edwin16 Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Ik vroeg me af, wat voor zinnige modificaties kan ik (laten) uitvoeren bij een Thorens TD318 MkII draaitafel. Op dit moment is hij nog volledig standaard met de TP28 arm. Gemonteerd zit een Ortofon Rondo Red element. Groeten, Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Misschien eens beginnen met de bekabeling van de arm naar de voorversterker.?? Een andere arm is al gauw tamelijk ingrijpend omdat de lift met het knopje is verbonden (en je dat knopje natuurlijk niet meer wilt zien). Een andere sokkel is natuurlijk ook een mooie optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Ik vind de sokkel eigenlijk al best mooi zoals ie nu is. Beetje zonde om hem te vervangen.Wellicht kun je hem nog wat "doder" maken met loodbitumen (van binnen te plakken, maar weet niet of er genoeg ruimte is). En de stofkap eraf tijdens het spelen zou ik zeggen. En wellicht een paar dempende voetjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Dempen van binnen met loodbitumen. Een zwaardere bodemplaat met wat gaten erin, en daaronder 3 verstelbare spikes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 en daaronder 3 verstelbare spikes. Of een mooie natuurstenenplaat met kogels in eierdoppen er onder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 23 maart 2010 Author Report Share Posted 23 maart 2010 Misschien eens beginnen met de bekabeling van de arm naar de voorversterker.?? Een andere arm is al gauw tamelijk ingrijpend omdat de lift met het knopje is verbonden (en je dat knopje natuurlijk niet meer wilt zien). Als ik voor andere bedrading kies, dan mogelijk ook een andere arm. De huidige arm is erg simpel uitgevoerd met weinig instelmogelijkheden. En waar ik dan benieuwd naar ben, wat voor arm past er op de Thorens? Enne, quanta kost d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Wat is het verschil tussen de TP50 en TP28? http://www.theanalogdept.com/thorens_tonearms.htm http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 23 maart 2010 Author Report Share Posted 23 maart 2010 Wat is het verschil tussen de TP50 en TP28? Volgens mij is dit het verschil: TP28 Gemonteerd op een TD318 Mk II TP50 Gemonteerd op een TD318 Mk III Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Dempen e.d. vind ik het eigenlijk nooit beter van klinken. De combinatie arm - element ken ik niet, maar technisch gezien is de resonantiefrequentie behoorlijk laag, wat klankmatig niets hoeft te zeggen trouwens. Zo uit de losse pols zou andere armbekabeling en eventueel andere pluggen een optie zijn, zoals Hans ook opmerkte. Waarom ben je ooit voor dit element gegaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 De ultieme tweak voor de thorens moet volgens mij goed gaan op deze dt. En je kan het knopje van de armlift gewoon blijven gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 maart 2010 Report Share Posted 23 maart 2010 Zinnige modificaties, niet ulitieme Eerlijk gezegd, als je echt graag wil modificeren (op basis van een Thorens) kun je deze beter verkopen voor een mooi bedrag en een 160, 125 or 126 kopen (naar mijn mening dan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 24 maart 2010 Author Report Share Posted 24 maart 2010 Ik wil niet persee modificeren, ik wil eens kijken of er misschien wat meer uit deze draaitafel te halen is. En waarom ik voor dit element ben gegaan? Simpel, omdat dit element fantastisch goed klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 24 maart 2010 Report Share Posted 24 maart 2010 Een element en arm moeten natuurlijk matchen, en op de specs gekeken is dat niet helemaal het geval. Wat niet altijd wat hoeft te zeggen trouwens. Vandaar mijn vraag waarom dit element. Als je het element in deze arm fantastisch vind klinken moet je daar natuurlijk niets meer aan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 25 maart 2010 Author Report Share Posted 25 maart 2010 Een element en arm moeten natuurlijk matchen, en op de specs gekeken is dat niet helemaal het geval. Wat niet altijd wat hoeft te zeggen trouwens. Vandaar mijn vraag waarom dit element. Een gerenomeerde audiozaak uit het noorden van het land denkt hier anders over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Waar precies denken ze anders over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 25 maart 2010 Author Report Share Posted 25 maart 2010 Over een goede match. Dit element is mij aangeraden omdat het juist zo'n goed match was met mijn TD318. En ik kan ze niet ander dan gelijk geven. Waarom zou het volgens jou geen goede match zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Op de specs gekeken had ik eerder aan een Benz Micro MC Gold gedacht. Maar nogmaals, soms zegt het niets en klinkt een combinatie gewoon goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 25 maart 2010 Author Report Share Posted 25 maart 2010 Een Benz is niet ter sprake gekomen, misschien dat ik die nog eens ga uitproberen. Hij is in ieder geval goedkoper dan de Ortofon. Ik ben trouwens wel benieuwd op welke specs je die keuze hebt gebaseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Met een gewicht van het element van 10,5 gram een compliance van 15 en een armmassa van 12,5 gram kom je aan een erg lage resonantierfrekwentie, een ACE zou hier niet zo heel erg veel beter uitkomen gezien deze slechts 1,7 gram lichter is. Op basis van de cijfertjes zou je voor een arm met een lagere massa moeten gaan, of een element met een nog lager gewicht of een hogere compliantie. Nu leggen cijfertjes het wel eens vaker af tegen de werkelijkheid................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Kom je toch weer op de Denon DL103 of evt de DL160 uit............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 25 maart 2010 Author Report Share Posted 25 maart 2010 Beslist niet, bij Denon elementen heb ik gehad. De Ortofon die ik nu heb vind ik vele malen mooier klinker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Een Benz is niet ter sprake gekomen, misschien dat ik die nog eens ga uitproberen. Hij is in ieder geval goedkoper dan de Ortofon.Ik ben trouwens wel benieuwd op welke specs je die keuze hebt gebaseerd. Ortofon Rondo Red www.audiovision-shop.de Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 16 maart 2011 Author Report Share Posted 16 maart 2011 En waar ik dan benieuwd naar ben, wat voor arm past er op de Thorens? Enne, quanta kost d Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 maart 2011 Report Share Posted 16 maart 2011 Miisschien kan Jan de Groot (Link) zich beter bezig houden met Bossche bollen. Eerst schrijft hij dat hij een groot fan van Thorens is... en dan gaat hij de boel zo grondig modificeren dat je niet meer van een Thorens mag spreken.. Misschien is het een idee om met het ding eens naar Sneek te rijden. Henk kan jouw haarfijn vertellen wat er moet gebeuren om hem te verbeteren. Misschien is een smeer- en afstelbeurt al voldoende om een aanzienlijke klankverbetering te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 16 maart 2011 Report Share Posted 16 maart 2011 Wel erg zuur Hans, een andere arm op een Thorens, een laagje fineer en wbt aansluitingen doen weinig veranderen aan de speler. Voor het opknappen van Thorens spelers lijkt het me best goed onder het genot van een Bossche Bol lekker rond te kijken op de site die Edwin aanhaalde - The Anolog Dept. - een bron van heel veel nuttige informatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts