Jump to content

Audiofilie en forumgeneuzel

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik geloof dat ik meer hier iets van heb: http://www.dpph.nl/content/radiotechniek/audiofilie.html

Mc035.gifrc

Een mooie link, maar bedoel je nu van de heer (neem ik aan) Dooijes, of van het fenomeen dat hij beschrijft?

In mijn ogen.

Als je wel eens muziek draait thuis en daarvoor apparatuur koopt (al is het voor 100.000 euro) en verolgens daarmee tevreden bent (en dus ook niet verder met dit soort apparaten en aanverwante zaken bezig bent) en pas weer opnieuw iets bekijkt/koopt als er iets kapot gaat, dan ben je GEEN audiofiel.

Heb je een werkende muziek instalatie en houd je je nog regelmatig bezig met de geluidsapparatuur en aanverwante zaken (in wat voor vorm dan ook) dan ben je een audiofiel. Of handelaar natuurlijk ;)

Duck,

Voor mij is een audiofiel gewoon iemand die buitengewoon veel waarde hecht aan de geluidskwaliteit van zijn/haar(?) muziekinstallatie. Iemand die streeft naar een zo juist mogelijk, zo echt mogelijk geluid.

Iemand die 100.000 over heeft voor een installatie is dus meestal wel een audiofiel.

Als je, zoals ik al heel dicht bij dat ideaal bent gekomen, zul je niet veel meer willen aanschaffen, en toch blijf je dan audiofiel.

Er zijn hear genoeg mensen die je nooit ziet, omdat ze tevreden zijn met hun spullen, dat is zelfs de meerderheid.

De neiging om steeds maar bezig te zijn met de installatie komt m.i. voort uit die behoefte naar het juiste geluid.

M :ph34r: rc

Het is natuurlijk een kwestie van definitie (en ieder mag die voor zichzelf bepalen), maar voor mij is het contant (of in ieder geval regelmatig) bezig zijn met audio wat je tot audiofiel maakt.

Iemand die in een keer (of na een zoektocht van een maand) een hoop geld uit geeft voor een set en daarna er alleen maar naar luistert (zoals dat bedoeld is) en niet steeds verder blijft zoeken, is gewoon een consument van een aantal audioproducten (al dan niet met te veel geld als ie er een ton voor uit gegeven heeft).

Strikt genomen kun je zelf audiofiel zijn terwijl je thuis alleen een wekkerradio hebt staan (een arme audiofiel dan wel, of een die niet kan kiezen).

Overigens zie ik de term audiofiel net negatief. Het is gewoon een hobby. En zoals bij iedere hobby kan het het uit de hand lopen en kom je wel eens rare snuiters tegen (of prettige gestoorden). Ik ken ook mensen die hebben auto tuning (autofielen??) als hobby, ook volkomen nutteloos (wat moet je nu met een auto die dik 300 per uur kan) en kost klauwen met geld, maar ze hebben er lol in.

Overigens zie ik de term audiofiel net negatief. Het is gewoon een hobby. En zoals bij iedere hobby kan het het uit de hand lopen en kom je wel eens rare snuiters tegen (of prettige gestoorden). Ik ken ook mensen die hebben auto tuning (autofielen??) als hobby, ook volkomen nutteloos (wat moet je nu met een auto die dik 300 per uur kan) en kost klauwen met geld, maar ze hebben er lol in.

Jah wij zijn met ons NSU-1000'tje nog wel eens van de weg gehaald destijds omdat we 170 reden. Niet omdat het niet mocht toentertijd maar omdat oom agent erg nieuwsgierig was hoe dat dingetje zo hard kon :D

Daar was aardig aan versleuteld maar het woord "Autofiel" was ons ons toch echt volkomen onbekend...

Begrijp ook niet zo goed waarom sommige zo'n waarde hechten aan dat woord "Audiofiel" en daar zover in gaan dat iemand in een blaadje ze dusdanig kan krenken dat ze om rectificatie gaan roepen.

Audiofiel betekent immers niets anders dan "Hoor-liefhebber".

;)

Guest tubejack

Wellicht, dat Ruud Jonker gewoon "autobiografisch" schrijft :unsure:

Wat is er nu leuker, dan lekker fiel aan je set te "prutsen".

Leuke link Marc, ik (h)erkend(e) daar veel van ;)

Groet,

Jack

Wat is kenmerkend voor een audiofiel?

Ik denk, dat het enthousiasme voor goede geluidsweergave kenmerkend is voor de audiofiel.

Maar wat is kenmerkend voor de forummende audiofiel?

Ik denk, dat de behoefte om anderen ervan te overtuigen dat de manier waarop hij zelf zijn audiofilie beleeft de juiste en de ware is, kenmerkend is voor de forummende audiofiel.

De forummende audiofiel is kennelijk uitermate egozwak, want hij zoekt voortdurend zelfbevestiging.

Hierbij treedt identificatie op met zijn apparatuur: wie kritiek heeft op zijn spullen, heeft kritiek op hèm.

In het algemeen heeft de audiofiel een sterk vertekend (want overdreven) beeld van de (hoorbare) werkelijkheid, en weinig zelfkritiek.

Lijnrecht tegenover de audiofiel staat de audiognost.

Die gebruikt zijn verstand veel meer dan zijn gevoel.

Maar soms komen de audiofiel en de audiognost samen in een tandem.

Zo ken ik een beroemde ontwerper/bouwer van sublieme (en dus vreselijk dure) draaitafels (naar wens zelfs op servo-gestuurde stabilisatoren) en pick-up armen.

Hij doet "zomaar wat", die ontwerper/bouwer.

"Intuïtief," zeg maar.

In zijn geval gaat dat goed, want hij is een Kweetal.

Zijn intuïtie is gevuld met ervaring.

Maar zijn armen blijken qua dynamische massa (en dus ook qua resonantie: fs en Qms) nogal uiteen te lopen.

Gelukkig ontmoette hij iemand anders - die ik overigens óók goed ken: een beroemde ontwerper/bouwer van sublieme (en dus vreselijk dure) MC pick-up elementen, die (met verstand!) de compliantie van zijn elementen steeds weer aanpast aan die (op gevoel!) gemaakte armen.

Wie van de twee is het genie?

Die met het gevoel?

Die met het verstand?

Of... beiden?

Guest tubejack

Ik denk, dat de behoefte om anderen ervan te overtuigen dat de manier waarop hij zelf zijn audiofilie beleeft de juiste en de ware is, kenmerkend is voor de forummende audiofiel.

open%20deur.jpg

Dus je geeft het toe .... Spido :rolleyes: Ik kon het niet laten, zo' n open deur. :lol:

Gevoel en verstand, je hebt ze beide nodig.

Jack

(...) Gevoel en verstand, je hebt ze beide nodig.

Beste Tubejack,

Domme mensen haten verstand.

Mensen met verstand wantrouwen gevoel.

Jij hebt ze wellicht beide nodig: verstand èn gevoel.

Maar geldt dat voor iedereen?

Het zal jou toch ook wel opvallen, dat forummers die niet beschikken over redelijke argumenten steeds weer aankomen met hun hoogstpersoonlijke (oncontroleerbare, onvergelijkbare, etc.) bevindingen, overtuigingen en gevoelens?

En dat er met die forummers geen zinnig (verstandig) woord kan worden gewisseld?

"Slechts weinig mensen denken. Maar toch houdt iedereen er meningen op na..."

George Berkeley

Ik denk, dat het enthousiasme voor goede geluidsweergave kenmerkend is voor de audiofiel.

Ik denk, dat de behoefte om anderen ervan te overtuigen dat de manier waarop hij zelf zijn audiofilie beleeft de juiste en de ware is, kenmerkend is voor de forummende audiofiel.De forummende audiofiel is kennelijk uitermate egozwak, want hij zoekt voortdurend zelfbevestiging.

Hierbij treedt identificatie op met zijn apparatuur: wie kritiek heeft op zijn spullen, heeft kritiek op hèm.

In het algemeen heeft de audiofiel een sterk vertekend (want overdreven) beeld van de (hoorbare) werkelijkheid, en weinig zelfkritiek.

Lijnrecht tegenover de audiofiel staat de audiognost.

Die gebruikt zijn verstand veel meer dan zijn gevoel.

Maar soms komen de audiofiel en de audiognost samen in een tandem.

Zo ken ik een beroemde ontwerper/bouwer van sublieme (en dus vreselijk dure) draaitafels (naar wens zelfs op servo-gestuurde stabilisatoren) en pick-up armen.

Hij doet "zomaar wat", die ontwerper/bouwer.

"Intuïtief," zeg maar.

In zijn geval gaat dat goed, want hij is een Kweetal.

Zijn intuïtie is gevuld met ervaring.

Maar zijn armen blijken qua dynamische massa (en dus ook qua resonantie: fs en Qms) nogal uiteen te lopen.

Gelukkig ontmoette hij iemand anders - die ik overigens óók goed ken: een beroemde ontwerper/bouwer van sublieme (en dus vreselijk dure) MC pick-up elementen, die (met verstand!) de compliantie van zijn elementen steeds weer aanpast aan die (op gevoel!) gemaakte armen.

Wie van de twee is het genie?

Die met het gevoel?

Die met het verstand?

Of... beiden?

dus klaas is een forummende audiofiel.

ik betrap je niet heel vaak op zelfinzicht maar deze vind ik 10 punten waard.

en das mijn proffesionele mening.

je was alleen vergeten dat de forummende audiofiel veelal 'snachts actief om "live "confrontaties te ontwijken.

Ik denk, dat de behoefte om anderen ervan te overtuigen dat de manier waarop hij zelf zijn audiofilie beleeft de juiste en de ware is, kenmerkend is voor de forummende audiofiel.De forummende audiofiel is kennelijk uitermate egozwak, want hij zoekt voortdurend zelfbevestiging.

Hierbij treedt identificatie op met zijn apparatuur: wie kritiek heeft op zijn spullen, heeft kritiek op h

hahaha

weer een spelfout.

tsss

tja als je maar 1 kaart hebt moet je die keer op keer spelen nietwaar?

jij bent zeker ook korting aan het krijgen op een paar PP's? :P

Guest tubejack

Ik denk, [..... ]is kennelijk....

Lees eens heel goed M44.... het is hooguit een gedachtegang ..... jump to conclusions :rolleyes:

Maar een setje PP met korting ...... :oB)

zijn beschrijving van een forummende audiofiel klopt 100% met zijn presentatie hear.

ik prijs slechts zijn zelfinzicht.

maar het is beter gewoon te negeren wat ik schrijf hoor. B)

Guest tubejack

zijn beschrijving van een forummende audiofiel klopt 100% met zijn presentatie hear.

Jij bent toch ook een onverbeterlijke Audiofiel M44... :P

Of heb je die mayo, op je voorhoofd :D

in mijn oren jack, in mijn oren ;)

en aan mijn spelling te zien ook in mijn ogen of de bovenkamer

• 7 months later...

In de laatste Music en Emotion schrijft Ruud een stuk over audiofilie.

Hierin is hij een stuk redelijker en beschrijft hij de audiofiel zoals hij vaak voorkomt.

Wanneer dat de audiofiel zou zijn, dan ben ik er geen.

Ik ben het n.l. roerend eens met zijn verhaal.

:)

Hierin is hij een stuk redelijker en beschrijft hij de audiofiel zoals hij vaak voorkomt.

Ik denk dat je audiofiel bent als je de laatste Music Emotion hebt. :lol:

Geweldig Mark! :lol::P:lol::D

Het zou voor jouw goed zijn dat stukje eens te lezen. er zit n.l. veel herkenbaars in.