Guest John Baeten Posted 14 maart 2001 Report Share Posted 14 maart 2001 Hoi, Ik ben in het bezit van de volgende configuratie: Densen Beat B100 Rega Planet 1 Audio Physic Spark II Luispreker kabel: Totem Tress Single wire Interlink: Profigold (is de eerste die ik ga vervangen) Maar nu eerst het volgende: Ik heb een kamer van 3,5 m breed en 8 m lang. Mijn luidsprekers staan op de korte kant. Omdat mijn kamer split level is zit ik ongeveer 3 meter van de luidsprekers en de luidsprekers staan ongeveer 2,5 meter uit elkaar en uit de hoeken van de kamer. Tussen de speakers staat een 2 zits bank omdat dit echt niet anders kan. Ik heb een houten vloer met een open kruipruimte eronder. Ik heb nu de volgende problemen: in de luisterruimte was het geluid goed alleen met sommige CD's was het laag veel te nadrukkelijk aanwezig. Ik heb nu geexperimenteerd met beton tegels onder de speakers en dit geeft duidelijk een verbetering, echter als ik beneden een CD draai en mijn vriendin is boven aan het studeren of zo dan klinkt de bas erg overdreven boven en verder hoor je niets. Ik denk dat alles versterkt wordt door de kruipruimte. Beneden zit ik dan op een niet zo hoog volume te luisteren en zei heeft er dus toch last van. De tegels hebben het al wat gereduceerd maar optimaal is het nog niet. Ik heb dan ook de volgende vragen: - Wat zou ik kunnen gebruiken om onder de speakers te plaatsen - Is er een mogelijkheid om de kruipruimte te dempen zonder deze vol te storten met zand oid. - Zijn er mensen die van ook last hebben van deze problemen. Alvast bedankt, Groeten John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 maart 2001 Report Share Posted 17 maart 2001 Hoi John, Ik zie dat er nog niet veel reactie op jouw vragen is gekomen. Hier volgt een poging. 1] De bassen dreunen door het huis. Het is de bedoeling dat je de speakers van de bodem loskoppeld. Als je een betonnen vloer hebt, kann dat met spikes. Bij een houten vloer zou ik rubber (of beter sorbotaan)dempers gaan gebruiken. Nog beter zijn de string suspentions van Blotevogel. Dit zijn kunstof ringen met in het midden een voet die door touwtjes wordt vast gehouden. Als je dit niet mooi vindt zijn er altijd nog de SSC-basen. Dit zijn complete houten onderstellen die op hetzelfde principe gebaseerd zijn. (info www.moremusic.nl) 2] De kruipruimte volstorten lijkt mij niet zo'n goed plan. Die zorgt er nl. ook voor dat er een goede beluchting van de muren is. Als deze beluchting weg is krijg je waarschijnlijk vochtproblemen in de muren. Bovendien zal dit weinig nut hebben als de geluidsgolven door de muur zelf getransporteerd worden, doordat deze in resonantie komen. Een beter resultaat zou je dan wel krijgen als je zgn. dubbele wanden gaat maken (een dun wandje: houten frame met een plaat ertegen en wat dempingsmateriaal (steenwol) dat in zijn geheel voor de bestaande muur wordt geplaatst.) 3] Er zijn vast mensen die dit probleem ook hebben. Ieder heeft er zijn eigen oplossing voor of heeft er mee leren leven (en maar klagen). Bij mij is het geval dat ik mijn luisterruimte boven heb. Het is al een oud huis met houten plafonds, dus beneden gaat alles dreunen. Mijn luisterruimte is dan ook niet boven de woonkamer maar boven de entree, zodat ze beneden in de woonkamer er geen last van hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flakes Posted 18 maart 2001 Report Share Posted 18 maart 2001 Speakers aan kettingen hangen. In de achterhoeken van de kamer dempingsmateriaal plaatsen. Een soort boxzak van zacht materiaal. Achter de speakers dus. Alleen als er een basreflexpoort aan de achterkant zit. Dempt een hoop en doet nix tot weinig aan je geluid af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kees Posted 18 maart 2001 Report Share Posted 18 maart 2001 Dag Ome Henk, Ik zit niet zo zeer met problemen in het laag op mijn eigen luisterplek, maar (zoals eerder genoemd in dit stuk) in de ruimte beneden mijn luisterruimte. Nu wil het geval dat hier mijn vriendelijke onderbuurman woond. Jou oplossing van geluidsdemping in de vloer klint mij aangenaam in de oren; ik zou dan ook graag wat meer over deze maatregel van je willen leren. BVD, groet, JK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts