Hans van Liempd Posted 22 april 2010 Author Report Share Posted 22 april 2010 wat is laag? onder de 25Hz, 50Hz, 100Hz, 200Hz, 300Hz? Gewoon voor de duidelijkheid. Ik vind dat laag, onder de 60 Hz zit. Luister maar eens naar een luidspreker, die onder de 60 Hz ophoud. Er is dan geen laag (grondtonen basinstrumenten) meer te bekennen. Dat is dan ook het laag waar het altijd mis gaat en niet aansluit bij de boventonen. Ik vind (net zoals met Wol) dat het laag uit een dipool het meest natuurlijk klinkt. Dat het dreunende laag van een (versterkt) popconcert anders klinkt kan ik me wel voorstellen. Dat heeft n.l. alles te maken met de kwaliteit van die PA installaties en de man die dat inregelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 april 2010 Author Report Share Posted 22 april 2010 (...) houdt een dikke plaat speksteen een trilling langer vast dan een dunne wand hout...ja of nee? Beste m44, Om een gefundeerd antwoord op deze belangrijke vraag te kunnen geven, heb ik een gitaar van 3 cm dik speksteen gebouwd die qua formaat overeenkomt met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 april 2010 Report Share Posted 22 april 2010 tubke ,je moet die condensator in de box is eens van verschillende merken eens veranderen misschien krijg je daar nog een verbetering in Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 april 2010 Report Share Posted 22 april 2010 (...) houdt een dikke plaat speksteen een trilling langer vast dan een dunne wand hout...ja of nee? Beste m44, Om een gefundeerd antwoord op deze belangrijke vraag te kunnen geven, heb ik een gitaar van 3 cm dik speksteen gebouwd die qua formaat overeenkomt met één van mijn klankrijkste dunhouten trilkastgitaren (t.w. een Hopf cut-away jazzgitaar 1957, met gewelfd gestoken massief fichtenhouten top, massief ahorn randen en gewelfd massief ahorn achterblad). Vervolgens heb ik de sustain gemeten: de duur van de naklank, maar ook het verloop ervan (het zich gedurende het uitsterven van de klank wijzigende frequentiespectrum). Hieruit bleek het volgende: de naklank als geheel (zoals gemeten met een normale dB-meter / phono-meter) van de spekstenen gitaar was veel zwakker en duurde veel korter dan bij de Hopf. De inhoud van de naklank bevatte geen lage frequenties: in feite gedroeg de spekstenen gitaar zich als een onversterkte massieve elektrische gitaar (LP, LG, Strat,Telec e.d.) Omdat hij veel te zwaar was om als gitaar te gebruiken - zelfs wanneer ik alleen het bovenblad zou handhaven- heb ik hem inmiddels verzaagd tot twee steengrillplaten. heel goed je bevestigd precies wat ik zeg, de trilling verplaatst zich naar hogere frequenties. dat klopt dus helaas gaat je vergelijking dan weer mank op het punt dat je hebt gemeten dat er meer energie nodig is om iets zwaars in trilling te brengen....duh gaat erom dat WANNEER het in trilling word gebracht dat zich niet snel laat afremmen. en omdat speksteen niet onvervormbar is zal het dus trillen en doorgaan met trillen op de plek waar je het liever niet hebt. en ene gewone db meter is veel te ongevoelig voor dit soort metingen. In een ander topic heb ik eens meetresultaten naar voor gehaald die jouw verhaal volledig onderuit halen. Daar heb je niet op gereageerd, waarom begin je er nu dan weer over... niet gezien sorry geef de link maar als je wilt en waarom ik er weer over begin is dat de natuurkunde mij gelijk geeft en zal dat blijven doen, ook na jouw meetresultaten. dus zal ik er dit maal zeker op reageren edit hans volgens mij moet je dat nog maar eens terug lezen want er zijn zeker 5 reply's over heen en weer gegaan. iemand heeft een plaat gemeten ofzo. niet mijn zeer kundig en doordacht ontworpen kast met demping . was het een gesloten systeem of een bas reflex? de aard van die test word niets over gezegd. de grote fout is dat mensen denken dat zo'n testje dan de waarheid geeft over alle denkbare situaties met dat materiaal. de vorm van dat materiaal doet veel meer dan zo een test laat zien. dus ik denk dat je je eigen bijdrage iets hoger in hebt geschat dan ik. dat kan en mag toch? ik zeg niet dat een speaker behuizing onvervormbaar moet zijn. waarom zou ik? dat kan simpelweg niet. dus take the easy road en demp/verzwaar de boel of denk door en maak er kundig gebruik van. laat lekken, resoneren,pompen....maar op de juiste