WanFie Posted 12 maart 2010 Report Share Posted 12 maart 2010 Ik liep toevallig tegen een Dr Bernhard Fuss voeding... Hij functioneerde niet meer helemaal naar behoren, maar na openen bleek dat er slechts een draadje los hing. De mechanische opbouw van zo'n voeding is overigens niet om over naar huis te schrijven. De trafo en aansluitingen zaten ook los. Bovendien zit het geheel in een redelijk gammel kastje. Maar toch... electronisch ziet het er allemaal prima uit. Een redelijk dikke ringkerntrafo echte potmeters en een volwassen stappenschakelaar zitten er in. Tot zover de beschrijving van mijn voeding. Ik vroeg me wel af wat het ding precies doet... Wanneer ik in de standaard voeding kijk zit er een trafo en een condensator om faseverschuiving voor de derde fase te maken in. Niet meer.. Van het printje van de Fuss voeding komen 3 draadjes... zou dit ding er een echte driefase spanning van maken...?? Dan begrijp ik wel waarom 'n motor beter rond loopt.. Van de andere kant, ik zag geen kristal in het kastje om de boel mooi op toerental te houden... Hoe doet ie dit..?? vanaf de netfrequentie..?? Maar hoe dan de snelheidsregeling...?? Overigens staan de drie motoraansluitingen gewoon parallel. Niks faseverschiuiving of andere truuken om de boel met meerdere motoren beter eenparig rond te laten lopen. Alleen meer koppel dus. Hier een plaatje van de binnenkant: Ik heb het ding er in eerste instantie tussen gehangen omdat ik nu kan omschakelen naar 45 toeren.., maar nu hij er tussen hangt meen ik toch meer te horen, maar dat kan ook met het inspelen van het element te maken hebben. Ik vroeg me dus af... welke voedingen gebruiken jullie voor de draaitafel..?? De orginele, Vahalla, Fein, Konstant, Lingo (enz)..?? En waarom..?? Horen jullie een duidelijke verbetering in klank..?? Hopelijk kan er ook iemand wat technischer op in gaan. Ik houd nu eenmaal van een goede verklaring.. Jammer dat Kraus er niet meer is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Ik heb aan mijn MF M1 eens een geregelde labvoeding gehangen, die het zelfde voltage uitstuurde als de originele voeding (een enkele bloktrafo in een mooi kastje), maar dan met een ampere of 20 meer aan capaciteit. Het verschil in gelijkloop: 0,000. Niet meetbaar en niet hoorbaar. Omdat het geen gezicht was, die dikke labvoeding naast de DT, heb ik hem na een dag weer weg gehaald en de originele voeding weer terug geplaatst. Het resultaat: Niets hoorbaars. Het staat alleen weer een stuk netter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Goeiemorgen Hans, Binnenkort hoop ik de Heed Orbit II eens aan de Rega P25 te kunnen hangen! Naar het schijnt een mooie verbetering vr oa de 110V motors van Rega platenspelers Ik ken iemand die de Heed aan zn VPI heeft. Niet dat ik spectaculair veel verwacht van de Heed maar zoals mijn "leermeester " Roger me ooit op het hart drukte. Stef : "een degelijke voeding is onontbeerlijk en altijd de moeite om uit te proberen bovenal andere tweaks" Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Ik was ineens mijn Fuss voeding kwijt ( ) en heb nu de officiele voeding van Transrotor de Konstant M3 geschikt voor drie motoren. Heb er twee aangesloten. informatie Konstant M3 Het grote voordeel voor een dergelijke voeding (geldt ook voor de Fuss) is de simpele omzetting naar 45 toeren en de regelbare snelheid. Ik meen ook dat er een klankverbetering is opgetreden. Maar omdat ik toevallig tegen een paar nieuwe interlinks aanliep zou het daar ook aan kunnen liggen. Misschien dat iemand eens kan uitleggen wat technisch de verschillen zijn tussen de Fuss en de Konstant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2010 Author Report Share Posted 13 maart 2010 Ik was ineens mijn Fuss voeding kwijt ( ) en heb nu de officiele voeding van Transrotor de Konstant M3 geschikt voor drie motoren. Heb er twee aangesloten.informatie Konstant M3 Het grote voordeel voor een dergelijke voeding (geldt