die houd van sausjes , veel kleur en een ronde bass.

net als in het echt :D

De shunt schakeling heb ik bij een kennis ingebouwd hij gebruikte een DACT stappenschakelaar en daar moet ik de DACT weer terug zetten omdat het wel te analytisch werd met de shunt.

dus het pakt niet altijd goed uit .

• 2 weeks later...

Bedoelen wij dezelfde shunt?

Wat onderhand wel overduidelijk is geworden, is dat mijn phonotrap (schema van KT88) die volumeregeling absoluut niet trok. 'Te grote belasting' zal het wel zijn :rolleyes:

Hoe ik dat ooit goed heb kunnen vinden :confused:

Nu met dat stappengeval klinkt het beter dan ik het ooit gehoord heb. Dat geldt ook voor de ongewenste bijgeluiden van vinyl trouwens <_<:D

• 3 weeks later...