Jump to content

BEHANG

mart
 Share

Recommended Posts

Naarmate de technologie voortschrijdt neemt de muziekbeleving af.

Het is begonnen met de cd, het ritueel van de lp is toch anders. En dan nu de harde schijf, je stelt de software in op nummermix en je hebt de hele dag je eigen muziek op staan.

Mart

ps mijn lp's en draaitafel zijn al jaren geleden naar zolder verplaatst

Guest tubejack

Hallo Mart,

Gelukkig, was mijn ega wèl zuinig op haar LP ' s. B)

Ik heb de draaitafel weer in ére hersteld..... en die staat nu gezellig te draaien met een LPtje

van de kringloop (wel ff schoongemaakt)

Hoewel ik al > 25 jaar in de ICT werk zijn .....harddisk' s, streamers .... etc aan mij niet besteed.

Uiteraard speel ik geheel met buizen..... dàt moderne "gedoe" :D

:)

Het is begonnen met de cd, het ritueel van de lp is toch anders. En dan nu de harde schijf, je stelt de software in op nummermix en je hebt de hele dag je eigen muziek op staan.

Het muzikale equivalent van de kant-en-klaar maaltijd uit de magnetron.

Wat dat betreft zijn er gelukkig ook mensen die af en toe de tijd nemen om met verse en eerlijke ingrediënten een kwaliteit maaltijd in elkaar zetten, daarbij gebruik makend van authentiek keukengerei op een fornuis waarvoor een driesterrenrestaurant zich niet voor hoeft te schamen.

> 25 jaar in de ICT werk zijn .....harddisk' s, streamers .... etc aan mij niet besteed.

Uiteraard speel ik geheel met buizen..... dàt moderne "gedoe" :D

Dat heet met een duur woord "Compensatie". Gelukkig heb ik werk waarin dat niet nodig is en ik onbekommerd van muziek kan genieten zonder mij druk te hoeven maken over de techniek. Stel wel mijn eisen en het moet goed zijn, dat wel.

Het muzikale equivalent van de kant-en-klaar maaltijd uit de magnetron.

Wat dat betreft zijn er gelukkig ook mensen die af en toe de tijd nemen om met verse en eerlijke ingrediënten een kwaliteit maaltijd in elkaar zetten, daarbij gebruik makend van authentiek keukengerei op een fornuis waarvoor een driesterrenrestaurant zich niet voor hoeft te schamen.

Jah, het wordt tijd men weer eens de oude blokfluit uit de rommelkist vist of een gitaartje op de kopt tikt en zelf muziek gaat maken.

Dat gemauw over ingeblikte muziek, in welk format opgeslagen dan ook, blijft ook maar surrogaat :P:D

Wordt je daar gelukkig mee?

Dat kan ik voor jou niet bepalen. I.i.g als je niet de ambitie hebt om als eerste op het concertpodium te staan maak een je goede kans.

Maar goed, je mist de pointe volledig heb ik de indruk.

;)

Ik merk het zelf: een autoradio met USB stick en ik hoef niet meer na te denken welke cd ik mee neem. Terwijl ik vroeger voor de kast stond en een keuze maakte uit de cd's. Als ik dan in de auto zit zap ik gewoon door als ik iets anders wil horen. Maar omdat dat zo makkelijk kan maak ik daar ook gebruik van en ik merk dat de muziekbeleving erdoor verminderd.

Mart

Guest tubejack

Ik ben al de halve avond maxi singles aan het draaien ..... ge-wel-dig. :wub:

Net Sandra :wub:

8994714.jpg

Goh wat vond ik het een mooie vrouw in mijn jonge jaren..... en ook nog uitstekend opgenomen.

Ik heb een hele berg maxi singels , ooit nieuw gekocht voor 1€ per stuk. :)

Maar over "muziekbeleving" hoe lang heeft het niet geduurd voordat er écht "muziek" kwam uit een CD .....

Nieuw = in mijn beleving niet altijd beter....

Zo nu staat deze op: The power of love..... ongelofelijk mooi .....

7xse9fbm.jpg

Jullie hebben geen idee...

;)

;)

Hoe weet jij dat nou te bepalen voor onbekenden? :D komt toch een beetje over als excuus.

Ieder heeft zo zijn eigen idee en gelukkig mag een ieder dat voor zichzelf bepalen.

Ik merk het zelf: een autoradio met USB stick en ik hoef niet meer na te denken welke cd ik mee neem. Terwijl ik vroeger voor de kast stond en een keuze maakte uit de cd's. Als ik dan in de auto zit zap ik gewoon door als ik iets anders wil horen. Maar omdat dat zo makkelijk kan maak ik daar ook gebruik van en ik merk dat de muziekbeleving erdoor verminderd.

Als je verder zapt boeit de huidige muziek kennelijk niet zo. Is niets mis mee en lijkt mij dat beter dan om een nummer wat je op dat moment niet aan staat helemaal uit te moeten luisteren omdat je je aandacht bij de weg moet houden.

Je kunt natuurlijk ook een wat bewuster keuze maken in wat je op je "stickie" zet.

;)

Guest tubejack

;)

Hoe weet jij dat nou te bepalen voor onbekenden? :D komt toch een beetje over als excuus.

Het gaat om "beleven" Pjort ..... probeer nu eens niet, altijd het wijste jongetje van de klas te zijn....

Het gaat om "beleven" Pjort ..... probeer nu eens niet altijd het wijste jongetje van de klas te zijn....

Zal best, het ging mij om de opmerking dat anderen geen idee zouden hebben. Jij kan niet voor mij uitmaken wat ik zou moeten beleven of welk idee ik zou moeten hebben. Als je dat wel meent tja... succes.

Dat heeft toch helemaal niets te maken met "probeer nu eens niet altijd het wijste jongetje van de klas te zijn...." Ook weer zo'n belerende opmerking.

;)

Guest tubejack

Af en toe is het gewoon leuk en veel maxi singels klinken ook nog geweldig goed.... vond mijn vrouw ook :)

Audio is hier dan ook, bijna nooit een issue.... of bron van discussie.

En zeker géén "behang"

als het behang hier net zo veelzijdig zou zijn als de muziek dan zouden we gillend het huis uitlopen

muziek die hier opstaat heeft altijd een doel. lekker ontspannen en luisteren of om de kids even uit te laten razen,dansen.

ik heb vrijwel nooit muziek aanstaan terwijl we met de dagelijkse bezigheden druk zijn

Voor mij niet alleen met muziek, maar met àlle informatie die je niet meer fysiek kunt vasthouden.

Met digitale fotografie idem, het is harstikke handig maar voordat je het weet heb je een halve harddisk vol.

Met foto' s die ik even in de haast heb geschoten .... en wanneer kijken je die terug????

Verder, vind k het "vluchtige" media, je moet je ineens "zorgen" maken over backup's e.d. Om nog eens

op die foto' s terug te komen "slecht genomen foto's werden vroeger al in de ontwikkel centrale niet eens

afgedrukt.

Ja tubejack,daar doel ik op! Ik kan nog een andere kant van de stelling noemen: naar mate de technologie voortschrijdt worden muzikanten luier. Of wat specifieker: Muzikanten die zonder computer nooit "muziek" hadden kunnen maken. Rijmpjes in een microfoon schreeuwen met een computerbeat eronder. Tja, en als je daarmee opgroeit... Er zijn er ook die de computer als extra bron gebruiken voor de muziek en er daardoor nieuwe mogelijkheden mee creeeren. Die groeiden op met "ouderwetse" muziek, Spinvis bijv.

Ik heb mijn zoon laatst het verschil laten horen tussen de latere Michael Jackson songs en de eerdere. Het verschil tussen instrumenten en computer, het verschil tussen zingen en maniertjes. Het verschil tussen inspiratie en luiheid. Mischien moet ik stellen: de technologie maakt lui.

Mart

Wees dan eens wat selectiever in je muziek keuze. Muziek die mij niet boeit of niet goed vind koop ik niet en luister ik niet.

