Jump to content

Ervaringen met de Meridian 502/557

Carlo
 Share

Recommended Posts

Hoi Ccarlo,

Ik heb de 502/557 ruim een week thuis op proef gehad. De 557 eindversterker in 2-voud zelfs om hem gebridged te beproeven.

Leek me interessant in combinatie met de CD-speler die ik al had (de 508.24) en de tuner (504). Nog slechts

Overigens heb ik ze toen geprobeerd met MIT bekabeling. Inmiddels heb ik de veel betere kabels van Harmonic Technology (Pro Silway II) en heb ik ook zowel de voorversterker en eindversterker vervangen.

het vervangen van de Sphinx Project 2 door een Chord 3200E was een behoorlijk verschil (ook in prijs trouwens) en de Sphinx Project 18 Special Edition was weer een hele verbetering t.o.v. Sphinx Project 12 mk II.

Theo

Hai allemaal,

Beetje dezelfde ervaring als Theo, ik had (en heb) de 506 CD speler. Ik heb de 502 met twee monoblokken in huis gehad. Veel power, maar ik vond het op een of andere manier niet natuurlijk klinken zeker niet in het overdreven laag. Ook niet beter als mijn toenmalige Quad 34/306.

Overigens vond ik de 502 wel een technisch juweel met een volume"knop" met kleine stapjes. Uiteindelijk koop je toch op geluid.

Wel, ik heb nu de 502 met 505's staan, aangesloten op Audio Physic Tempo LE luidsprekers met MIT bekabeling (MIT 330 gebalanceerd) op proef.

De 505's missen in mijn set het diepere laag en de 'stage'in het geluid. Bij de 502/556 combinatie was dat beter. In overleg met dealer en importeur de 557 beluisterd en die komt op bovenstaande punten en in deze combinatie beter uit de verf.

Deze hoop ik over een week binnen te krijgen. Nu wil ik wel mijn bekabeling op een goed niveau hebben. Ik denk aan een gebalanceerde MIT of Siltech. Ik vind 'stage'belangrijk maar moet er voor waken dat het hoog niet teveel aangezet wordt: de Tempo is hier niet gemakkelijk in. Hebben jullie hiervoor nog tips?

Trouwens, Theo, het bridgen van de 557 schijnt het geluid er niet mooier op te maken, wat rauwer naar ik van anderen gehoord heb. Mij lijkt bovendien 200 Watt meer dan genoeg vermogen voor welke speaker ook!

Hai Carlo,

Als die 505 de monoblokken zijn heb ik die in huis gehad. Op mijn MA klonk het laag wat opgepompt herinner ik me en klonk het geluid in zijn totaliteit(te) clean.

Klopt. De 505's zijn de monoblokken en die klinken inderdaad heel schoon. Met luidsprekers die wat meer body hebben dan de mijne is dat heel mooi - ik heb ze gehoord op de Master One en daarbij had ik het gevoel dat je niet meer naar een installatie luisterde maar alleen nog naar de muziek. Een groot compliment. Maar in combinatie met het slanke geluid van mijn luidsprekers werd het wat te iel. De 557 lost dit weer op en combineert dus beter.

De prijs/prestatieverhouding is inderdaad niet slecht bij de 557. Desondanks was ik toch bereid een stuk meer geld uit te geven voor iets beters.

De gebridgte 557 heb ik destijds op Audiostatic electrostaten beluisterd. Rauw vond ik ze niet, wel tam.

Inmiddels ook mijn electrostaten ingeruild voor Avalons (Arcus), een geweldige speaker!

Wel, Rrob, ik vind het eveneens een prima versterker. Termen als "beter" zoals die hier gebezigd worden zijn moeilijk te staven. De totale klank hangt namelijk van meerdere factoren af: combinatie met de andere apparatuur, bekabeling, stroomvoorziening e.d.

Boven een bepaalde prijsklasse merk ik ook vaak dat het een kwestie van smaak wordt waarbij de prijs/kwaliteitsverhouding vrijwel altijd slecht is omdat het om heel subtiele verschillen gaat die nauwelijks meer met te beargumenteren zijn. Ik heb heel dure apparatuur gehoord die niet klonk vanwege de slechte match en goedkope die dat wel deed.

Het "tamme" heb ik niet herkend en zeker niet met Audio Physic, dat mag zelfs nog wat tammer van mij, maar dan lever ik weer in op ruimtelijkheid.

Compromissen sluiten moet je toch, tenslotte is de ambiance van een concert nauwelijks te realiseren in een huiskamer, maar fijn klinken kan het wel! Misschien moet ik maar minder concerten bezoeken..

;););)