Jump to content

Laag.....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Dukkie ik hou mij de laatste tijd bezig met maggies en manger en mijn vurige wens nog , een Apogee op de kop te tikken.Gewoon van kasten ,die tijd heb ik gehad je komt altijd reflecties en kleuring tegen, en dat tast helaas het geluid aan.En ik weet de perfecte speaker bestaat helaas niet,maar ik wil wel zo dicht mogelijk bij het origineel komen.

Link to comment
Share on other sites

@M44,

 

Volgens mij kraakt Spido niet zo maar iets af, en zeker niet die speakers van jou.

Hij beweert echt niet dat PP's beter zijn dan de rest. Hij beweert wel dat PP's veel kwaliteit bieden voor het geld. En er zijn maar weinig bezitters van dat spul hoor, er is wat dat betreft helemaal niets commercieels aan!

Laten we wel wezen, op Hear zitten (dat was ooit de opzet heb ik begrepen) vooral mensen die 1000 euro voor een speaker niet veel vinden. Die hebben speakers die een x maal duurder zijn. Het enige dat Spido mijn inziens tegen z'n virtuele borst stuit is die schandalige prijsstellingen. En dat ben ik met die gedachte eens.

 

Volgens mij heeft ie van de ontwerper van jouw speakers gemeld, dat ie er verstand van heeft. Dus volgens mij hoef je niet altijd olie op het vuur te gooien om je gelijk te halen.

Link to comment
Share on other sites

(...) houdt een dikke plaat speksteen een trilling langer vast dan een dunne wand hout...ja of nee?

 

Beste m44,

 

Om een gefundeerd antwoord op deze belangrijke vraag te kunnen geven, heb ik een gitaar van 3 cm dik speksteen gebouwd die qua formaat overeenkomt met

Link to comment
Share on other sites

(...) houdt een dikke plaat speksteen een trilling langer vast dan een dunne wand hout...ja of nee?

 

Beste m44,

 

Om een gefundeerd antwoord op deze belangrijke vraag te kunnen geven, heb ik een gitaar van 3 cm dik speksteen gebouwd die qua formaat overeenkomt met

Link to comment
Share on other sites

Ik vind dat ze zitten pronken met speksteen dat is super :D bij box bouwen kom nog heel wel wat anders om de hoe kijken als alleen speksteen ;).ik zeg niet dat het slecht is maar het heeft ook nadelen .We hadden al in 1986 met speksteen , beton, kunststof, alu,tabopan,en berken boxen en ga zo maar door geëxperimenteerd . ;) en wat blijkt alles heeft zijn voordeel .en nadeeel

 

Beste Wol,

 

Luidsprekerkasten van ca. 60 liter volgens de BBC-normen van de jaren 60/70 (Spendor, Rogers, Harbeth, Leak) waren gemaakt van slechts 12 mm dik (dun?) multiplex. Maar dan waren die dunne wanden wel geschoord èn beplakt met een bitumineuze dempingslaag van ca. 2 cm!

Dit leverde een optimaal resultaat qua gewicht, tegenover stijfheid en resonantiedemping.

Iemand die zegt dat dunne houten kastjes waardeloos zijn, heeft in principe gelijk. Maar iemand die zegt dat dunne houten kastjes volgens de BBC-norm (dus met schoorbalkjes en dempingsplaten) waardeloos zijn, heeft òngelijk.

Het is, kortom, niet alleen van belang welk materiaal je gebruikt.

Het is misschien nog méér van belang hóe je dat materiaal toepast.

 

Wellicht hadden jullie (?) experimenten met harde, stijve materialen betere resultaten opgeleverd, wanneer jullie inwendige bitumineuze paneeldemping hadden aangebracht. Vooral in grotere systemen waarvan het bascompartiment hogere frequenties te verwerken krijgt (tweewegsystemen, bijvoorbeeld) kan dat van groot belang zijn.

Link to comment
Share on other sites

(...)

heel goed

je bevestigd precies wat ik zeg, de trilling verplaatst zich naar hogere frequenties.

dat klopt dus

(...)

en ene gewone db meter is veel te ongevoelig voor dit soort metingen.

 

Beste m44,

 

Nee, ik bevestig niet wat jij beweert. Er worden geen trillingen verplaatst naar hogere frequenties.

In feite werd alleen aangetoond dat de spekstenen klankkast NIET als resonator werkte: net zo min als de body van een massieve E-gitaar.

Alleen voor de meting van het totale geluid (som) werd een dB-meter gebruikt. Voor het vaststellen van het verloop van het frequentiespectrum werd vanzelfsprekend gated audiospectrumanalyse m.b.v. Fast-Fourier Transformatie toegepast.

Link to comment
Share on other sites

spido in 1980 gebruikte we al verschillende soorten bitumen en nog andere materialen --en bitumen is ook niet zalig makend -- ,ik zet vraag tekens bij bitumen van 2 cm bij jou verhaal ,het probleem van Spendor en consorten zijn uitvoerig besproken in audio bladen zelfs met foto,s van de binnen kant en met lijmtangen aan de buitenkant,er was in die tijd heel veel ophef over.Spido ik heb van jou altijd een hoge dunk gehad,en ik denk dat je toch een stukje informatie over een goede box te bouwen mist, als ik je zo hoort praten, en dat vindt ik jammer.

Link to comment
Share on other sites

heel simpel een open systeem ,en het liefst een membraan ,beter een eerlijk laag dan een gekleurd laag,, het laag moet zoveel mogelijk zuiver zijn en nagenoeg de juiste afbeelding hebben.Voorbeeld ik heb een op Heathrow Airport een hornspeaker gehoort waarvan het hoofd en de gitaar 3 meter bij 3 meter was, dat heeft totaal niks met hifi te maken dan kan ik ook gewoon ook boxen tegen de muur hangen,dan heb ik ook een groot beeld. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Dus zoiets als Magnepan?, Dat kan inderdaad heel goed klinken.

Ik heb het serieus overwogen, maar het stuitte tegen praktische bezwaren.

 

Te weinig ruimte.

Ik heb een huis met zeer veel zonlicht (slecht voor de lijm)

Relatief veel vermogen nodig.

 

Ik geloof niet, in: "één beste ....." dat zijn er veel meer...

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Jack daar zijn geen beste speakers ,helaas moeten we compromissen sluiten,en proberen de juiste configuratie vanaf de laser of mc element tot aan de membraan van de speaker te vinden .Maggies gebruik ik voor pop en avant-garde werk en voorlopig 2A3 met hoge rendement speakers voor strijk en piano kwartetten , maar ik zoek nog naar Apogee,s. ;).

 

 

en glasfaser heb ook , die staan bij mij in de huiskamer, de baas wilt geen grote speakers in de ... hebben :D

Link to comment
Share on other sites

Seed voor de duidelijk wat heeft voor een zin om 25 hz in ruimte van 6 bij 4 ,antwoord lekker veel kleuring :D Is dit een goed antwoord! :D :D :D

je mag blij zij als fatsoen lijk 40 hz uit je speakers krijgt ;) Seed

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

wat is laag?

 

onder de 25Hz, 50Hz, 100Hz, 200Hz, 300Hz?

 

Gewoon voor de duidelijkheid.

 

Dat is een leuke, laag vind ik alles beneden zeg 100 Hertz, maar wat vind de TS ervan?

Link to comment
Share on other sites

Laag is kennelijk een van de moeilijks te reproduceren onderdelen van de muziek. Vrijwel alle discussies over geluidskwaliteit beginnen bij 't laag.

 

Laag moet aan veel eisen voldoen om enigzins bij het orgineel in de buurt te komen.

 

Ik dacht hier aan, toen ik bij Jerry op bezoek was. Het laag daar, beukte op m'n oren als bij een hardstaande koptelefoon.

Laag uit dipolen klinkt daarintegen weer veel vriendelijker. En daar zitten weer heel veel verschillende laagsoorten tussen.

 

 

Maar beste, Jerry heeft toch ook dipolen ??? (althans de laatste keer dat ik bij hem was,full-range electrostaten). Is er iets veranderd in zijn set ?

 

Kan niet zeggen dat het laag beukte, afhankelijk v/d muziekopname kon het laag behoorlijk diep gaan,en soms ook "drukken" zoals het hoort, bij bepaalde soorten electronische muziek.

Klankopbouw en plaatsing was fenomenaal, en gedetailleerd, ook v/d stemmen.Net een grote electrostatische hoofdtelefoon, zonder de beperkingen(voelbare bas op je lichaam wel aanwezig ).Lag het niet aan de opnames?

 

Veel mensen denken vaak dat ze een heel lage muziektoon horen van bv. 25Hz, terwijl het in feite gewoon een overdaad van een 60 of 80Hz toon is in verhouding met de rest v/d opname, met de nodige "boxy" kleuring.