ook voor de Fuss) is de simpele omzetting naar 45 toeren en de regelbare snelheid. Ik meen ook dat er een klankverbetering is opgetreden. Maar omdat ik toevallig tegen een paar nieuwe interlinks aanliep zou het daar ook aan kunnen liggen. Misschien dat iemand eens kan uitleggen wat technisch de verschillen zijn tussen de Fuss en de Konstan. Ik begrijp dat de Fuss een zuivere sinus genereerd, De Konstant doet dat ook, maar met daarbij nog een kristal als basis voor de frequentie. De kans dat het toerental met de Konstant verloopt is dus veel kleiner. Hoe het verder allemaal precies werkt... daar ben ik nog niet achter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 Vrij simpel: er wordt een constante frequentie gegenereerd waarbij voor 33 rpm 50 Hz en voor 45 rpm 67.5 Hz wordt gebruikt. Die frequentie komt van een oscillator, in het geval van de Konstant is dat blijkbaar een kristal-oscillator die preciezer staat dan een vrijlopende oscillator die kennelijk in de Fuss wordt gebruikt. Het signaaltje uit die oscillator wordt "versinusd" en versterkt en op 24 danwel 115/230 Volt ~ gebracht om de motor aan te sturen. Mijn eigen motorsturing (Acoustic Signature Alpha) werkt met 24V ~ voor alle drie de motoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 maart 2010 Author Report Share Posted 13 maart 2010 (edited) Ondertussen weet ik dat motoren die met een condensator op twee fasen werken, gewoon driefasen motoren zijn. Met de condenstator wordt er kunstmatig een derde fase bijgemaakt. Bij wisselspanning (zonder aarde) heb je n.l. al twee fasen. Met de condensator verlies je ca 65% van het vermogen. Mooi rondlopen doet zo'n motor met een condensator voeding dus niet. Met een goede 3 fase voeding zou het dus veel beter kunnen. Ik vraag me af of dit in de Fuss of andere voedingen zo gemaakt is. Edit... Kennelijk zijn de Konstant voedingen toch 2x 18V. Toch twee aparte fasen en twee wikkelingen..?? Edited 13 maart 2010 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 13 maart 2010 Report Share Posted 13 maart 2010 2 x 18V.....dat zou best kunnen Hans, ik ken die motoren en sturingen niet. Over het algemeen is de frequentie belangrijker dan de absolute waarde van de spanning. Een Thorens bv. wil best nog wel lopen op 150V (starten is nog iets anders, daarvoor heb je koppel nodig). Die condensator is een aanloop-condensator en geeft een spanning/stroom 90 graden fasedraaing t.o.v. de hoofdwikkeling. Dat zit zo bij Thorens, Linn, en aanverwanten dus het zou me verbazen als het bij de Transrotor anders was. Er worden hier en daar ook wel DC motoren gebruikt, wat als voordeel heeft dat de sturing makkelijker uitvalt, zie oa. Origin Live. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 maart 2010 Report Share Posted 17 maart 2010 Ondertussen weet ik dat motoren die met een condensator op twee fasen werken, gewoon driefasen motoren zijn. Met de condenstator wordt er kunstmatig een derde fase bijgemaakt. Bij wisselspanning (zonder aarde) heb je n.l. al twee fasen. Met de condensator verlies je ca 65% van het vermogen. Mooi rondlopen doet zo'n motor met een condensator voeding dus niet. Nope, zo zit het niet bij synchrone draaitafel motoren en het lichtnet is gewoon 1-fase hoor. I.i.g dat stopcontact waar een normale draaitafelaar zijn DT op aansluit Het zijn echte 2-fasen synchrone motortjes. Die motortjes zijn 2 fase motoren en vereisen twee 90 graden in fase verschoven spanningen. Die condensator zorgt ervoor dat de 2e wikkeling van de motor netjes een 90 graden verschoven spanning krijgt. Ik heb het bij een Thorens eens nagemeten, waarvan het motortje overigens via een weerstand op 110V loopt. Bij een standaard TD160 staat op beide fase netjes 110V en is de ene fase ook nagenoeg 90 graden verschoven tov de andere. B.t.w. de synchroon motortjes die Transrotor gebruikt zijn idd 2-fasen 18V. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 maart 2010 Report Share Posted 19 maart 2010 Ik heb al jaren een "ouwerwetse" Fein bij m'n Fatbob. Waarom? Omdat het standaard adapterblokje toch wel matig is. Echter is het resultaat met de Fein niet hemelschreeuwend beter, in die zin dat het wel een heel stuk stabieler is, maar gehoormatig is het geen rigoreuze aanwinst. Zeker als je de prijs ervan in 8 neemt. Om om te schakelen naar 45rpm, moet ik nog altijd de snaar omleggen. In vind dat geen bezwaar, omdat je zonder problemen bij de motorpoelie komt en de draaitafel er niet voor uit elkaar hoeft. Een Fein heeft toruwens maar 1 aansluiting, dus 1 motor per voeding. Daarvoor is de pitch wel makkelijk af te regelen dmv een "+" en "-" knop. RPM sjabloon en LED worden meegeleverd en de LED wordt aangestuurd door de Fein zelf. Frekwentie van motorsturing en afregelverlichting is dus gelijk. BTW, toen ik de Fein kocht was er geen andere optie van Transrotor zelf. Nu zou ik 'm zelf maken met een pic-cntroller voor de nodige stabiliteit. Misschien dat ik daar nog eens aan begin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 maart 2010 Report Share Posted 19 maart 2010 BTW, toen ik de Fein kocht was er geen andere optie van Transrotor zelf. Nu zou ik 'm zelf maken met een pic-cntroller voor de nodige stabiliteit. Misschien dat ik daar nog eens aan begin Ja, zo'n microcontroller gestuurd voedingsproject ligt hier ook nog. Maar dat zijn toch majeure projecten, niet dat het moeilijk is maar het kost wel heel veel tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 maart 2010 Author Report Share Posted 22 maart 2010 Ondertussen weet ik dat motoren die met een condensator op twee fasen werken, gewoon driefasen motoren zijn. Met de condenstator wordt er kunstmatig een derde fase bijgemaakt. Bij wisselspanning (zonder aarde) heb je n.l. al twee fasen. Met de condensator verlies je ca 65% van het vermogen. Mooi rondlopen doet zo'n motor met een condensator voeding dus niet. Nope, zo zit het niet bij synchrone draaitafel motoren en het lichtnet is gewoon 1-fase hoor. I.i.g dat stopcontact waar een normale draaitafelaar zijn DT op aansluit Het zijn echte 2-fasen synchrone motortjes. Die motortjes zijn 2 fase motoren en vereisen twee 90 graden in fase verschoven spanningen. Die condensator zorgt ervoor dat de 2e wikkeling van de motor netjes een 90 graden verschoven spanning krijgt. Ik heb het bij een Thorens eens nagemeten, waarvan het motortje overigens via een weerstand op 110V loopt. Bij een standaard TD160 staat op beide fase netjes 110V en is de ene fase ook nagenoeg 90 graden verschoven tov de andere. B.t.w. de synchroon motortjes die Transrotor gebruikt zijn idd 2-fasen 18V. Weer wat wijzer, bedankt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Ik heb wel eens gekeken naar een motor sturing voor mijn VPI Scout echter denk ik dat je die + Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 maart 2010 Author Report Share Posted 23 maart 2010 Ik heb wel eens gekeken naar een motor sturing voor mijn VPI Scout echter denk ik dat je die + Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 24 maart 2010 Report Share Posted 24 maart 2010 Heeft iemand wel eens ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 maart 2010 Report Share Posted 24 maart 2010 Ik heb wel eens gekeken naar een motor sturing voor mijn VPI Scout echter denk ik dat je die + Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 maart 2010 Report Share Posted 24 maart 2010 Ik heb wel eens gekeken naar een motor sturing voor mijn VPI Scout echter denk ik dat je die + Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 maart 2010 Report Share Posted 24 maart 2010 Mordante, ten gepaste tijden mail of PM ik je wel ... Greetz stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 24 maart 2010 Report Share Posted 24 maart 2010 Heeft iemand wel eens ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Heeft iemand wel eens ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts