Jump to content

Wat doen we zoal aan de akoestiek van onze luisterruimte?

leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

De meesten van ons weten wel dat akoestiek een belangrijk aspect is in de verkrijgen van een mooi geluid.

Wat hebben we zoal gedaan om de akoestiek te verbeteren?

Ik ben vooral ge

Helmholtzen zijn rotdingen, kost enorm veel tijd om ze exact juist af te stemmen en zijn eigenlijk altijd te klein.

De twee panelen die je in de hoek zet zou ik ook zacht maken, d'r af die fermacel. De platen kun je mooi hergebruiken door ze tot een polycylindrische diffusor te buigen (wel eerst goed nat maken), die je achter de luisterplaats zet. De absorbers die je daar nu hebt zou ik op de eerste reflectiepunten op de wand achter je speakers zetten. Verder zou ik de panelen tot minstens 10 cm opdikken (breedbandiger).

Als je in de hoeken genoeg ruimte hebt zou ik daar "superchunks" bouwen.

is allemaal ook zo'n beetje wat ik aan m'n luisterruimte ga doen, alleen komt daar nog een sterk absorberend verlaagd plafonnetje op het eerste reflectie punt en worden ook de eerste relectiepunten op de zijnmuren behandeld.

absorbtiecoefficienten voor de liefhebber

... maar voor al eerst eens meten.

wat is de dichtheid van je twaron panelen? Ik gebruik ~50kg/m3 glaswol of ~80kg/m3 steenwol.

wat is de dichtheid van je twaron panelen? Ik gebruik ~50kg/m3 glaswol of ~80kg/m3 steenwol.

Hallo Seed 7,

Er is nog geen dichtheid van de Twaron.

Ik heb het in de vorm van tamelijk open lont. Door dit tussen het gaas in te persen kan ik elke dichtheid maken die ik wil.

Het zal alleen een kunst zijn de dichtheid overal gelijk te krijgen. Meten hoe de dichtheid uitendelijk is geworden, moet ook wel lukken als ik alles maar van te voren weeg en de inhouden goed bereken.

groet,

Leobus