Zelfde als met het voorbeeld van de digitale foto's. Dat is net zoiets als mensen die in een groot huis wonen en dat volstouwen met troep waar ze voor 80% niet meer naar omkijken en dan gaan klagen. Dat ligt natuurlijk niet aan het huis of aan de troep maar aan de bewoner: Die hoeft het niet vol te stouwen maar dat kan ie niet laten.

Er wordt heden ten dage troep gemaakt en goede muziek. En veertig jaar geleden was dat niet anders, 80 jaar gelden ook niet en 400 jaar geleden ook niet.

Wat wil je dan? Terug naar de kalebas en uitgeholde boomstammen? Ook zo'n gesjouw.... :D

;)

Guest tubejack

Mischien moet ik stellen: de technologie maakt lui.

Dàt kan zeker Mart!, ik durf zélfs een stapje verder te gaan en denk wel eens dat : "teveel keuze" "teveel mogelijkheden" "te veel informatie"

Op den duur op een soort informatie, moeiheid, stress en vervlakking geeft. Kijk eens naar een ander medium b.v. TV ... nog niet

zo heel lang gelden had je 3 zenders. Nu in het meest simpele pakket al 23 of 30....

Voorheen als er iets belangrijks was of een voetbalwedstrijd... Was het meestal op één van de drie zenders te zien.

Nu niet meer, door allerlei rechten die betaald moeten worden..... Ook hier zeg ik, niet terug naar drie TV zenders maar graag

meer kwaliteit ..... i.p.v. allerlei pulp .... met ik weet niet hoeveel reclame onderbrekingen.

Het aardige is, dat ik wel meer mensen hierover hoor klagen, wat ook aardig is, dat er een "uitknop" op zo' n TV zit.....

Op veel dingen heb je gelukkig zélf nog grip.....

Ik ga zo verder, met een berg LP' s uitzoeken.

Groet,

Jack

De toekomst van TV, Jack, is interactief. Kijk wat je zelf wilt zien, en waar je op dat moment zin en tijd voor hebt. Dan pas gaat een mens gericht TV kijken.

Eén nadeeltje...het kost wel extra centjes. De mensen die nu TV kijken, met name de groep die dit steevast dagelijks doet, dus uit gewoonte, verspillen een hoop tijd. Maar zullen wel niet zonder kunnen.

Als ik muziek luister bepaal ik ook zelf wat ik wil horen. Daarom geef ik de voorkeur aan muziek luisteren in plaats van TV kijken.

En dan te bedenken dat er wordt overwogen om Kijk- en Luistergeld overwegen! Bijna zot, want door reclame te kijken, ook bij de Publieke, betaal ik al mee.

TV is in mijn beleving in kwaliteit achteruit gegaan door de komst van vele concurrerende partijen. Dat noemt men Marktwerking. Dat is niet de èchte oorzaak van de verslechtering. De èchte oorzaak is dat de Voetbalwereld een wereld is van arme clubs en rijke investeringsmaatschappijen. De pech is dat de Publieke Omroep hierdoor zendrechten is kwijtgeraakt aan partijen die het benodigde geld wèl op tafel kunnen/mogen leggen. Voetbal is maar een voorbeeld. Het is hierdoor verdelen van de koek geworden. Elke zender heeft wel iets goeds op de buis, maar ook veel bagger.

Om al dat geld van dure zendrechten terug te verdienen moet je Sensatie TV maken, kijkcijfers scoren zodat de Reclame inkomsten op Prime-Time veel geld kunnen opleveren. Peter R de Vries op de buis, Idols, X-factor, Blik op de Weg en dat soort TV.

Ik ben het niet met TS eens. Als ik 20 platen in de week koop dan raakt de muziek mij ook niet meer, simpelweg omdat ik niet de tijd heb om er goed naar te kunnen luisteren. En dat is wat nu gebeurt met de downloadgeneratie. Ik heb al mijn LP's nadat ze selectief gekocht zijn een keer of 10 'in heavy rotation'. Met downloads doe ik precies hetzelfde, zodat de binding met een album tot stand kan komen.

Guest tubejack

Mijn volgende TV wordt misschien een "internet TV' die zijn er al :) Wat ik reuze handig vind is b.v. "uitzending gemist" en

natuurlijk het "Journaal" dat ik bijna elke dag via mijn laptop in de keuken kijk..... als ik aan het koken ben.

De een of twee programma' s die we nog kijken, nemen we eerst op de letop "harddisk recorder" op :o en kunnen we kijken

wanneer ons het beste uit komt.

Voor de rest staat hier meestal de radio , een digitale stream of een ander medium op.

Wees dan eens wat selectiever in je muziek keuze.

Nog selectiever? :rolleyes:

Naarmate je ouder wordt en flink wat verzameld hebt, gaat dat bijna vanzelf.

Vind dat je tegenwoordig (idd net als fotografie) in staat wordt gesteld veel meer te beluisteren.

Met meer gemak ook.

En heb je twijfels over je zojuist genomen kiekje?

Hoef je niet te wachten tot je de printjes ontwikkeld thuis hebt, maar kun je al gelijk ingrijpen.

Wat `n luxe in vergelijking met `n flink aantal jaren geleden.

Toen moest je nog naar de cd-shop met `n hoofdtelefoontje gaan luisteren en liep je `t risico met iets thuis te komen waarvan je na `n aantal dagen al bij jezelf dacht: hmm, heb me weer `ns mee laten slepen met de waan van de dag of de mening `n ander.

Wees dan eens wat selectiever in je muziek keuze.

Nog selectiever? :rolleyes:

Naarmate je ouder wordt en flink wat verzameld hebt, gaat dat bijna vanzelf.

Als het goed is wel maar gezien dit draadje is het geen algemeenheid :D

Persoonlijk vind ik het een vreemd idee om op de beperktheid van medium/materiaal/omgeving te moeten leunen om je eigen onvermogen tot organiseren/selecteren in toom te houden.

Idd wat verder je zegt. Een groot gedeelte van de DGM collectie staat online en kun je thuis previews beluisteren. En via DGM-Radio kun je hele albums eerst afluisteren. Ok, nog wel in MP3 kwaliteit maar dat deert mij niet om de muziek zelf te beoordelen. De kwaliteit van de afluisterapparatuur in de platen/CD winkel is meestal ook niet om over naar huis te schrijven.

En verder zijn op de special sites zoals HDtracks b.v. (al is de keuze vwb mijn eigen muzieksmaak wat beperkt daar) ook onvermoede snoepjes te vinden van hoge kwaliteit. Met lekker grasduinen op dergelijke sites ontdek ik juist veel meer leuke dingen dan door die dooie platenhoezen en CD hoesjes te struinen in de winkel die op zichzelf helemaal niets van de muziek zelf laten horen.

;)

Idd wat verder je zegt. Een groot gedeelte van de DGM collectie staat online en kun je thuis previews beluisteren. En via DGM-Radio kun je hele albums eerst afluisteren. Ok, nog wel in MP3 kwaliteit maar dat deert mij niet om de muziek zelf te beoordelen. De kwaliteit van de afluisterapparatuur in de platen/CD winkel is meestal ook niet om over naar huis te schrijven.

En verder zijn op de special sites zoals HDtracks b.v. (al is mijn eigen muzieksmaak wat beperkt daar) ook onvermoede snoepjes te vinden van hoge kwaliteit. Met lekker grasduinen op dergelijke sites ontdek ik juist veel meer leuke dingen dan door die dooie platenhoezen en CD hoesjes te struinen in de winkel die op zichzelf helemaal niets van de muziek zelf laten horen.

Het gaat mij niet om de kwaliteit. Ook vanaf de harddisk kun je in goede kwaliteit afspelen (flac).

Het andere wat je stelt speelt wel een rol: door internet kun je heel veel muziek ontdekken die vroeger amper (en nu helemaal niet) door de radio werd opgepakt.

Dus waar ik vroeger door radio of vrienden op een artiest werd gewezen ging ik in platenzoek op zoek en dan luisteren. De tijdspanne vroeger tussen een tip die me beviel en de tijdspanne nu tussen een mooie ontdekking is veel korter geworden.

hoe doen jullie dat dan? Een lijstje maken en daar iedere maand een cd van kiezen? dan groeit het lijstje harder :)

Mart