Guest tubejack Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Ok, ik ben er klaar mee Het mag van mij weg.... Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 ... Zo langzamerhand heb ik wel genoeg van M44. Als je dingen niet goed kunt uitleggen komt er m.i. alleen maar ellende van .... Jack Jack, bedoel je niet: Zo langzamerhand heb ik er wel genoeg van, M44. Als je dingen niet goed opschrijft komt er m.i. alleen maar ellende van .... M rc Marc, ik ga meestal, van eigen redenatie uit Nu zie ik het .... het woordje "er" vergeten tja niet gezien Maar even serieus voor de duidelijkheid " ik ben dat hele "gehakt gedoe" meer dan zat .... Totdat iemand écht goed de werking kan uitleggen wil ik er niets meer mee te maken hebben. Ga gewoon weer verder, met mijn eigen ding. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 zeg wel lief zijn voor elkaar he Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 (edited) Mooi beschreven verslag, Hans!! Wat mij onder andere is bijgebleven van mijn bezoek aan Marc is hoe gemakkelijk alles werd neergezet in het geluidsbeeld/soundstage en hoe gemakkelijk het tot de kleinste details eruit kwam. Zo was de track met de waterdruppels op de drums (waterdrums) erg overtuigend en letterlijk kon je elke druppel volgen. Wat zo ver ging dat ik zelf er nat van werd, zo realistisch werd dat neergezet. Inmiddels heb ik nu 3 sets gehoord die behandeld zijn met 'gehakt' en alle 3 de sets hebben een overeenkomst en dat is de gemakkelijkheid en natuurlijkheid van de geluidsweergave. Heel organisch klinkend. En ook komt het bij mij steeds over dat je er live bij bent en onderdeel ervan bent (betrokkenheid). En wat betreft de set van Marc, gezien de totaalprijs vind ik zijn geluid groots voor het geld. Menig duurdere sets komen niet eens dichtbij de geluidsweergave die Marc zijn set heeft. En dat vind ik heel knap van Marc zijn set. Wie het verslag van mijn bezoek nog eens wil nalezen: op bezoek bij Edited 6 juni 2010 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Ok, ik ben er klaar mee Het mag van mij weg.... Jack helaas. het gaat NOOIT meer weg. het zal alleen maar meer worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 @ Hans, leuk en leesbaar verhaal en een nuchtere kijk op de "wazige" zaken die de laatste tijd op HEAR worden aangeprezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 ik begrijp er werkelijk niks van wat je me nu wilt vragen/zeggen Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Ok, ik ben er klaar mee Het mag van mij weg.... Jack helaas. het gaat NOOIT meer weg. het zal alleen maar meer worden Inderdaad, als je het eenmaal gehoord hebt M44, e.e.a. is zeker niet rot bedoeld, ik heb een ruim inlevingsvermogen, maar hier heb geen grip op , en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Fraaie waarneming en analyse. Opmerkelijk dat Mumsoft dit punt heeft gemist. Kan iemand mij even bijpraten over wat hear met "gehakt" wordt bedoeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 ja...vind je dat? mijn inziens had ie beter kunnen zeggen dat ie het niet snapt,dat hij het er niet mee eens is of zo ver van zijn bed dat hij er niks mee kan. dat dingen "gelul" zijn riepen we toen we 16 waren lijkt mij. Zo langzamerhand heb ik wel genoeg van M44. Als je dingen niet goed kunt uitleggen komt er m.i. alleen maar ellende van .... Jack En zomaar "wat een gelul" roepen past wel bij jouw idee van een goede uitleg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Fraaie waarneming en analyse. Opmerkelijk dat Mumsoft dit punt heeft gemist. Kan iemand mij even bijpraten over wat hear met "gehakt" wordt bedoeld? deze is wel een goed voorbeeld alle info staat op audiofreaks. het is veel. je zult voor en tegenstanders vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Fraaie waarneming en analyse. Opmerkelijk dat Mumsoft dit punt heeft gemist. Kan iemand mij even bijpraten over wat hear met "gehakt" wordt bedoeld? mumsoft is niet zo'n technisch luisteraar denk ik. meer een persoon die ervaart op basis van gevoel. maar ik ben geen psycholoog....gelukkig, anders had ik de plank nog vaker mis geslagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 juni 2010 Author Report Share Posted 6 juni 2010 Maar gek, steeds als er iemand is komen luisteren, verzin ik iets, en wordt het beter... Dus ik hoop op nog meer bezoek. Dat ervaar ik ook wel, wanneer anderen hier komen luisteren. Je hoort andere muziek en leert dat anderen vaak ook anders luisteren. Sommigen hebben b.v. helemaal geen probleem met een vaag stereobeeld maar willen het laag tot op de laatste trilling ervaren. Anderen brengen muziek mee waarvan ik denk... Waarom heb jij een high end set..?? Het meest heb ik echter aan mensen die proberen uit te leggen wat er goed is en wat beter kan. A.s. donderdag heb ik hier wat mensen van de audioclub en over een paar weken nog een keer. Daar kijk ik naar uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 En zomaar "wat een gelul" roepen past wel bij jouw idee van een goede uitleg? Nee, niet echt ... ik dacht dat ik duidelijk genoeg was Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 [...] Anderen brengen muziek mee waarvan ik denk... Waarom heb jij een high end set..?? :lol: Het meest heb ik echter aan mensen die proberen uit te leggen wat er goed is en wat beter kan. Ik ben daar zeer voorzichtig mee, want wat ik ervaar, hoeft voor een ander niet te gelden. De betrokkenheid met de muziek, liever gezegd, het gemak waarmee die betrokkenheid tot stand kan komen, is mijn streven geweest in mijn setje. In mijn eigen optiek ben ik daar nu ruimschoots in geslaagd. Ik geloof onmiddellijk dat andere speakers met grotere woofers meer bas neerzetten, maar dan moet ik weer inleveren op bv dat mooie midden of hoog. Erg jammer dat d Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 en zou je dan ook willen dat ik dat van te voren inschat? Ja, anders wordt het helemaal zo'n autistisch gedoe. Op een forum communiceer je met andere mensen met andere associaties. Het is dan wel handig om gemeenschappelijke associaties te kiezen. "Ordenings info" is i.i.g. geen gangbaar algemeen Nederlands begrip. of zou er ook en de ontvangende partij een stuk verantwoordelijkheid mogen zitten in het exact vragen wat je dan niet begrijpt? Dat deed ik toch ook? Je noemde "ordenings info" in een context alsof iedereen weet wat dat is. Ik kan mij geen enkele voorstelling bij dat begrip maken anders dan dan iets van de manier waarop archiefkasten in een kamer staan opgesteld o.z.i. Maar dat heeft weinig met audio te maken en vraag daarom om uitleg. Kun je mij dan aangeven waarnaar ik dan verder precies had moeten vragen? P.S. Marc, veel van wat recensenten neerpennen begrijp ik geen jota, ondanks dat ik jaren met professionele audio beroepsmatig in de weer geweest ben. In veel gevallen is het een aaneenrijging van zelfverzonnen fantasie woorden en superlatieven waar weinig kaas van te maken valt. Een van de weinige uitzonderingen daarop is Stereophile, alhoewel het daarin ook soms voor komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Bus Rambo? Maar eerlijk gezegd vind ik de lichte kleur die je nu hebt wel goed combineren op je zolder. Ze mogen toch best gezien worden? Overigens moet ik nog ergens een bandje hebben waar de vogels echt boven je in de boom te horen zijn. Zal eens zoeken. © 1969 album more pink floyd Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 P.S. Marc, veel van wat recensenten neerpennen begrijp ik geen jota, ondanks dat ik jaren met professionele audio beroepsmatig in de weer geweest ben. In veel gevallen is het een aaneenrijging van zelfverzonnen fantasie woorden en superlatieven waar weinig kaas van te maken valt. Een van de weinige uitzonderingen daarop is Stereophile, alhoewel het daarin ook soms voor komt. Juist. Wat verwacht jij dan van een stel amateurs? Nogmaals: luisteren dus. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Ik herinner me vrij goed, dat het gel*l gehalte een stuk minder was, ten tijde van de ban van M44. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Ik herinner me vrij goed, dat het gel*l gehalte een stuk minder was, ten tijde van de ban van M44. tja....zo weet ik er nog wel een paar. wel grappig dat jij wederom het bij m44 legt ipv hansko. @pjotr hou toch op. ik ga toch niet bij alles wat ik schrijf van te voren bedenken of iedereen het wel snapt. als ik de topics over digitale technieken lees snap ik daar geen jota van. hadden ze dat dan eerst moeten bedenken dat ik dat niet begrijp. nee! schrijf wat je wilt. als ik duidelijkheid wil dan vraag ik daar wel om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 (edited) Beste iedereen die meer wilt weten over ordeningsinformatie of structuurinformatie: Ik zal een poging doen. Als men werkelijk geluisterd zou hebben naar de uitzendingen van Henri van der Heijde en gezocht hebben op het WWW, dan was men echt wel verder gekomen. Maar goed, sommigen zijn wat lui en willen liever alles uitgekauwd en voorgeschoteld krijgen. Daarbij op mijn website staat daar ook iets over gezegd. Maar ik zal het voor degenen nogmaals herhalen. Wat van der Heijde ontdekt heeft is het volgende in geluidsweergave/overdracht: Dat geluidsoverdracht ook allerlei extra informatie over de werkelijkheid bevat. Deze extra informatie noemt Henri van der Heide structuurinformatie of ordeningsinformatie. Deze structuur- of ordenings informatie zou een volledige beschrijving van de werkelijkheid weergeven. Ordening betekent letterlijk ergens iets ordenen en is het tegenovergestelde van Chaos. De letterlijke betekenis van chaos is : een woord dat doorgaans wordt gebruikt om een situatie (in die geval geluid) aan te duiden waarin totale wanorde of verwarring heerst. Een ander woord voor ordening in bijvoorbeeld Biologie is Taxonomie. Taxonomie is de wetenschap van indelen. En dat doet van der Heide eigenlijk ook. Wat dan doet in en met je geluid is o.a. het volgende: De geluidsweergave wordt nog beter geordend en daardoor hoor je meer info in je geluid. Door die betere ordening wordt je meer betrokken in het geluid of zoals je wilt muziekweergave en je ervaart dat je er een onderdeel van wordt. En bij sommigen die voor het eerst ermee in aanraking komen met ordeningsinformatie in geluid en gevoelig zijn en ergens open voor staan kunnen zelfs daar heel emotioneel van worden en tot tranen geroerd worden. Maar als je niet open staat en niet wilt ontvangen, dan zul je het ook niet horen en afwijzen naar het land der fabelen. Dat is natuurlijk niet alleen met ordeningsinformatie, maar ook met vele ander dingen in audioland. Zo was er verleden jaar een experiment met ordeningsinformatie en was georganiseerd door het audiofreaks forumlid BG (B.Gehakt). Gehaktificeer, dat woord is een verwijzing naar dit forum lid en die het wereldkundig maakte d.m.v. dat experiment. Ik heb ook meegedaan eraan en in 1e instantie hoorde ik weinig verschil. Ja, het was wat luider de muziekweergave. Maar na een uur luisteren werd ik in ene geraakt en hoorde ik duidelijk meer informatie en werd helemaal betrokken in de muziek. Diana Krall-Live in Paris was op dat moment de eyeopener voor mij en is sindsdien 1 van mijn referenties geworden (dit terzijde). De volgende dag heb ik speciaal vrij genomen om het e.e.a. te checken voor mezelf en gebruikte weer Diana Krall ervoor. En ik hoorde duidelijk een verslechtering in de muziekweergave. In mijn beleving was dat het allemaal kleiner werd afgebeeld en meer in elkaar en bij elkaar (de uitvoerenden), minder dynamisch was, minder het "live"gevoel en heel duidelijk minder betrokkenheid. Ik kon toen niet voor mezelf benoemen wat er nu was gebeurd, maar ik was wel overtuigd in mezelf dat het experiment was geslaagd voor mij. Nu vandaag de dag zou ik het beter kunnen verwoorden wat ik op de dag van het experiment en de dag erna hoorde en ervoer: namelijk minder betrokkenheid en minder geordend oftewel meer chaotisch. Ik heb weleens hear verwezen naar een boek van Marja de Vries- De hele olifant in beeld. Een boek wat gaat over de 10 universele wetten van het universum. In dit boek staat een hoofstuk gewijd over de wet van Ohm. Men kan dat op twee manieren lezen. Je kan het technisch lezen vanuit je eigen technische electronische kennis, maar je kan het ook lezen vanuit je eigen wijsheid en gevoel. Als je het via de tweede weg doet en je hebt een inlevings gevoel en je begrijpt iets van de universele wetten, dan zul je ook begrijpen dat je al die 10 universele wetten kan toepassen op je audioset en geluid. En zo is het eigenlijk ook met van der Heijde en zijn ordeningsinformatie. Bepaalde producten uit de natuur hebben iets wat ten goede kan komen aan je geluidsweergave, mits je dat goed toepast en op de juiste plaatsen. Koolstof, kurk, bijenwas zijn zulke producten. Maar denk ook eens aan de C37 lak, die sommigen van ons op hun drivers van hun speakers doen. oja en voor alle duidelijkheid, ik heb geen gehaktifiseerde set, maar sta er wel voor open en wellicht dat ik het in de toekomst ook nog wel ga laten toepassen. Ik ben wel ervan overtuigd geraakt dat het werkt en het ten goede komt van je muziek/geluidsweergave. Tot zover mijn uitleg over ordeningstructuur. Edited 6 juni 2010 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2010 Report Share Posted 6 juni 2010 Henry van der Heide was jarenlang onderzoeker bij het geluidslaboratorium van de NOS in Hilversum. Hij ontdekte dat geluidsoverdracht ook allerlei extra informatie over de werkelijkheid bevat. Deze extra informatie noemt Henry van der Heide structuur informatie. Deze structuur of ordenings informatie zou een volledige eschrijving van de werkelijkheid weergeven. Als van der Heide gelijk heeft, zijn de consequenties groot. Kan een mens beïnvloed worden door het manipuleren van de ordenings informatie middels geluid. Van der Heide past zijn vinding niet alleen toe op geluid, maar ook op beeld. U kunt gaan luisteren naar het tweede en het laatste deel van 'Geluid dat niet mag' een documentaire van Kees Wieringa. Kees Wieringa: Oeh, dat doet bijna pijn aan de ogen. Zo helder. Henry van der Heide: Dat zit 'm hierin. Het licht van deze projector is ook helemaal gereinigd. Dat licht dat hier geproduceerd wordt in de projector is zeer zuiver, ja. Dat heeft ook geen verkeerde orderings informatie meer. En als dat licht dus valt, dus op dat scherm, dan zeg je:' Jeetje, wat is dit onvoorstelbaar wit en zuiver licht'. Ik kan u dat ook wel laten zien. Dit is een pad in het Korvers bos hier in Hilversum. En u ziet precies de plaats waarin u zich bevindt. Kees Wieringa: Ja, en als je hier een tijd naar kijkt dan ervaar je dus niet meer dat je naar een dia zit te kijken. Henry van der Heide: Nee, je ervaart gewoon de werkelijkheid. dus..... erzit meer informatie in het signaal dan wij in eerste instantie denken en meten. wanneer het pad van het signaal ge-schoond word kan die informatie beter meelopen met het ons zeer bekende signaal en resulteren in ene geluidsbeeld dat gewaardeerd en herkend word door alle mensen die gehakt omarmd hebben. alles wat met dat opschonenen te maken heeft valt onder de techniek van gehakt. en bepaalde materialen schonen beter dan andere. vandaar dat ik geen zilver meer gebruik omdat dat structuur vast houdt. en ik wil niet iets in de lijn die de zaak vasthoudt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts