Jump to content

Quad ESL 57

symfo
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag

Afgelopen weekend heb Ik een setje Quad ESL 57 electrostaten gekocht. :D

Nu resoneert helaas 1 bas paneeltje een heel klein beetje. <_<

Gelukkig zijn er 2 nieuw verpakte bas paneeltjes bijgeleverd plus nog eens een hele (defekte) ESL 57 voor eventuele reserve onderdelen. :lol:

Zijn er hier toevallig mensen die wat ervaring met deze speaker hebben en/of technisch zo goed dat ze mij zouden kunnen adviseren of helpen om dit bas paneeltje te vervangen? :confused:

Ik wil deze speakers namelijk niet meer weg doen en deze stap voor stap restaureren en alle panelen vervangen.

In Engeland zag Ik bjvoorbeeld hoogpanelen van OneThing audio, de OTEC. Dat lijkt mij ook wel iets.

Groet symfo

Goedemiddag

Afgelopen weekend heb Ik een setje Quad ESL 57 electrostaten gekocht. :D

Nu resoneert helaas 1 bas paneeltje een heel klein beetje. <_<

Gelukkig zijn er 2 nieuw verpakte bas paneeltjes bijgeleverd plus nog eens een hele (defekte) ESL 57 voor eventuele reserve onderdelen. :lol:

Zijn er hier toevallig mensen die wat ervaring met deze speaker hebben en/of technisch zo goed dat ze mij zouden kunnen adviseren of helpen om dit bas paneeltje te vervangen? :confused:

Ik wil deze speakers namelijk niet meer weg doen en deze stap voor stap restaureren en alle panelen vervangen.

In Engeland zag Ik bjvoorbeeld hoogpanelen van OneThing audio, de OTEC. Dat lijkt mij ook wel iets.

Groet symfo

Hi,

yahou forum van de esl club werkt niet meer, heb ik althans van anderen vernomen die zich ook probeerden aan te melden. Het forum is overigens ook niet meer actief.

Quad musik in Berlijn repareert ze wel, zal wel duur zijn.

Ik ken in NL geen reparateurs die aan deze klus willen beginnen, het is nogal arbeidsintensief.

Als je googlet vindt je wel een aantal engelstalige sites die beschrijven hoe je ze zou kunnen repareren.

Hopelijk is het iets simpels.

Dat is jammer dat de club en het forum niet meer actief zijn.

Morgenavond ga Ik wel met een techneut even kijken of het iets simpels is.

Ik heb mijn derde paneel al uit elkaar gehaald en het ziet er allemaal niet al te moeilijk uit.

Misschien kan Ik de bas panelen wisselen en is het probleem opgelost. Ik heb er namelijk nog 2 nieuw in de doos staan.

Wel ga Ik binnenkort naar Roermond. Daar zit iemand die de 57 kan nakijken en reviseren voor volgens mij allezins redelijke prijzen. Zijn ze weer helemaal in nieuwstaat.

http://quadesl.nl/index.html

In de verdere toekomst, als deze eerst weer 100% zijn, wil Ik misschien nog een paneel proberen te bemachtigen.

Ga Ik ze stapelen. :rolleyes:

Schijnt ook wel weer een stuk mooier te klinken.

Hoi Symfo,

Een ELS voorzien van een nieuw paneel is niet zo heel ingewikkeld. Daar is, zoals hier in het topic al aangegeven, de gebruiksaanwijzing voor op het net te vinden.

Ik wil je alleen wel meegeven: Doe dat heel voorzichtig en secuur, en neem er ruim de tijd voor.

Haast en spoed is zelden goed.

Een ELS paneel vervangen is eenvoudiger dan een ribbon van een Apogee vervangen, en dat is zelfs mij al een paar keer goed gelukt.

Maak foto's van hoe de bedrading aangesloten zit in de originele situatie, of gebruik de andere speaker, als geheugensteuntje voor hoe dat zat, en dus ook weer moet komen te zitten.

Denk niet "dat onthoud ik wel", een vfaoudtje is heel snel gemaakt. Met een foto of de andere speaker als voorbeeld sluit je zo'n vfaoudtje bijna helemaal uit.

Een soldeerverbinding kun je beter te lang warm stoken met de soldeerbout dan te kort. Laat het soldeer goed doorvloeien.

Ook hierbij geld weer: Haast en spoed is zelden goed.

Met geduld en secuur werken kan ook jij zo'n paneel vervangen.

Kom je er echt niet uit, of durf je het niet aan, en je woont in de buurt van Oegstgeest/Leiden wil ik je nog wel komen helpen.

Woon je niet in de buurt maar ben je wel bereid de speakers onder de arm te nemen naar Oegstgeest wil ik je ook wel helpen.

Mvg. Miracle.

• 3 weeks later...

Als je nog problemen hebt met quad neem eens contact op met quad musikwiedergabe in Gering

die man weet er alles van in september houdt die een open dag ,je komt ogen te kort ;)

anders op het spendor forum van yahoo.

zitten ook veel quad bezitters en techneuten

succes met die mooie speakers

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dinsdag de ESL 57 speakers weggebracht naar ESLlabs te Roermond.

Ik laat ze geheel renoveren/restaureren :D en hoop ze over een aantal weken weer terug te krijgen.

Dus alle 6 de panelen reviseren, nieuwe interne bekabeling, revisie hoogspannings voeding, montage overspannings beveiliging enz.

Mijn luisterruimte ben Ik er al voor aan het verbouwen.

Ben benieuwd. :P