Jump to content

Laag.....

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Voor goede laagweergave bij relatief kleine kast is niet persé een lange slag membraam nodig.

Ik zie op redelijk geluidsniveau bij veel druk in het laag, mijn woofertjes nauwelijks bewegen. Ongelooflijk dat lucht zo sterk in trilling wordt gebracht met zo weinig beweging!

De vervorm-vastheid speelt een rol (vandaar Kevlar) en ook het nodige dempingsmateriaal in de kast, zodat door vertraging van de trillingen de inhoud wordt 'vergroot'.

Licht materiaal met weinig axiale uitslag is pneumatisch goed te dempen, en dan is de invloed van een lage dempingsfactor van de versterker minder van belang.

Beste Goodtube,

Bij een goed basreflexsysteem neemt de poort het werk over van de basspeaker(s) in het laagste bereik - d.i. bij de eigenresonantie van de ingebouwde basspeaker(s) - zodat die geen grote uitslagen hoeven te maken. Dat doet dan de "luchtprop" in de poort.

Overigens denk ik dat de dempingsfactor van de versterker van groter belang wordt naarmate men minder goede speakers gebruikt.

(Als de speakers bijna niet (mechanisch) na-ijlen, hoeft er ook maar weinig (elektrisch) gedempt te worden, nietwaar?)

Beste Goodtube,

Bij een goed basreflexsysteem neemt de poort het werk over van de basspeaker(s) in het laagste bereik - d.i. bij de eigenresonantie van de ingebouwde basspeaker(s) - zodat die geen grote uitslagen hoeven te maken. Dat doet dan de "luchtprop" in de poort.

Overigens denk ik dat de dempingsfactor van de versterker van groter belang wordt naarmate men minder goede speakers gebruikt.

(Als de speakers bijna niet (mechanisch) na-ijlen, hoeft er ook maar weinig (elektrisch) gedempt te worden, nietwaar?)

Dit klopt allemaal. En zelfs als de poort wordt dichtgepropt zullen de uitslagen van de woofer alleen bij de allerlaagste frequenties meer zichtbaar worden. Zelfs met dichtgepropte poort (bijv. handpalm op de poort) zag ik ze bij redelijke luistersterkte nauwelijks (nog geen millimeter uitslag) bewegen. Zelden komen frequenties in de buurt van de 40 Hz (30 Hz?) waarop die poort is afgestemd.

Guest tubejack

Dit klopt allemaal.

Behalve bij jouw weergevers GoodTube. De poort die achterop de Sound Stones 2x 16,5 zit, is geen basreflex poort

heb ik me door de bouwer laten vertellen. Hij dient alleen om de druk achter de speakers weg te halen.

Dat in m.i. iets anders dan een afgestemde poort op of rond de resonantie frequentie van de SPH-165KEP units.

Vriendelijke groet,

Jack

Andere vraag m.b.o. laag waarom zitten bij de meeste weergevers de poorten achterop?

Dat is toch niet handig i.v.m. afstand van de achterwand. Die van mij heb ik daarom een flink eind

de kamer is staan.

Edited by tubejack

Dit klopt allemaal.

Behalve bij jouw weergevers GoodTube. De poort die achterop de Sound Stones 2x 16,5 zit, is geen basreflex poort

heb ik me door de bouwer laten vertellen. Hij dient alleen om de druk achter de speakers weg te halen.

Dat in m.i. iets anders dan een afgestemde poort op of rond de resonantie frequentie van de SPH-165KEP units.

Vriendelijke groet,

Jack

Dat is volgens mij hetzelfde. Kritisch afgestemd reflex = rond resonantie freq. afgestemd en dient om de druk weg te halen, niet om meer bas te geven.

http://www.perfectperformer.nl/filosofie

Dat is volgens mij hetzelfde. Kritisch afgestemd reflex = rond resonantie freq. afgestemd en dient om de druk weg te halen, niet om meer bas te geven.

Pffft, wel een zelfingenomen verhaal zeg onder die link :unsure:

Daar wordt toch idd echt over basreflexpoort en resonantie frequentie gesproken. Zal dan ook wel gewoon een basreflex zijn met waarschijnlijk een lage Q.

;)

Pffft, wel een zelfingenomen verhaal zeg onder die link :unsure:

Daar wordt toch idd echt over basreflexpoort en resonantie frequentie gesproken. Zal dan ook wel gewoon een basreflex zijn met waarschijnlijk een lage Q.

;)

Er staat: "Niet m

...........Wil niet zeggen dat er geen fabrikanten zijn die de poort hoger afstemmen om een vette bas met een piek rond de 100hz te krijgen. Maar ja, die kennen maar drie doelen: Money, money, money.

Groet,

Leobus

Leo, het geeft geen pas om speakers "van nooit eerder vertoonde kwaliteit" te vergelijken met PC speakertjes :o

:);)

Leo, het geeft geen pas om speakers "van nooit eerder vertoonde kwaliteit" te vergelijken met PC speakertjes

De bewering "nooit eerder vertoonde kwaliteit" houdt natuurlijk geen waardeoordeel over die kwaliteit in. Het kan naast 'nooit eerder vertoonde hoge kwaliteit' net zo goed een 'nooit eerder vertoonde lage kwaliteit' inhouden. Zelfs een 'nooit eerder vertoonde middelmatige kwaliteit' is mogelijk.

Dat de, niet gedefinieerde, kwaliteit nooit eerder is vertoond is een claim die wel waargemaakt moet worden.

Ja dat is zo, ware het niet dat achter "kwaliteit" een dubbele punt staat in dat stukje waar nader uitgelegd wordt wat nooit eerder vertoond werd.

Die claim lijkt mij niet zo moeilijk waar te maken. Je zet er gewoon een Prins of een King naast.

;)

Leo, het geeft geen pas om speakers "van nooit eerder vertoonde kwaliteit" te vergelijken met PC speakertjes

De bewering "nooit eerder vertoonde kwaliteit" houdt natuurlijk geen waardeoordeel over die kwaliteit in. Het kan naast 'nooit eerder vertoonde hoge kwaliteit' net zo goed een 'nooit eerder vertoonde lage kwaliteit' inhouden. Zelfs een 'nooit eerder vertoonde middelmatige kwaliteit' is mogelijk.

Dat de, niet gedefinieerde, kwaliteit nooit eerder is vertoond is een claim die wel waargemaakt moet worden.

aha U is wakker :lol:

Peter ook.

Na de dubbele punt staat: "zeer analytisch, met een hoog "oplossend vermogen" en met een enorme rust, coherentie, natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid."

'Zeer', 'hoog' en 'enorme' zijn wel degelijk kwalificaties.

Peter ook.

Na de dubbele punt staat: "zeer analytisch, met een hoog "oplossend vermogen" en met een enorme rust, coherentie, natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid."

'Zeer', 'hoog' en 'enorme' zijn wel degelijk kwalificaties.

dat zal eraan liggen.

ten opzichte van wat namelijk...

Guest tubejack

In ieder geval Translator Impact 50

impact50.jpg

Helemaal geen verkeerder speaker hoor, maar ja mijn nieuwe

vind ik gewoon een stuk beter, ook in het laag.

Groet,

Jack

"oplossend vermogen"

't is toch geen kopje thee waar je een suikerklontje in gooit, wat lost een speaker nou op dan?

Tja, die term kom je vaak tegen in audiofiel land. Mij ook nooit duidelijk geweest wat men daar nou mee bedoelt. Van detail en resolutie wil je nou juist dat ze niet oplossen maar zichzelf blijven op een goede manier.

Een andere betekenis van oplossen is bij "een probleem oplossen". Maar als ik recensies lees waar over oplossend vermogen gesproken wordt, wordt nooit het probleem aangegeven wat opgelost wordt.

;)

Guest Heino

Voor zover ik het altijd heb begrepen, is "oplossend vermogen" maatgevend voor de grootte van het kleinste detail dat nog repeteerbaar herkenbaar kan worden weergegeven. Zodoende is een medium met een hoog oplossend vermogen is staat om kleine details herkenbaar te laten horen, waar bij een systeem met een laag oplossend vermogen de details verloren gaan (in de melodie).

Op dit principe is trouwens de codering/decodering van Atrac (Sony MiniDisc) en MP3 mede gebaseerd: waar kleine details in de praktijk worden gemaskeerd, worden ze niet mee bewaard, wat opslagruimte scheelt.

Ik vergelijk oplossend vermogen voor mijzelf altijd met televisiebeeld door de jaren heen: Neem maar eens een uitzending op op een videorecorder, terwijl je live zit te kijken naar digitaal beeld (al dan niet HD): VHS-tape heeft een laag oplossend vermogen: zeer kleine details in het originele gebeuren gaan verloren bij weergave, waar je diezelfde details bij de live uitzending wél ziet.

Voor zover ik het altijd heb begrepen, is "oplossend vermogen" maatgevend voor de grootte van het kleinste detail dat nog repeteerbaar herkenbaar kan worden weergegeven.

dat is dus de definitie van (onder)scheidend vermogen.

dat is dus de definitie van (onder)scheidend vermogen

Klopt, volgens het on-line woordenboek:

"Scheidend vermogen, minder juist ook wel genoemd, het vermogen van een instrumentele opstelling om aan elkaar grenzende kleine informatie-eenheden gescheiden weer te geven, zoals het onderscheiden van twee vlak bij elkaar gelegen voorwerpen."

Guest Heino

Prima, maar ik constateer dat de bedoeling is bereikt: er staat een Jan Boere Fluitjes beschrijving van oplossend vermogen die wordt begrepen (zonder begrip geen correctie :D ).

FF serieus, waarom zit die reflex poort meestal aan de achterkant? Onhandig toch?

Zit ie niet in het zicht :) en aan de achterkant is meestal meer plaats ervoor bij monitor speakers. Voor het geluid maakt het doorgaans weinig uit: Goede speakers zet je over het algemeen niet vlak tegen de muur of pal in een hoek.

;)