wijze das een hele kunst en de effort die daarin ging zitten ben ik jim rogers nog wel dankbaar voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 april 2010 Report Share Posted 22 april 2010 ik doel slechts op de speakers. daar zou ik wel eea aan veranderen ( waarmee ik een woord als "verbeteren" bewust vermijd) Je kunt het gewoon noemen. B Gehakt is een bijzonder Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 april 2010 Report Share Posted 22 april 2010 tubke ,je moet die condensator in de box is eens van verschillende merken eens veranderen misschien krijg je daar nog een verbetering in Daar heb ik wel eens aan zitten denken, maar er zit nu een goede Mundorf MKP. Die is m.i. vrij neutraal in deze combi. Ik zou hem wel kunnen upgraden naar Mundorf zilver/goud olie maar dan loop je het risico dat het weer t Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 april 2010 Report Share Posted 22 april 2010 wat is laag? onder de 25Hz, 50Hz, 100Hz, 200Hz, 300Hz? Gewoon voor de duidelijkheid. Beste Seed7, Mijn antwoord: ja, ja, ja, ja en ja. Alleen is de eerste wel lager dan de tweede, de tweede dan de derde, enzovoorts. In principe willen we dat de weergave van de laagste frequenties (grondfrequenties van de bastonen) zo diep mogelijk lineair doorloopt. Dus met het -3 dB punt (van de natural rolloff) op de frequentie/amplitudecurve zo laag mogelijk. Maar daarbij willen we ook zo weinig mogelijk vervorming (kleuring). En ook zo weinig mogelijk na-ijling (paneelresonantie, delayed resonance). Veel luidsprekers presteren wel goed in één aspect, maar minder goed (althans: anders) in andere aspecten. Dit verklaart waardoor luidsprekers zoals bijvoorbeeld de B&W 801 en de Tannoy Canterbury 15 SE, die vrijwel hetzelfde bereik hebben volgens de respectieve frequentie/amplitudecurven, bij weergave van contrabassen, fagotten, tuba's, basgitaren e.d. toch zo verschillend klinken. Ze veranderen de bastonen elk "op zijn eigen houtje"*, zou je kunnen zeggen. De ene méér dan de andere (de éne luidspreker in ons voorbeeld maakt er een rommelig soepzooitje van en de àndere doet dat niét ), maar elk doet het op zijn eigen wijs. Hans zei het al in zijn inleiding: Het gaat er niet in de eerste plaats om hoe laag-ie gaat, maar hoe-ie laag gaat." * Het zou tè gemakkelijk zijn om alleen maar het hout de schuld te geven! Want er zijn nog méér dingen die de weergave van bastonen kunnen bederven: vooral hogere orde wisselfilters hebben dikwijls een hoge Q-factor en kunnen het impulsgedrag van de luidsprekerunits sterk aantasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 (edited) zou je dat eens kunnen omschrijven hoe je dat ervaart "te goed" ? Dat je zoveel "details" hoort dat je "technisch" gaat luisteren en er moe van wordt. Het moet zo klinken dat je denkt, "mooi" .... of "écht" dat soort associaties. wat betekend dat voor jouw oren, muziek beleving? Het geluid mág nee moet! bruut, en dynamisch zijn, maar ook fluweel zacht, als de muziek zo bedoelt is. Dat is een haast onmogelijke opgave,.. Ik vind het zo wel goed genoeg M44. Ik heb liever een set, die soms een steekje laat vallen dan een set die een bepaalde klankkleur heeft. Eigenlijk, net als mensen. Jack Edited 23 april 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Spido, Laat je perfecte blokgolf een zien van 30 Herz van je versterker, Spido ,Wij hebben de ervaring als je een opname maakt met een kwartet niet elke ruimte ervoor geschikt is ,leg mij uit dat alle units wel geschikt zijn voor speksteen speakers, dit zijn twee simpele vragen Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 zou je dat eens kunnen omschrijven hoe je dat ervaart "te goed" ? Dat je zoveel "details" hoort dat je "technisch" gaat luisteren en er moe van wordt. Het moet zo klinken dat je denkt, "mooi" .... of " Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Spido, Laat je perfecte blokgolf een zien van 30 Herz van je versterker, Spido ,Wij hebben de ervaring als je een opname maakt met een kwartet niet elke ruimte ervoor geschikt is ,leg mij uit dat alle units wel geschikt zijn voor speksteen speakers, dit zijn twee simpele vragen Beste wol, Een (vrijwel) perfecte blokgolf van 30 Hz uit een versterker? Dat kan elke versterker wel, als je de toonregeling of andere filters maar niet gebruikt. Een blokgolf vanaf je luidspreker (dus akoestisch weergegeven en opgenomen met goede microfoon)... dat is een heel ander verhaal. Elke ruimte is technisch gezien geschikt voor elk kwartet, want er kan geluid worden geproduceerd. Dat is je gegeven. Daar móet je mee werken. Wat je dan te horen krijgt, moet precies hetzelfde zijn als wat je opneemt en weergeeft: of je dat nou mooi vindt of niet. (Als het een ruimte met veel reflecties (nagalm, echo wellicht) betreft, zou je eigenlijk wel een surround systeem moeten toepassen om dat realistisch weer te geven. Overigens kun je, door microfoonplaatsing en het neerzetten van dempingspanelen om reflecties te dempen, de opname wel rustiger, duidelijker, verstaanbaarder maken dan het oorspronkelijke, natuurlijke geluid. Maar eigenlijk doe je dan het ideaal van werkelijkheidsweergave geweld aan.) Nee, ik vind niet dat alle units geschikt zijn voor speksteen. Alleen de beste units zijn dat. Want anders is het zonde van dat dure materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 beste units beste kast beste filter beste bouwer tis wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Klaas maakt ook speakers met een mooi geluid, soms niet zo mooi als mijn mini monitoren van Penaudio, met de kleine papieren woofer, soms ook wel zo mooi. Maar zo´n monitor concept is ook heel anders. Wat me wel altijd opvalt is dat er zoveel verschil zit in klanksignatuur tussen de verschillende PP speakers. En dan zijn ze allen ook nog eens custom te maken, dus geen enkele speaker is gelijk. Dat duidt niet op een evenwichtige visie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Spido ,ik lees dat je al weer fabeltjes bent het vertellen ,ik zal je uitleggen waarom, er zijn een aantal versterkers waaronder ook buizen versterkers die geen perfecte 30 herz als blokgolf kunnen weergeven,Dus helaas geen perfect laag. Spido ,ik heb het gevoel dat je nooit een opname hebt gemaakt of beluisterd en waarom heel simpel je moet ruimte,s uitzoeken waar ik zo min mogelijk of helemaal niks hoef de dempen en waarom ,je maakt gewoon het geluid kapot door die demping ,de opname word onzuiverder en breder neer gezet Spido.doe een simpel testje ,laat iemand bij jouw in de huis kamer een cello spelen en buiten stil op een zondagmorgen in de weiland of bij jouw achterom, en beluisterd de klank kleur van de cello, Spido dan hoor je pas het verschil. Als ik aan een ruimte vast verplicht ben woord het een ander verhaal Geen wei met koeien uitzoeken :D En die onzin alleen de beste units gebruiken voor speksteen daar lijkt nergens op en waarom beste units is marketing geklets Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 het vinden van een juiste opame ruimte is een van de grotere uitdagingn in het vak. anders kunnen we net zo goed het concert gebouw afbreken en klassieke muziek voorstellingen in de gymzaal houden. volgens spido moet dat kunnen mits je maar de ruimte voldoende dempt of doe je dan de werkelijkhjeid weergave weer geweld aan? dus iedere ruimte is geschikt maar ook weer niet want dan moet je teveel knutselen aan de akoestiek. make up your mind een akoestiek klinkt zoals ie klinkt de akoestiek liegt niet en zal altijd klinken zoals het werkelijk klinkt. een cello is niet gemaakt om optimaal werkelijk te klinken in een specifiek ruimte. ook al demp je de hele boel hardstikke dood en maak je dan een opname is het wederom de werkelijkheid zoals jij dat ziet. ik geloof echter niet in werkelijkheid in absolute zin. maar das een ander verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 maar hoe weet je of dat met jouwspeakers aan de hand is? heb je bij andere luidsprekers meer details gehoord? persoonlijk hou ik van mensen met klankkleur. ik zi dat dan toch als een stuk persoonlijkheid. wat de een onderscheid van de ander. Zeg M44 ik weet niet waar je naar toe wilt, maar "micro details" of "structuur informatie" doorgeven is geen probleem met deze weergevers en versterker. Wat mensen betreft, met "klankkleur" bedoel ik middelmatigheid.... daar heb ik een hekel aan... ik hoef niet zo nodig bij groep x of y te horen heb ook een een hekel aan "hokjes geest" Wees gewoon jezelf... natuurlijk is het leuk om gelijkgestemde te horen, maar d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Die micro details hoor je normaal bijna niet als je live hoort,je krijgt ze gratis meegestuurd op de plaat of cd die zetten dat extra er op in de studio omdat de klant het wilt horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 M44 ik wil allen aantonen dat speksteen niet de enigste martiaal is voor de boxen bouw,dat hout,metaal,glas zelfs beton ook goed uit de bus kan komen voor boxen bouw,julie geven het toch zelf aan elk concertgebouw klinkt toch anders Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 M44 ik wil allen aantonen dat speksteen niet de enigste martiaal is voor de boxen bouw,dat hout,metaal,glas zelfs beton ook goed uit de bus kan komen voor boxen bouw,julie geven het toch zelf aan elk concertgebouw klinkt toch anders dat weet ik enige dat ik wil aantonen dat ieder materiaal soort zijn voor en nadelen heeft. dat er geen heilig materiaal bestaat. waarmee het niet nodig is andere materialen af te kraken of zelfs als belachelijk af te schilderen. hoe die laag gaat? mij betrfet met een resonerend, vervormbaar pomphuis dat lekt aan alle kanten of......een dipool/vlies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Die micro details hoor je normaal bijna niet als je live hoort,je krijgt ze gratis meegestuurd op de plaat of cd die zetten dat extra er op in de studio omdat de klant het wilt horen. Dat laatste klopt. Bij moderne pop wordt vaak een smal gebiedje rond de 12 khz gepimpt, oftewel een 3dB - 6dB opgetrokken. Klinkt lekkerder en verkoopt beter. Heeft echter niets met laagweergave te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 enige dat ik wil aantonen dat ieder materiaal soort zijn voor en nadelen heeft. dat er geen heilig materiaal bestaat [Niet geschikt voor speksteen bouwers boxen] :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
dejazz Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Laag is kennelijk een van de moeilijks te reproduceren onderdelen van de muziek. Vrijwel alle discussies over geluidskwaliteit beginnen bij 't laag. Laag moet aan veel eisen voldoen om enigzins bij het orgineel in de buurt te komen. Ik dacht hier aan, toen ik bij Jerry op bezoek was. Het laag daar, beukte op m'n oren als bij een hardstaande koptelefoon. Laag uit dipolen klinkt daarintegen weer veel vriendelijker. En daar zitten weer heel veel verschillende laagsoorten tussen. Maar beste, Jerry heeft toch ook dipolen ??? (althans de laatste keer dat ik bij hem was,full-range electrostaten). Is er iets veranderd in zijn set ? dejazz Zo als Jerry zijn dipolen heeft ingebouwd tussen panelen en de muur kan ik het geen dipolen meer noemen, maar zijn het gewoon gesloten kasten geworden. Nee hoor, de bovenkant is absoluut niet gesloten,(zag, en keek in een opening van meer dan 1m2 ) ,het is dus een open systeem, met een behoorlijk gedempte "luisterkamer" ahw. achter het dipool membraan, van ongeveer 3000 liter inhoud.( per dipool). Ook is Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 beste units Monacor geloof ik. Plaatselijke electronicaboeren hebben ze altijd in de aanbieding, samen met Velleman-producten voor de dhz-er. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 En die onzin alleen de beste units gebruiken voor speksteen daar lijkt nergens op en waarom beste units is marketing geklets Hoe intelligent moet je zijn om Spido te begrijpen ? Laat ik zeggen, dat ik hem begrijp dan zou het mee moeten vallen als je wikipedia kan lezen zit je al op 90% Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 je tweeter geeft microdetails en structuurinformatie door maar een tweeter kan TE GOED zijn las ie teveel laat horen in details. dan snap ik niet welke deatils nog ontbreken en hoe jij dat weet dat die er nog zijn. maar goed Dàt is een eigen interpretatie M44. Het is de keten die geluid maakt, dus cd, versterker.... etc ....niet alleen de boxen. Je kunt dat niet los van elkaar zien, het is het geheel wat muziek maakt. Structuur en details zitten niet alleen in het hoog, maar ook in het midden en laag. Wélke details er op een bepaald medium staan weet inderdaad alleen de opname technicus. Maar ik heb ook niet gezegd dat het wèl weet ... hoe kom je erbij? Als ik alleen nog maar naar details aan luisteren ben en de muziek vergeet.... lijkt me niet goed. Dat weet je allemaal wel, of had je kunnen weten. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts