Jump to content

Marux MX-66 Element

ronvdheuvel
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over een Marlux MX-66 en dan over het element.

Er zit nu een een pioneer"houder" op met een Marlux naald er in, kan daar gewoon bijvoorbeeld een Nagaoka JT-511 in of gaat dat niet lukken.

Indien het nodig is kan ik ook een foto van de naald enzo maken.

Alvast bedankt

Ron

ok, je hebt deze platenspeler Marlux MX-66

marlux_mx-66.jpg

Tonearm: static-balance type tubular arm

Effective length: 220mm

Info: http://www.vinylengine.com/library/marlux/mx-66.shtml

Je kunt daar ook de handleiding downloaden, bijvoorbeeld over het toedienen van olie aan de draaitafel. Over de arm/element staat niet veel dan 15 mm overhang en minimaal 2 gram naalddruk. Misschien weten de kenners wat er in een jaren 70 Japanse toonarm gezet kan worden. Ik zelf heb nu een nieuw Nagaoka element in mijn Sony.

Bedoel je met de 'houder' de headshell waar het element aan gemonteerd zit of het element, waar de naald in zit?

ok, je hebt deze platenspeler Marlux MX-66

marlux_mx-66.jpg

Tonearm: static-balance type tubular arm

Effective length: 220mm

Info: http://www.vinylengine.com/library/marlux/mx-66.shtml

Je kunt daar ook de handleiding downloaden, bijvoorbeeld over het toedienen van olie aan de draaitafel. Over de arm/element staat niet veel dan 15 mm overhang en minimaal 2 gram naalddruk. Misschien weten de kenners wat er in een jaren 70 Japanse toonarm gezet kan worden. Ik zelf heb nu een nieuw Nagaoka element in mijn Sony.

Bedoel je met de 'houder' de headshell waar het element aan gemonteerd zit of het element, waar de naald in zit?

Ja ik denk het wel dat ik dat bedoel waar het element in gemonteerd zit en het element is van Marlux, op you tube staat ook iemand die heeft het element wat ik boven beschreef op deze pickup gezet.

Maar als je wil kan ik wel ff een fototje maken van de naald enzo?

Ja, dat is handig.

Maar als het een Marlux element is kan er alleen een Marlux naald in:

http://www.pickupnaald.nl/?page=shop/browse&category=grammofoonnaalden_merkenm_marlux&prodsort=name&prodsortorder=ASC

Ik heb zelf sinds kort een nieuw element in mijn platenspeler en ben daar erg blij mee.

Heb je nu een element Nagaoka JT-511? Of alleen de naald voor een Nagaoka JT-511?

Ja, dat is handig.

http://www.pickupnaald.nl/?page=shop/browse&category=grammofoonnaalden_merkenm_marlux&prodsort=name&prodsortorder=ASC

Ik heb zelf sinds kort een nieuw element in mijn platenspeler en ben daar erg blij mee.

Heb je nu een element Nagaoka JT-511? Of alleen de naald voor een Nagaoka JT-511?

Nee, ik wou een element kopen van Nagaoka, zit er ook al een naald bij dan btw?

Ik heb twee fotos:

naald1.jpg

naald2.jpg

Ja, dat is handig.

Leuk dat je nog zo'n Marlux hebt. Marlux draaitafels werden toendertijds vooral met Excel elementen geleverd. In de link van Ivan kun je dus ook kijken naar een passende naald van Excel. Ik heb zelf in de jaren '70 twee Marlux draaitafels gehad, een MX-146 (snaar aangedreven) en een MX-86 (direct drive). Beide werden geleverd met de Excel ES-70S. Grote kans dus dat jouw Marlux elementje identiek is aan

Ja, die zit er dan gelijk bij. Het merk heeft een mooie keuze, zie hier voor een recensie. Natuurlijk zijn er ook andere merken zoals Grado en Goldring. Snel hoor die foto's uploaden ;-)

Maar past dat dan wel meteen @ de pick up?

Ja, die zit er dan gelijk bij. Het merk heeft een mooie keuze, zie hier voor een recensie. Natuurlijk zijn er ook andere merken zoals Grado en Goldring. Snel hoor die foto's uploaden ;-)

Passen doet het altijd maar het element moet wel geschikt zijn voor deze wat zwaardere arm. De Nagaoka MP-100 lijkt me met een gewicht van 6,5 gram en een compliantie van 5.5 (x 10-6 cm/dyne) wat minder geschikt voor deze arm. Ik zou het zelf zoeken in de MM of MC elementen met een gemiddelde compliantie tussen de 10 en de 20 (x 10-6 cm/dyne) en dan heb je volop keuze.

Passen doet het altijd maar het element moet wel geschikt zijn voor deze wat zwaardere arm. De Nagaoka MP-100 lijkt me met een gewicht van 6,5 gram en een compliantie van 5.5 (x 10-6 cm/dyne) wat minder geschikt voor deze arm. Ik zou het zelf zoeken in de MM of MC elementen met een gemiddelde compliantie tussen de 10 en de 20 (x 10-6 cm/dyne) en dan heb je volop keuze.

Dus de JT-511 voldoet wel of zou jij iets anders aanraden en wat betreft mm of mc volgens mij ondersteund mijn Marantz PM7003 alleen MM.

Bedankt voor de reacties :)

Paul, kun je wat types/merken/modellen noemen?

Ron, check bijvoorbeeld de cartridge database, maar daar zitten ook veel oude niet meer leverbare types in, dit is het zoekresultaat tussen de 10-20 compliance:

http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php?m=any&t=any&mod=&sort=1&Search=Search&sty=&ovlo=&ovhi=&can=&dclo=10&dchi=20&stid=&masslo=&masshi=¬=&prlo=&prhi=

Of ga met het advies van Paul een goede hifiwinkel in :)

Ron, check bijvoorbeeld de cartridge database, maar daar zitten ook veel oude niet meer leverbare types in, dit is het zoekresultaat tussen de 10-20 compliance:

http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php?m=any&t=any&mod=&sort=1&Search=Search&sty=&ovlo=&ovhi=&can=&dclo=10&dchi=20&stid=&masslo=&masshi=¬=&prlo=&prhi=

Dank je wel Paul en Ivan, daar heb ik heel veel aan.

Ga denk ik vanmiddag wel even naar goosenhifi die zitten in de stad bij ons.

Is dat moeilijk zo'n element vervangen, moet je dan solderen?

Nee hoor solderen hoeft niet er zitten als het goed is soort schoentjes die je er overheen schuif . Dit moet je nu zien bij huidige element nu. is niet moeilijk monteren,ik heb het zelf ook gedaan terwijl ik helemaal niet technisch ben suc6 ermee gr.henkes

Nee, solderen hoeft volgens mij niet. De headshell kun je loshalen met de wartelmoer en vervolgens met een pincet of punttangetje voorzichtig de draadjes van het element loshalen en de schroefjes uit de headshell losdraaien. Nieuw element plaats je dan weer in omgekeerde volgorde. (let op de kleurcodering van de draadjes) Dan ben je er nog niet want correct inbouwen van het element en afregelen van de arm vraagt wat meer tijd en kennis. Goossens kan je daar vast bij helpen.

Er is volop keuze qua geschikte MM-elementen. Die JT-511 kan, een Nagaoka MP10 of 11 is iets geschikter. Vooral de MP11 klinkt best leuk. Verder is er bijvoorbeeld Grado Prestige in oplopende prijs of Audio Technica AT-serie of Goldring Elan of Elektra. Ik ken ze klankmatig niet allemaal maar heb goede ervaringen met alle genoemde merken. Al deze modellen beginnen qua prijs als (ruim) onder de

Ja, dan is MM de enige optie.

Als de DJ versie niet te veel afwijkt van de originele, dan zou het moeten kunnen toch Paul?

http://jult.nl/2/nagaoka.jpg?g2_itemId=7096

Nee, niet solderen. Als alles goed gaat, maar wel een goede pincet.... en een kleine schroevendraaier en geduld...

High output MC's kunnen ook, bijvoorbeeld de Denon DL110 of DL160. Ik heb ze beide gehad, l

Ja, dan is MM de enige optie.

Als de DJ versie niet te veel afwijkt van de originele, dan zou het moeten kunnen toch Paul?

http://jult.nl/2/nagaoka.jpg?g2_itemId=7096

Nee, niet solderen. Als alles goed gaat, maar wel een goede pincet.... en een kleine schroevendraaier en geduld...

High output MC's kunnen ook, bijvoorbeeld de Denon DL110 of DL160. Ik heb ze beide gehad, l

Werken die High Output ook op een MM versterker dan of hoe moet ik dat zien??

Thanx voor alle info :D

Ja, vandaar de term high-output. Ze geven wel iets minder spanning (ca. 1.6 mV) af dan de gemiddelde MM-elementen (ca. 5 mV) maar nog steeds voldoende voor een goede signaal/ruis verhouding. Je kunt een high-output MC dus direct op jouw MM-ingang aansluiten.

Hmm net bij goosen geweest. Volgens die man is iets van de arm rubbin ofzo te zwaar waardoor t beste deze er op kan blijven?? Wat bedoelt hij daar mee. Ik kan ook gewoon 1tje via inet bestellen of deze er op laten?

Hmm net bij goosen geweest. Volgens die man is iets van de arm rubbin ofzo te zwaar waardoor t beste deze er op kan blijven?? Wat bedoelt hij daar mee. Ik kan ook gewoon 1tje via inet bestellen of deze er op laten?

Hoi ronvheuvel ik heb hier nog een Goldring epic compleet liggen die mag je hebben. [gratis natuurlijk] Als je interesse heb geef even een pm. Wie weet is het wat voor je ,al is het alleen maar voor de ervaring van wisselen van cardridge.

gr henkes

Vermoedelijk bedoelt hij de armwrijving, die zal ongetwijfeld aan de hogere kant liggen, ik kan hiervan geen waardes vinden. Een hogere armwrijving (door lagerspeling) zal inderdaad niet ideaal zijn voor de wat hoger-compliante (beweeglijke) elementen. Gewoon een MM van niet al te hoge compliantie kiezen en het wil best lukken.

Dat aanbod van Henkes lijkt me niet verkeerd.

Heb Henkes een pm gestuurd.

Dat lijkt me wel een mooi ellement.

Bedankt!

Geen dank hij ligt hier toch maar niks te doen. :)

gr henkes