Jump to content

Laag.....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik geloof dat het radiohuis twente heet en het zit bij het centrum tel 070 3469200 in denhaag het is gewoon zon soort elektuur winkeltje met allerhande zaken en ook aparte dingen ze hebben ook bakjes vol met condensatoren voor allerlei doeleinden ik experimenteer daarmee, voor 1 model heb ik bijv een waarde van 6,8 micro F nodig in serie voor de tweeter :D en ik probeer er dan 10 waaronder dure duelunds en mundorf solen en ook dus sommige van 1 euro leuk in combo met een diamanten tweeter van bijna 4000 inkoop incl BTW kijk dat drukt dan de prijs weer :D .

gr :angry: hj :D

.................het zou mooi zijn als eton eens met een mooie aandrijving kwam ipv die goedkoop uitziende magneten een mooie neodyium magneet om ook het rendement op te krikken, die nieuwe basmid illuminator serie van scanspeak heeft ook weer zon laag rendement , de tweeters ga ik wel gebruiken in een volgend project

gr :angry: hj :D

Kun je nu wel boos kijken maar een sterkere magneet maakt nog geen betere luidspreker. Er is gewoon een optimum van de magneetsterkte afhankelijk van de maat van de speaker en overige parameters. Meer is niet beter in zijn algemeenheid dit geval.

Wat is trouwens " Twente" in Den Haag? Ik kon er niks over vinden. Goedkope en goede condensatoren, daar ben ik wel in geinteresseerd! Ik ken alleen Jantzen en Obbligato als merken met een nog acceptabele prijs/kwaliteitverhouding.

Hij bedoelt waarschijnlijk Radio Twenthe op de Stille Veerkade in den Haag. Een dump/surplus handel die nog wat rommel van 50 jaar geleden heeft liggen. Onder de oudere echte Hagenezen beter bekend onder de naam "Bolle Gerrit". Bolle Gerrit is allang door naar het echte nirvana en nu runnen zijn kleinzoons de toko.

Edited by Pjotr

Allebei konussen van titanium!

De DSM50ffl vind ik alleen electrisch niet de beste... gewoon niet zo praktisch, moeilijk te filteren als je het volledige rendement wilt gebruiken, dus ongedempt. Dat zal wel door de zelf-inductie met die 50mm spreek-spoel en grote magneet komen. Maar als je het goed doet, dan krijg je inderdaad een extreem gedetailleerd en ongekleurd (zelfs voor een Titan :blink: ) geluid. Voor aktieve speakers de beste keus voor het hoge midden gebied. Ik doe het passief met een 1ste orde high-pass van 6,8 uF, maar dan wisselt 'ie pas bij zo'n 1300 Hz.

Ben benieuwd hoe een " all Titan" speaker zou klinken, dus deze ATD's met daarboven de DSM50.

Beste Threshold,

De DSM50 FFL heeft geen conus, maar een dome (titanium, aan de achterzijde gedempt).

dsm50ffl.jpg

dsm50ffl_zd.jpg

dsm50ffl_8_fs.gif

dsm50ffl_rd.gif

Moeilijk te filteren? Kom, kom...

Stel dat je hem van 1 kHz tot 7 kHz zou willen gebruiken, dan verloopt de impedantie van 8 naar 10 Ω. Dat is heel simpel te filteren, zelfs zonder Zobel.

Zou kunnen hoor, ATD bouwt blijkbaar al die units. Hier is nog een linkje naar de Podzus units...

Klikkerdeklik

Leuke site...

Ik vraag me langzamerhand wel af, hoeveel mensen een versie van de PG luidsprekers bouwen.

:)

In de Music Emotion van mei 2010 las ik een bespreking van de Lyngdorf DPA-1 Roomperfect Equalizer. Da's een apparaat om de kamer-akoestiek grondig aan te pakken. Je kunt ermee het wisselfilter van de speakers overbodig maken, maar dat wordt dan een dure grap natuurlijk.

Een stukje uit de recensie:

Tussenschakelen van deze Lyngdorf kan toch een earopener zijn voor iedereen die altijd met laag stoeit. Laagweergave is in veel ruimten hoogst problematisch. Een complicerende factor is dat veel luisteraars geen enkel geldig concept hebben met betrekking tot goede laagweergave. Laagweergave bestaat vaak uit een enorme deken van opgeblazen lawaai [...] Het is gewoon herrie die voor zichzelf begonnen is [...] De DPA-1 brengt het laag terug naar normale proporties.

Ook zo'n soort apparaat is de DEQX, die a.s. weekenden te beluisteren zijn bij Hanze Hifi (Zwolle) resp. Hobo hifi (Alphen a/d Rijn)

Zie http://www.hifi.nl/a...Hanze_Hifi.html

M :ph34r: rc (die het wel best vindt)

Als de kwaliteit van de bas niet goed is (nagenoeg vrij van vertraagde resonantie e.d.), kun je die niet werkelijk verbeteren door met filters en/of processors de kwantiteit (relatieve luidheid: frequentiekarakteristiek) ervan aan te pakken.

(Overigens: een goede bas klinkt niet gauw te luid... ;) )

(Overigens: een goede bas klinkt niet gauw te luid... ;) )

Dat geldt eigenlijk voor het hele weergavebereik. Als dat zuiver is en klopt heb je eerder de neiging het geluidsniveau wat hoger te zetten waarbij het toch aangenaam blijft klinken (bij een laag niveau klinkt het vanzelf ook goed).

Bij veel vervorming of onnatuurlijk geluid wordt het geluid vermoeiend en draai je als vanzelf het volume lager.

Laag mag er alleen zijn wanneer het in de opname zit. Niet langer en niet meer of minder.

@ Marc

We hebben bij onze audioclub verschillende roomcorrectors aan het werk gehoord, maar geen van allen verbeterde het laag structureel. Vaak werd het totale geluidsbeeld via zo'n ding juist een stuk saaier. Er zit n.l. een bonk extra elektronica tussen, die je ook hoort wanneer het ding niet corrigeert.

Ik heb toch ander best aardige resultaten gehoord inde luister kelder van Bas met zijn uber B&Ws and simple Behringer dsp (wel gemod).

Kan best zijn dat bij bepaalde audiofiele opnames en fractie resolutie mist (er gaat natuurlijk ook wel het een en ander mis bij al die berekeningen), maar geenverbetering inhet laag zou ik niet kunnen zeggen. De gemiddelde verbetering was zelfs vrij groot.

En voor die "audiofiele" pingel geluidjes. Er is meestal wel een bypass mogelijkheid.

Ik heb toch ander best aardige resultaten gehoord inde luister kelder van Bas met zijn uber B&Ws and simple Behringer dsp (wel gemod).

Kan best zijn dat bij bepaalde audiofiele opnames en fractie resolutie mist (er gaat natuurlijk ook wel het een en ander mis bij al die berekeningen), maar geenverbetering inhet laag zou ik niet kunnen zeggen. De gemiddelde verbetering was zelfs vrij groot.

En voor die "audiofiele" pingel geluidjes. Er is meestal wel een bypass mogelijkheid.

Dat er structureel wat verbetert...?? Ik denk dat er alleen aan de frequentiecurve gesleuteld wordt. Structureel verbetert er dus niks. Er komt geen betere controle en kwa absolute fase wordt het ook niet beter. eerder het tegenovergestelde. Dat het beter klinkt door een rechte frequentiecurve kan ik me voorstellen, maar dan ben je inderdaad wat audiofiele pingeltjes kwijt.. Tis maar wat je wilt, Hoogwaardige (en dus dure) electronica kopen, om die door zo'n corrector weer om zeep te helpen, kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Overigens was de Ultracurve van Bas alles behalve standaard.

De hoorbaarheid van fase verschuivingen is discutabel (zeker in het laag).

En "details kwijt" is ook wat overdreven.

Het blijft een keuze van het minst slechte compromis. Bij een plaat als Mezzanine van Massive Attack heb ik liever geen +15 db op 60 hz, bij een leuk nummertje op akoustische gitaar en een mooie vocaliste kan de dsp correctie meestal wel achterwege blijven. Veel Audiofielen hebben echter zoveel voorooordelen tegen alles wat niet volgen hun "kerk" is, dat ze volgens mij door de stress de muziek al niet meer horen als er gezondigd wordt ;)

De Behringer was zwaar gemod, maar de dsp en programmering ervan blijft een low budget (en alweer verouderd) product. Van Zo'n Lyngdorf, Tact, DeqX, Audissey etc mag je meer verwachten.

Laag mag er alleen zijn wanneer het in de opname zit. Niet langer en niet meer of minder.

@ Marc

We hebben bij onze audioclub verschillende roomcorrectors aan het werk gehoord, maar geen van allen verbeterde het laag structureel. Vaak werd het totale geluidsbeeld via zo'n ding juist een stuk saaier. Er zit n.l. een bonk extra elektronica tussen, die je ook hoort wanneer het ding niet corrigeert.

Mogelijk, maar ik heb begrepen dat het om nieuwere ontwikkelingen gaat.

De luidspreker wordt in het vrije veld gemeten, het wisselfilter wordt vervangen door twee (of drie, of vier...) versterkers, aangestuurd door zo'n 'processor'.

Ook in de luisterruimte wordt nog gemeten, meen ik.

De recensent in Music Emotion is er zeer over te spreken, maar ok, dat zegt niks.

Misschien dat ik a.s. zaterdag naar Zwolle afreis om zelf te luisteren, maar ik heb nogal wat te doen tijdens de Pinksterdagen. :)

M :ph34r: rc

@ Marc

Mogelijk, maar ik heb begrepen dat het om nieuwere ontwikkelingen gaat.

De luidspreker wordt in het vrije veld gemeten, het wisselfilter wordt vervangen door twee (of drie, of vier...) versterkers, aangestuurd door zo'n 'processor'.

Ook in de luisterruimte wordt nog gemeten, meen ik.

De recensent in Music Emotion is er zeer over te spreken, maar ok, dat zegt niks.

Misschien dat ik a.s. zaterdag naar Zwolle afreis om zelf te luisteren, maar ik heb nogal wat te doen tijdens de Pinksterdagen. :)

M :ph34r: rc

Tja wat zijn de laatste ontwikkelingen... Ik heb het over de laatste twee jaar.

Passieve wisselfilters hebben nadelen, actieve echter ook, temeer omdat de fouten die hierin geproduceerd worden ook nog eens worden versterkt.

En "details kwijt" is ook wat overdreven.

Het blijft een keuze van het minst slechte compromis. Bij een plaat als Mezzanine van Massive Attack heb ik liever geen +15 db op 60 hz, bij een leuk nummertje op akoustische gitaar en een mooie vocaliste kan de dsp correctie meestal wel achterwege blijven. Veel Audiofielen hebben echter zoveel voorooordelen tegen alles wat niet volgen hun "kerk" is, dat ze volgens mij door de stress de muziek al niet meer horen als er gezondigd wordt ;)

De Behringer was zwaar gemod, maar de dsp en programmering ervan blijft een low budget (en alweer verouderd) product. Van Zo'n Lyngdorf, Tact, DeqX, Audissey etc mag je meer verwachten.

Het gaat dan ook niet over faseverschuivingen in het laag, maar over de fase van het laag t.o.v. de harmonischen hiervan.

Details kwijt... nou vooruit dan... een deel van de details.

Van de door jouw genoemde merken heb ik de meeste gehoort, echt overtuigen deze ze niet.

Zo moeilijk is een goed laag toch niet. Gewoon goede speakers aanschaffen een goed matchende eindversterker en de ruimte akoestisch aanpassen aan je set. Heb je niet van die rare apparaten nodig die van alles moeten corrigeren. ;)

Zo moeilijk is een goed laag toch niet. Gewoon goede speakers aanschaffen een goed matchende eindversterker en de ruimte akoestisch aanpassen aan je set. Heb je niet van die rare apparaten nodig die van alles moeten corrigeren. ;)

Die heb je in de speakers zitten en heten dan wisselfilters <_<

Maar enfin, ik heb goede speakers en mijn ruimte was vanzelf akoestisch in orde. Toch geloof ik dat die rare apparaten een beter plaatje kunnen neerzetten.

M :lol: rc

Juist, of eigenlijk alleen, in het laag (-midden) kunnen in de praktijk faseverschuivingen hoorbaar worden, blijkt uit luistertesten. Dat heeft meer te maken met de grotere tijdvertraging die bij een lage frequentie bij een zekere fase-draaing hoort.

Maar, als ik het me goed herinner, moet je het dan wel aardig bont maken met zeer stijle filters.

Bij hoge frequenties is het gelukkig normaal gesproken onhoorbaar. Als je meet wat een normale meerweg-speaker aan tijd-en faseverschuiving (noem het vervorming) veroorzaakt dan vraag je je af of dat wel goed kan klinken. Zelfs met 6dB/okt filters draait het alle kanten op, en moet je vaak zelfs de tweeter ompolen. Echter, het gehoor merkt er helemaal niets van, zolang het allemaal maar mooi bij elkaar optelt, desnoods met 360 graden draaiing. Soms moet daarvoor de woofer nog wat verder naar achteren gemonteerd worden, als je het met het filter niet meer redt om de fases mooi gelijk te laten lopen rond de wisselfrequentie. Die getrapte baffles uit de jaren 80, om alle spreekspoelen netjes op een rij te krijgen, zijn dus nogal onzinnig.

Ach, wat is hoorbaar?

Als een woofer en een middentoner bij een bepaalde frequentie ten opzichte van elkaar in tegengestelde fase werken (de éne slaat uit naar voren, terwijl de àndere naar achteren uitslaat), doven ze elkaar min of meer uit.

Is uitdoving hoorbaar?

Ach, "an sich" niet, natuurlijk! Want wat je niet hoort, bestaat toch niet?

Maar het muziekinstrument of de stem waar je naar luistert, klinkt dan schraler, leger, minder gevuld, soms metaliger, harder, goedkoper dan het origineel. Do YOU care?

Juist dat schrale, lege, minder gevulde, soms metalige, harder, goedkoper klankgemiddelde vinden we in high-end kringen.

Bij hoge frequenties is het gelukkig normaal gesproken onhoorbaar. Als je meet wat een normale meerweg-speaker aan tijd-en faseverschuiving (noem het vervorming) veroorzaakt dan vraag je je af of dat wel goed kan klinken.

Hoorbaar is iets anders dan waarneembaar.

Fasedraaingen zijn zeker hoorbaar, je hersenen zijn geconditioneerd om uit de kleine verschillen in fase van je linkeroor en rechteroor in een fractie van een seconde richtinginformatie te bepalen. Dat gebeurt in de kleine hersenen, het is immers een basis levensbehoefte om in een zo kort mogelijke tijd de richting waaruit het gevaar kwam te kunnen bepalen zodat je de andere kant op kon vluchten. Dat gebeurd in enkele milliseconden, als het geluid bovendien onverwacht is wordt er meteen een stoot adrenaline geïnjecteerd.

De bewustwording van het geluid door de grote hersenen gebeurd enkele tientallen milliseconden later, de kleine hersenen hebben dan al lang actie ondernomen en het geluid in herkenbare, bruikbare informatie omgezet.

Kleine fouten in de weergave worden door de kleine hersenen gefilterd, hiervan ben je je niet bewust, pas als de fouten te groot zijn nemen je grote hersenen deze fouten bewust waar en hoor je verschillen.

In Duitsland is hier enige tientallen jaren geleden onderzoek naar gedaan, Manger heeft op basis van dit onderzoek zijn Schallwandler ontwikkeld.

Het is maar een paar keer dat ik bij het luisteren van weergave de illusie van echtheid heb ondervonden, dat waren in alle gevallen luidsprekersystemen waarbij grote aandacht was gegeven aan een zo natuurlijk mogelijk faseverloop tussen de verschillende units.

Ik dacht terug aan de luisterexpirementen van Jeroen_d en DIY_freak

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=909.msg23952#msg23952

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=5899&st=0

Ik meen me te herinneren dat juist bij lage frequenties er weinig verschil werd gehoord.

Ik dacht terug aan de luisterexpirementen van Jeroen_d en DIY_freak

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=909.msg23952#msg23952

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=5899&st=0

Ik meen me te herinneren dat juist bij lage frequenties er weinig verschil werd gehoord.

Bij lage frequenties is richting nauwelijks tot niet waarneembaar.

Fase reinheid is vlgs mij vooral voor het midden gebied een belangrijk thema.

Guest tubejack

Bij lage frequenties is richting nauwelijks tot niet waarneembaar.

Fase reinheid is vlgs mij vooral voor het midden gebied een belangrijk thema.

Volgens mij hoeven wij er niet heel erg druk over te maken, de laag....mid units loopt tot zo' n 7?Khz...

Leuk om die oude topic' s nog een keer te lezen :)