Richard 2 Posted 14 juni 2010 Report Share Posted 14 juni 2010 Hieronder de gedachten van Plato over de geordendheid van muziek. het octaafsysteem en de platonische figuren hebben wel degelijk met elkaar te maken. Ik kan alleen nog geen plaatje vinden die het verband aangeeft. Heb hem wel ooit ergens gezien. Dat is ooit in een oud Donald Duck filmpje verbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 juni 2010 Report Share Posted 14 juni 2010 Hieronder de gedachten van Plato over de geordendheid van muziek. het octaafsysteem en de platonische figuren hebben wel degelijk met elkaar te maken. Ik kan alleen nog geen plaatje vinden die het verband aangeeft. Heb hem wel ooit ergens gezien. Dat is ooit in een oud Donald Duck filmpje verbeeld. Beste Richard 2, Nee, nogmaals: niet Plato, maar Pythagoras. Eén of andere sufferd heeft de verkeerde naam in de kop boven het artikel ( http://huehueteotl.w...s-own-geometry/ ) gezet. Pythagoras "ontdekte" ruim 2.600 jaar geleden, zonder frequentieteller of zo, toonstructuren (grondfrequenties, harmonischen), ondermeer door golfbewegingen van snaren te bestuderen. Knap, hè? Maar de Gulden Snede is niet van hem. (...) Menig guldensnedeboek (en er zijn er vele) weet te melden dat de verering van de gulden snede teruggaat op de Griekse wiskundige en filosoof Pythagoras uit de zesde eeuw voor Christus. Die heeft zelf geen geschriften nagelaten, maar bekend is wel dat hij wiskundige inzichten verbond met een getallenmystiek die de orde van de wereld door meet- en rekenkundige vormen beheerst zag. Getallen lagen aan de grondslag van de kosmos en garandeerden haar harmonie. Volgens Van der Schoot is er echter geen enkele reden om aan te nemen dat de gulden snede daarbij een bijzondere rol speelde, integendeel. Dat de natuurlijke harmonie gestoeld zou zijn op een onuitdrukbaar en onberekenbaar getal zou Pythagoras eerder hebben ontsteld dan gefascineerd, want het zou de redelijkheid uit zijn wereldbeeld hebben weggeslagen. (...) http://www.nvvw.nl/page.php?id=7453 Zie voor Gulden Snede (uitleg en historisch overzicht) http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulden_snede Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 14 juni 2010 Report Share Posted 14 juni 2010 Het eerste deel van Donald Duck in Mathmagic Land. Daarin wordt ook verwezen naar Pythagoras als ontdekker van de toonladder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Blij dat iedereen meedenkt. Zal ik een apart topic openen, om deze review van mumsoft's set schoon te houden als review? Onder welk forum-onderdeel gaan we dan verder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Onder welk forum-onderdeel gaan we dan verder? Audio-mystiek lijkt mij wel een goed hoofdstuk maar dat hebben ze op Hear niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Van mij mag alles hier blijven. En als het van Hans mag. Wat er nu allemaal bijgehaald wordt betekent wel dat deze jongen voorlopig niet uitgedacht is over de wondere wereld van de muziekweergave. Maar ja, dat was hij toch al niet. Zou de mensheid het ooit doorhebben? M rc (op het randje van Nederland) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Beste The Ark, Niet Plato, maar Pythagoras. Eén of andere sufferd heeft de verkeerde naam in de kop boven het artikel ( http://huehueteotl.w...s-own-geometry/ ) gezet. Die verschrijving is wel logisch: Als men exact de mathematische verdeling van tonen aan zou houden volgens Pythagoras krijg je Platonische muziek. Niet voor niets zijn daar vele variaties op die er behoorlijk van afwijken. Die indeling geldt overigens alleen voor Westerse muziek. Oosterse en Arabische muziek kent andere indelingen. http://www.youtube.com/watch?v=gYia02Dk8Nc&feature=PlayList&p=35DD328E53AAD1FE&playnext_from=PL&playnext=1&index=11 Ja, is idd een klassieker. Deel 2 en 3 zijn ook de moeite waard om te bekijken op Jijbuis. Maar wat daar bij herhaling ook steeds genoemd wordt: "It's all in the brain" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 juni 2010 Author Report Share Posted 15 juni 2010 Van mij mag alles hier blijven. En als het van Hans mag. In dit topic staat nu al zo veel bij elkaar, dat het jammer zou zijn, dat onder te verdelen. Laten staan dus. Grt Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Beste The Ark, Niet Plato, maar Pythagoras. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 ja ja ...onze walt die behoord ook tot de orde der vrijmetselaars Weet je dat zeker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Wat er nu allemaal bijgehaald wordt betekent wel dat deze jongen voorlopig niet uitgedacht is over de wondere wereld van de muziekweergave. Maar ja, dat was hij toch al niet. Zou de mensheid het ooit doorhebben? Hier even een nuchtere Hollander ..... Veel is m.i. allemaal niet zo "spannend" Ik heb inmiddels de meeste onderdelen voor de revisie van de Sony TA-4650. De phonotrap is uitstekend, maar klinkt een iets "vet" en te weinig gedetailleerd. De andere ingangen zijn eigenlijk wat te gevoelig met 150mv en klinken vrij helder, maar ruimtelijk en behoor detailrijk. Plan is beide een ongeveer gelijke sound te geven, iets minder helder, wat warmer en zoveel mogelijk details, structuur of hoe je het noemen wil... Door op de juiste plekken het juiste type elco' s en andere condensatoren in de voeding te zetten ( volplempen met alleen de dure componenten is zinloos) maak ik zeg maar een "basis geluid." Met verschillende type folie condensatoren, die Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Audio lijkt soms magie, vooral als het gewoon klinkt. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 ja ja ...onze walt die behoord ook tot de orde der vrijmetselaars Weet je dat zeker? vrij zeker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Hier even een nuchtere Hollander ..... Veel is m.i. allemaal niet zo "spannend" Ik heb inmiddels de meeste onderdelen voor de revisie van de Sony TA-4650. De phonotrap is uitstekend, maar klinkt een iets "vet" en te weinig gedetailleerd. De andere ingangen zijn eigenlijk wat te gevoelig met 150mv en klinken vrij helder, maar ruimtelijk en behoor detailrijk. Plan is beide een ongeveer gelijke sound te geven, iets minder helder, wat warmer en zoveel mogelijk details, structuur of hoe je het noemen wil... Grappig Jack......ga je dan aan de frequentiekarakteristiek en de vervorming sleutelen? Welke andere factoren zijn er anders verantwoordelijk voor details, structuur, helderheid, ruimtelijkheid e.d.? Door op de juiste plekken het juiste type elco' s en andere condensatoren in de voeding te zetten ( volplempen met alleen de dure componenten is zinloos) maak ik zeg maar een "basis geluid." Met verschillende type folie condensatoren, die Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 Jack hoe weet je nou om op de juiste plek op de prinplaat de juiste Elco te plaatsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 gewoon proberen, luisteren en zo ervaring opdoen. heb je vrij snel in de gaten wat wel en wat geen goed idee is. en met de hulp van wat mede-forummers (zoals Jack) leer je nog wat sneller. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 gewoon proberen, luisteren en zo ervaring opdoen. heb je vrij snel in de gaten wat wel en wat geen goed idee is. en met de hulp van wat mede-forummers (zoals Jack) leer je nog wat sneller. groet Ja, zo blijft het magie... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 ja ik ben niet in staat meetbare en hoorbare verschillen aan elkaar te relateren. interessant is bijv: http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html , zie onder publicaties, laatste item. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 Heeft Mv dat uit de schoolboeken gehaald of zo ,wat die schreef dat was toch al eerder bekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 Jack hoe weet je nou om op de juiste plek op de prinplaat de juiste Elco te plaatsen Ervaring Wol, veel doen. KT88 verantwoordelijke voor details, structuur, helderheid, ruimtelijkheid is m.i. de hoeveelheid tegenkopeling en fase verschuiving en natuurlijk het vermogen van de gebruikte onderdelen om die door te geven. Verschillende folie condensatoren hebben een iets ander geluid v.n.l. door de gebruikte drager waar de metaalfolie is opgedampt of folie is tussen gewikkeld. Meet technisch scheelt het niets... bijna niets..... peanuts.... Ja, ik durf rustig met droge ogen te beweren dat zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 Jack dat elke component zijn eigen geluid heeft ben ik met je eens 100 procent. Maar dat je in elk mooi apparaat gebruik ik i.d.d. Siltech/goud/zilver/kapton....dat moet je juist niet doen ,dat is niet optimaal het product verbeteren, dat noem ik aanmodderen ik zeg altijd de juiste component op de juiste plaats, want anders kan ik ook zeggen ik heb hele mooie kabel met goud en zilver met rondom met diamantjes dat klink perfect en die gebruik bij alleen bij versterkers boven de 10.000 euro,s :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 ik had wellicht iets genuanceerder moeten reageren, natuurlijk er zijn wel meer mooie materialen. Maar dàt Siltech draad vind ik persoonlijk heel érg mooi en 5 meter van dat spul zijn de kosten op het totaal ook niet. Ik gebruik het als ik vind dat iets "helemaal àf is" zeg maar de finishing touch. Wat de " economische waarde" van iets is, vind ik daarbij soms van ondergeschikt belang.... hier heeft KT88 een mooi punt "emotie" "gevoel" Ik ben natuurlijk óók audiofiel ...... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 Jack ,dat jij Siltech draad beter vindt dat mag, het is toch voor jouw een geweldige geluids verbetering maar voor een andere kan een andere draad beter zijn ,ik heb alleen vroeger gewerkt met Siltech en v.d Hull arm bedradding en zilverdraad ingekocht bij groothandels en het liefst werk ik nu met pcocc draad volgens de slimme jongens ook onzin--niet meetbaar zeggen ze, gelijk hebben ze met zijn meetbaar--maar horen doe je dat wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2010 Report Share Posted 17 juni 2010 Als iets niet meetbaar is, en je kunt het akoestisch fenomeen (althans: dat méén je) wel gehoormatig waarnemen, zijn er twee (nee, eigenlijk drie) mogelijkheden: • je vergist je bij het meten, of/en(!) • je vergist je bij het horen Bij het meten worden veel fouten gemaakt. Er wordt bijvoorbeeld vaak geen rekening gehouden met niet-lineariteiten als gevolg van verschillen in belasting, langdurigheid van (grote) belasting (warmte: verhoging van elektrische weerstand / thermoplastische compliantie en dus vermindering van mechanische weerstand in elektronische componenten, geleiders, luidsprekerophangingen, spreekspoelen, kastpanelen e.d.), reactiviteit/memory effect, e.d. Men meet vaak volgens de norm "koud" en "zwak" (elektrisch en mechanisch bijna onbelast). (Reeds heel lang bepleit ik impedantiemetingen aan zwaarbelaste en dus fiks opgewarmde speakers voor filterberekening... maar DIN en AES doen net of ik niet besta!) Juist de zware & langdurige belasting telt! Immers: "When the going gets tough, the tough get going!" En bij muziek kan het vaak heel tough zijn! Bij het horen worden óók veel fouten gemaakt. Er wordt bijvoorbeeld vaak geen rekening gehouden met niet-lineariteiten als gevolg van verschillen in belasting, langdurigheid van (grote) belasting, reactiviteit/memory effect, e.d. Want een mens is óók maar een mechanisch ding, nietwaar? Met systeemresonanties en selectieve gevoeligheden (Fletcher-Munsson)... Daarnaast worden bij het horen ook nog fouten gemaakt die samenhangen met het feit dat een mens niet alleen een ding is, maar ook nog een zelfbedottende, referentieverschuivende, naar perversie strevende psyche. Een geest die, ondanks goed vermaan, vaak kwantiteit voor kwaliteit verslijt... Die elke bevestiging van subjectieve realiteitsaspecten in de vorm van overdrijvingen verwelkomt... (La réalité... c'est Moi!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 juni 2010 Report Share Posted 17 juni 2010 Spido, wat we waarnemen en op dit moment, maar niet op dit moment meetbaar aan geeft, is gewoon dat er nog geen meet apparatuur ter beschikking staat die het zicht baar kan maken misschien over, 20 of 40 jaar of 100 years :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now