Seed7 Posted 3 mei 2010 Report Share Posted 3 mei 2010 Aluminium wooferconussen breken juist op als oude kranten! Absoluut onbruikbaar voor high fidelity! ook alu (6,5"), ontworpen door Ted Jordan en Bo Bengtsson, het rode lijntje is de vervorming bij 110 dB. Sorry, kon geen beter plaatje online vinden, ondanks dat, lijkt me tamelijk recht tot 10KHz. Kortom, het generaliseren op basis van gebruikte materialen is tamelijk zinloos, voorlopig is de juistheid van het ontwerp belangrijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 mei 2010 Report Share Posted 3 mei 2010 Beste Pjotr, Aluminium wooferconussen breken juist op als oude kranten! Absoluut onbruikbaar voor high fidelity! Soms worden zulke units ingezet vanwege hun eigen timbre - hun eigen kleuring. Hun schelheid, eigenlijk, die excessief toeneemt bij grotere amplituden. Hartke doet dat bijvoorbeeld voor het scheurgitaarwerk waar veel onmuzikale mensen zo gek op zijn... Typisch voorbeeld: de Scan-Speak Revelator 26W/12867T 10" Black Aluminum cone woofer Beste Spido Iig is het plaatje wat je hier laat zien ordes beter dan de beroemde/geroemde B139. Die maakt er vanaf 800 Hz al een enorme break-up puinhoop van. Voor een woef met een Fs van 30 Hz is dat plaatje beslist niet verkeerd. Voor mids zal ikzelf niet zo snel een alu inzetten maar dat is smaak. Er zijn er genoeg die goed zijn zoals de al door jou genoemde Jordans maar ook Bandor en de Visaton Al130 zijn niet onverdienstelijk. Dan zit je echter niet meer in het low cost segment van de Monacors. Ach, ik zie jou nog wel eens een mooie spekstenen sub met een moderne Dayton of Tangband klussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 3 mei 2010 Report Share Posted 3 mei 2010 Of een Sietse TL....side loaded....? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 3 mei 2010 Report Share Posted 3 mei 2010 "Hoog rendement", overigens? Met 84,1 dB nom.? Wel bij 12 Ohm en 2,87 Volt, reken je dat om naar het rendement bij 1 Watt zal dat 85,7 dB zijn. Trouwens nog steeds geen oorverdovend rendement, blijkbaar bedoeld om met z'n twee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 mei 2010 Report Share Posted 4 mei 2010 (...) maar ook (...) en de Visaton Al130 zijn niet onverdienstelijk. (...) Beste Pjotr, Het hangt natuurlijk van de beoogde toepassing af, maar kevlar units als de SPH-135KEP en SPH-165KEP hebben toch een veel gemakkelijker natural rolloff. Een streng low-pass filter kan bij Al130 niet uitblijven, met alle fase- en impulsvervorming van dien. (Let op: die resonantie omstreeks 8 kHz is kennelijk vrijwel ongedempt en duurt dus kennelijk vrijwel eindeloos voort! Vréselijk! Tenzij je van vervorming hóudt, natuurlijk. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 mei 2010 Report Share Posted 4 mei 2010 Ach Spido, zoals de B139 ondanks de puinhoop boven de 800 Hz prima tot 300 Hz inzetbaar was is die AL130 dat tot 3 KHz. Idd heb je gelijk: Niks voor 1e orde filterfreaks. (Net als de B139) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 Ach Spido, zoals de B139 ondanks de puinhoop boven de 800 Hz prima tot 300 Hz inzetbaar was is die AL130 dat tot 3 KHz. Idd heb je gelijk: Niks voor 1e orde filterfreaks. (Net als de B139) Laat ik maar beginnen te zeggen dat de B139 een jeugdliefde van me is. Niet alleen vanwege de IMF TLS-80 II die nog altijd het binnenkomende daglicht in mijn woonkamer hindert, maar ook de vele (zelfbouw)ontwerpen die hieraan vooraf zijn gegaan. Inclusief de 'Coffin' Waarschijnlijk de verklaring voor het feit dat ik hier nog drie reserve sets heb liggen. Overigens was in