conqubite Posted 14 april 2010 Report Share Posted 14 april 2010 Na een wel hele lange "winterslaap" wordt mijn interesse weer wat aangewakkerd. Dan begint het weer te kriebelen over waar ik nog kan winst kan halen. Bij mij is dat toch het analoge deel van mijn set. Ik kwam er achter dat alle oude topics met een schat aan informatie niet meer op te vragen zijn (toch???) dus dan maar weer eens een nieuw topic aanmaken. We zijn inmiddels wat jaren verder sinds ik me er inhoudelijk mee bezig heb gehouden. Ben dus weer wat aan het rondkijken zonder me direct vast te leggen op wat ik ga doen. Huidige set up, dt is de Thorens td 320 in standaard config met ortofon om 10 element, phonotrap is de ingebouwde trap op de sonneteer campion. Uitgangspunt is de td 320 te houden zoals die is. Dus dan kijk ik naar een beter element en een betere phonotrap. Budget heb ik niet bepaald maar het moet leuk blijven. Mijn eigen idee is om met een phonotrap te beginnen. Lang heb ik gekeken naar de Cambrigde audio P640 maar voorzichtig kijk ik nu toch iets verder dan dat. Een 2e hands phonotrap die net een stapje hoger ligt maar qua prijs nog aantrekkelijk is. Ik kom dan de genoemde Dynavector P75 tegen maar die lijkt in Nederland niet zo bekend te zijn maar in het buitenland lees ik toch lovende reacties. Iemand ervaring met deze phonotrap?? Hoe verhoudt deze zich bijvoorbeeld tot een Lehmann Black cube die ik ook tegenkwam in dezelfe prijsklasse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 april 2010 Report Share Posted 14 april 2010 Het is 'n beetje onhandig dat je "Dynovector" hebt geschreven, in plaats van "Dynavector". (In verband met zoekfuncties en zo.) Kun je dat (laten) verbeteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 14 april 2010 Author Report Share Posted 14 april 2010 Ja eugh een beetje forumroestig laten we maar zeggen.. . Ik heb het in de tekst veranderd maar ik kan de titel niet wijzigen. Wellicht dat een moderator dat even kan doen?? Ik zal dat even vragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 april 2010 Report Share Posted 14 april 2010 Volgens mij zit er op een Dynavector DC wat kwalijk voor je element kan zijn. Daarnaast zou ik het toch eerst in het element zoeken en dan pas in de phonotrap. Volgens mij hoort die Ortofon niet meer bij de jeugdigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 14 april 2010 Report Share Posted 14 april 2010 Had jij niet een Sonneteer phonotrapje? Zou in dat geval (eigenlijk in elk geval) het elementje vervangen. Welke voor arm zit er op de TD 320? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 14 april 2010 Report Share Posted 14 april 2010 Zou een fabrikant van elementen werkelijk zo dom zijn ? Kan me eerder voorstellen dat de collega's stinkend jaloers zijn op dit ding Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 14 april 2010 Author Report Share Posted 14 april 2010 Het element vervangen is uiteraard het eerste waar je aan denkt. Dan komt de vraag wat wil je er dan weer voor in de plaats. Met de huidige phonotrap moet dat een mm element zijn, of een high output mc omdat het een mm phonotrapje is. Dan wordt ik al beperkt in de keus. Op zich nog niet echt een probleem maar ik ben bang dan als ik dan een beter element aanschaf dat ik tegen de grenzen van de phonotrap aanloop en er (lang) niet alles uithaal. Daarom was mijn gedachte om eerst eens te kijken naar een goede maar betaaldbare phonotrap die elk element aankan om daarna te kijken naar een element. De arm van de td 320 is de tp16 mkIII. Met wat ik wil met analoog denk ik dat ik met de td 320 zoals die nu is wel uit de voeten kan. Ik lees regelmatig dat deze tp 16 arm zo slecht niet is en Haudio dacht daar ook zo over heeft hij me verteld. Wat betreft elementen zat ik altijd aan een Grado gold te denken. Later ben ik gaan denken aan een Goldring 1042 die veelal net iets hoger wordt aangeslagen. Nu zit ik voorzichtig te kijken naar een interessant high output mc element (welke dan?), maar dan komt de vraag weer, laat mijn huidige phonotrap dat nog wel horen? rbh waarom zou je alleen het element veranderen. Vanaf het begin vraag ik me af hoe goed of slecht dat phonotrapje in de sonneteer campion is. Ik kan me een keer een discussie herinneren over een passage van het album Concert in Central Park van Simon and garfunkel waarbij ik me toen afvroeg of de phonotrap niet beter was dan iedereen dacht maar eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet. Ik kwam die Dynavector dus tegen, ken hem niet en ging eens googelen. Lovende verhalen uit het buitenland maar in NL?? Kan Jitze er misschien iets meer over zeggen?? En hoe zit dat met die DC die schadelijk is voor elementen. Dat lijkt me toch een vreemd verhaal. Iemand nog anders nog over de dynavector of andere alternatieven?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 14 april 2010 Report Share Posted 14 april 2010 Je kunt ook met een goede step up werken, bijvoorbeeld een Ortofon MCA-76. Dan kun je ook met echte MC's spelen, bijvoorbeeld een mooie Benz Micro of Ortofon. Spido is nogal weg van deze manier van spelen. Hij woont vlak bij je in de buurt en ontvangt. Misschien kun je daar eens je licht opsteken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 14 april 2010 Members Report Share Posted 14 april 2010 Alternatieven zijn er genoeg, maar als je die Dynavector voor niet te veel kan krijgen heb je gewoon een fantastisch apparaatje in handen. En voor wat betrefd die DC op de ingang, dat geloof ik niet echt. Die Jappanners zijn echt niet gek en weten heus wel waar ze mee bezig zijn. Zelf zou ik het toch eerst eens in de High Output / MM / MI sfeer zoeken, die Sonneteerpre, die is namelijk zo rot nog niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 14 april 2010 Report Share Posted 14 april 2010 De gebruikelijke werkwijze in dit soort gevallen is dat je je mogelijkheden bekijkt in de Cartridgedatabase http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php : welk element matched qua gewicht en compliantie goed bij de toonarm op jouw Thorens draaitafel? Als je een goedbeeld hebt gevormd van diverse high-output MC-elementen vs. wellicht enkele MM-elementen en de verhalen over hoe die elementen klinken ehbt gematched aan jouw voorkeuren, eindig je waarschijnlijk met concrete elementtypen en hun prijskaartje. Je kan dan op gefundeerde gronden een beslissing nemen wat in jouw geval en goede keuze is. Hoe werkt die database: - zoek op dit forum uit welke toonarm op jouw draaitafel zit en zoek de effectieve armmassa op - vergelijk de effectieve armmassa in de tabel met elementgewicht en compliantie - zoek de geschikte elementen in de database - maak een lijstje van je favorieten en zoek evt. iemand die die combinatie al heeft om te gaan luisteren (met jouw Phonotrap). Zoiets dus. Het uitzoeken van het bovenstaande kan in de praktijk een erg plezierige activiteit zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 april 2010 Report Share Posted 15 april 2010 Je kunt ook met een goede step up werken, bijvoorbeeld een Ortofon MCA-76. Dan kun je ook met echte MC's spelen, bijvoorbeeld een mooie Benz Micro of Ortofon. Spido is nogal weg van deze manier van spelen. Hij woont vlak bij je in de buurt en ontvangt. Misschien kun je daar eens je licht opsteken. Spido meent dat een low impedance / low output MC element muzikaal gezien de beste geluidsbron vormt, in combinatie met een step-up amp met ingangsimp. van < 10 Ω, of trafo's, natuurlijk. Maar wanneer je alle pre-amp en aanpassingsproblematiek graag wilt vermijden, is een topklasse MD natuurlijk ook het overwegen m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 april 2010 Report Share Posted 15 april 2010 conqubite, als de OM10 je in principe goed bevalt is er m.i. een zeer eenvoudige weg hier wat te verbeteren, vervang de naald door die van een OM30 (Nude Fine Line) of OM40 (Nude FG 70). Hoef je in principe ook niets opnieuw in te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 april 2010 Report Share Posted 15 april 2010 Ik heb iemand een meting zien doen van die Dynavector phono trap. Misschien is deze net verschenen test wel interessant voor jou. http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/currentish.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Moderator3 Posted 15 april 2010 Report Share Posted 15 april 2010 De titel is aangepast Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 15 april 2010 Author Report Share Posted 15 april 2010 Ik heb iemand een meting zien doen van die Dynavector phono trap. Misschien is deze net verschenen test wel interessant voor jou. http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/currentish.html Carl, Ik zie niets op de link over die meting. Daarnaast ligt het blad niet in de winkels hier bij mij in de buurt volgens mij. Kun je er iets meer over zeggen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 15 april 2010 Author Report Share Posted 15 april 2010 Als ik kijk naar high output mc elementen kom ik automatisch bij de Benz mirco mc20e2. Is dit een optie als een beter alternatief voor een grado prestige gold in mijn set up?? En hoe verhoudt zich de benz micro mc20e2 tov de goldring 1042, klankmatig en kwalitatief, die toch volgens mij ook nog iets duurder is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2010 Report Share Posted 16 april 2010 conqubite, als de OM10 je in principe goed bevalt is er m.i. een zeer eenvoudige weg hier wat te verbeteren, vervang de naald door die van een OM30 (Nude Fine Line) of OM40 (Nude FG 70). Hoef je in principe ook niets opnieuw in te stellen. Zeker het overwegen waard! Zie voor specs: http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view=article&id=214&Itemid=190 (klik op type-aanduiding links voor andere naaldunits) Voor prijzen bijv.: http://www.hifibox.nl/elementen-naalden-reserve-naalden-c-35_22_39.html?osCsid=ehjp8mpbjlnonbjscips03adq7 [twijfelmodus]Ik moet wel zeggen dat ik de de keuze tussen de naaldunits 20, 30 en 40 heel lastig vind, zo van papier: dus zonder ze echt te kunnen horen. De prijzen lopen nogal op (resp. € 74,- , € 132,- , € 196,-), maar de specs (m.n. "tracking ability" en "frequency response") zijn eigenlijk bij alle drie de types heel goed. En voor hifi in ieder geval ruim voldoende. Qua prijs/kwaliteit ratio lijkt me type 20 de absolute winnaar. De vraag houdt mij zelf ook bezig, want voor één van mijn antieke Telefunken S600 draaitafels (met de fameuze Ortofon AS 212 arm) gebruik ik een Ortofon "Arkiv" element (Concorde type) dat ik voor het afspelen van heel goed vinyl eigenlijk wel van een extra (wat complianter en briljanter) naaldunit zou willen voorzien. Maar wèlke van de drie?? [/twijfelmodus] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 april 2010 Report Share Posted 16 april 2010 Als ik kijk naar high output mc elementen kom ik automatisch bij de Benz mirco mc20e2. Is dit een optie als een beter alternatief voor een grado prestige gold in mijn set up?? En hoe verhoudt zich de benz micro mc20e2 tov de goldring 1042, klankmatig en kwalitatief, die toch volgens mij ook nog iets duurder is? Ik speel met een iets ander model de TD2001 en een Benz Ace, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 16 april 2010 Report Share Posted 16 april 2010 Persoonlijk vind ik de goedkoopste Benz Micro elementen niet echt in de lijn passen, zijn beduidend minder dan je op basis van de prijs zou kunnen vermoeden, zou dan eerder voor de Goldring 1042 gaan.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 april 2010 Report Share Posted 16 april 2010 Ik ken hem niet, maar het lijkt me inderdaad een mooi element voor niet te veel geld. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/g1042e.html Met wat aandacht puntjes, zoals ook weer goed afstellen en checken of het matched met de phono-pre en arm. It is however important to note a few things: 1) The Cartridge is very sensitive to capacitive loading. Some experimentation with it will be necessary to get the best match to your system. I ended up with 51 kOhm resistive Load and 120 pf capacitive load (plus the Tonearm cabling - probably another 50 pf or so). 2) The cartridge is a little more than usual sensitive to VTA (Vertical Tracking Angle) adjustments (for a Moving Magnet Cartridge), so experimentation is on order. 3) Partnered with "typical" warm sounding equipment the G1042 is a bit too sweet. A point in case is the original Phono-stage of my Marantz Amp. With a lift in the Bass and a notably shelved down Treble it attempts (and in my opinion succeeds) in emulating "classic" Valve Sound. The 1042 did not mix all that well with this Phono-Stage. My own high resolution design makes it much happier (the RIAA EQ flat by +/-0.05db). 4) Some people have noticed a (electrical) Buzz with this Cartridge, something I also came across when using the Kenwood Turntable. It turned out that the Turntable had a additional Binding-post (which was missing from it's socket) that should have been used to ground the case of the motor and other Metal-bits (like the Platter) at the Amplifier. Once that was done the Buzz went away and the overall presentation was also quieter (reduced Radio Frequency interference maybe?). Link to comment Share on other sites More sharing options...
record marc Posted 16 april 2010 Report Share Posted 16 april 2010 Persoonlijk vind ik de goedkoopste Benz Micro elementen niet echt in de lijn passen, zijn beduidend minder dan je op basis van de prijs zou kunnen vermoeden, zou dan eerder voor de Goldring 1042 gaan. Mee eens .... Heb tijdje met een Benz MC20E2 gespeeld. Vind het nogal een kil en onrustig element. Speel nu met een Goldring 1012GX (kleinere broertje van de 1042). Voor de prijs een zeer mooi element, beduidend beter dan de Benz. Heeft een Gyger-2 naald (net als de oudere Gliders) die zeer mooi gepolijst en gelijmd is. Volgens mij is de hele 1000-serie van Goldring wel OK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 april 2010 Report Share Posted 16 april 2010 Qua prijs/kwaliteit ratio lijkt me type 20 de absolute winnaar. Heb in het verleden de gehele range van 10 t/m 40Gold (toen nog met vdHul naald) + de 78 op de Dual 5000 gehad en voor mij was de 30 in prijs kwaliteitsverhouding de winnaar. Een Goldring 1042 voegt hier niet meer veel aan toe afgezien van de gevoeligheid voor de juiste instelling. Helaas hebben de OohEmmetjes, in tegenstelling tot de Goldrings, een beetje gebrek aan imago, waarschijlijk door de kleine 3 en 5 die in der tijd onder zo'n beetje ieder "Plastikbomber" hingen. Momenteel heb ik een 1042 en een Empire EDR.9 voor onder de Hadcock arm (waarbij de EDR veruit de winnar is). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 april 2010 Report Share Posted 16 april 2010 (...) Momenteel heb ik een 1042 en een Empire EDR.9 voor onder de Hadcock arm (waarbij de EDR veruit de winnaar is). Beste Seed7, Ja, die EDR is toch nog steeds een geweldige Geheimtip, hè? (Heb jij 'm ook uit Frankrijk?) Maar de MC 200, mits laagohmig afgesloten, wint duidelijk van hem. Ik heb die Arkiv "Concorde" eigenlijk als esthetisch surrogaat voor de MC 200 gekocht, die op de S 600 draaitafel teveel storing oppikte. De MC 200 aan de AS 212 arm ziet er adembenemend mooi uit. Maar noodgedwongen zit de MC 200 nu dus aan een SME armpje. Zou de Arkiv met Stylus 30 of 40 kwalitatief ergens in de buurt kunnen komen van de MC 200, denk je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 april 2010 Report Share Posted 17 april 2010 Ja, die EDR is toch nog steeds een geweldige Geheimtip, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 17 april 2010 Author Report Share Posted 17 april 2010 Een trigon vanguard dan?? Lees ik vaak verschillende verhalen over. Zowel goede als minder goede ervaringen. En wat doet de volcano voeding met deze phonotrap en hoe verhoudt hij zich dan tot de dynavector en een lehmann black cube? Iemand?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts