Jump to content

platenspeler, hoe ver moet je gaan voor een goede weergave?

frans71
 Share

Recommended Posts

uiteraard zal iedereen zeggen, "je kunt het zo gek maken als je wilt"

even terug in de tijd. afgelopen zaterdag heb ik weer eens een oude platenspeler uit de kast gehaald om nog eens het verschil te kunnen vergelijken met een cd speler.

(set bestaat uit: rega apollo cd, sansui au 555 a en yara design venus luidsprekers)

de luistersessie was als snel beoordeeld en hoewel mijn rega echt heel mooi klinkt, is de platenspeler een meer natuurlijke weergave.(ondanks dat het geen high end spelertje is , technics sl3110)

tot zover dus niks nieuws voor hifi-land zou je zeggen.

nu wil ik uiteraard een platenspeler bij mijn bescheiden setje zetten, maar de vraag is dan natuurlijk, waar moet ik op gaan letten?

moet ik gaan voor een goede gebruikte met een nieuw elementje, of toch voor de nieuwe techniek met evt een beter chassis?

natuurlijk zijn mijn oren de beste referentie, maar ik zou graag enig advies hebben.

Hangt van je budget af , een goede phonotrap is in ieder geval erg belangrijk , hier zitten wel mensen die een goede betaalbare plaat weergave weten te realiseren .

wat mij aangaat:

bijvoorbeeld een 2 e hands scoutmaster met een koetsu black en een goede phonotrap is wel zon beetje het maximale wat er haalbaar is denk ik tenminste van wat ik heb gehoord al zijn er nog veel meer goede loopwerken en elementen

gr :angry: hj

Het eerst wat ik mij dan afvraag bij je vraag: welke nieuwe techniek?

Mocht je niets geven om het nieuwste van het nieuwste dan ben je goed af met tweedehands en evt een nieuw element. Mocht je weinig van de techniek van een platenspeler snappen dan is het maar het beste weer opnieuw te beginnen bij de dealer.

Tis inderdaad precies wat je wil uitgeven. Vandaag nog bij Sonore een draaitafel gehoord die ver over de 10.000 euro kost. Erg mooi, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet aan denkt.

Een Rega draaitafel kan vanaf een redelijke prijs. Hang daar een MC gold of silver van Benz Micro in en koop er een passende phonovoorversterker bij. Dan kun je al op een heel aardige klank uitkomen. Vanaf daar gaat het via de instappers van de merken zoals b.v. Clearaudio en Thorens alleen maar bergop. Zowel kwa prijs als klank. En zoals altijd.. hoe dichter je bij de top komt hoe steiler de prijs stijgt.

Binnenkort zijn er de analoge dagen in Sneek, misschien een aanrader om eens te gaan kijken en luisteren.

:)

Hi

Je zou kunnen kijken naar een Denon DP 47 platenspeler of andere type , zijn op dit moment zeer gewild en hebben een houten chassis ,zijn van buiten de stof kap bestuurbaar.

Ik heb zelf sinds een half jaar een Denon DP 45 voor rond de 275.00 euro.

Zelfs het element is een van de top elementen uit de jaren tachtig en worden nu nog steeds verkocht, en bovendien zijn het zeer fraaie platenspelers

waren in de jaren tachtig naast micro seiki (ik had zelf de DQX 500 ) de beste op de markt

Mijn instalatie is een Luxman LV 107, de Denon dp 45 en een Nakamichi cassette recorder de RX 200 ,zoals je ziet compleet analoog , ik wil niet ruilen met digitaal

ook de Nakamichi recorders wordt voor de duurdere uitvoering nog veel geld voor gevraagd( zie http://www.naks.com/

Ik zet zelf elke cd om in analoog en speelt het op compact cassette af naast mijn gramofoon platen

Ik hoop dat ik je een beetje geinformeerd heb

mvg

Jacques

Waarom perse een MC? Een Grado MM elementje bijvoorbeeld kan ook.

Kan ook, en dat past ook op een oudere Thorens...

Op de moderne armen passen eigenlijk alleen MC's omdat die armen nogal wat zwaarder zijn (vaak Rega).

Tis inderdaad precies wat je wil uitgeven. Vandaag nog bij Sonore een draaitafel gehoord die ver over de 10.000 euro kost. Erg mooi, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet aan denkt.

Een Rega draaitafel kan vanaf een redelijke prijs. Hang daar een MC gold of silver van Benz Micro in en koop er een passende phonovoorversterker bij. Dan kun je al op een heel aardige klank uitkomen. Vanaf daar gaat het via de instappers van de merken zoals b.v. Clearaudio en Thorens alleen maar bergop. Zowel kwa prijs als klank. En zoals altijd.. hoe dichter je bij de top komt hoe steiler de prijs stijgt.

Binnenkort zijn er de analoge dagen in Sneek, misschien een aanrader om eens te gaan kijken en luisteren.

nee klopt, 10.000,- is wel te gek ja.

aan rega had ik ook al gedacht, maar misschien moet moet ik eerst wat vergelijken met clearaudio en thorens.

misschien wel "even"naar sneek om eens te gaan ori

Hi

Je zou kunnen kijken naar een Denon DP 47 platenspeler of andere type , zijn op dit moment zeer gewild en hebben een houten chassis ,zijn van buiten de stof kap bestuurbaar.

Ik heb zelf sinds een half jaar een Denon DP 45 voor rond de 275.00 euro.

Zelfs het element is een van de top elementen uit de jaren tachtig en worden nu nog steeds verkocht, en bovendien zijn het zeer fraaie platenspelers

waren in de jaren tachtig naast micro seiki (ik had zelf de DQX 500 ) de beste op de markt

Mijn instalatie is een Luxman LV 107, de Denon dp 45 en een Nakamichi cassette recorder de RX 200 ,zoals je ziet compleet analoog , ik wil niet ruilen met digitaal

ook de Nakamichi recorders wordt voor de duurdere uitvoering nog veel geld voor gevraagd( zie http://www.naks.com/

Ik zet zelf elke cd om in analoog en speelt het op compact cassette af naast mijn gramofoon platen

Ik hoop dat ik je een beetje geinformeerd heb

mvg

Jacques

zeker, alle info is meegenomen;-)

Beste

Misschien is de nieuwe Goldenote platenspeler / instapper ook de moeite om naast Rega of Thorens te beluisteren.

Als 2e hands je niet afschrikt, de laatste weken zijn er Rega P25 te vinden.

Succes

Stef