Jump to content

Audiofilie en forumgeneuzel

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Gisteren zat ik in de Music en Emotion een stukje van Ruud Jonker te lezen. Omdat je daar wel op kunt reageren maar dit waarschijnlijk toch weinig uithaald, dacht ik er maar eens een topic over te starten.

Regelmatig krijgen audiofielen en forumers verwijten naar hun hoofd geslingerd waarvan ik denk... wat moet je daar nu mee en wat wil je er mee bereiken..?? Ruud maakt zich ook daar weer schuldig aan.

Audiofielen houden kennelijk allemaal van een dun en neuzelig geluid en ander gegeneraliseer...

Heeft hij nu zo'n hekel aan Audiofielen..?? Ik denk toch dat hij zo z'n doelgroep belachelijk maakt. Erg vreemd..

Forummers heeft hij kennelijk ook niet hoog zitten. Regelmatig komt er een sneer richting "ons". Kennelijk is heer Ruud god op aarde en elke andere mening moet vooral de kop in gedrukt worden. Hij is tenslotte de enige die verstand van geluid heeft. Ik denk dan, blijf gewoon weg op fora en probeer daar dan ook geen ideen op te doen voor een goed verhaal.

Arrogantie ten top.

Gelukkig maken andere audiobroodschrijvers een heel andere indruk, anders zou je alle audiobladen acuut weggooien.

Zo... het is er uit. :rolleyes:

:)

Guest KT88

Ik heb het artikeltje niet gelezen (lees nooit audiobladen) maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Er zijn muziekliefhebbers, er zijn apparatuurgeilers en alles ertussenin.

Ook ik vind veel hedendaagse luidsprekers/audiosystemen te schel en te schril klinken, waarbij de trotse eigenaar dan steevast roept dat "het zo lekker gedetailleerd is" en "je alle pingeltjes hoort' waarbij dan steevast P. Barber of D. Krall wordt gespeeld want veel meer muziek heeft men blijkbaar niet in huis....

Maar ik loop dan al na 5 minuten luisteren met koppijn de deur uit.......

Die M.E heb ik ook hoor, Hans. De schrijfstijl is soms wat warrig, maar ja, het zijn audiorecensenten, geen literaire critici. En her en der verkeerd geschoten d's en t's, maar dat is anno nu ook niets meer om je druk over te maken.

Dan heb je het met mijn ergernis wel gehad.

Dus, welk artikel bedoel je nu? Meneer Jonker heeft er nogal wat in het blad staan.

Ik heb het trouwens gekocht voor de recensie van de Olive 4HD, die, om even reclame te maken voor streaming, een 'analoog' geluid zou hebben.

Zo het is eruit :D

M :ph34r: rc

Hans waar maak jij je zo druk over, ik lees al 33 jaar audio bladen en audio bladen zijn reclame bladen zo simpel is dat, en ben je kritisch over een apparaat waarover je schrijft dan heb je als blad geen lang leven :D kijk eens naar Audio en Techniek :mad2: die waren weer te kritisch.Ruud moet ook een boterham verdienen :D

Vroeger ging het om de inhoud, wat voor componenten ,welk schema, nu gaat om het kastje, mooi design, uitstraling,blikvanger dat noemen wij marketing techniek , en er moet veel componenten er in zitten ,dus zo zwaar mogelijk :D er moet per kilo betaald worden :D

Guest tubejack

Vanaf eind jaren 70 tot +/- begin jaren 90 waren alle kwalitatieve producten ook zwaar en soms

stevig geprijsd. Echter kwaliteit was heel normaal...ook aan de onderkant van de range.

Een Pioneer SX-450 tuner/versterker van 500 gulden speelt vaak nog steeds.

Daarna is de markt verkloot door goedkope plastic setjes..

Mede daarom, heet imho het "betere spul" tegenwoordig al gauw high-end .....

Er zijn zoveel manieren om van muziek, het vinden van audio of het knutselen met audio te genieten, maar gek genoeg hebben audiofielen de neiging heel veel bevestiging te zoeken bij wat ze doen. Dat gebeurt op de meest gekke manieren, ook op fora en door het lezen van magazines die het niveau reclamefolder niet ontstijgen. Het is jammer dat er geen goede onafhankelijke journalistiek bestaat welke ook een product of ontwikkeling in het grotere plaatje weet te kaderen.