alle gevallen sprake van een filterfrequentie die veel lager was dan 800hz. Veelal 300 tot 400hz. De enige uitzondering die ik ken, maar ik heb ook de waarheid niet in pacht, was de Kef Celeste, waarin de B139 werd gecombineerd met de T15 tweeter. Ik vrees dus met een NOG hogere filterfrequentie dan 800hz Die dingen stonden in de woonkamer van mijn ouderlijk huis, maar veel luisterherinnering heb ik er niet aan. Mijn vader was namelijk verslaafd aan het fenomeen 'Dixieland'. En als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 1 Khz zelfs http://wegavision.pytalhost.com/jahrbuch1/Lautsprecher/KEF%20Celeste.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 1 Khz zelfs http://wegavision.pytalhost.com/jahrbuch1/Lautsprecher/KEF%20Celeste.jpg Bedankt. Helaas (of juist niet ) vermeldt de folder geen frequentiekarakteristiek van de (complete) luidspreker Nooit geweten trouwens dat zij die luidsprekers ook als 15 ohm versie maakten. Zeker van wege al die, toen nog, loslopende LEAK buizenversterkers. Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 Met een eigenresonantie van 35 hz lijkt me het ook niet helemaal dezelfde unit als later veelal in TLs is gebruikt. Die lag toch meer rond de 25HZ (uit mn hoofd). Check http://www.t-linespeakers.org/drivers/b139.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 Klopt. In die Celeste zat de oer-B139 met het blanke spuitgiet alu frame. Leuk dat je daar nog iets over hebt kunnen vinden. De latere en veel bekendere versie met het zwart gespoten frame was een andere unit met een ander frame en met ook beduidend andere parameters. Die kon je beslist niet in zo'n klein gesloten kastje zetten. Tja, die ouwe tijd. Toen was een speaker met een 15W rating nog heel gewoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 Het is inderdaad bets bizar hoeveel een zoek engine nog te voorschijn weet te toveren.. http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/DriveUnits/AnatomyDriveUnits.html Jammer dat commercie steeds grotere invloed krijgt op die dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 Klopt. In die Celeste zat de oer-B139 met het blanke spuitgiet alu frame. Leuk dat je daar nog iets over hebt kunnen vinden. De latere en veel bekendere versie met het zwart gespoten frame was een andere unit met een ander frame en met ook beduidend andere parameters. Die kon je beslist niet in zo'n klein gesloten kastje zetten. Tja, die ouwe tijd. Toen was een speaker met een 15W rating nog heel gewoon. Dat sommige mensen menen aan tweemaal 250 watt niet genoeg te hebben, noemen wij vooruitgang Overigens was die 15 watt in die tijd niet zo ongewoon. Het kleine assortiment luidsprekers beschikbaar voor zelfbouwers (Wharfedale golden 8, 10 & 12, Bakers Selhurst,Goodmans en, geloof ik, Fane), ging die 15 watt niet al te veel te boven. Maar dat was geen probleem voor tweemaal EL84, want het rendement van die speakers was, vergeleken met wat nu gebruikelijk is, erg hoog. Maar ik heb inderdaad een set B139 met zo'n aluminium frame en twee sets met het bekende smalle en zwarte frame. Die eerste set heb ik ooit eens gekregen van een buurvrouw die, na haar man het huis uit te hebben gezet, ook zijn spullen kwijt moest. Ik heb er nooit iets mee gedaan behalve twee keer verhuizen, maar ik ging er eigenlijk van uit dat de drie sets identiek waren. Nee dus. Maar ik zal de impedantie van die aluminium monsters eens meten Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 Wattage zegt helemaal niets. Tegenwoordig zelfs een commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 mei 2010 Report Share Posted 5 mei 2010 Dat sommige mensen menen aan tweemaal 250 watt niet genoeg te hebben, noemen wij vooruitgang Overigens was die 15 watt in die tijd niet zo ongewoon. Het kleine assortiment luidsprekers beschikbaar voor zelfbouwers (Wharfedale golden 8, 10 & 12, Bakers Selhurst,Goodmans en, geloof ik, Fane), ging die 15 watt niet al te veel te boven. Maar dat was geen probleem voor tweemaal EL84, want het rendement van die speakers was, vergeleken met wat nu gebruikelijk is, erg hoog. Ach men wil tegenwoordig buikmasserende bassen en dat gaat niet met 15 wattjes zonder flink hoorn systeem Overigens was het assortiment voor de zelfbouwer toen niet zo klein hoor. Philips had een uitgebreid programma en er was Peerless, Visaton, Heco en nog wat Duitsers. En vanuit Engeland ook KEF, Tannoy en ook Decca. De Fransozen Audax, Focal en Davis deden toen ook al mee. Fane was leuk voor gitaarspeakers maar niet echt voor in de huiskamer. Oh ja, vergeet ook Dynaudio niet, destijds het summum voor de high-end zelfbouwer. Het was toen allemaal papier en een kleine X_max wat de klok sloeg en daar was niet zo moeilijk een hoog rendement mee te halen met een behoorlijke Alnico magneet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Dat sommige mensen menen aan tweemaal 250 watt niet genoeg te hebben, noemen wij vooruitgang Overigens was die 15 watt in die tijd niet zo ongewoon. Het kleine assortiment luidsprekers beschikbaar voor zelfbouwers (Wharfedale golden 8, 10 & 12, Bakers Selhurst,Goodmans en, geloof ik, Fane), ging die 15 watt niet al te veel te boven. Maar dat was geen probleem voor tweemaal EL84, want het rendement van die speakers was, vergeleken met wat nu gebruikelijk is, erg hoog. Ach men wil tegenwoordig buikmasserende bassen en dat gaat niet met 15 wattjes zonder flink hoorn systeem Overigens was het assortiment voor de zelfbouwer toen niet zo klein hoor. Philips had een uitgebreid programma en er was Peerless, Visaton, Heco en nog wat Duitsers. En vanuit Engeland ook KEF, Tannoy en ook Decca. De Fransozen Audax, Focal en Davis deden toen ook al mee. Fane was leuk voor gitaarspeakers maar niet echt voor in de huiskamer. Oh ja, vergeet ook Dynaudio niet, destijds het summum voor de high-end zelfbouwer. Het was toen allemaal papier en een kleine X_max wat de klok sloeg en daar was niet zo moeilijk een hoog rendement mee te halen met een behoorlijke Alnico magneet. Pjotr, Als ik mijn geheugen raadpleeg, met overigens alle risico's van dien, was het gros van de merken die je noemt in de periode waarin mijn vader het huis onveilig maakte met zelfbouwluidsprekers, namelijk de jaren vijftig, in Nederland nog niet zo 1-2-3 verkrijgbaar. Vandaar dus dat handjevol merken uit Engeland in mijn eerdere bericht, want die kon je gewoon bij Stuut en Bruin kopen. Ik was overigens de namen Kelly en Celestion nog vergeten. In de jaren zestig, toen ik die opmerkelijke hobby van hem overnam, wel. Als ik mij die garage in de Mariastraat (Sophiastraat?)in Rotterdam tenminste voor de geest haal. Inderdaad, REMO Het overgrote deel van de FANE speakers was inderdaad voor het gitaarwerk bedoeld. Maar zij maakten wel degelijk ook hifi-luidsprekers. Een indrukwekkend voorbeeld van wat je daarmee kon doen was de 3KF van Engasound. Met die ozon 'sound' Laat ik eindigen met de mededeling dat ik een heilig geloof heb in vooruitgang. Voor zover ik die nog begrijp, tenminste Maar in mijn zwakke momenten heb ik nog wel eens heimwee naar de periode dat je met een EL84 balanstrapje (QUAD en Radford waren voor de rijken) en een breedbandluidspreker tevreden was. Want in de onschuldige tijd zat je gewoon voor de kat zijn jeweetwel naar een plaatje te luisteren, volkomen onkundig van alle gevaren die de hifi-liefhebber tegenwoordig bedreigen. Hoezo past niet iedere luidspreker bij iedere versterker? Afstraalkarakteristieken? Complexe filters? Ruimte rond de luidspreker? Of luidsprekers die inmiddels zo ongeveer 230 volt nodig hebben om tot leven te komen. We zullen in die tijd wel iedere dag Gehakt hebben gegeten Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Als ik mij die garage in de Mariastraat (Sophiastraat?)in Rotterdam tenminste voor de geest haal. Inderdaad, REMO REMO begon idd begin jaren '70 in een garage/pakhuis in de Sophiastraat in Rotterdam. In de oude slums van het eind 19e eeuwse Kralingen. Ik kan mij dat pakhuis ook nog goed herinneren en kocht daar mijn eerste B139's Die straat is afgebroken en herbouwd, dat herken je niet meer terug. Maar dat er in de jaren '50 niet veel te krijgen was? Het was voor die zelfbouwer wel hoofdzakelijk Philips met diverse complete bouwkits en losse speakers toentertijd, maar als je wat verder zocht.... Hier een kleine collage van advertenties uit mijn archief. Ze staan in een boekje van begin jaren '50 van G.A. Briggs (Jawel, die van Warfedale). Klik op het plaatje voor meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 (....) We zullen in die tijd wel iedere dag Gehakt hebben gegeten Ruis Ha, Ruis, dat doe ik nu als vegetari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Ha, Ruis, dat doe ik nu als vegetariër elke dag. Het laag is daardoor ook veel mooier geworden. Zelfbouw is niks voor mij, ik luister liever zelf. groet, M rc Als Hear het woord "Gehakt" valt roep jij piep Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Klopt. In die Celeste zat de oer-B139 met het blanke spuitgiet alu frame. Leuk dat je daar nog iets over hebt kunnen vinden. De latere en veel bekendere versie met het zwart gespoten frame was een andere unit met een ander frame en met ook beduidend andere parameters. Die kon je beslist niet in zo'n klein gesloten kastje zetten. Tja, die ouwe tijd. Toen was een speaker met een 15W rating nog heel gewoon. De "Celeste "was eigenlijk de mini-uitvoering van de "Concord" (Mk I). Hierbij een beoordeling van de heer Jan Kool ("Luister!", oktober 1966): http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-k1/kconcord.htm En nog een andere, van John Gilbert ("Gramophone", juli 1967): http://www.gramophone.net/Issue/Page/July%201967/93/769488/KEF+Concord+Loudspeaker.+Price+L39+19s.+Manufactured+by+KEF+Electronics+Ltd.,+Tovil,+Maidstone,+Kent.#header-logo Dat de woofer vreselijk opbrak, en dat er van alles mis was met het wisselfilter, viel beide heren kennelijk niet op... (Raymond Cooke propageerde - en wat nog erger was: gebruikte ook nog!) dundradige ferrietkernspoelen en "Elcap" electrolytische condensatoren (elco's).) Opvolger "Concerto" (driewegsysteem met B139, B110 en T27) loste enkele van de belangrijkste problemen van de Concord op (t.w. het opbreken van de woofer, de eigenresonantie van de tweeter), maar introduceerde nieuwe ten aanzien van fasevervorming. Leuk om weer eens over deze ontwikkelingen te lezen! (Toen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Wisselfilter? Waar zie jij een wisselfilter voor die B139 in die Celeste? Toch niet dat nulde orde filter van die paar draadjes? Nou ja, kan er ook geen fasevervorming optreden........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Wisselfilter? Waar zie jij een wisselfilter voor die B139 in die Celeste? Toch niet dat nulde orde filter van die paar draadjes? Nou ja, kan er ook geen fasevervorming optreden........ Beste Pjotr, Ik schreef over de Concord Mk I. Als je eerst even het stuk van Jan Kool had gelezen, wist je dat dit model een 7 elements wisselfilter had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Ja hoor, maar je noemt de Celeste wel een mini uitvoering van de Concord: Was niet erg duidelijk dat je daarmee het filter bedoelde. De "Celeste "was eigenlijk de mini-uitvoering van de "Concord" (Mk I). Hierbij een beoordeling van de heer Jan Kool ("Luister!", oktober 1966): http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-k1/kconcord.htm En nog een andere, van John Gilbert ("Gramophone", juli 1967): http://www.gramophone.net/Issue/Page/July%201967/93/769488/KEF+Concord+Loudspeaker.+Price+L39+19s.+Manufactured+by+KEF+Electronics+Ltd.,+Tovil,+Maidstone,+Kent.#header-logo Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 mei 2010 Report Share Posted 6 mei 2010 Beste Pjotr, Inderdaad: de Celeste was niet alleen aanmerkelijk kleiner dan de Concord, maar had ook een ander filter. In feite bestond het filter van de Celeste (Mk I) uit slechts één condensator in serie met de tweeter. (...) There is no electrical crossover unit—there is hardly room left for one !--signals from the source are fed direct to the bass unit which, because of its construction, loses interest rapidly as the frequency rises. The tweeter is fed via an eight microfarad capacitor and consequently takes over duty in earnest at a little over 1,000 c/s.(...) http://www.gramophone.net/Issue/Page/May%201963/95/737906/REF+Celeste+Loudspeaker.+Price:+L22.+Manufactured+by+KEF+Electronics+Ltd.,+Tovil,+Maidstone,+Kent.#header-logo Ik meende dat de Celeste een verkleinde spin-off was van de Concord, maar ik krijg nu de indruk dat het eerder andersom was: het 7-elements filter van de grotere Concord (Mk I) was immers complexer dan dat van de kleinere Celeste, en bij KEF ging de ontwikkeling in die dagen steeds in die heilloze richting. De unitbezetting was echter identiek: B139 en T15 (tweewegsystemen "met een gat in 't midden"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruis Posted 7 mei 2010 Report Share Posted 7 mei 2010 Als ik mij die garage in de Mariastraat (Sophiastraat?)in Rotterdam tenminste voor de geest haal. Inderdaad, REMO REMO begon idd begin jaren '70 in een garage/pakhuis in de Sophiastraat in Rotterdam. In de oude slums van het eind 19e eeuwse Kralingen. Ik kan mij dat pakhuis ook nog goed herinneren en kocht daar mijn eerste B139's Die straat is afgebroken en herbouwd, dat herken je niet meer terug. Maar dat er in de jaren '50 niet veel te krijgen was? Het was voor die zelfbouwer wel hoofdzakelijk Philips met diverse complete bouwkits en losse speakers toentertijd, maar als je wat verder zocht.... Hier een kleine collage van advertenties uit mijn archief. Ze staan in een boekje van begin jaren '50 van G.A. Briggs (Jawel, die van Warfedale). Klik op het plaatje voor meer Pjotr, Wat je noemt 'beestjes uit mijn kinderharen'. Schitterend. Bedankt! Het ligt niet zo in mijn aard, maar ik word hier bijna sentimenteel van Het is dat ze van de aardbodem zijn verdwenen, maar ik zou nog wel eens iets wilen doen met de Wharfedale speakers uit de tijd van Gilbert Briggs. Gewoon, een 'Super ten' in een 150 liter kast Volgens mij zat er in die tijd in de Sophiastraat ook nog een andere 'bedrijfstak'. Met geheel eigen 'afspeelkarakteristieken'. To put it mildly. Niet dat ik daar oog voor had, toen Ruis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts