Jump to content

Marux MX-66 Element

ronvdheuvel
 Share

Recommended Posts

Echt top van Henkes dat hij je zo maar een elementje opstuurt, als we nog sterren konden uitdelen op dit forum kreeg hij ze van mij allemaal. Vervanging van je oude element lijkt me sowieso raadzaam, je Marlux/Excel elementje heeft vast z'n beste tijd gehad.

Hopelijk lukt het je om het element goed in te bouwen en af te regelen want met een correct gemonteerd element en afgestelde arm haal je alles uit het element. Via internet is hier een hoop over terug te lezen, de meest noodzakelijke sjabloontjes kun je gratis downloaden en met wat aandacht en geduld kom je al een heel eind in de goede richting. Download ook de manual van de MX-66 van www.VinylEngine.com , daarin staan ook al bruikbare tips om je element en arm goed af te stellen. Op diezelfde site kun je diverse leerzame artikelen lezen over het inbouwen van het element en het afregelen (rubriek Articles)

Echt top van Henkes dat hij je zo maar een elementje opstuurt, als we nog sterren konden uitdelen op dit forum kreeg hij ze van mij allemaal. Vervanging van je oude element lijkt me sowieso raadzaam, je Marlux/Excel elementje heeft vast z'n beste tijd gehad.

Hopelijk lukt het je om het element goed in te bouwen en af te regelen want met een correct gemonteerd element en afgestelde arm haal je alles uit het element. Via internet is hier een hoop over terug te lezen, de meest noodzakelijke sjabloontjes kun je gratis downloaden en met wat aandacht en geduld kom je al een heel eind in de goede richting. Download ook de manual van de MX-66 van www.VinylEngine.com , daarin staan ook al bruikbare tips om je element en arm goed af te stellen. Op diezelfde site kun je diverse leerzame artikelen lezen over het inbouwen van het element en het afregelen (rubriek Articles)

Ik denk dat Joop niet zoveel zin had om veel tijd aan een element van minder dan 100 euro te besteden. Je zou ook eens naar Hobo in de Hinthamerstraat of de Stemvork in Uden kunnen gaan. Zeker in Uden word je goed geholpen. Hij heeft bovendien een hoop voorraad van elementje in de klasse waarin jij zoekt.

Joop is toch meer van high end audio, zeg maar... :huh:

Ik zou wel je draaitafel meenemen (van te voren even bellen).

:)

• 2 weeks later...

Nee, solderen hoeft volgens mij niet. (....)

Een soldeerbout of -pistool betekent het einde voor elk element! Niet solderen, dus.

Alleen de draadconnectors ("vrouwtjes") op de poolpennetjes {"mannetjes") schuiven.

Let op: de aansluitdraadjes voor elementen hebben aan één zijde een ruimer "vrouwtje" (1,2 mm ø ) en aan de andere zijde een nauwer type (1.0 mm ø).

De dunnere vrouwtjes moeten worden gepaard aan de contactpennetjes van de kop, en de dikkere aan de contactpennetjes van het element.

(...) These connectors are made from bronze, gold plated. The wires are silver plated, TEFLON isolated. (...) The diameter to connect to the head shell is 1.0mm. The diameter to connect to the cartridge is 1.2mm. Do not reverse wires, or the 1.0mm connector will damage. (...)

http://www.jacmusic.com/Yamamoto/html/Phono/index.html