Jump to content

beleving

m44
 Share

Recommended Posts

al dat discussieren over wat we horen. we komen er te vaak niet uit. zeker met al die discussies over dat iets niet meetbaar is.

iets dat meetbaar is moet hoorbaar zijn......nee dat blijkbaar niet.

iets dat hoorbaar is moet altijd meetbaar zijn? ......ja blijkbaar wel.

daarom een voorstel om meer te gaan spreken met elkaar hoe wij apparatuur , onze set "beleven"

er is niets objectiefs aan "beleven". het is heel persoonlijk en mischien moeilijk om elkaar over aan te vallen. je kunt het ook niet meten!!

als ik er zo heel kort door de bocht over nadenk , zal het spreken over elkanders beleving een boel strijd kunnen voorkomen?

een beleving kan alles met je doen en komt meer tot de kern van muziek en emotie dan horen.

ik beleef mijn hutje mutje set als iets fabelachtigs momenteel. maar een ander kan horen dat er eea aan mankeert, ongetwijfeld.

Maar wat mijn bezoek hoort doet niets af aan mijn beleving.

maar kun ej een anders van advies dienen wanneer deze nieuwe kabels wil kopen en dat jij zegt dat je die monster kabel als zeer neutraal hebt beleefd.

"Ik vind het een warme kabel" ipv "deze kabel klinkt warm"

Ik beleef iets als...

of ik ervaar deze kabel als neutraal.

dit topic heeft als doel om te kijken of we wellicht door anders te formuleren gekissebis kunnen voorkomen.

de meetfreaks tegemoet komen, maar wel je mening kunnen blijven geven over alles.

Beste m44, dit is nou een onderwerp waarvan ik vind dat het in de muziek om hoort te draaien.

Ik beleef mijn muziek heel intens, ten eerste omdat ik trots ben op mijn setje. Ten tweede omdat ik geniet van kundige muzikanten, emotie en oprechtheid in de muziek. Die emotie hoeft niet altijd van de muzikant/zanger(es) zijn, vaker zijn het de emoties die bij mij loskomen ;) .

Waarom ben ik trots op mijn setje?

Omdat ik geluk heb gehad, geld had en heb ik niet.

Toen ik 12 was heb ik gespaard voor een draagbaar radiootje, ik had al een mono philips pick-upje met dekselspeaker. Op mijn 15e kocht ik een philips stereo pickup met ingebouwde versterker en een tweedehandse telefunkenreceiver. Dit heb ik tot mijn 19e gebruikt, toen brandde ons huis af. Alles wat ik nog had waren de kleren die ik aan had. Al mijn elpees, boeken en foto's weg. Heb toen van m'n ouders 2000 gulden gekregen, de verzekering deed toen nog niet zo moeilijk. Sansui AU-D5 gekocht, AR28 speakers, dual draaitafel en sansui tapedeck. Ik was de koning te rijk.

AL snel de dual ingeruild op een Thorens td 166, later ingeruild op TD160 mk2.

Toen Baily's transmissielijn kasten met KefB200 en een Audax tweeter gebouwd. AR's geruild voor modificatie van de Thorens. Tapedeck afgeschaft. CD speler gekocht, Harman Kardon.

De AU-d5 gaf de geest, was18 jaar oud. Waar ik hem wilde laten repareren was net een Cyrus 2 met PSX binnengekomen. Geld geteld, nog eens gerekend en de Cyrus gekocht.

Loop ik een jaar later ineens tegen een paar gereviseerde Cambridge TL200's aan,in dezelfde winkel waar ik ze gehoord had toen ik 19 was, zwaar onder de indruk was ik toen ook al.

Niet op vakantie geweest dat jaar zul je snappen. Ondertussen heb ik ook e.e.a. aan bekabeling en interlinks gedaan, ik durf gerust te zeggen dat het spul in balans is qua componenten, niet geheel onbelangrijk lijkt mij.

Beetje lang verhaal geworden, ik wil alleen maar zeggen dat blij zijn met je set, iets waar je voor gewerkt en gespaard hebt, de beleving van muziek ook positief be

precies ...dat draagt bij aan een positieve beleving en die is niet meetbaar maar wel voelbaar ;)