tube 300 Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Ik heb nu jaren geluisterd op een behoorlijke afstand 4 a 5 meter van de speakers en ben nu wat aan het experimenteren en aan het schuiven met mijn set. En ik merk nu dat een kleinere afstand toch ook wel iets heeft, ik zit nu op 2 meter en het is een totaal ander geluid of ik dit zo laat weet ik nog niet ik moet er eerst weer aan wennen en er een tijdje naar luisteren. ik vroeg me eigenlijk af wat nou de gemiddelde luisterafstand is Hear? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Bij mij staan de speakers ongeveer 2,25 m uit elkaar en de luisterafstand vanaf de speakers is 2,35 m. Wanneer ik verder van de speakers ga zitten kom ik te dicht bij de achterwand waar het laag begint "op te spelen". Ik ben van mening dat de luisterhoek ca 60 graden moet zijn. Tijdens de opname en het masteren was dit n.l. ook zo. Looptijdverschillen t.o.v. die situatie's zijn er dan niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Ik zou graag weten wat jullie verstaan onder luisterafstand, afstand van speakers tot de luisterplaats enz enz Meet je van de tweeter tot ongeveer je oren Meet je vanaf de speakers tot de voorkant van de zitbank enz enz Thanks en greetz Stef PS kzal ook eens meten zie Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Tweeter tot tweeter zo'n 2m10 Luidspreker tot rugleuning zitbank ongeveer 2m50 Ik geloof niet dat de 60 graden regel altijd werkt en goed "uitdraait" in ieders woning of luisterplaats Ook niet bij iedere speaker gunstig is ... Proberen kan iedereen altijd natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Om een hotspot te voorkomen en om minder gebonden te zijn aan die ene plek waar je dan moet zitten, zet ik de speakers zo ver uitelkander als - rekeninghoudend met de diepte van de ruimte - mogelijk is. Indraaien plm. 45〫zodat het - denkbeeldige - kruispunt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 25 maart 2010 Author Report Share Posted 25 maart 2010 Om een hotspot te voorkomen en om minder gebonden te zijn aan die ene plek waar je dan moet zitten, zet ik de speakers zo ver uitelkander als - rekeninghoudend met de diepte van de ruimte - mogelijk is.Indraaien plm. 45〫zodat het - denkbeeldige - kruispunt v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 speakers 2m uit elkaar (hart:hart) en 2,5 m van de achterwand, luisterafstand iets minder dan 2 m. De meeste luisteraars vinden zo'n opstelling "intimiderend". Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Ik heb de speakers zo'n 4,5 meter uit elkaar staan en zit er zelf 5 a 6 meter vanaf. Dichterbij heeft zeker wat, ik hoor dan meer detail en ruimte wat waarschijnlijk nu in mijn akoestiek verloren gaat. Maar dan wordt luisteren een audiofiele bezigheid terwijl muziek nu meer natuurlijk aanwezig is in huis. Mocht ik alleen zijn geweest had ik misschien meer audiofiel geluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Tussen de speakers is een ruimte van 210Cm. De speakers staan 85Cm van de zijwanden, en 120Cm van de achterwand af. De luisterplaats is 250Cm van de speakers vandaan. De speakers staan zo gericht dat de ruimte tussen de dome- en bandtweeter precies op de oren is gericht, zowel in hoogte als breedte. De luisterplaats is 200Cm van de achterwand af. Ik zou niet meer anders willen. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Hart tweeters ongeveer 190/200 van elkaar. Afstand van luisterplaats ongeveer drie meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Geen hotspot hier. Speakers 2 meter uit elkaar (anders staan ze in de weg, nergens anders om). Ze staan redelijk vrij in de ruimte, onder de schuine zolderbalken. Nu heb ik maar 1 lekkere fauteuil, en die stond eerst 3,5 meter van de speakers vandaan (de hoogtelijn op de denkbeeldige lijn tussen de speakers), maar nu op 2 meter afstand ongeveer. Het enige echte verschil is toch de luidheid van de muziek. Echter ik zit meestal achter de pc, en dan zit ik schuin voor de speakers op ong 4 meter, en zie ik alleen de linker speaker. Voor het 'stereo'- of ruimtebeeld maakt het niet echt uit, dat wordt nog altijd op dezelfde plek door de speakers geprojecteerd. Hadden we niet al 'ns zo'n topic? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 maart 2010 Report Share Posted 25 maart 2010 Ik zou de maten eerst maar eens definieren. - Hebben we het over de afstand tussen de speakerkasten (zijkanten), of over dw afstand tussen de hartlijn van de speakers (aannemende dat daar de units zich daar bevinden, hoeft niet altijd)? Dat scheelt bij mij ruim een meter. - Hebben we het tot de afstand van linker or rechter speaker (liefst akoestisch middelpunt) tot het oor (of tussen de oren, maar dat is verwaarloosbaar), of over de middelloodlijn van de (waarschijnlijk gelijkbenige) driehoek? Sommige meerwegsystemen (vooral lijnbronnen) hebben een bepaalde minimale afstand nodig (ander luister je in het gebied van grote interferenties tussen de units) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Door de hele kamer muziek, maakt niet uit, of we haaks aan de tafel zitten te luisteren, ook daar veel lucht en ruimte. Uiteraard op de bank t.o.v. de boxen het beste beeld. Onze weergevers staan 1.80 uit elkaar en een paar graden ingedraaid. Afstand linker hoek 115, Rechts vrij... Ruimte naar achter (trapsgewijs) 0.7 tot 1meter. Luisterafstand op de bank zo' n 3 meter. Klinkt lekker zo Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Als ik aan mn PC zit, achter de zitbank tegen de muur, betrap ik mij deop dat ik het daar ook heel lekker vind klinken Als de deuren openstaan en ik ben boven, dan klinkt de muziek zefls daar heel plezant Is een hotspot belangrijk voor mij? Ja en neen maar dr de mogelijkheid om met de speakers wat te schuiven + met de zitbank naar voor of achter, zou het stom zijn idt niet zo optimaal mogelijk neer te poten Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Mijn monitor speakers staan 2 mtr uit elkaar en 1 mtr van de wand , en de luisterplek vanaf een drie zit bankstel is 4 mtr . Dan heb ik 1 meter over achter de bank daat staat een muur. Wanneer ik z,n anderhalf meter naar voren gaat heb ik een ideale luisterplek[hotspot] . Laatst was sodejuu bij mij thuis en vond ook wanneer hij iets naar voren ging het nog beter klonk. gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Bij mij is de set onlangs ook van plek gewisseld. Ik zit nu ook 'andersom' in de ruimte. Tot voor kort luisterde ik op een meter of 7 afstand, waarbij de luidsprekers 2,5 meter uit elkaar stonden. Ik had in die situatie veel last van de bass boost. Nu ik andersom zit is de situatie een stuk beter. Ik ben ook dichterbij gaan zitten, oftewel halverwege de ruimte. Geen last van bass boost. Ook is de bass boost er niet meer, als ik naar de andere wand loop. Zo gaat het dus wel een stuk beter. Komt ook, omdat het geluid nu '1 kant op gaat' omdat er nu geen nis meer achter de speakers zit. Voorheen kon het geluid achterom de hoek om, richting keuken. Dat was niet best, akoestisch gezien. Ze staan nog niet helemaal definitief, maar toch zo'n 2,70 m uit elkaar, waarbij de achterleuning van de bank zich ook zo'n 3 meter van de speakers bevindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Ik zou de maten eerst maar eens definieren. - Hebben we het over de afstand tussen de speakerkasten (zijkanten), of over dw afstand tussen de hartlijn van de speakers (aannemende dat daar de units zich daar bevinden, hoeft niet altijd)? Dat scheelt bij mij ruim een meter. - Hebben we het tot de afstand van linker or rechter speaker (liefst akoestisch middelpunt) tot het oor (of tussen de oren, maar dat is verwaarloosbaar), of over de middelloodlijn van de (waarschijnlijk gelijkbenige) driehoek? Sommige meerwegsystemen (vooral lijnbronnen) hebben een bepaalde minimale afstand nodig (ander luister je in het gebied van grote interferenties tussen de units) De afstand tussen de tweeters en de afstand van tweeter tot oor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2010 Report Share Posted 26 maart 2010 Behalve de luisterdriehoek zijn natuurlijk ook de frequentie en plaats van de staande golven belangrijk voor de speakeropstelling. De verschilafstand van direct geluid en via de eerste refectiepunten mag ook niet al te klein zijn. Speakeropstelling is dus niet echt simpel en soms zijn een paar cm's verschil in plaatsing van de speakers en/of luisterplek al een behoorlijk verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 (...) De verschilafstand van direct geluid en via de eerste refectiepunten mag ook niet al te klein zijn. (...) Wijze Woorden! Hans heeft het over looptijdsverschillen tussen direct geluid (primair) vanaf de speakers en de daarop volgende reflecties (secundair, tertiair e.d. geluid) vanaf de wanden, vloer en plafond. Bij breed stralende luidsprekers kan het heel gunstig zijn de directe omgeving van de speakers te voorzien van dempend materiaal. De reflecties van de hogere frequenties worden dan weliswaar niet of nauwelijks vertraagd (men kan de snelheid van het geluid nu eenmaal vrijwel niet veranderen!), maar ze worden wel verzwakt en daardoor minder storend. In een kleine, harde ruimte zou men "bundelende" speakers (m.b.t. hogere frequenties) kunnen toepassen, om ditzelfde effect te bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Je kunt de hoge tonen toch wel redelijk dempen en "verstrooien" met akoestische materialen (vilt, schuim, baf, tapijt, etc)? Kun je eigenlijk ipv van materieel op de reflectie punten van de muren/plafonds/vloeren te plaatsen, het dempingsmateriaal ook vlak bij de tweeter zelf plaatsen??? Dus ipv een paar vierkante meter materiaal op de muren bv twee "schuimplaatjes" van bv 10*5*3 cm die loodrecht op de baffle bij de tweeter staat (dus 5 cm uitsteekt, links en rechts van de tweeter). Is dat net zo effectief?? Voor lagere tonen is zoiets natuurlijk onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Ik ben van mening dat de luisterhoek ca 60 graden moet zijn. Tijdens de opname en het masteren was dit n.l. ook zo. Looptijdverschillen t.o.v. die situatie's zijn er dan niet. Volgens mij is dat nergens op gebaseerd Hans, tenminste niet als je de Blumlein-tekortkomingen allemaal erkent en meeneemt... Die ene parameter eruit lichten helpt niet. de Blumlein samenzwering Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Mijn speakers staan ongeveer 230cm uit elkaar in de luisterpostiet is ongeveer 250cm van de speakers. Ik heb mijn speaker behoorlijk ingedraaid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Ik heb nu jaren geluisterd op een behoorlijke afstand 4 a 5 meter van de speakers en ben nu wat aan het experimenteren en aan het schuiven met mijn set. En ik merk nu dat een kleinere afstand toch ook wel iets heeft, ik zit nu op 2 meter en het is een totaal ander geluid of ik dit zo laat weet ik nog niet ik moet er eerst weer aan wennen en er een tijdje naar luisteren. ik vroeg me eigenlijk af wat nou de gemiddelde luisterafstand is Hear? Hoi Robert, Je kent mijn situatie, dus dat hoef ik je niet te vertellen. De SF's staat ongeveer op dezelfde plek als de B&W's vroeger, zij het dat de iets verder naar voren staan, maar dat mag geen naam hebben. De luisterplek is ook nog altijd dezelfde. Dat heeft zowel een huishoudelijke (inrichting) als ook een akoestische reden . Voor het laatste moet ik verwijzen naar de opmerking van Hans, waar Spido op gereageerd heeft. Als ik de luisterplek nl een halve meter verder naar achteren zet, loopt de afbeelding vaast in reflecties. Naar voren is wat lastiger, omdat daar een zware eiken salontafel staat. Ik ken je kamer en beetje en ik weet dat je altijd "van verre" hebt geluisterd. Nu heb je het blijkbaar iets meer richting nearfield luisteren staan. Dat is heel anders. Echt nearfield is vergelijkbaar met luisteren via de koptelefoon, maar dan met speakers. Ik vermoed dat je het nu dynamischer hebt klinken. Je zult waarschijnlijk meer ind e muziek getrokken worden, daar waar je eerder ,eer "overzicht" over de gehele compositie had. Ik ken Jitze's manier van opstellen ook. Ik ken zijn huidige situatie niet, want ik ben nog niet bij hem op bezoek geweest sinds hij in Friesland woont. Maar in Amsterdam had hij de speakers verder uit elkaar staan dan de afstand tot de speakers zelf. Het leek bij hem toen meer op een rechte driehoek, terwijl het bij jouw toch meer op een gelijkzijdige driehoek leek, ondanks dat je de speakers voor de luisterplek liet kruisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Ik dacht dat ik vergeleken met de meesten hear erg dichtbij luisterde, maar als ik de getallen lees valt dat erg mee: 2,5 m tweeter-oor, en ze staan 2,20 m uit elkaar. Zo'n 20 graden ingedraaid. -edit- en ze staan een meter van de achterwand, waar boeken/platenkasten voor staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 maart 2010 Report Share Posted 27 maart 2010 Ik ben van mening dat de luisterhoek ca 60 graden moet zijn. Tijdens de opname en het masteren was dit n.l. ook zo. Looptijdverschillen t.o.v. die situatie's zijn er dan niet. Volgens mij is dat nergens op gebaseerd Hans, tenminste niet als je de Blumlein-tekortkomingen allemaal erkent en meeneemt... Die ene parameter eruit lichten helpt niet. de Blumlein samenzwering Het enige waar het op gebaseerd is, zijn luisterervaringen. Ik vind het nu eenmaal beter klinken wanneer die hoek zo om en nabij de 60 grd is. En omdat er in studios zo ook meestal afgemixt wordt, lijkt het mij ook wel een goed idee om op die manier de muziek te beluisteren. Van verschillen in looptijd t.o.v. de studio heb je dan in ieder geval geen last. Of het volgens de theorie ook zo werkt...? Ik zou het niet weten... ik ga er maar vanuit dat ze die kennis in de studio wel hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts