Jump to content

Verschillen tussen cd en lp.


Jitze
 Share

Recommended Posts

wanneer je een spigel onder een microscoop legt is ie ook niet glad meer.

de barstjes waar we het over hebben lopen daar nagenoeg onzichtbaar doorheen. daar heb je dan weer een nog betere micoscoop voor nodig.

 

ik denk dat iedereen wel eens is over dat verschil in productie van cd danwel lp altijd de doorslag zal geven.

gaat juist erom dat wanneer beide parameters hetzelfde zijn wat DAN het vergelijk doet.

 

ik denk dat het verschil eigenlijk niet echt hoorbaar is maar wel te ervaren is.

Link to comment
Share on other sites

De - theoretisch - beperkte kanaalscheiding en dynamische ruimte op een LP, blijkt in de praktijk niet zo heel erg veel invloed te hebben op de weergave, ondanks dit fenomeen zijn er fantastische resultaten te beluisteren.

cool.gif

 

Op oude Beatles LP's staat ouderwets pingpong stereo. Er zit dan helemaal niks tussen de speakers. Er speelt alleen een linker- en een rechterluidspreker.

Ik denk dus dat meer kanaalscheiding niet pers

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dus dat meer kanaalscheiding niet persé moet.

Ik beweer ook ( stukje gelezen van Fritz de With ) dat de lagere kanaalscheiding bij LP juist een voordeel is!

Mijn inziens is daardoor het midden van het stereobeeld wat breder en komt gelaagdheid beter tot z'n recht.

 

Opnames die zijn gemaakt met als doel om er een LP van te maken, houden wellicht zelfs rekening met dit medium. Wanneer zulke opnames later alsnog worden gebruikt om er een CD van te maken, dan kan de grotere kanaalscheiding van de CD wel eens teveel zijn.

Ik heb al eens geschreven dat een variabele kanaalscheiding op een CD speler wel eens nuttig zou kunnen zijn (lees: het midden van het stereo signaal wat meer mono maken zodat dit midden wat breder wordt). Vroeger had je het omgekeerde ( Spatial Stereo op een draagbare radio ) waarbij een beetje van links in tegenfase (ik bedenk dit ter plekke) werd gemixt tussen het rechterkanaal en vise versa.

 

Wanneer je door iets soortgelijks (maar dan zonder fase omkering) te doen krijg je m.i. een variabele kanaalscheiding.

Het zou wel eens 'organischer' kunnen worden.

Link to comment
Share on other sites

wat nu zo grappig is is dat als je je LP digitaliseert alles wat de LP zo aangenaam maakt ook ineens in je digitale opname blijkt te zitten. Het horen van het verschil tussen LP en gedigitaliseerde LP wordt ook opeens heel erg moeilijk.

 

De LP is nu eenmaal een technisch inferieur ding dat "iets" toevoegt dat op het moment weer heel erg belangrijk gevonden wordt en wat met een beetje software ook op een cd geprutst kan worden, maar ja, dan zit nog steeds de wetenschap dat je naar een cd luistert in de weg.

Link to comment
Share on other sites

Ook al is er een nieuwe layout sinds ik hier voor het laatst was, sommige dingen zijn vertrouwd ouderzwets...

 

Een LP is gewoon de trillingen die de microfoon opgevangen heeft op een zwarte schijf, die weer terug gehaald worden doormiddel van een naald aan een element. Net een spiegel.

Om die opname op een CD te krijgen moet dat in kleine stukjes opgedeeld worden, wat door de CD-speler (+DAC) weer aan elkaar geplakt dient te worden.

Die zelfde spiegel, maar dan in ontelbaar veel kleine stukjes gevallen en weer in elkaar geplakt.

De cd bevat hetzelfde principe als bij die lp, alleen is de spiegel dan geen lachspiegel meer.

Het blijft wonderlijk dat er luisteraars zijn die het "aan elkaar plakken van stukjes" alleen opmerken bij digitale signaalstromen en het heen en weer springen van een naald in een groef als een geheel vloeiende beweging lijken te beschouwen. Terwijl de stukjes en de tussenruimtes in de fysieke dataregistratie vele malen kleiner zijn dan elke inspringing (of anders gezegd: elk bedoeld obstakel voor de naaldtip) in een platengroef.

Als cd al aanelkaar geplakt is hoe erg is dan telkens dat stuiteren en kaatsen van de naald bij deze tere zieltjes?

Dat blijkt dan niet te storen.

 

Alles staat of valt met een opname en de processen die erop worden toegepast voor het in de huiskamer weer opklinkt. Dat heeft met analoog of digitaal minder te maken dan met persoonlijke voorkeur, vooral wanneer de wijze van opnemen eenmaal bekend is.

De meestgehoorde klacht over cd komt naar mijn idee voort uit het feit dat het bij een normale opname onverbiddelijker klinkt dan bij een lp van dezelfde opnamesessie. Sommigen noemen dat aangenamer.

Link to comment
Share on other sites

Broeden levert al iets op, jaren geleden eens in het gezelschap van Rudolf Bruil een bezoek gebracht aan Frits de Vries, gezamelijk naar muziek geluisterd, totdat Frits heel trots een nieuwe release van David Brubeck's Time Out in de speler legde.

 

Dit was een Sony 24 bits remaster, alle plezier verdween, de weergave was zielloos, wel heel erg precies en schoon zoals Frits trots wist te melden.

Hierover ontstond enige discussie, ook de oudere CD en de plaat zijn ten gehore gebracht, wat Rudolf en mij betreft waren dezen beduidend beter, muzikaler, veel plezieriger om naar te luisteren.

We zijn het oneens gebleven met Frits die een duidelijke voorkeur had voor de cleane weergave van die 24 bitter, voor ons had die niet uitgegeven hoeven worden.

Ook heb ik eens een CD gekocht naar aanleiding van een uitzending van Vrije Geluiden op zondagmorgen, Combustion Chamber speelde stukken van hun nieuwe CD, fantastisch, direct besteld, groot was de teleurstelling toen deze ook zo verschrikkelijk schoon en zielloos bleek te zijn.

 

Dit laatste hoort eigenlijk in een ander topic sad.gif

Link to comment
Share on other sites

Een LP is gewoon de trillingen die de microfoon opgevangen heeft op een zwarte schijf, die weer terug gehaald worden doormiddel van een naald aan een element. Net een spiegel.

Om die opname op een CD te krijgen moet dat in kleine stukjes opgedeeld worden, wat door de CD-speler (+DAC) weer aan elkaar geplakt dient te worden.

Die zelfde spiegel, maar dan in ontelbaar veel kleine stukjes gevallen en weer in elkaar geplakt.

Je kijkt nog steeds naar het zelfde beeld, maar dan met allemaal kleine barstjes erin. :P

H

Link to comment
Share on other sites

Nee je moet een plaat draaien daar hoor je gewoon vervorming dat krijg je gratis erbij en niet te vergeten tikken en ruis dat is geweldig :D :D

Link to comment
Share on other sites

Spiegels met barsten, deeltjes die weer samengevoegd moeten worden, schitterend wel al dit soort hersenspinsels.

Alleen wel heel erg jammer dat het besef dat ook bij analoge opnamen sprake is van het versnipperen van een signaal, een band is een stuk plastic/kunststof met daarop een enorme hoeveelheid metaalpartikels die middels een magnetisch veld een bepaalde lading meekrijgen, je zou de opnamekop kunnen vergelijken met een AD converter, terwijl de weergavekop sterke overeenkomsten vertoont met een DAC.

Zo worden in beide gevallen signalen samengesteld uit deeltjes.........

Misschien moeten we toch naar andere fenomenen op zoek, die gebarsten spiegel eens v

Link to comment
Share on other sites

Idd Jitze,

 

Het was een aardig fantasietje maar het zit idd ergens anders. En w.m.b. in de mastering processing voordat het in de plaat gesneden kan worden en die voor vinyl er heel anders uit ziet dan voor CD.

 

Mijn ervaring is ook dat gedigitaliseerde LP's exact hetzelfde blijven klinken als wanneer rechtstreeks afgespeeld.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Idd Jitze,

 

Het was een aardig fantasietje maar het zit idd ergens anders. En w.m.b. in de mastering processing voordat het in de plaat gesneden kan worden en die voor vinyl er heel anders uit ziet dan voor CD.

 

Mijn ervaring is ook dat gedigitaliseerde LP's exact hetzelfde blijven klinken als wanneer rechtstreeks afgespeeld.

 

;)

 

Neem eens zo'n plaat en cd mee als je langskomt. Áls je langskomt.

Wedden dat de cd veel beter klinkt?

 

 

 

M :ph34r: rc

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Dat heeft weinig nut Marc omdat mijn DT een andere "siganature" heeft dan de jouwe. Dus dan hoor je eigenlijk het verschil tussen jouw en mijn DT. Ook wel aardig maar daar gaat het niet om.

 

Dit kun je toch het beste doen met je eigen DT. En vergeet dan niet fatsoenlijk te ditheren bij het opnemen.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Dat heeft weinig nut Marc omdat mijn DT een andere "siganature" heeft dan de jouwe. Dus dan hoor je eigenlijk het verschil tussen jouw en mijn DT. Ook wel aardig maar daar gaat het niet om.

 

Dit kun je toch het beste doen met je eigen DT. En vergeet dan niet fatsoenlijk te ditheren bij het opnemen.

 

;)

Ok, dat kan ik begrijpen. Maar ik ben nog lang niet toe aan het opnemen van mijn platen; ik schat nog wel 3 jaar bezig te zijn de cd's op de streamer te poten, en dat is een ruwe schatting.

Daarna, eventueel.

Maar het element moet dan wel goed ingespeeld zijn. Ik denk eigenlijk ook dat een toppiewoppie draaitafel met dito element, kabel en phonopr

Link to comment
Share on other sites

Kanaalscheiding is idd niet erg boeiend. Een verhouding van 10 - 15 dB tussen links en rechts is genoeg om het geluid volledig links dan wel rechts uit de speakers te laten komen.

 

Bij vinyl heb je ook nog te maken met een maximale fasehoek tussen links en rechts van max. ca 90 graden. Anders springt bij luide passages de naald uit de groef. Dat wordt bereikt met een speciale compressor die de mono component ongemoeid laat of matig comprimeert en de stereo component comprimeert voor zo ver als nodig.

 

Bij een stereoplaat staat n.l. de mono component horizontaal in de groef en de stereo component verticaal in de groef. Wordt die stereo component te sterk dan wordt de naald verticaal gelanceerd of gaat stuiteren met de daarbij behorende vervelende vervorming tot gevolg.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Verschillen tussen cd en lp.

De 1 is groter dan de ander en een cd is meestal ziverkleurig in tegenstelling tot een LP die meestal zwart is. :blink:;)

 

Als dàt werkelijk de enige verschillen zijn HJ, dan heb je m.i. het "optimum" bereikt en hoef je, je alleen nog maar "druk" te

maken over de muziek..... i.p.v. verschillen tussen de media.

 

Zoals het m.i. "hoort" :)

Link to comment
Share on other sites

Verschillen tussen cd en lp.

 

De 1 is groter dan de ander en een cd is meestal ziverkleurig in tegenstelling tot een LP die meestal zwart is. :blink:;)

 

 

gr :( hj :D

haha ik wou net hetzelfde posten! :lol:

 

Enkele opmerkingen:

ik heb al zeer veel LP's op audio Grade CDR gebrand: met 1:1 vergelijk tussen het vinyl en de CDR was er w

Link to comment
Share on other sites

Zo bedoel ik het nou ook weer niet helemaal jack , maar ik kan tegenwoordig wel van allebei genieten , en dat kan cd weergave via een dvd speler zijn van een paar 10 tallen euros veel meer lijkt me voor mij niet echt nodig.

 

De verschillen zoals ik ze hoor : CD klinkt schoon opgeruimd en netjes , plaat klinkt rauw , gloedvol , live en warm , moet ik wel zeggen bij goede plaatopnamen/persingen , zoals FLAIRCK Toets tielemans op polydor en momenteel de mooiste plaatweergave die ik heb "manitas de plata , le guitare d,or de manitas zigeuner /flamengo gitaarspel.

 

gr :) hj :blink:

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij ben ik over die kanaalscheiding begonnen.

 

En een lagere waarde is gunstiger. Laat nou die LP een lagere kanaalscheiding hebben dan CD.

 

Ik heb het niet helemaal van mezelf, maar gelezen in een stukje prosa van Fritz de With (niet Frits de Vries, Audio Import) van STS digital.

 

Dat een LP overgezet op DAT/CD beter kan klinken dan de originele CD, kan dan ook wel eens kloppen. Ook dan is immers die kanaalscheidingswaarde van de LP van toepassing.

Kortom; die lagere waarde van de kanaalscheiding zorgt voor een wat minder stereo/ meer mono weergave, dus met een breed midden. Dat maakt het geheel organischer. Denk ik.

Link to comment
Share on other sites

Goodtube je komt toch niet uit het land der fabelen :D

 

schoenmaker, hou je bij je leest, blijf waar je goed in bent ,in speakers :D :D :D

 

Wol is van de oneliners. Al tijden vraag ik me af, wat moet ik van Wol vinden? Flapdrol rijmt wel lekker ... Moeilijk te begrijpen die Birglummer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...