Jump to content

Verschillen tussen cd en lp.

Jitze
 Share

Recommended Posts

Goodtube denk eens goed na, dat kan niet kloppen wat jij vertelt ,als je een mastertape hebt

en je neemt een elpee op en je laat verschillend elementen op los, je neemt het op ,dan krijg je toch verschillende klankkleuren of niet, een Benz klink toch niet hetzelfde als een Lyra dus de kans is groot dat het niet als de mastertape klinkt.Bewijs maar eens dat het wel zo is :)

Een LP is gewoon de trillingen die de microfoon opgevangen heeft op een zwarte schijf, die weer terug gehaald worden doormiddel van een naald aan een element. Net een spiegel.

Om die opname op een CD te krijgen moet dat in kleine stukjes opgedeeld worden, wat door de CD-speler (+DAC) weer aan elkaar geplakt dient te worden.

Die zelfde spiegel, maar dan in ontelbaar veel kleine stukjes gevallen en weer in elkaar geplakt.

Je kijkt nog steeds naar het zelfde beeld, maar dan met allemaal kleine barstjes erin. :P

H

Guest tubejack

Goodtube denk eens goed na, dat kan niet kloppen wat jij vertelt ,als je een mastertape hebt

en je neemt een elpee op en je laat verschillend elementen op los, je neemt het op ,dan krijg je toch verschillende klankkleuren of niet, een Benz klink toch niet hetzelfde als een Lyra dus de kans is groot dat het niet als de mastertape klinkt.Bewijs maar eens dat het wel zo is :)

Zoiets is toch met Hear test cd gedaan ?... alleen van analoog naar digitaal, inderdaad er zijn verschillen.

Jitze dan zit er ook geen verschil tussen een Fiat Panda en een Mercedes , natuurlijk ze rijden allebei, :D :D :D :D

Jitze volgens mij ben jij nog groen achter de oren,als een beetje verstand hebt een beetje verstand op audio gebied :D :D dan zeg je zo iets doms niet <_<

Ik weet niet of ik zo dom ben dat ik denk dat het verschil tussen cd en lp uitsluitend te wijten is aan de verschillen tussen elementen.

Overigens zijn het nu juist niet de verschillen in klankkleur, die het verschil waar ik op doel bepalen, dit soort verschillen kun je ook waarnemen tussen verschillende cd spelers, versterkers, speakers................

Verlies aan dynamiek en detail is hetgeen ik bedoel, voornamelijk te wijten aan het bewerken van het signaal vóór het op een schijfje wordt gezet, bij vinyl kan dit niet in die mate, gebeurt ook wel maar het effect is niet zo dramatisch.

Soms gaat het vreselijk goed, is het verschil tussen cd en plaat nauwelijks waarneembaar, of in elk geval nauwelijks te duiden, beter of slechter zijn dan oordelen die niet van toepassing zijn, het is anders.

Echter heel erg vaak zijn de verschillen dramatisch groot ten nadele van de cd, wat niet wegneemt dat ook op vinyl vreselijk slechte uitvoeringen te beluisteren zijn.

huh.gif

Overigens zijn er momenten dat je de Panda verkiest boven de Mercedes, het is best zinnig met - gebruiks - omstandigheden rekening te houden.

Ik vind het eigenlijk zwart wit denken Analoog is normaal beter dan digitaal. Analoog heeft zijn voor en nadelen t.o.v. digitaal en digitaal heeft ook zijn voor en nadelen t.o.v. analoog ,daar moeten we gewoon mee leren leven ,dat er veel gerotzooid wordt met opnames ben ik met je eens.

Jitze volgens mij ben jij nog groen achter de oren,als een beetje verstand hebt een beetje verstand op audio gebied :D :D dan zeg je zo iets doms niet <_<

Sorrij Wol met alle respect, maar als we het over "dom" hebben, dan vind ik jouw antwoord niet getuigen van enige intelligentie.

Jitze is zeker niet een "dom" iemand. Jitze is een persoon die veel weet van audio en er ook nog eens verstand van hebt. Als je daarover twijfelt zou ik maar eens zijn berichten erover nalezen.

Ik vind het eigenlijk zwart wit denken Analoog is normaal beter dan digitaal. Analoog heeft zijn voor en nadelen t.o.v. digitaal en digitaal heeft ook zijn voor en nadelen t.o.v. analoog ,daar moeten we gewoon mee leren leven ,dat er veel gerotzooid wordt met opnames ben ik met je eens.

Dit antwoord getuigt wel van meer intelligentie en ben het met je eens. Het hele gedoe omtrent analoog versus digitaal is een discussie die in de begintijd van de cd werd gevoerd, maar nu ruim 25 jaar later toch wel gehad hebben. Het zijn gewoon twee op zichzelf staande mediums.

[...] Het hele gedoe omtrent analoog versus digitaal is een discussie die in de begintijd van de cd werd gevoerd, maar nu ruim 25 jaar later toch wel gehad hebben.

Hah, zijn we nu ineens van CD versus LP bij digitaal versus analoog beland, dat zijn ook heel verschillende discussies. Analoog is niet per definitie gelijk aan LP.

Bij vinyl heb je ook nog te maken met een maximale fasehoek tussen links en rechts van max. ca 90 graden. Anders springt bij luide passages de naald uit de groef. Dat wordt bereikt met een speciale compressor die de mono component ongemoeid laat of matig comprimeert en de stereo component comprimeert voor zo ver als nodig.

en daar zit'm m.i. voor een groot deel de crux. "Fase geromme"l in het midlaag en laag met een "overdreven" ruimtelijkheid als gevolg (denk o.a. aan de speakers van Carver).

O ja, de gebroken nachtspiegel van de nachtburgemeester van Rotjeknor: Zwartkijkerd Zjuul!

"Die heeft zijn oren niet in zijn reet zitten," zegt Miracle. Die schijnt aardig op de hoogte te zijn van Zjuuls anusinhoud... B)

Deelder heeft geen verstand van hifi, en zeker niet van CD, en hij heeft er ook helemaal geen belangstelling voor.

Want alle muziek die hij mooi vindt, staat op kromgetrokken vinyl met rookaanslag en opgedroogd pils.

Bovendien: welke waarde zouden we kunnen toekennen aan het oordeel iemand die Rotterdam de mooiste stad van de wereld vindt, en Sparta het beste voetbalteam? :lol:

Forumregel 2: Behandel elkaar met respect.

Dat geld ook voor mensen die niet aan dit forum deelnemen Spiekerboertje.

Zolang je niets, maar danook echt helemaal niets van/over iemand weet, wat uit bovenstaande text van jou wel heel duidelijk blijkt, beschuldig zoiemand dan ook nergens van.

Hoe kun jij weten of Jules Deelder wel of geen "verstand van hifi, en zeker niet van CD" heeft? Niet. Dat blijkt wel uit het geraaskal wat je schreef.

Jules Deelder geeft voldoende muziek uit op CD, omdat mensen dat nu eenmaal willen.

Dan nog even dit: Wat heeft het oordeel dat Jules Deelder heeft over Rotterdam en Sparta te maken met muziek? Helemaal niets.

Probeer nu eens een keer je fatsoen te houden, en je te houden bij de dingen waar je wel wat van weet.

Mvg. Miracle.

P.S. Om te weten dat iemand zijn oren niet in zijn reet heeft zitten hoef je niets te weten over die persoon zijn anusinhoud.

Ben je werkelijk zo hersenloos, of probeerde je leuk te zijn/doen?

[...] Het hele gedoe omtrent analoog versus digitaal is een discussie die in de begintijd van de cd werd gevoerd, maar nu ruim 25 jaar later toch wel gehad hebben.

Hah, zijn we nu ineens van CD versus LP bij digitaal versus analoog beland, dat zijn ook heel verschillende discussies. Analoog is niet per definitie gelijk aan LP.

H

Digitaal heeft de neiging om hard te klinken. Ik denk dat mede door die hardheid de CD minder natuurlijk klinkt. In ieder geval is die minder natuurlijke klank voor mij ook verbonden aan digitaal. Nadeel van analoog vind ik dat je zo snel van kant moet wisselen. Nu heeft de tijd niet stilgestaan en is er veel verbeterd aan het digitale medium. Zo zijn CD spelers beter geworden en zijn er ook andere media bijgekomen zoals SACD, DVD audio, streaming, etc. De verschillen tussen digitaal en analoog zijn mijns inziens kleiner geworden en voor mij niet meer zo relevant. Ik vind de discussie dus niet zo interesant omdat je van beide media kunt genieten. Als je een set hebt waar je hart bij ligt en hij is in balans dan is voor mij opname kwaliteit ook minder van belang. Zelfs uit een oude opname komen soms mooie dingen naar voren.

• 2 weeks later...

(...) Forumregel 2: Behandel elkaar met respect.

Dat geld ook voor mensen die niet aan dit forum deelnemen Spiekerboertje. (...)

Ben je werkelijk zo hersenloos (...) ?

:lol:

P.S. Dat "geld" van jou moet eigenlijk "geldt" zijn!

Maar dat geldt tegenwoordig alleen nog voor hersenhèbbers...

En daar zijn er niet zoveel meer van.