mordante Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 Op mijn NAS draaien een DLNA/UPnP server en de Squeezeserver vrolijk samen probleemloos naast elkaar. Zie het probleem niet zo, maar ja, dat is geen Olijf De Olive is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 oktober 2010 Report Share Posted 5 oktober 2010 De Olive is géén NAS, maar een (gesloten) muziekserver. Natuurlijk wil ik hem 'open' hebben. Maar zoals hij nu is, is hij aantrekkelijk voor de digibeet, en dat heeft in audioland wel wat. Een NAS is toch altijd een stuk ingewikkelder (en leuker, voor wie dat een uitdaging vindt). Ja weet ik Uiteindelijk komt het allemaal neer op: Muziekopslag op HDD --> Player + interface --> DAC Het is wel verstandig om van te voren na te denken hoe je dat gaat organiseren. Je kunt een all-in-one oplossing kiezen zoals de Olive. Voordeel is een overzichtelijk apparaat dat alles doet. Voer hem wat CD's en hij ript ze automatisch naar HDD, rubriceert dat en je speelt ze ook weer er van af. Nadeel is dan dat je gebakken zit aan de eventuele tekortkomingen van het apparaat en dat je muziek ook IN dat apparaat zit. Gaat het stuk of wil je een ander dan heb je een probleem: Het opnieuw rippen van een paar duizend CD's doe je niet even in een avondje. En voor het recoveren van zo'n HDD heb je ook weer de nodige kennis nodig. Ander optie is om het allemaal te splitsen: De muziek rip je apart naar een server/NAS die overal vanuit het netwerk te bereiken is, daaraan hang je een dedicated player zoals een SB of een DLNA/UPnP speler met daarachter een goede DAC. Nadeel daarvan is dat je een thuisnetwerk moet hebben en kennis om dat draaiend te krijgen en te houden. Grote voordeel is dat het in redelijk universele blokken opgedeeld is, je muziek op een standaard manier opgeslagen is en over het hele netwerk bereikbaar. Het rippen en organiseren van je muziek doe je dan op een PC en organiseer je die in mappen op je NAS, in een formaat wat je zelf bepaalt, Flac, WAV, AAC en MP3 enz. Je muziek staat dan dus opgeborgen in een aparte kast net zoals je CD's in de kast staan. Afspelen doe je op een speler naar keuze. Gaat zo'n speler stuk of je wilt een andere dan hoef je niet alles opnieuw te organiseren of te rippen. Verder is je muziek zo bereikbaar voor meerdere spelers tegelijk in huis, al kan dat met sommige all-in-one apparaten ook mits je ze in je thuisnetwerk hangt. Voor het organiseren en taggen van je muziek ben je dan niet afhankelijk van de beperkingen van een apparaat. Voor de PC is er een veelheid aan programma's te krijgen. Zelf heb ik in mijn PC 2TB aan opslag waarnaar ik rip en eventueel de file tags en cover art bijwerk en converteer naar Flac en MP3. Vanaf daar kopieer ik het dan naar mijn NAS. Op die manier heb ik ook automatisch een back-up op mijn PC staan. Ook komt er steeds meer muziek on-line beschikbaar, zowel in CD kwaliteit als in Hi-Res. Om dat te kopen heb je dan toch ook weer een PC en een netwerk nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Ik dacht dat juist het voordeel van een NAS wat dat je meer harde schijven kan gebruiken en dat ze makkelijk te vervangen als er 1 crashed. Ook is het toch een voordeel dat je de NAS overal in huis kan neerzetten zodat je geen last hebt van het geluid. Ja, maar vergeet nooit dat welke RAID je ook gebruikt, het is geen back up! Kortom als je je data echt veilig wilt stellen help een RAID je geen zier. Ik (data-nerd par excellence) heb het als volgt opgezet een driverstack in de kleder, een driverstack in het stookhok die alle data ouder dan een half uur sychroniseren. Voor het geval het hele huis afbrand staat er 35 km verderop ook nog een dagelijkse backup. Op de NASsen zelf draait verder geen speciale software alleen de fileserver, een mini PC wordt als daadwerkelijke server gebruikt voor "intranet", streaming etc. Dat minipceetje is, voor normale gebruikers, de enige manier om toegang tot de data op de NASsen te verkrijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Jawel Seed7 maar het gaat hier om een muziek server, niet om een compleet data center En natuurlijk is RAID geen back-up. Het beschermt wel tegen een schijf crash, die vroeg of laat altijd komt. Voor thuis gebruik heb je dan aan Raid1 met 2 schijven genoeg. Raid5 is idd echt overkill. Een goede back-up blijft altijd nodig voor het geval de NAS zelf stuk gaat, het huis afbrandt of instort. Alle NAS'jes zijn mini PC's specifiek voor data server toepassingen. Draaien allemaal Linux of e.o.a. MS OS (Windows Home Server of zo). Als gebruiker heb je daar meestal weinig mee te maken. Daarvoor werken ze gewoon als een extra schijf in je netwerk. En of je daar nou tevens een SB en/of UPnP server op hebt draaien of op een externe PC maakt ook niet zoveel uit. Voor een muziek server is het hoofdzakelijk de bedienbaarheid en het gemak wat telt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Met Raid1 en twee schijven, liever gezegd 3 kun je toch ook een backup realiseren? Als je schijf 2 en 3 afwisselend gebruikt worden ze steeds bijgewerkt, en de losse schijf kun je elders opbergen. Of heb ik dit mis? Zo'n opzet was ik van plan voor mijn pc, maar kan denk ik ook gebruikt worden voor een NAS. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Zo werkt dat niet. Een Raid systeem houdt alleen de schijven in sync als mirrors. Ga je omsteken dan werkt dat niet meer met de meeste RAID systemen. Het RAID systeem ziet dan 2 schijven die beide ok zijn maar wel verschillend en weet dan niet wat de meest up to date schijf is. Het is geen back-up systeem, daar is andere software voor. Gaat een schijf stuk dan vervang je hem door een nieuwe die dan automatisch geformatteerd en gemirrord/gesynchroniseerd wordt met de nog aanwezige intacte schijf. De meest NAS'en doen dat zonder meer met welk willekeurige schijf die je verwisseld. Regelmatig omsteken is ook niet bevorderlijk voor de betrouwbaarheid. De contacten van een schijf zijn daar niet op gemaakt. Back-up'en doe je altijd op een externe schijf, eventueel incrementeel, met daarvoor bestemde software. 2TB over USB (of zelfs netwerk) back-up'en duurt wel even. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Op mijn NAS draaien een DLNA/UPnP server en de Squeezeserver vrolijk samen probleemloos naast elkaar. Zie het probleem niet zo, maar ja, dat is geen Olijf De Olive is g Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Zo werkt dat niet. Een Raid systeem houdt alleen de schijven in sync als mirrors. Ga je omsteken dan werkt dat niet meer met de meeste RAID systemen. Het RAID systeem ziet dan 2 schijven die beide ok zijn maar wel verschillend en weet dan niet wat de meest up to date schijf is. Het is geen back-up systeem, daar is andere software voor. Gaat een schijf stuk dan vervang je hem door een nieuwe die dan automatisch geformatteerd en gemirrord/gesynchroniseerd wordt met de nog aanwezige intacte schijf. De meest NAS'en doen dat zonder meer met welk willekeurige schijf die je verwisseld. Regelmatig omsteken is ook niet bevorderlijk voor de betrouwbaarheid. De contacten van een schijf zijn daar niet op gemaakt. Back-up'en doe je altijd op een externe schijf, eventueel incrementeel, met daarvoor bestemde software. 2TB over USB (of zelfs netwerk) back-up'en duurt wel even. "wel verschillend en weet dan niet wat de meest up to date schijf is" Dus een raid systeem heeft geen 'hoofdschijf' en houdt ook niet bij welke het laatst is bijgewerkt? "Gaat een schijf stuk dan vervang je hem door een nieuwe die dan automatisch geformatteerd en gemirrord/gesynchroniseerd wordt" Als je de schijf dan eerst formatteert werkt het dan ook als de schijf niet stuk ging? Ik bedoel, hoe weet de Raid welke schijf moet worden bijgewerkt? In mijn beoogde opzet werkt het met externe schijven in een wisselslede. Gaat het niet, dan gaat het niet, maar ik zie het wel als een ideale combinatie. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 oktober 2010 Report Share Posted 6 oktober 2010 Dat je 'm in ergens neer kan zetten dat je het gezoem niet hoort is een aardige bijkomstigheid, maar binnenkort als SSD grotere opslagcapaciteit krijgt voor een lagere prijs is dat ook geen issue meer. En RAID is niet specifiek voor een NAS. Valt wel mee. Mijn nasje staat gewoon in de huiskamer en die hoor je niet hoor. Moderne HDD zijn erg stil, enige wat je kunt horen dichtbij is het fannetje. En dan staat ie nog niet eens in een kast maar op een kast. Maar goed ik heb er dan ook duurdere server schijven in zitten die en dubbel gelagerd zijn en extra gebalanceerd. @Marc Google eens op Raid, misschien dat het dan duidelijk wordt hoe het in elkaar steekt. Gaan klooien met een Raid systeem op een manier waarvoor het niet bedoeld is is i.i.g. geen goed plan. En maak je regelmatig back-ups dan is het nog maar de vraag of Raid wel nut heeft voor uitsluitend een muzieksysteem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 oktober 2010 Report Share Posted 7 oktober 2010 En maak je regelmatig back-ups dan is het nog maar de vraag of Raid wel nut heeft voor uitsluitend een muzieksysteem. psies. de enige RAID die voor thuisgebruik interessant kan zijn is RAID2 vanwege de hogere data doorvoer, voor het geval er drie gezinsleden tegelijkertijd een ander HD filmpje willen bekijken. ten slotte, vergeet ook niet dat de recovery van een gecrashte RAID schijf, met de minimalistische processortjes in een huis tuin en keuken nasje, zo lang duurt en zoveel vraagt dat het hele nasje op dat moment in feite niet voor iets anders dan dat bruikbaar is en een losse back-up dus vele malen sneller en efficienter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 7 oktober 2010 Report Share Posted 7 oktober 2010 Leuk verhaal maar gebruik je die PC/server alleen voor audio? Inderdaad voorlopig alleen voor audio, over het hele video gebeuren moet ik nog nadenken. Vanavond heb ik de server mogen demonstreren aan de audioclub, nu aangesloten op de nieuwe DAC van Naim! Een aardige was dat op de Naim DAC een USB poort zit met de mogelijkheid om muziekbestanden vanaf een USB stick af te spelen, dit was een mooie gelegenheid voor een vergelijkingstest omdat op de USB stick en de Server dezelfde files stonden. De PC won op punten! dit was wel nadat ik de M Audio kaart had vervangen door een M2TECH HiFace die in de USB poort werd gestoken als USB naar SPdif converter. Ik was zelf zeer verbaasd over het verschil tussen een goede geluidskaart en een USB dinges, allebei digitaal uit en in staat om 192KHz door te laten. Een zo groot verschil tussen USB en SPDIF zegt volgens mij meer over de DAC dan over de interface.... Als je alle data fatsoenlijk buffert en gecontroleerd uit het buffer leest moet de geluidskwaliteit identiek zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 oktober 2010 Report Share Posted 14 oktober 2010 Leuk verhaal maar gebruik je die PC/server alleen voor audio? Inderdaad voorlopig alleen voor audio, over het hele video gebeuren moet ik nog nadenken. Vanavond heb ik de server mogen demonstreren aan de audioclub, nu aangesloten op de nieuwe DAC van Naim! Een aardige was dat op de Naim DAC een USB poort zit met de mogelijkheid om muziekbestanden vanaf een USB stick af te spelen, dit was een mooie gelegenheid voor een vergelijkingstest omdat op de USB stick en de Server dezelfde files stonden. De PC won op punten! dit was wel nadat ik de M Audio kaart had vervangen door een M2TECH HiFace die in de USB poort werd gestoken als USB naar SPdif converter. Ik was zelf zeer verbaasd over het verschil tussen een goede geluidskaart en een USB dinges, allebei digitaal uit en in staat om 192KHz door te laten. Een zo groot verschil tussen USB en SPDIF zegt volgens mij meer over de DAC dan over de interface.... Als je alle data fatsoenlijk buffert en gecontroleerd uit het buffer leest moet de geluidskwaliteit identiek zijn. Als dat zo is kan een server met harde schijf niet zomaar net zo goed zijn als een dure cd-speler. Lijkt mij. Mr Tube zou de usb-stick eens moeten vervangen door een usb harde schijf en daarmee het vergelijk over doen, vooropgesteld dat de Naim ook kan omgaan met zo'n usb-hard disk. Ben benieuwd wat daar uit komt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2010 Report Share Posted 15 oktober 2010 Ach, net als met ieder apparaat, het is een lange keten van schakeltjes die allemaal goed moeten zijn. Zo maar het een of het ander aanwijzen en daaruit conclusies trekken maakt niemand wijzer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 oktober 2010 Report Share Posted 15 oktober 2010 Mijn vraag is een beetje nutteloos, die Mr Tube is hier het laatst op 29 april geweest, en heeft dus alle discussie daarna mooi gemist. Enfin, ik stel binnenkort mijn luisterzolder weer open om mijn veel te dure Olive met die gratis tweak te beluisteren. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 oktober 2010 Report Share Posted 15 oktober 2010 Pjotr'wel een beetje fanatieker Ik zweer bij ssd kaart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 oktober 2010 Report Share Posted 15 oktober 2010 Pjotr'wel een beetje fanatieker Ik zweer bij ssd kaart Moet jij weten. Ik wil bij alles altijd eerst weten of het geschikt is voor, zeg, muziek. Heb jij die TS eigenlijk al eens geprobeerd, ipv steeds maar hier te zitten posten? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 oktober 2010 Report Share Posted 15 oktober 2010 Marc ,wat is TS! Ik dacht dat jullie over harde schijf hadden Mijn zoon volgt deze topic ook,en snapt niet dat jullie geen Enterprise server gebruiken, mij zegt dit op dit moment niks streamers, ik heb ze wel gehoord op een beurs maar naast de mastertape klonk het traag ,alle power was eruit,dus voor mij is dit medium op dit moment totaal ongeschikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 oktober 2010 Report Share Posted 15 oktober 2010 ...........Heb jij die TS eigenlijk al eens geprobeerd, ipv steeds maar hier te zitten posten? M rc Daar istie w Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 oktober 2010 Report Share Posted 15 oktober 2010 ...........Heb jij die TS eigenlijk al eens geprobeerd, ipv steeds maar hier te zitten posten? M rc Daar istie w Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 Ook leuk: een pc'tje met Ubuntu erop in de meterkast en een eenvoudig draadloos toetsennbord met ingebouwd Touchpad. (ik heb de Thinity van Trust) Ondergronds loopt een lange VGA kabel naar de HD tv. SPDIF out naar een DAC (toekomst) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Heino Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 @Wol: TS = Topic Starter.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 november 2010 Report Share Posted 14 november 2010 @Wol: TS = Topic Starter.... Mis M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts