Jump to content

Achtergrondruis Benz

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben gisteren op de analoogdagen geweest. Als trotse bezitter van een Oracle Dephi V natuurlijk even na de nieuwe Delphi VI wezen kijken en luisteren. Toch viel die me het iets tegen in vergelijking met een DPA met een Lyra erop die ik daarvoor heb gehoord. Wat mij opviel was dat de door Oracle gemodificeerde Benz veel meer achtergrondhuis kent dan de Lyra. Zouden de platen bij de Oracle demo slechter zijn? Toch klonk het wel een beetje zoals bij mij thuis en ik heb een Benz Ruby. Vrij uitvoerig met Henk gesproken en later met de zeer deskundige meneer Riendeau van Oracle. Hij kwam er niet uit en later begreep ik pas waarom. Naast de Oracle Delphi VI met Benz element stond een Oracle Delphi V met een Lyra Helikon. Die klonk niet alleen beter naar mijn smaak (subjectief) maar had ook beduidend minder plaatruis (objectief).

Waar het aan ligt? Henk had die ochtend in alle vroegte hetzelfde geconstateerd en zelfs met de microscoop de naaldvormen vergeleken. Ik ben benieuwd of ze vandaag nog van element hebben gewisseld.

Tot slot heb ik de Lyra vaker gehoord en altijd prima gevonden met dien verstande dat ik hem wat dun vond. Op de DPA werd een exemplaar van de nieuwe serie (opvolger Dorian) getoond en die had dat warme dus wel. Zeer veelbeloofde serie elementen. Ik denk dat Henk het importeurschap op tijd heeft verworven want dit kon wel eens een heel stevige speler op de markt worden.

Hey Carl!

De tijd is op zo'n show altijd een belemmerende factor ... Anders hadden we nog veel langer kunnen praten, mag het altijd wel :)

Ik denk dat het type naaldvorm een grote rol speelt, en heb altijd het idee gehad dat een Lyra wat Dieper in de groef aftast, waardoor er minder oppervlaktevariabelen hoorbaar worden (ruis, spetters, tikken).

Ik had dit bijvoorbeeld ook heel erg toen ik op de Fatbob S de JA en de Lyra met elkaar vergeleek. De JA liet veel meer stage horen maar ook meer ruis etc.

Greetz,

Lestat

Het waren dezelfde Phono versterkers van Blue Amp nl 2 stuks Sur Zur.

Verder zijn er wel verschillen wat ruis betreft tussen deze elementen, maar deze zijn niet enorm groot, bovendien zul je ze naast elkaar moeten beluisteren, om deze plaat/naald aanraking geluiden te kunnen waarnemen.

Dus geen zorgen over maken en gewoon van muziek genieten.

MvG,

Haudio

Carl,

Heeft het niet met het instellen van de draaitafel+arm+element achtergrondruis

moet je gewoon niet horen. Ik heb het niet gehoord op de master set

wel op de glazen set. staat de gain niet te hoog van de pre?

• 2 weeks later...

Daar heb je gelijk in Jack, maar je gaat natuurlijk ook naar zo'n show om te leren en niet alleen om hosanna te roepen. Misschien is het wel leuk om voors en tegens van naaldvormen op een rijtje te zetten.