Het is jammer dat er geen goede onafhankelijke journalistiek bestaat welke ook een product of ontwikkeling in het grotere plaatje weet te kaderen.

Die was er wel, zeker de beginjaren van Audio en Techniek waren van een hoog "met beide benen op de grond" niveau, helaas is dat blad ter ziele.

Guest tubejack

Het zou mooi zijn, als iemand het lef had, om een dergelijk blad nieuw leven in te blazen.

Ik ken wel een goede uitgever. Maar of het realistisch is :unsure:

Hans waar maak jij je zo druk over, ik lees al 33 jaar audio bladen en audio bladen zijn reclame bladen zo simpel is dat, en ben je kritisch over een apparaat waarover je schrijft dan heb je als blad geen lang leven :D kijk eens naar Audio en Techniek :mad2: die waren weer te kritisch.Ruud moet ook een boterham verdienen :D

Ik denk dat je iets anders bedoelt dan wat ik schrijf...

Het gaat mij om het verguizen van forummers en Audiofielen...

Een paar citaten:

Pagina 56 ME 5-2010:

"Je kunt dus als ongevuld brein je mede-audiofielen verpletteren met een weergaloos klinkend systeem"

(alsof ik iemand zou willen verpletteren..??)

Pagina 57 ME 5-2010:

"Veel audiofielen vinden dat dan ook nog mooi. Dat heet emotie" (het ging over een slechte laagweergave)

Pagina 73 ME 5-2010:

"Het woordje 'nieuw' op een blister schakelt nog steeds massal het kritische denken van audiofielen uit" (wat zijn we toch schapen).

Pagina 33 ME 4-2010

Dat werkt misschien voor die forum-audiofiel, maar zeker weer niet in de bedoelde set. Het laatste redmiddel heet dan modificatie. (waarom hebben wij het toch altijd gedaan ?)

:blink:

Hans ik zie dat als promoten en verkopen en jou raakt het blad omdat je lichtelijk :mad2: geïrriteerd raakt ,audiofielen gaan dan in de aanval :D en dat is verkopen het blad bedoel ik.Hoe prikkel je de de mens :D audiofiel :mad2: :mad2:

tegen M44 zeggen ze dan altijd "negeer dat soort geneuzel", "je hoeft er niet op te reageren"

dus hans, je weet wat je te doen staat :D

audiobladen kunnen ze ( vind ik) niet maken in nederland.

In amerika en engeland lukt dat mijn inziens veel beter. prettiger geschreven ook wel wat kritischer ( waarschijnlijk door oplage)

audio & techniek was een leuk blad maar ook dogmatisch in de benadering.

En ze waren beperkt in de software. altijd weer die eeuwige pawnshop met de kassa. vond ik vroeger ook te gek hoor. , dat laat je dan aan vrienden horen. Maar toen was ik 16/17.

Ik ken die hele Ruud niet.

als het dezelfde Ruud is als die hier wel eens rond hangt ( lijkt me onwaarschijnlijk)zal ik bij voorbaat zeggen dat ie iets zinnigs te melden heeft.

Audiobladen hoef je niet te kopen en te lezen om bij te blijven in de audiowereld. Het WWW is groot genoeg om daar de meesten informatie te halen.

Gewoon je abonnement opzeggen. Dan kan je er ook niet meer aan storen. Of die betreffende heer Jonker erover aanspreken via een email of brief of telefoon. Het hier erover beginnen is m.i. ook niet erg netjes naar de heer Jonker toe. Immers, hoe kan hij hier tegengas opgeven, als hij niet op dit forum zit. Het meest eerlijk is dan dat je de heer Jonker dan wel even inlicht over dit topic.

Mij stoort het in ieder geval niet als men zulke dingen schrijft. Het is zijn mening en die mag hij hebben en ook nog ventileren.

Er zijn toch ook forummers die eigenlijk hetzelfde doen en merken of dealers verguizen op forums.

Audiobladen hoef je niet te kopen en te lezen om bij te blijven in de audiowereld. Het WWW is groot genoeg om daar de meesten informatie te halen.

Gewoon je abonnement opzeggen. Dan kan je er ook niet meer aan storen. Of die betreffende heer Jonker erover aanspreken via een email of brief of telefoon. Het hier erover beginnen is m.i. ook niet erg netjes naar de heer Jonker toe. Immers, hoe kan hij hier tegengas opgeven, als hij niet op dit forum zit. Het meest eerlijk is dan dat je de heer Jonker dan wel even inlicht over dit topic.

Mij stoort het in ieder geval niet als men zulke dingen schrijft. Het is zijn mening en die mag hij hebben en ook nog ventileren.

Er zijn toch ook forummers die eigenlijk hetzelfde doen en merken of dealers verguizen op forums.

Ik waardeer Ruud Jonker hoog, tenminste zijn testen lees ik altijd met plezier. Ook zijn randinformatie is vaak erg bruikbaar.

Ik begrijp alleen niet waarom hij (en somige andere audioschrijvers) zich afzetten tegen hun publiek.

Het is net zoiets als in een autoblad schrijven dat autoliefhebbers allemaal domme wegpiraten zijn.

Ik vind "heer Jonker" ook niet erg netjes naar ons toe. Waarom moet ik hem dan wel sparen. Neem van mij aan, dat hij binnen een paar dagen weet van dit topic. Hij kan dan ook reageren. Misschien zit er een diepere achtergrond achter... wie weet..??

Ik denk dus, dat wij niet alles hoeven te pikken van wat er geschreven wordt. Hopelijk leren de schrijvers daar van, dat niet alles klakkeloos wordt geslikt. Overigens.. zoals jij schrijft, kunnen de bladen beter opdoeken. WWW lost kennelijk alles op. Ik vind dat niet, bladen hebben wel degelijk (op landelijk niveau) wat te brengen. Verder is het lastig om te controleren wat er juist is op internet. Bij 'n tijdschrift zit er altijd nog een redactie achter, ben je het er niet mee eens kun je een andere blad kiezen.

Maar ik blijf het onfatsoenlijk vinden, om je lezers belachelijk te maken.

Guest tubejack

Audiobladen hoef je niet te kopen en te lezen om bij te blijven in de audiowereld.

Toch denk ik, dat je het volgende nummer leuk vind :rolleyes:

@Hans wat je doet, vind ik ook niet netjes... <_<

Vi-Fi vind ik nog de meest interessante. Maar ook de M.E, het meest Glossy blad onder de NL audiobladen, lees ik. Want de kunst is om tussen de regels door te lezen. (geldt ook voor bijvoorbeeld de diverse Automobiel magazines)

Recensies vind ik niet altijd even interessant als het gaat om de uitkomst. Maar om een beetje bij te blijven wat er gebeurt in audioland vind ik het lezen van bladen gewoon een leuke bezigheid. Lekker op de sofa met een goed klinkend muziekje erbij. Een beetje Zwitserleven-gevoel, hoewel het mijn tijd nog niet is <_<

Ik waardeer Ruud Jonker hoog, tenminste zijn testen lees ik altijd met plezier. Ook zijn randinformatie is vaak erg bruikbaar.

Ik begrijp alleen niet waarom hij (en somige andere audioschrijvers) zich afzetten tegen hun publiek.

Het is net zoiets als in een autoblad schrijven dat autoliefhebbers allemaal domme wegpiraten zijn.

Ik vind "heer Jonker" ook niet erg netjes naar ons toe. Waarom moet ik hem dan wel sparen. Neem van mij aan, dat hij binnen een paar dagen weet van dit topic. Hij kan dan ook reageren. Misschien zit er een diepere achtergrond achter... wie weet..??

Ik denk dus, dat wij niet alles hoeven te pikken van wat er geschreven wordt. Hopelijk leren de schrijvers daar van, dat niet alles klakkeloos wordt geslikt. Overigens.. zoals jij schrijft, kunnen de bladen beter opdoeken. WWW lost kennelijk alles op. Ik vind dat niet, bladen hebben wel degelijk (op landelijk niveau) wat te brengen. Verder is het lastig om te controleren wat er juist is op internet. Bij 'n tijdschrift zit er altijd nog een redactie achter, ben je het er niet mee eens kun je een andere blad kiezen.

Maar ik blijf het onfatsoenlijk vinden, om je lezers belachelijk te maken.

nogmaals

je kunt het ook negeren Hans...

of geld dat alleen voor mij maar niet voor jou.

Jack met jou uitspraak en met uitspraak van Audiofreak ben ik oneens ,Hans ergert zich aan uitspraken over audiofielen in het blad wat Ruud in het openbaar schrijft wat door velen gelezen wordt, mag je dan in het openbaar dan geen kritiek geven.

En als je redacteuren belt over de inhoud praten ze ineens anders in jou voordeel of ze zeggen dat wist ik niet :D

Het Nederlandse Audiofielen Gilde "Primus Ausculto" vindt de beeldvorming in de media, met name de hifimedia, zeer negatief van toon over haar ledengroep en is dan ook van plan een actie op te starten, om haar leden te vragen de volgende redacties te mailen met onderstaande modelbrief....

Zou het helpen... :D

The Dutch Audiophile Guild "Primus Ausculto" klinkt ook aardig. Oh ja, co-sign: Goodtube.

Maar het viel mij ook op laatst de kritische toon. Er beginnen zich nu wel wat scherpe kanten zich af te tekenen over en weer:

- Forumleden: waarom zou ik een tijdschrift leden = reclameblaadjes, weten van toeten noch blazen.

- Audio-journaille / audiowinkeiers: Die audiofielen en audio-forums hebben er geen verstand van, ze blaten maar wat. En luisteren naar je bijdrage, ho maar...

Ietwat gechargeerd maar daar komt het wel op neer. Aan de andere kant moet een journalist wel kunnen omschrijven wat de 'geluids'ontwikkelingen zijn in audioland. Dat hij het er niet mee eens is, is dan zijn mening. Maar een nuchtere noot in ons vakgebied kan nooit slecht zijn.

Ik denk dat de ene groep niet zonder de ander kan. Journalisten/audiowinkeliers die kritisch zijn jegens forums kunnen een punt hebben, alleen om de audio-gemeenschap en hobby gaande te houden heb je fora nodig als deze op Hear.nl. Al was het maar om te zien wat er leeft.

Mooie opsomming Hans aan quotes! Tja, je kunt beter zeggen 'sommige audiofielen', voordat we ons allemaal beledigd voelen.

Guest tubejack

Jack met jou uitspraak en met uitspraak van Audiofreak ben ik oneens ...

Dat kan natuurlijk. Ikzelf had de -beste- man, eerst z

Die was er wel, zeker de beginjaren van Audio en Techniek waren van een hoog "met beide benen op de grond" niveau, helaas is dat blad ter ziele.

Omdat daar meer techniek in stond? Kom nou, dat blad had ook zo zijn "religieuze" stokpaardjes en had net zo goed een reclamedoel: Het promoten van de bouwkitjes van J.vd.S.

De kritische bedoelingen waren goed maar vond het blad meestal net zo wazig als de rest.

;)

Guest KT88
[...]

Ik denk dat de ene groep niet zonder de ander kan. Journalisten/audiowinkeliers die kritisch zijn jegens forums kunnen een punt hebben, alleen om de audio-gemeenschap en hobby gaande te houden heb je fora nodig als deze op Hear.nl. Al was het maar om te zien wat er leeft. [...]

Het probleem zit 'm natuurlijk in het feit dat je publiek niet te slim moet worden, anders wordt er niets meer verkocht......en de wat meer nuchtere geesten op een forum moeten dat natuurlijk niet in de wielen gaan rijden.

Is een luidspreker uit 2010 nu werkelijk zoveel beter dan eentje uit 1995?

Waren versterkers in 1990 ook niet al erg goed? Of (Godbetert!) zelfs beter dan tegenwoordig?

Laten we eerlijk zijn, alle recensies die je tegenkomt zijn al 5 keer door de zeef gegaan, herschreven en nog eens herschreven.

"Slechte" producten krijgen gewoon geen recensie en worden teruggestuurd, "goede" producten worden de hemel ingeprezen.

En vergeet de adverteerders niet..........

Audio is, net als alle andere producten, een industrie. Er moet verkocht worden. Simple as that.

Sla een willekeurig audioblad open en het is vrijwel allemaal hallelujah, waarbij soms de meest elaborate onzin op technisch gebied wordt verkondigd.

Ikzelf geloof meer in onafhankelijke websites, daar lees je dus ook wat meer kritische geluiden dan in een blad (voorzover de site niet bij een blad hoort).

Een site als TNT audio bijvoorbeeld, daar loopt genoeg technische kennis rond en wordt audio ook echt serieus bedreven.

Vroeger had je Jan Kool, Armand van Ommeren, Hans Beekhuijzen, Henk Schenk, Menno vd Veen e.d. , die waren soms niet mals met hun commentaar. Dat zie je niet meer tegenwoordig.