Jump to content

brom in bass

unsolved
 Share

Recommended Posts

In een van mijn MC Systems 1.3 speakers treedt een hoorbare brom op bij het afspelen van muziek met een flinke bas. Het is bijvoorbeeld goed hoorbaar bij een contrabass intro. Ik heb al geprobeerd om de luidsprekerkabels te switchen, om te zien of het misschien aan mijn Marantz PM 17 versterker ligt. Maar dat blijkt niet het geval. De rechter luidspreker trilt namelijk niet.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Sorry als dit topic al ergens behandeld is. Ik heb op verschillende zoekvragen gezocht, maar kon niets vinden.

ps: de bekabeling is van siltech (zilver).

Hartelijk dank alvast.

Ron

Het zal niet gaan om brom, maar om een resonantie. Defect in de woofer ?

Ja het is inderdaad een resonantie. Een hoorbare trilling. Zeker goed te horen als ik met mijn oor dicht bij de speakers kom (duh!). Zoals je misschien weet heeft de '1.3' twee speakers en daartussen een tweeter. De speakers zijn even groot. Waarschijnlijk de bovenste vooral de middentonen en de onderste meer de bastonen. Het probleem is dat je niet precies kunt horen welke van de 3 nou precies trilt.

Als ik op je info af ga denk ik een losgeraakte spreekspoel dat is hier al veel vaker besproken , met de muziek uit even je oor bij 1 vd woofers houden en de conus zachtjes induwen , hoor je bij 1 een schurend geluid dan is daar de spreekspoel van losgeraakt , even mc bellen lijkt me dan het beste of een speakerreparatie firma , of je koopt gewoon een nieuwe www.andromeda-design.nl :D

groeten :angry: hj :D

Als ik op je info af ga denk ik een losgeraakte spreekspoel dat is hier al veel vaker besproken , met de muziek uit even je oor bij 1 vd woofers houden en de conus zachtjes induwen , hoor je bij 1 een schurend geluid dan is daar de spreekspoel van losgeraakt , even mc bellen lijkt me dan het beste of een speakerreparatie firma , of je koopt gewoon een nieuwe www.andromeda-design.nl :D

groeten :angry: hj :D

Hey bedankt voor je reactie. Dat ga ik zo meteen eens even proberen. Ben heel blij met deze speakers dus hoop er nog even mee te kunnen doen. Ongeacht al het moois op andromeda-design.nl. ;-)

Zo'n spreekspoel is te repareren dus? Mits de speakerunit een beetje clean te verwijderen is zeker? Nou, laten we het hopen.

Nogmaals dank.

Zo'n spreekspoel is te repareren dus? Mits de speakerunit een beetje clean te verwijderen is zeker? Nou, laten we het hopen.
Ik meen dat er bij MC vaak gemodificeerde Vifa woofers werden gebruikt. Ze zijn op een wat afwijkende manier in de behuizing bevestigd, met een trekstang door de woofer aan de achterzijde van de behuizing. Misschien dat ze je bij Speaker&Co verder kunnen helpen.

Ik meen dat er bij MC vaak gemodificeerde Vifa woofers werden gebruikt. Ze zijn op een wat afwijkende manier in de behuizing bevestigd, met een trekstang door de woofer aan de achterzijde van de behuizing. Misschien dat ze je bij Speaker&Co verder kunnen helpen.

Waarom? MC bestaat dus neem gewoon contact op met RM

Waarom? MC bestaat dus neem gewoon contact op met RM

Bedankt voor jullie reacties Goodtube en Richard. Ik ga Rob eens een mailtje sturen. Hou jullie op de hoogte.