 

En neen, een basgitaar "klinkt" niet beter om de jouw gesuggereerde redenenen.

 

Speel jou muziekopnames maar eens af via de basgitaarversterker met z'n bijbehorende basgitaarspeaker.

Niet te genieten, de muziek en stem.

 

Of speel thuis op de set met een electrische basgitaar, gegarandeerd dat op een reeds lage geluidsvolume de woofers vervormen en iets verder open,de conus door de kamerruimte vliegt !

 

Een klein behuisde luidspreker speelt de muziek niet beter af omdat het bv.onder de 50Hz erg steil afvalt.

Absoluut niet.( tot 160Hz is nog laagweergave).

 

Pak een grotere vloerstaander, en filter alle frequenties even steil af,en vergelijk.

 

Wat hoort U beter? Laagmidden, midden en hoog ? Dus is het laag ook "beter", natuurgetrouwer? Dacht het niet.

 

Maar goed,gewenning is normaal. Ook bij alle "drukloze" soorten dipolen. (bij Jerry niet).

 

Voor zover mijn luisterervaring reikt, ervaarde ik meestal de "minste"kleuring bij zeer zware en zo stijf mogelijk gebouwde "kasten" bij weergevers.

 

Sommige ouwere type luidsprekers(ook aardig in gewicht) hebben in mijn oren een veel te "boxy" geluid.(bepaalde grotere Kefs, B&w's, Tannoy's,Infinity's, Cabasse,JBL's, Magnat's,etc.....)Maar net dat midden/hoog h

Link to comment
Share on other sites

(...) het probleem van Spendor en consorten zijn uitvoerig besproken in audio bladen zelfs met foto,s van de binnen kant en met lijmtangen aan de buitenkant,er was in die tijd heel veel ophef over. (...)

 

Beste wol,

 

Je hebt me toch niet horen beweren dat dunwandige (12 mm multiplex) luidsprekerkasten met 2 cm bitumendemping (conform de BBC-norm) PERFECT zijn?

Ik schreef over een OPTIMUM (stijfheid, resonantievrijheid, gewicht etc.).

 

Met speksteen is een veel hoger optimum mogelijk.

(Pure perfectie blijft altijd het onbereikbare ideaal, zoals wij alleen weten.)

Tubejack, bijvoorbeeld, had eerst stevige houten luidsprekers, die wereldrecordhouder waren op het gebied van géén-kastgeluid.

(Translator luidsprekers - van Hans Baan, dus - met een Q-factor van 0,6.)

Maar zelfs de bas van die speakers was wat rommelig in vergelijking met de superstrakke spekstenen systemen die hij nu heeft.

Link to comment
Share on other sites

Seed voor de duidelijk wat heeft voor een zin om 25 hz in ruimte van 6 bij 4 ,antwoord lekker veel kleuring :D Is dit een goed antwoord! :D :D :D

je mag blij zij als fatsoen lijk 40 hz uit je speakers krijgt ;) Seed

uit m'n huidige speakers komt inderdaad zo'n 40 Hz, prima, niks mis mee.

 

Maar eigenlijk snap ik je hele antwoord niet, ik vraag gewoon welk frequentiebereik men als laag ervaart, domweg om er achter te komen of we over het zelfde praten.

 

tav de 25Hz, heeft heel veel zin, in iedere ruimte, er zijn nogal wat instrumenten die grondtonen in dat bereik hebben, orgel, piano, fagot. Het kan in veel gevallen ook "vervormings vrij", kleuring is nergens voor nodig, je hebt er alleen een zekere hoeveelheid van de juiste middelen voor nodig en een beetje goede wil. Ben momenteel met een sub bezig die met een beetje goede wil en roomgain de 15Hz gaat halen en ook dat heeft zin.

 

verder kan ik iedereen aanraden eens alleen maar naar een subwoofer te luisteren, alleen maar laag dus, een hoop gestommel. Je hoort vrijwel niets van "Attack", "Decay", "Sustain" en "Release" tijd, de dingen die "klank" bepalen, daarvoor moet je ook niet in het laag zijn maar in het midlaag en hoger. Daar waar zich de meeste boventonen bevinden van instrumenten die deze lage tonen produceren.

 

Instrument Fmin (Hz)

Organ 20

Double Bassoon 25

Piano 28

Double Bass 40

Tuba 45

Bassoon 55

Bass Saxophone 55

Bass Trombone 63

Valve Horn 63

Cello 63

Glockenspiel 63

Baritone Saxophone 70

Bass Clarinet 75

Bass (vocal) 80

Tenor Trombone 80

Guitar 80

Basset Horn 90

Timpani 90

Baritone (vocal) 110

Tenor Saxophone 110

Alto Trombone 110

Clarinet (B flat or A) 125

Alto Saxophone 125

Viola 125

Cor Anglais 160

Trumpet © 170

Contralto (vocal) 200

Clarinet (E flat) 200

Violin 200

Soprano Saxophone 225

Soprano (vocal) 250

Flute 250

Oboe 250

Celeste 260

Trumpet (F) 300

Piccolo 630

Xylophone 700

Link to comment
Share on other sites

Van mijn site..... beetje reclame mag toch :rolleyes:

 

Nieuw zijn de luidsprekers, het bijzondere is dat ik eigenlijk heel tevreden was met mijn Translators Impac 50 maar deze Perfect Performers 2x 16,5" zijn een behoorlijke stap voorwaards. Ze zijn gemaakt van speksteen en met eigen gewicht van 73kilo p/s vrij zwaar.... Zo zwaar, dat ik er niet zo gauw een passende stand voor kon vinden. Deze zware 30cm hoge U betonnen blokken van een bouwmarkt voldoen uitstekend! Zowel onder als bovenop heb ik stevige rubber onderleggers die ze onder de tegels van dakterassen gebruiken. Aan de onderkant heb ik ze op maat gesneden en vast gelijmd met montage kit, bovenop liggen er 6 los.

 

Het geluid is snel, en nagenoeg vrij van kleuring en resonaties van de kast. Komt mooi los. Doordat ze net even een of 2 maatjes groter zijn dan monitoren is ook het laag verrassend goed. Ze zijn met een rendement van 92db/mtr en m.i. een vlakke impedantie verloop een gemakkelijk belasting voor een buizen versterker. De impedantie is 4ohm en dat gaat zowel met een triode als push pull versterker prima, maar m.i. ook met heel veel andere soorten versterkers. Een absolute aanrader helemaal gezien het vriendelijke prijskaartje. Ze worden kant en klaar met speakersnoer bij u afgeleverd en aangesloten. Meer informatie Perfect Performer

 

pp.jpg

exc tweaks natuurlijk

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Maar eigenlijk snap ik je hele antwoord niet, ik vraag gewoon welk frequentiebereik men als laag ervaart, domweg om er achter te komen of we over het zelfde praten.

 

 

 

 

dan zul je die vraag ook moeten richten aan een naam....OF hem aan iedereen stellen zodat er 20 verschillende antwoorden komen ;)

 

in het spectrum dat geluid heet vind ik alles onder 100hz al laag. behoorlijk laag

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

exc tweaks natuurlijk

 

Zeker M44, maar aan de boxen is niets veranderd. Je krijgt ze standaard met fatsoenlijke OFC luidspreker bekabeling.

Vrij standaard tweaks in de CD-speler, betere digitale en analoge ontkoppeling, carbon weerstanden, en condensatoren.

In mijn speler geeft een Tent klok, duidelijk een strakker laag, ik was in 1e instantie sceptisch maar eerlijk = eerlijk

het laag is bijna zo net mooi als dat van eenzelfde LP...

 

In de VDV versterker zitten alle aanbevolen upgrades behalve de 'Super triode modificatie"

 

Niets spannend..... toch ;)

Link to comment
Share on other sites

ik doel slechts op de speakers. daar zou ik wel eea aan veranderen ( waarmee ik een woord als "verbeteren" bewust vermijd)

Link to comment
Share on other sites

Laag is kennelijk een van de moeilijks te reproduceren onderdelen van de muziek. Vrijwel alle discussies over geluidskwaliteit beginnen bij 't laag.

 

Laag moet aan veel eisen voldoen om enigzins bij het orgineel in de buurt te komen.

 

Ik dacht hier aan, toen ik bij Jerry op bezoek was. Het laag daar, beukte op m'n oren als bij een hardstaande koptelefoon.

Laag uit dipolen klinkt daarintegen weer veel vriendelijker. En daar zitten weer heel veel verschillende laagsoorten tussen.

 

 

Maar beste, Jerry heeft toch ook dipolen ??? (althans de laatste keer dat ik bij hem was,full-range electrostaten). Is er iets veranderd in zijn set ?

 

 

dejazz

 

Zo als Jerry zijn dipolen heeft ingebouwd tussen panelen en de muur kan ik het geen dipolen meer noemen, maar zijn het gewoon gesloten kasten geworden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...