Jump to content

AHP vlakdraadzekering

Recommended Posts

Sinds een jaar heb ik de meterkast laten upgraden met o.a. de AHP-klankmodule. Zoals ik hear ergens heb beschreven was dat een significante verbetering. Recent heb ik de AHP-vlakdraadzekering geïnstalleerd. Hoewel vooraf sceptisch, was de verbetering dusdanig dat ik dat hear het vermelden waard vind.

Inmiddels heb ik drie zekeringen geprobeerd:

1.  
  2. De “normale” audiofiele zekering van AHP
  3. De standaard zekering van Siemens
  4. De vlakdraadzekering van AHP

De “normale” AHP doet het goed in mijn setje en de zekering van Siemens gaat daar nog overheen. De nieuwe vlakdraad maakt echter een veel grotere stap.

Wat meteen opvalt is dat er meer hoog is en dat het hoog scherper, puntiger wordt weergegeven. Er is meer microdetail, maar ook meer controle. Het gitaarspel van Amy McDonald (van LP) komt meer los en haar stem heeft meer diepte. Ook is er meer laag, dat bovendien droger, strakker wordt weergegeven. Dit alles uit zich in betere plaatsing, meer diepte, meer dynamiek. Eigenlijk is het moeilijk voor te stellen dat een zekeringetje zoveel invloed heeft, maar er is niets mis met mijn oren.

Ook de televisie profiteert ervan. Het beeld is scherper, minder ruis en er is meer kleur. WK-ready! 670.gif

Hoi Bellavista,

Leuk dat je ervaringen deelt. Ik heb ook wel eens naar zo'n Klangmodul gekeken, maar me altijd laten weerhouden omdat je zoiets door een erkend installateur moet laten paatsen (lijkt me een heel gedoe). Nu had ik iemand blij gemaakt met een paar mooie buisjes en hij wilde me als cadeautje terug een AHP zekering terug geven. Vandaar dat ik er even opnieuw in geïnteresseerd was en nu na jou verhaal te lezen word ik wel heel erg nieuwsgierig.

Ik heb wel geëxperimenteerd met HiFi Tuning zekeringen in de apparatuur zelf. Deze doen ook veel; maar ik heb er wel een haat/liefde verhouding mee omdat slechte opnames dan helemaal niet meer om aan te horen zijn. Een glazen zekering giet er nog wel een sausje over heen. In de DSS30Tube streamer zit er nog wel 1 (is daar wel in balans met Mullard buisjes), maar in mijn analoge setup zitten weer gewone glazen zekeringen.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je grote verschillen waarneemt met de Klangmodul en de verschillende type zekeringen.

Groeten,

Gerald

gewoon proberen zou ik zeggen. als ie hem toch weg geeft...waarom niet?

waar verschillen die zekeringen precies in eigenlijk.

materiaal?

dikte draad?

Installeren door een erkende installateur lijkt me echt niet nodig. Van een standaard zekering naar vlakdraad zekering was voor mij een enorm verschil. Laatst nog eens vergeleken, met deze zekering pakt de muziek mij duidelijk meer.

Hallo allen :)

Hier is nog wat info. Het hangt een beetje af van de configuratie in de meterkast: is deze up-to-date, dan is installatie relatief eenvoudig.

Overigens heb ik al mijn apparatuur voorzien van AHP's. Recent heb ik ook in de phono-trap een AHP geprikt, maar dan de versie2. Wellicht maakt dat het verschil? Sowieso ga ik niet meer terug naar de gewone glas-zekeringen.