spido Posted 7 april 2010 Report Share Posted 7 april 2010 (...) Verklaar mij dan eens hoe het kan dat een 20Hz toon wel gewoon hoorbaar in een auto past. (...) Beste Miracle, Die past daar NIET in en die TOON hoor je er dus ook niet. Die TOON kun je alleen horen in de open lucht, of in een grote ruimte zoals een concertzaal, een kerk... en sommige verbouwde boerderijen bijvoorbeeld. Geen wonder dat jij daar zo van schrok! Er is in zo'n gewoeferd autootje wel drukmodulatie met bepaalde frequentie, die je kunt meten met een drukgevoelige microfoon, en die je als een soort bodymassage kunt voelen: ook met je trommelvliezen (als je die dan nog hebt). In een kleine ruimte kun je geen èchte bassen horen. Iedereen die oren heeft om te horen, weet dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 7 april 2010 Report Share Posted 7 april 2010 Beste Miracle, Die past daar NIET in en die TOON hoor je er dus ook niet. Die TOON kun je alleen horen in de open lucht, of in een grote ruimte zoals een concertzaal, een kerk... en sommige verbouwde boerderijen bijvoorbeeld. Geen wonder dat jij daar zo van schrok! Er is in zo'n gewoeferd autootje wel drukmodulatie met bepaalde frequentie, die je kunt meten met een drukgevoelige microfoon, en die je als een soort bodymassage kunt voelen: ook met je trommelvliezen (als je die dan nog hebt). In een kleine ruimte kun je geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 7 april 2010 Author Report Share Posted 7 april 2010 In mijn vorige woning had ik een luisterruimte die ruim langer was dan de woonkamer bij Klaas, met daarin een soepwaffer die gemeten tot 12Hz recht was. Na also also also! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 In mijn vorige woning had ik een luisterruimte die ruim langer was dan de woonkamer bij Klaas, met daarin een soepwaffer die gemeten tot 12Hz recht was. Na also also also! Ja, het wordt hoe langer hoe mooier! Maar helaas voor Miracle: mirakels (wonderen) bestaan alleen dankzij waarnemings- en interpretatiefouten. Natuurwetten kan men niet bedotten, noch omzeilen. Een gewoeferd autootje is zèlf een woofer: als je van de bas wilt genieten, moet je op enige afstand er vandaan gaan staan. Dankzij de akoestische "lekkage". Een zegen voor de overige weggebruikers... (Meteen een geperst blikpakketje maken van die boenkie-boenkie-bakkies!) En het moet je toch opgevallen zijn, Miracle, dat je Golfje of Alfaatje veel harder ging woeferen nadat je de ruiten eruit had geknald? Want zo'n kleine ruimte is - onder aftrek van de lekkage - een drukkamer/compressieruimte met een hoge capaciteit. Een high-pass filter, dus. Als je er meer over wilt weten: Room Modes and Low-Frequency Responses in Small Enclosures The paper discusses the influence of room modes on low-frequency responses in relatively small rooms and a calculation method based on the summation of low-frequency eigentone responses. The predictions are compared with the measured response for the same conditions. Reasonable agreement is obtained, but errors due to uncertainties in the acoustic behavior of the room boundaries remained. Author: Walker, R. Affiliation: BBC Research and Development Department, Tadworth, United Kingdom AES Convention:100 (May 1996) Paper Number:4194 http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=7578 Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 2m50 uit elkaar. behoorlijk in d hoek. liever zou ik ze nog verder uit elkaar doen maar de ruimte is beperkt. moet wel zeggen dat achter deze speakers een dik gordijn hangt. ik luister op 3 meter afstand. dichterbij heeft echter zijn charmes maar verder weg ook. ik zit net niet in een knoop of buik nu. daar is het door bepaald. achter de luister stoel is een ruimte van een meter of 4,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 Ja, het wordt hoe langer hoe mooier! Maar helaas voor Miracle: mirakels (wonderen) bestaan alleen dankzij waarnemings- en interpretatiefouten. Natuurwetten kan men niet bedotten, noch omzeilen. dat valt nog te bezien. je bedoeld de natuurwetten in de zin van "wat wij ervan denken te weten op dit moment" of de natuurwetten zoals alleen bekend bij de natuur waar wij nog geen snars van begrijpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 Wat betreft die soepwoofers, boem-boem-boem autootjes, audiofiele toiletruimtes... Dat een toon in een ruimte moet passen wil die hoorbaar zijn geloof ik (ook) niet. Want juist een koptelefoon geeft lage tonen zo gemakkelijk weer, en juist een koptelefoon heeft maar een paar centimeter tot zijn beschikking. En een koptelefoon hobbelt gewoon mee met de huidig bekende natuurwetten, toch? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 dacht dat een 30 hz toon al minstens 11 meter was ofzo. toch hoor je die hier duidelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 april 2010 Author Report Share Posted 8 april 2010 Net vond ik dit: http://www.cartchunk.org/audiotopics/SmallEnclBass.pdf het is volgens mij een interessant artikel Ik heb er maar even snel overheen gelezen vanavond ga ik het eens goed doornemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 kHad gedacht dat er meer mensen breder luisterden dan de 2m - 2m50 afstand tussen de tweeters Heeft dat met de beperkte breedte van de kamer te maken of krijg je gemakkelijker een gat in het midden als je naar 3m en meer gaat? en niet de mogelijkheid hebt achteruit te gaan zitten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 kHad gedacht dat er meer mensen breder luisterden dan de 2m - 2m50 afstand tussen de tweeters Heeft dat met de beperkte breedte van de kamer te maken of krijg je gemakkelijker een gat in het midden als je naar 3m en meer gaat? en niet de mogelijkheid hebt achteruit te gaan zitten? Vroeger stonden mijn speakers wel 4 meter van elkaar, en hoe ik ook mijn best deed, een gat in het midden hoorde ik niet; wel zoiets links en rechts van het midden, misschien, een beetje. Met de huidige opstelling heb ik dat echt niet. Maar ook nu is de afstand meer praktisch bepaald, dan op het gehoor. De behoefte om nog wat te veranderen is er niet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 @ stefk breedte van de kamer. anders had ik ze wel 4 meter uit elkaar willen hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 Die past daar NIET in en die TOON hoor je er dus ook niet. Die TOON kun je alleen horen in de open lucht, of in een grote ruimte zoals een concertzaal, een kerk... en sommige verbouwde boerderijen bijvoorbeeld. In een kleine ruimte kun je geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 april 2010 Report Share Posted 8 april 2010 Die past daar NIET in en die TOON hoor je er dus ook niet. Die TOON kun je alleen horen in de open lucht, of in een grote ruimte zoals een concertzaal, een kerk... en sommige verbouwde boerderijen bijvoorbeeld. In een kleine ruimte kun je geen èchte bassen horen. Iedereen die oren heeft om te horen, weet dat. Het luisteren via een koptelefoon Op mijn AKG701 voldoende laag, ondanks de zeer kleine gesloten ruimte Schiet mij maar lek FLÀNG!! Een hoofdtelefoon kan weliswaar bij lage frequenties werken, maar kan geen lage TONEN opwekken. Het gevolg is, net als in een kleine ruimte, dat men wel het gevoel van drukpulsen kan krijgen, maar daarbij geen toonhoogteverschillen kan vaststellen. Geen diepe basmelodieën kan volgen. Hierbij moet men echter wel bedenken, dat bastonen gewoonlijk bestaan uit een (lage) grondfrequentie en een structuur van harmonische boventonen, verschiltonen en somtonen (d.z. veelvouden van de fundamentele frequentie en nog meer). In een kleine ruimte treedt verlies van de lage grondfrequenties op, in combinatie van "frequentieverdubbeling", "-verdrievoudiging", enzovoorts. Voor mensen met kleine speakers in kleine ruimtes, kan dit evenwel heel overtuigend en meeslepend zijn. Zij kènnen de laagste twee octaven niet eens! Ze hebben zich altijd tevreden gesteld met de bovenharmonischen, plus wat geruis. Een hoofdtelefoon kan nooit méér bieden dan een verwrongen en beperkt beeld van het originele geluid. Zelfs het "beeld" klopt niet. Er is geen vóór, om maar wat te noemen, met de dimensies (diepte en hoogte) die daarbij behoren. En ik ben nog nóóit met de hoofdtelefoon op m'n hoofd opgestaan om me, tijdens het beluisteren van earthquake-achtige pop (ja, je kent Spido inderdaad niet!), ervan te vergewissen dat er toch werkelijk geen zwaar wegtransport (Mammoet?) of lange-afstands landsverdedigingsmiddelen (Leopard tanks? Hauwitzers?) mijn erf op waren gereden... Het is net als met electrostaten en maggies: het líjkt wel op bas, maar het ìs 't toch niét. Een angst- & ontzagwekkende, "awesome bass"... via een hoofdtelefoon? Forget it! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 9 april 2010 Report Share Posted 9 april 2010 @ stefk breedte van de kamer. anders had ik ze wel 4 meter uit elkaar willen hebben mee akkoord Robin maar mss ga je 4m niet ok vinden en ga je terug smaller. ben al bij verschillende mensen geweest en die hebben gerust de mogelijkheid om breder te gaan maar doen het niet, muzikaal gezien ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 10 april 2010 Author Report Share Posted 10 april 2010 Ik ben beetje bij beetje weer steeds verder uitelkaar aan het gaan met de speakers het staat nu weer op 3.50 tussen de tweeters en ong. 4 meter luister afstand Waar ik tenslotte uitkom weet ik nog niet maar een kleine afstand is niet mijn voorkeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 10 april 2010 Report Share Posted 10 april 2010 Ik ben beetje bij beetje weer steeds verder uitelkaar aan het gaan met de speakers het staat nu weer op 3.50 tussen de tweeters en ong. 4 meter luister afstand Waar ik tenslotte uitkom weet ik nog niet maar een kleine afstand is niet mijn voorkeur. Volgens mij heeft het gat in het midden niet alleen te maken met akoustiek maar ook met de amp die het aandrijft. Een voorbeld. zonder iets aan m'n setup te veranderen mijn klasse A transistor eindtrap Sumo nine vervangen door twee Audion Silver Night monoblokken (lampen) en daar zat er een gat in het midden man, niet leuk meer! Daarom denk ik dat het ook aan de amp ligt... (waren de lampen aan vervanging toe? Zat ik op de verkeerde impedante-tap met m'n speakers? Is 2X 15w lampen geen match voor 2x80w? mvg RastaPhil dus ik denk dat je met een goeie krachtige amp je speakers verder uit elkaar kan zetten dan met een lichtere (op voorwaarde dat de akoustiek al goed geregeld is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 april 2010 Report Share Posted 10 april 2010 @ stefk ik denk dat ik echt graag breder zou gaan dan 3 meter. Hier ontstaat geen gat in het midden denk ik. het volledig naar binnen of naar buiten draaien kan ook heel goede effecten geven trouwens. gewoon eens doen absurd ver in of uit draaien en zien /horen wat het doet. erg leerzaam ook. en geeft in iedere ruimte weer andere resultaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 april 2010 Report Share Posted 10 april 2010 Ik ben beetje bij beetje weer steeds verder uitelkaar aan het gaan met de speakers het staat nu weer op 3.50 tussen de tweeters en ong. 4 meter luister afstand Waar ik tenslotte uitkom weet ik nog niet maar een kleine afstand is niet mijn voorkeur. Volgens mij heeft het gat in het midden niet alleen te maken met akoustiek maar ook met de amp die het aandrijft. Een voorbeld. zonder iets aan m'n setup te veranderen mijn klasse A transistor eindtrap Sumo nine vervangen door twee Audion Silver Night monoblokken (lampen) en daar zat er een gat in het midden man, niet leuk meer! Daarom denk ik dat het ook aan de amp ligt... (waren de lampen aan vervanging toe? Zat ik op de verkeerde impedante-tap met m'n speakers? Is 2X 15w lampen geen match voor 2x80w? mvg RastaPhil dus ik denk dat je met een goeie krachtige amp je speakers verder uit elkaar kan zetten dan met een lichtere (op voorwaarde dat de akoustiek al goed geregeld is). nooit op gelet eigenlijk zou best eens kunnen. je hebt dus alles exact hetzelfde gehouden, alleen de versterker veranderd. en beide zouden theoretisch goed in staat moeten zijn de speakers aan te sturen? met die vette dub reggae van jou Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 10 april 2010 Report Share Posted 10 april 2010 Ik ben beetje bij beetje weer steeds verder uitelkaar aan het gaan met de speakers het staat nu weer op 3.50 tussen de tweeters en ong. 4 meter luister afstand Waar ik tenslotte uitkom weet ik nog niet maar een kleine afstand is niet mijn voorkeur. Volgens mij heeft het gat in het midden niet alleen te maken met akoustiek maar ook met de amp die het aandrijft. Een voorbeld. zonder iets aan m'n setup te veranderen mijn klasse A transistor eindtrap Sumo nine vervangen door twee Audion Silver Night monoblokken (lampen) en daar zat er een gat in het midden man, niet leuk meer! Daarom denk ik dat het ook aan de amp ligt... (waren de lampen aan vervanging toe? Zat ik op de verkeerde impedante-tap met m'n speakers? Is 2X 15w lampen geen match voor 2x80w? mvg RastaPhil dus ik denk dat je met een goeie krachtige amp je speakers verder uit elkaar kan zetten dan met een lichtere (op voorwaarde dat de akoustiek al goed geregeld is). Ja lekker RastaPhil nu begon ik het een beetje te volgen, kom jij met nog een ander mogelijkheid Maar ja met jou ervaring [zie Interests] kan je ook niet anders verwachten. gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 april 2010 Report Share Posted 11 april 2010 Ik zou ook meer uit elkaar kunnen maar toch kom ik altijd ongeveer op de afmetingen van nu terecht. Rastaphil zijn amp vervanging had een grote invloed Bij mij zijn de luidsprekers vervangen en is daar een hele grote winst geboekt Heb wel nooit geweten wat mn vorige luidsprekers met een krachtige amp deden, alhoewel ik deze wel bij verschillende mensen gehoord en toch swingde het niet ... Het gegeven van Rastaphil, trouwens super leuk dat je terug post en nog een Belgske te zien , is interessant om uit voeren ... te bekijken ... hoe bepalend is een amp vr het stereobeeld en pas in 2e instantie in het goed aansturen van de luidsprekers Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
stone56 Posted 11 april 2010 Report Share Posted 11 april 2010 Mijn Maggies 1.6 staan bijna 2 meter uit elkaar. Iets meer dan een meter van de achtermuur. Ongeveer 30 gr. ingedraaid met de QR aan de buitenkant. Mijn luisterpositie is op ongeveer 2,25m in het midden. De sweetspot is smal, maar de afbeelding is breed en diep en geen last van storende frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 11 april 2010 Report Share Posted 11 april 2010 Ik zou ook meer uit elkaar kunnen maar toch kom ik altijd ongeveer op de afmetingen van nu terecht. Rastaphil zijn amp vervanging had een grote invloed Bij mij zijn de luidsprekers vervangen en is daar een hele grote winst geboekt Heb wel nooit geweten wat mn vorige luidsprekers met een krachtige amp deden, alhoewel ik deze wel bij verschillende mensen gehoord en toch swingde het niet ... Het gegeven van Rastaphil, trouwens super leuk dat je terug post en nog een Belgske te zien , is interessant om uit voeren ... te bekijken ... hoe bepalend is een amp vr het stereobeeld en pas in 2e instantie in het goed aansturen van de luidsprekers Gr Stef heb jij al andere luidsprekers gekocht dan stef? hoog rendements dingen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 11 april 2010 Author Report Share Posted 11 april 2010 Vandaag toch weer verder uit elkaar gezet ze staan nu op 4 meter tussen de tweeters en de luister stoel staat op 4 a 4,5 meter. nu een tijdje zo luisteren. Kleiner dan 3,5 meter uitelkaar ga ik in iedergeval niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 april 2010 Report Share Posted 11 april 2010 @m44 Hey Robin Zal je dus blijkbaar ontgaan zijn hear dat ik nieuwe speakers heb Heb geen hoog rendement gekocht, alhoewel die ook in de running waren enz Heb tenslotte toch gekozen voor 2e hands, terug monitor, en redelijk upfront aanwezig Gekocht in dec 2009 Het zijn Master Three monitoren in de mooiste uitvoering, zijnde kers afwerking en nirvana bekabeling en WBT aansluitingen. Dit maakt veel muziek, los beeld van de speakers enz ... tonaal ook mooi in evenwicht In het topic op bezoek bij de zuiderburen (denk ik) van audiofreak, lees je de laatste ontwikkelingen, oa die van Hans Van Liempd + zijn array amps ... Onno was hier onlangs heel kort, maar vond ook dat ik sterk ben vooruitgegaan met de nieuwe speakers. Hij heeft het druk en moet nog een nieuwe luisterimpressie schrijven. Groetjes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts