Jump to content

Dynavector P75 phonotrap

conqubite
 Share

Recommended Posts

Niets aan de hand dus? Hoe komt zo'n verhaal toch de wereld in? Ik hou het er maar op dat Carl zich even vergist heeft.

Haudio, ik vind je manier van posten niet handig. Zo'n topic als Waarschuwing! wakkert m.i. alleen maar angst voor analoog aan. Ik heb de indruk gekregen dat je van die angst je brood maakt, bijvoorbeeld door te laten zien dat analoog heel moeilijk is of door topics als genoemd te openen. Wellicht reageer ik daarin te gevoelig, is mijn perceptie niet goed of is het gewoon onhandigheid qua posten. In ieder geval zou ik het waarderen als je in algemene zin weer wat input gaf aan hoe leuk analoog is en hoe gemakkelijk leuke resultaten te bereiken zijn. :)

Verder heb ik wel gemeten aan een Phono versterker waar 6 Volt DC spanning op stond, deze Phono versterker heeft inmiddels 3 elementen van Sumiko de Blue Point Special om zeep geholpen.

Wat ik eigenlijk nog zou willen weten is of dit exemplarisch was bij de phono versterker of dat deze gewoon een defect had.

Dat lijkt mij iets dat je wel gewoon kan aangeven zonder namen te noemen lijkt mij.

Groetjes George

Verder heb ik wel gemeten aan een Phono versterker waar 6 Volt DC spanning op stond, deze Phono versterker heeft inmiddels 3 elementen van Sumiko de Blue Point Special om zeep geholpen.

Wat ik eigenlijk nog zou willen weten is of dit exemplarisch was bij de phono versterker of dat deze gewoon een defect had.

Dat lijkt mij iets dat je wel gewoon kan aangeven zonder namen te noemen lijkt mij.

Groetjes George

Beste George,

Die van 6 Volt DC continu heb ikzelf gemeten, ook door KT 88 deze noemde het misdadig, waar hij gelijk in had vond ik.

Ook geloofde hij het eerst niet, wat ik heel goed begrijp.

Door de Importeur laten meten, deze vond het gewoon en niets over je druk over te maken.

Door Jan Allaerts laten meten hij begrijpt het nog steeds niet, dat ze het op de markt durven te brengen.

MvG,

Haudio

Dat lijkt mij dus ook niet goed.

Ik had alleen even het idee gekregen dat het hier om een defecte phono trap ging.

Dan lijkt het ding mij dus niet deugdelijk en zou je Hear mensen toch voor moeten waarschuwen lijkt mij.

Zeker al de leverancier volhoud dat er niets mis is.

Groetjes George

Er is hier door tenminste twee forumleden beweerd dat de P-75 phono-versterker van Dynaudio via de ingangen gelijkstroom levert aan het pick-up element.

Die gelijkstroom zou een gevaar opleveren voor het pick-up element: m.n. zou het de spoeldraadjes kunnen laten doorbranden.

Het hele verhaal blijkt niets anders te zijn dan laster, verdachtmakingen, kwaadsprekerij.

Niemand hear (of elders) heeft kennelijk zoiets ooit meegemaakt met deze phono-versterker.

(Of het gevaar bij àndere phono-versterkers zou kunnen optreden, speelt in deze discussie geen rol: de Dynavector P-27 was met name genoemd en in diskrediet gebracht.)

Hieronder treffe men het antwoord aan van de ontwerper van Dynavector, dat ik heden ontving:

From: Jonathan Davies [mailto:jonathan@dynavector.com.au]

Sent: 29 April 2010 03:03

To: Malcolm Latham; john burns

Subject: Re: P.75 & DC

Dear Malcolm

Good to hear from you and thanks for this information, most interesting!

This is totally and completely incorrect. It is virtually impossible for the P-75 to damage the cartridge. It does have an internal Power Supply but then so does every single other item of electronic equipment ! Every other phono stage in the world has some sort of power supply apart from the old step-up transformers.

The power supply inside the P-75 is unique and was designed specifically to solve the problem of the low quality power that is provided by wall-mount ac adapters. It cannot damage the phono stage, in fact, it inherently has a self protecting mechanism! If the power supply were to fail for some reason, it will simply completely stop working. It stops working within a few microseconds! < 0.00001 seconds. The output voltage supplies to the phono circuitry will stop and shut down at exactly the same time, smoothly and evenly. So even under a catastrophic failure it will cause no damage.

While the ac adapters do not provide high quality outputs, they have a number of great advantages:

They are very low cost. This in turn lowers the cost of the P-75

They are available anywhere in the world with the correct mains connector for each country

Because they are available in each country, our distributors do not have to import them from us and pay the increased freight cost to ship them. This reduces the cost of the P-75.

They have all the correct mains safety approvals and the P-75 does not require these approvals and so this reduces the cost of the P-75.

However I think I know the source of this comment. I think that the writer of this email has misunderstood some information published in the owner's manual and in other places. It is probably a problem with understanding/translating English?

The owner's manual contains a warning about testing the P-75 in PE Mode.

The P-75, not the cartridge, can be damaged when operating in PE Mode ( Phono Enhancer Mode ), by connecting electronic test equipment to it, specifically an audio signal generator. So in a test laboratory or on a test bench, if the technician connected a signal generator to the P-75 in PE Mode, the signal generator can supply a very large current compared to a Phono Cartridge. This very large current can overload the input circuits of the P-75 and permanently damage them.

The way to look at this is to understand that in PE Mode the P-75 input is a direct short circuit and so theoretically an "infinite" current can flow in this circuit. Of course a cartridge can only supply a limited amount of energy and this is a very small amount. The P-75 is designed to amply this tiny energy and convert it to a voltage signal that the amplifier chain can convert to music in the loudspeakers.

There is one other possibility for this comment? The P-75 does not have an input coupling capacitor. The signal does not pass through a capacitor before it enters the P-75. A capacitor can provide DC isolation. While a capacitor can provide DC isolation, it also significantly degrades the audio signal quality. It also changes the input impedance of the Phono stage and so we believe it is to be avoided at all costs. There are also vast numbers of Phono stages out there that do not have an input coupling capacitor.

To my knowledge, there has not been one instance of any Dynavector Phono Amplifier of any model that has ever damaged a cartridge.

I hope that this information helps and please contact me if you need any further assistance or if you feel that my information is confusing or incomplete.

Your support of Dynavector products is much appreciated.

Best regards

Jonathan

cc. John Burns, Pear Audio.

Guest KT88
From: Jonathan Davies [mailto:jonathan@dynavector.com.au]

[....]

There is one other possibility for this comment? The P-75 does not have an input coupling capacitor. The signal does not pass through a capacitor before it enters the P-75. A capacitor can provide DC isolation. While a capacitor can provide DC isolation, it also significantly degrades the audio signal quality. It also changes the input impedance of the Phono stage and so we believe it is to be avoided at all costs. There are also vast numbers of Phono stages out there that do not have an input coupling capacitor.[....]

Kiek, daar kan ik het nou helemaal mee eens zijn!

En er is nog een reden om (input) condensatoren te mijden: ze slaan energie op, moeten worden opgeladen tijdens aanzetten en weer ontladen tijdens uitzetten.

Gezien de kleine impedanties die in het spel zijn moeten het al gauw dikke jongens van 1000 uF of meer zijn aan de MC ingang.

Apart van dingen als "popcorn" ruis (dat wil je niet aan de ingang bij de microvolts die we gaan versterken) kan dit ook een flinke spannings- en dus ook stroompuls geven door het element.

De transimpedantie versterker waarvan sprake is in het ontwerp, kan zeker worden beschadigd door het signaal van een generator, als deze een geringe inwendige weerstand bezit.

Het zou dan ook erg dom zijn van een technicus om dit zomaar te doen zonder een serieweerstand.

http://www.ecircuitcenter.com/Circuits/opitov/opitov.htm

http://electronicdesign.com/article/analog-and-mixed-signal/what-s-all-this-transimpedance-amplifier-stuff-any.aspx

:) Eigenlijk begin ik steeds meer positieve vooringenomenheid jegens de P-75 van Dynavector (nooit eerder van gehoord!) te ontwikkelen!

Een produkt waarover zó wordt geroddeld... dat móet wel heel erg goed zijn! :lol:

Guest KT88

Kijk eens naar je ouwe getrouwe Ortofon MCA76 en huiver, Spido!

Zie je die elco's aan de ingang zitten?

24azw1x.jpg

De maximale spannings-sprong is hier beperkt door de BE-overgang van de transistoren (ca. 0.7V) dus dat is vrij ongevaarlijk.

Zelfs de meest simpele phonotrapjes ingebouwd in versterkers uit de jaren 60 en 70 leveren dit soort schadegevallen niet op ....sad.gif

Oh maar daar maak ik me geen zorgen over Jitze. Ik denk dat fabrikanten tegenwoordig wel eens de neiging hebben zich te veel willen onderscheiden door iets aparts op de markt te brengen en dat kan risico's met zich meebrengen. Wat moet je nu met een LS die tot 100000 hertz gaat of ongelooflijke dempingsfactoren. En wat te zeggen van phonotrappen zonder (schakelbare) SF. Ik heb er wel eens een thuis gehad en ik kon bij overschakelen geen verschil horen (en toen was ik nog jonger <_< ) maar wel zien.

Vroeger werd er vaak verstandiger ontworpen denk ik. Er zijn toen zeer mooie produkten tot stand gekomen. In die zin geloof ik wel in combinatie van oude en nieuwe techniek.

Guest KT88

Jitze,

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik meerdere elementen zou hebben gesloopt met die Chinees?

Dat ding was van een vreselijk enthousiaste kerel die me hem wilde laten horen alvorens die gemodificeerd zou worden.

Dat gebeurde dus hier bij mij thuis en aangezien het ding bij hem gewoon had gewerkt heb ik niet eerst gemeten voordat ik hem aansloot.

Nadat er 1 kanaal niet werkte en fors bromde kwam ik er vrij vlot achter wat er mis was.

Van betreffend Chinees phonotrapje werd overigens in een heel ander draadje melding gemaakt en dat heeft niets te maken met de Dynavector P75.

Ook maak ik me naar mijn idee niet schuldig aan stemmingmakerij, ik zou graag zien dat je je post even aanpast tenzij je een erg goede reden hebt om mij van stemmingmakerij te beschuldigen.

(...) Ook maak ik me naar mijn idee niet schuldig aan stemmingmakerij (...)

Beste KT88,

O, maakte iedereen hear zich maar "schuldig" aan zulke stemmingmakerij... op basis van kennis, ervaring, liefde voor muziek...

En nu...???

Dynavector zegt dat het niet kan, Haudio dat het niet langdurig kan, en vele ervaringsdeskundige die nooit een probleem hadden. Behalve Audiofreak...?? en KT 88...

Henk liet mij overigens in de winkel m.b.v. een multimeter zien dat er op de Leema DC stond... Misschien toch een verkeerde meetmethode..??

Ik heb in ieder geval nog nooit problemen gehad. Niet met de talloze ingebouwde trappen in oude apparatuur en niet met moderne phonotrappen.

:)

En nu...???

Dynavector zegt dat het niet kan, Haudio dat het niet langdurig kan, en vele ervaringsdeskundige die nooit een probleem hadden. Behalve Audiofreak...?? en KT 88...

Henk liet mij overigens in de winkel m.b.v. een multimeter zien dat er op de Leema DC stond... Misschien toch een verkeerde meetmethode..??

Simpel, Henk test alle phono pre's voordat ie ze verkoopt. Hoeft ie ook niet meer te waarschuwen en bang te zijn voor garantie claims. Vind het een beetje raar om spullen in een winkel te hebben waarvan de verkoper zelf eigenlijk zegt dat het mogelijk niet deugt.

;)

Guest Heino

@Miracle:

Je bedoelt het goed, maar je spreekt jezelf een klein beetje tegen.

Gesteld dat het element spanning opwekt en dat de phonotrap dit versterkt: dan is er altijd een minieme hoeveelheid stroom nodig om de spanning over te kunnen brengen naar de phonotrap.

Stroom meet je trouwens in milli- of microAmp

De Leema en Dynavector phonotrappen zijn niet de enigen die niet deugen, en wel degelijk je element kunnen slopen.

Ach wat jammer, die Dynavector leek me wel wat. Wel vermoeiend hoor: wel/niet, wel/niet... Nou geef dan maar een lijst van wel te vertrouwen phono-trappen.

Guest KT88

Hiernaast heeft bijna elke versterker zijn instelpunt, met als gevolg dat de ingang niet op nul Volt ligt, maar iets daarboven.

Fout.

Een gate van een JFET (of MOSFET) met een lekweerstand naar grond staat op 0.0 mV.

Een rooster van een buis (meestal triode) zal op 0.0 mV staan mits er geen roosterstroom loopt (en dat is bij goede buizen en de lage roosterlekweerstanden niet het geval).

Zelfs een goede opamp zal een input-offset hebben van pico-amperes, dat is zelfs bij 47 kohm afsluitweerstand een fractie van een nanovolt.

Zo'n opamp kan wel enkele uV aan drift hebben (zie datasheet van bijv. AD797) maar dat is onschadelijk.

Slechts bij een BJT input (wat al ongunstig is ivm. ruis) zal er door de noodzakelijke input bias stroom en -spanning, ofwel een heel goede compensatie aanwezig moeten zijn (die kan nooit zo goed zijn dat er 0 mV op de ingang staat), ofwel een dikke elco (popcorn-ruis!) aan de ingang staan.

Verder is een zekere mate van DC op welke manier dan ook slechts onschadelijk zolang daar geen of weinig energie achter zit m.a.w. de te leveren stroom klein is.

Dat betekent weer een hoge Ri van de "spanningsbron" en dat is alweer vanuit ruisoogpunt niet gunstig.

Kortom: een werkelijk goede MC trap geeft geen noemenswaardige DC af (enkele uV is niet te vermijden en DAT is onschuldig) aan de ingang, ook niet kortstondig. Punt.