mumsoft Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 CD-spelers weten vaak dat het om een cd gaat, en dat-ie nu track 1 aan het afspelen is, waarop track 2 volgt. Dat is ouderwetse techniek, he. Maar als je cd's gaat rippen met EAC, dbPoweramp of met-maakt-niet uit, dan wordt de cd ergens aan herkend en komte de metadata uit freedb of een andere database op internet. Maar hoe wordt de cd nu herkend? Heeft elke cd een eigen nummer, een soort ISDN-nummer, of is het de combinatie van tracks en tijdsduur die de uniciteit van de cd moet waarborgen? Of zit het nog weer anders? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 Marc, Google eens op "table of contents" cd. De data op de CD De data op de CD bestaat niet alleen uit muziekdata maar ook allerlei hulp data om onder andere de speler te laten weten welke en hoeveel tracks erop staan, in het volgende verhaal proberen we duidelijk te maken op welke manier de data op de Cd is ingedeeld De data indeling op een audio CD is vast gelegd volgens de Redbook specificaties, De verdeling bestaat uit frames, bloks en tracks, verder kennen we nog een lead in (TOC) en lead out. De kleiste cluster aan data is een frame bestaande uit 588 bits, hiervan zijn eerste 27 bits in gebruik voor synchronisatie en de overige 561 zijn voor data welke bestaan uit 33 woorden van 17 bits. via de EFM worden de 17 bits woorden gedecodeerd tot bytes van 8 bits. Binnen dit frame houden we uiteindelijk 192 bits audiodata (6 stereo samples), 64 bits pariteit en 8 bits subcode. Een datablok is verder opgebouwd uit 98 frames, Dat zijn dus in totaal weer 588 samples en 98 bits x 8 subcode. Een track bestaat dan weer uit een variabel aantal datablokken van 75 per seconde muziek. Behalve tracks kennen we ook een TOC (table of contents) mensen die wel eens een CD branden zullen die term zeker wel eens tegen gekomen zijn. Zoals de naam al zegt bevat de TOC alle gegevens over de tracks, speelduur enz. Naast de TOC vinden we ook nog een leadout waaraan de CD speler kan zien dat de CD is afgelopen. bron: http://www.specmail.nl/digital/digit1.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 Maar hoe wordt de cd nu herkend? Heeft elke cd een eigen nummer, een soort ISDN-nummer.of is het de combinatie van tracks en tijdsduur die de uniciteit van de cd moet waarborgen? Of zit het nog weer anders? M rc Het antwoord is simpelweg: Ja en dat is opgeslagen in de ISRC code. dBpoweramp laat dat nummer ook zien en slaat het op in een tag. CDDB doet het weer anders: zie http://en.wikipedia.org/wiki/CDDB Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 maart 2010 Author Report Share Posted 29 maart 2010 Pjotr, Ruud, bedankt, daar heb ik wel wat aan. Het is kennelijk toch niet zo eenduidig als je zou hopen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2010 Report Share Posted 29 maart 2010 Quote: "The need for CDDB is a direct consequence of the original design of the CD, which was conceived as an evolution of the gramophone record, and did not consider the audio tracks as data files to be identified and indexed. The audio CD format does not include the disc name or track names, so a supplemental database is needed to supply this information when discs are used with modern media systems." Afgezien van CD's met "CD-Text" natuurlijk. dBpoweramp en EAC zoeken ook daar naar relevante info. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Okay... de elektronische gegevensverwerker "weet" welke CD er in zit... Maar de biodynamische luisteraar? Weet die dat ook? "Relevante informatie"... is toch alleen relevant wanneer men die kan inpassen in een patroon of systeem van kennis en waarden met (cultuur)historische duiding en waardering? Maar wat w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 30 maart 2010 Report Share Posted 30 maart 2010 Wat wil j Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 maart 2010 Author Report Share Posted 30 maart 2010 De dorpsjeugd klit wat bij elkaar In minirok en beatle-haar En joelt wat mee met beat-muziek Ik weet wel het is hun goeie recht De nieuwe tijd, net wat u zegt Maar het maakt me wat melancholiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2010 Report Share Posted 31 maart 2010 Ja, inderdaad: het maakt me wat melancholiek... Ik ken diverse hoogopgeleide jongelui, die geen idee hebben van kunst- en cultuurgeschiedenis. Hap-snap en lukraak graaien ze in hoog tempo allerlei popi en hypo dingen van het net en dumpen die op hun harde schijven. Ze weten nauwelijks wat ze doen. Ze verdiepen zich niet in ontwikkelingen, invloeden, verbanden. Het verzamelen is het hoofddoel. De downloadsnelheid is nooit groot genoeg. Maar tijd om rustig naar de muziek te luisteren, of om de films te bekijken, hebben ze niet. G Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 31 maart 2010 Report Share Posted 31 maart 2010 Echt melancholiek word ik er niet van, maar ik herken het wel Spido, ik behoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 maart 2010 Report Share Posted 31 maart 2010 Ach Spido is allang niet meer onder de mensen, laat staan dat ie iets van de "jeugd" snapt. I.i.g. heb ik hem nog nooit iets "jeugdigs" zien posten. Zou ie dat wel doen dan zou ie weten dat het tegenwoordig helemaal niet sneller dan vroeger gaat en men ook niet meer of minder uit zijn neus zit te peuteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 april 2010 Report Share Posted 1 april 2010 (...) Zou ie dat wel doen dan zou ie weten dat het tegenwoordig helemaal niet sneller dan vroeger gaat (...) Beste Pjotr, Alles gaat tegenwoordig sneller! Zelfs jouw l*lkoekproductie... WAN 1972: Acoustic coupler 300 baud 1977: 1200 baud Vadic and Bell 212A 1986: ISDN introduced with two 64 kbit/s channels 1990: increasing Modem bandwidth: 2400 / 4800 / 9600 / 19200 bit/s 1995: v.34 modems with 28.8 kbit/s, v.90 modems with 56 kbit/s 1998: ADSL from 128 kbit/s to 8 Mbit/s, ADSL2 up to 12 Mbit/s, ADSL2+ up to 24 Mbit/s LAN 1972: IEEE 802.3 Ethernet 2.94 Mbit/s 1985: 10b2 10 Mbit/s coax thinwire 1990: 10bT 10 Mbit/s 1995: 100bT 100 Mbit/s 1999: 1000bT (Gigabit) 1 Gbit/s 2003: 10GBASE 10 Gbit/s WLAN 1997: 802.11 2 Mbit/s 1999: 802.11b 11 Mbit/s 1999: 802.11a 54 Mbit/s 2003: 802.11g 54 Mbit/s 2005: 802.11g (proprietary) 108 Mbit/s 2007: 802.11n 600 Mbit/s http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rate Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2010 Report Share Posted 1 april 2010 Alles gaat tegenwoordig sneller! Zelfs jouw l*lkoekproductie...WAN 1972: Acoustic coupler 300 baud 1977: 1200 baud Vadic and Bell 212A 1986: ISDN introduced with two 64 kbit/s channels 1990: increasing Modem bandwidth: 2400 / 4800 / 9600 / 19200 bit/s 1995: v.34 modems with 28.8 kbit/s, v.90 modems with 56 kbit/s 1998: ADSL from 128 kbit/s to 8 Mbit/s, ADSL2 up to 12 Mbit/s, ADSL2+ up to 24 Mbit/s LAN 1972: IEEE 802.3 Ethernet 2.94 Mbit/s 1985: 10b2 10 Mbit/s coax thinwire 1990: 10bT 10 Mbit/s 1995: 100bT 100 Mbit/s 1999: 1000bT (Gigabit) 1 Gbit/s 2003: 10GBASE 10 Gbit/s WLAN 1997: 802.11 2 Mbit/s 1999: 802.11b 11 Mbit/s 1999: 802.11a 54 Mbit/s 2003: 802.11g 54 Mbit/s 2005: 802.11g (proprietary) 108 Mbit/s 2007: 802.11n 600 Mbit/s http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_rate Nou als bitsnelheden voor jou tegenwoordig alles zijn? I.i.g. was je jaren geleden sneller met reageren Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 april 2010 Report Share Posted 2 april 2010 A. (...) Nou als bitsnelheden voor jou tegenwoordig alles zijn? B. I.i.g. was je jaren geleden sneller met reageren (...) Beste Pjotr, Ad A: Integendeel! Als je de argumentatie had gelezen, wist je dat Spido juist meent dat snelheid de vijand is van (individuele, subjectieve) kwaliteit (beleving, verwerking, intereriorisatie). Ad B: Ach Pjotr... Soms zijn jouw reacties tegenwoordig dermate stupide, dat ik me er een paar dagen over moet bezinnen of ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 april 2010 Report Share Posted 2 april 2010 Ad B: Ach Pjotr... Soms zijn jouw reacties tegenwoordig dermate stupide, dat ik me er een paar dagen over moet bezinnen of ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 2 april 2010 Author Report Share Posted 2 april 2010 Ad B: Ach Pjotr... Soms zijn jouw reacties tegenwoordig dermate stupide, dat ik me er een paar dagen over moet bezinnen of ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 2 april 2010 Report Share Posted 2 april 2010 Men kan ook NIET reageren en het laten voor wat het is of met de korrel zout nemen. Spido is maar een virtueel persoon, zoals hijzelf altijd zegt. En virtuele personen zijn personen die niet bestaan en ook GEEN bestaansrecht hebben. Ik scroll altijd door en al helemaal als er gods woorden bijgehaald worden, want dan krijg ik een allergische aanval. :lol: Een fijne PP ieder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 9 mei 2010 Report Share Posted 9 mei 2010 Beste Pjotr, Alles gaat tegenwoordig sneller! Zelfs jouw ** l*lkoekproductie... denk dat spido zich hiermee ** vergist , en eigelijk zijn eigen reactie hiermee bedoelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 mei 2010 Report Share Posted 9 mei 2010 Men kan ook NIET reageren en het laten voor wat het is of met de korrel zout nemen. Spido is maar een virtueel persoon, zoals hijzelf altijd zegt. En virtuele personen zijn personen die niet bestaan en ook GEEN bestaansrecht hebben. Ik scroll altijd door en al helemaal als er gods woorden bijgehaald worden, want dan krijg ik een allergische aanval. :lol: Een fijne PP ieder. jaaa goed idee laten we vooral niet meer reageren.. maar dan heeft het forum geen nut. wacht!... we stellen een commissie samen die gaat bepalen op wie we wel en niet gaan reageren. en dan ook nog wanneer dat gefikst is op welk soort post we van die personen soms wel en niet gaan reageren. dat kan dan door vorm of inhoud bepaald worden. altijd hetzelfde gemekker hier. sommigen kunnen ALLES zeggen en dat moet dan maar genegeerd worden. en anderen worden lastig gevallen met iedere scheet die ze laten. bah Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 mei 2010 Report Share Posted 9 mei 2010 bah Het hangt van de toon af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 mei 2010 Report Share Posted 9 mei 2010 bah Het hangt van de toon af. toon? in schrift? dat is je eigen invulling.........die toon die je het zelf geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 mei 2010 Author Report Share Posted 9 mei 2010 Juist, aan de toon kun je een cd ook herkennen. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts