carl Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Druk bezig met mijn nieuwe huis. Valt toch wat tegen ivm verborgen gebreken en het feit dat wij toch wat meer aan het veranderen zijn dan in eerste instantie gepland. De kosten vallen mee maar de tijd niet. Oh ja en ik gebruik volop gehoorbeschermers! Maar goed waar komt de Hifi set. Ik had plannen om uit te bouwen maar dat komt pas aan de orde als de rest echt in orde is. De tweede optie is de huiskamer maar dat stuit op bezwaren van mijn echtgenote die zich jaren onderdrukt heeft gevoeld door de hifi blijkt. Een andere optie is dat we kiezen voor de kleine slaapkamer 4,5/5 meter bij 3,60 om te slapen en de grote slaapkamer reserveren voor mijn hifi set. Op zich ook wel leuk want je hoeft geen rekening te houden met het interieur en kunt bijvoorbeeld twee draaitafels opstellen. Bij het leggen van de nieuwe leidingen in de muur heb ik ook al een buis gelegd voor een antenne op zolder. De ideale jongenskamer want mijn stripverzameling komt er ook in. De kamer is niet groot maar ook niet klein en meet 5,60 maal 3,60 maal en is pakweg 2,80 hoog. De kamer is eigenlijk 1,5 meter langer want dan begint het dak. Tussen die 6,70 en 5,60 komt een inloopkast met een hoogte van 1,50. Hij komt vol te staan met (de) kleren van mijn echtgenote die aan een stang komen te hangen en een legkast voor boeken, platen kleren e.d. Knap dempend lijkt me.Daarvoor willen we schuifdeuren. In de winkel zijn die schuifdeuren te koop van glas, maar dat vind ik niet passen in een huis uit 1922. Een timmerman heeft aangeboden die schuifdeuren zvoor mij te bouwen. Toen kreeg ik ineens de idee om de deuren van houten akoustische platen te maken. Lijkt me er ook wel leuk uitzien met allemaal van die gaatjes erin. Heeft iemand enig idee of je zoiets kan krijgen of een beter voorstel. Oh ja het lijkt me logisch dat de LS met de rug naar die kastwanden komen te staan en desnoods koop ik nieuwe LS met de poort naar voren. Er is nog een andere optie: de zolder. Daar kom ik nog op terug. Oh ja in de woonkamer komt ook muziek: de Quad 34/FM 4/ 306, wellicht een Quad 67 CD speler en een paar kleine LS naast de bank voor de achtergrondmuziek. Daar kom ik ook op terug. Kortom er is nog heel wat te regelen voor ons nieuwe huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 [...]Lijkt me er ook wel leuk uitzien met allemaal van die gaatjes erin. Heeft iemand enig idee of je zoiets kan krijgen of een beter voorstel.[...] deze bijvoorbeeld of dezeen er zijn nog heel veel andere aanbieders. wat een gepruts he, zo'n huis Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Vraag is of je vrouw zo'n gaatjes ziet zitten Carl ivm het stof dat er onvermijdelijk doorkruipt en op de kleding terecht komt ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 Wat een verwend kereltje die Carl, twee platen speulers in de huis , aparte ruimte voor de strip verzameling :D en Carl ,de ruimte voor het Heineken bier waar komt die ! :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni 2010 Author Report Share Posted 15 juni 2010 Wat een verwend kereltje die Carl, twee platen speulers in de huis , aparte ruimte voor de strip verzameling :D en Carl ,de ruimte voor het Heineken bier waar komt die ! :D Dat bier is niet best voor me, maar ik heb wel een aparte wijnkelder voor de bewaarwijnen zeg maar. Er komt een geheime gang op uit maar die is gelukkig dichtgemetseld. Kortom het huis heeft een oorlogsverleden. Er zit overigens veel ruimte in de kelder. Die dient een beetje als schuur en komt rechtstreeks op de tuin uit. Dat ik zoveel ruimte heb heeft te maken met het feit dat mijn kinderen hun vleugels uitslaan. Ik denk dat er in mijn luisteruimte ook een bedbank komt of zoiets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 juni 2010 Report Share Posted 15 juni 2010 ...Er komt een geheime gang op uit maar die is gelukkig dichtgemetseld. Kortom het huis heeft een oorlogsverleden. Riant en spannend hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juni 2010 Author Report Share Posted 16 juni 2010 De vraag is nog even of je dit nog moet berekenen of niet. Het doet namelijk iets met de ferquenties en de vraag is natuurlijk waar of terkt het alleen de laagste frequenties recht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 De vraag is nog even of je dit nog moet berekenen of niet. Het doet namelijk iets met de ferquenties en de vraag is natuurlijk waar of terkt het alleen de laagste frequenties recht? Carl wat bedoel je nu met deze post of op wat doel je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 juni 2010 Author Report Share Posted 16 juni 2010 Carl wat bedoel je nu met deze post of op wat doel je? De vraag is wat die akoustische panels nu precies doen en of dat zelfs niet te veel kan zijn Stef. Kortom trekken ze alleen frequenties recht of doen ze meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 De vraag is wat die akoustische panels nu precies doen en of dat zelfs niet te veel kan zijn Stef. Kortom trekken ze alleen frequenties recht of doen ze meer? Je kan akoestische panelen op bepaalde frequenties afstemmen. De mate van demping en de dempingsfrequentie heeft o.a. met de vorm en afmetingen van de holle ruimte in het paneel te maken. Het zijn vaak kleine helmholzresonatoren. Voor het akoestisch klimaat is het vaak ook een goed idee de luisterkamer goed te stofferen. Dikke vloerbedekking, een gestoffeerde bank of stoelen in plaats van leer, velours gordijnen en grote boekenkasten of kasten met veel cd's en platen langs de wanden. Met een dergelijke inrichting zul je waarschijnlijk weinig behoefte hebben aan corrigerende akoestische panelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 16 juni 2010 Report Share Posted 16 juni 2010 Ik denk dat er in mijn luisteruimte ook een bedbank komt of zoiets. Misschien is die bedbank, samen met de gebruikelijke zaken als een kleed, gordijnen, kasten enz., al afdoende voor een prima akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 juni 2010 Report Share Posted 17 juni 2010 De vraag is wat die akoustische panels nu precies doen en of dat zelfs niet te veel kan zijn Stef. Kortom trekken ze alleen frequenties recht of doen ze meer? in aanvulling op Richards antwoord een pdf-je met wat grafiekjes die het visualiseren. Van invloed op de bereikte absorptie zijn, de verhouding gaatjes/geen gaatjes, de grootte van de gaatjes, de dikte van de plank met gaatjes, de ruimte achter de plank met gaatjes en of die ruimte al dan niet gevuld is met absorberend materiaal. Hear een heel gamma aan geperforeerde platen. t.a.v. stoffering, pas op, dit doet alleen wat in het hoog, het middengebied en zeker het laag worden ongemoeid gelaten. Gevolg, te veel bas (en gaat memn prutsen met het dicht stoppen van basreflexpoorten en zooo ). Oh, en Carl, die 'kleine' slaapkamer lijkt me prima geschikt voor een 'dedicated' luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 juni 2010 Author Report Share Posted 17 juni 2010 Oh, en Carl, die 'kleine' slaapkamer lijkt me prima geschikt voor een 'dedicated' luisterruimte. Even relaxen want ik zit op dit moment bijna midden in de derde wereldoorlog! Commentaren op Rijk worden niet altijd geapprecieerd zo perfect zijn ze daar! Bedankt allemaal, weet je ik heb eigenlijk weinig ervaring met kamerakoustiek behalve dan in mijn huidige huis. De luisterkamer krijgt in ieder geval een dik tapijt en het raam een stevig gordijn. Ik zit nog te denken wat onder het tapijt komt als onderlaag - suggesties? Ik denk ook dat een groot schilderij moeilijk plaatsbaar is in de voorkamer en net zoals nu wil ik hem gebruiken voor het opvangen van vroege refecties. Over diffusers denk ik staks wel na maar het moet liefst een leuke kamer blijven.De kast met strips van pakweg 1,20 bij 2,20 zorgt natuurlijk ook voor demping. Waar ik me zorgen maak is over het laag vandaar de idee van akoustische panelen als schuifdeuren van de kast. Kies ik voor ander materiaal dan is dat moeilijk terugdraaibaar. Ik heb overigens ook nog een mogelijkheid de zolder te gebruiken. Op pakweg 90 cm hoog meet die 4 meter bij 6 meter. Volgens Soundscapes is een typische zolder met schuin dak aan 4 zijden niet ideaal. Waarschijnlijk wordt dat dus de logeerkamer. Maar dat wordt dan volgend jaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 18 juni 2010 Report Share Posted 18 juni 2010 Ik zit nog te denken wat onder het tapijt komt als onderlaag - suggesties? Ik kan me herinneren dat mijn ouders thuis een wollen vloerbedekking hadden dat was opgespannen op spijkerlatten langs de muren. Onder dat wollen tapijt zat een vilten ondertapijt. Het zag er erg mooi uit, en was ook heel comfortabel aan de voeten. Ik weet niet of dat tegenwoordig ook nog gedaan wordt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 juni 2010 Author Report Share Posted 20 juni 2010 Inmiddels weer wat wijzer geworden want ik dacht aan zoiets. Ik heb ze inmiddels een mailtje gestuurd. http://www.unifloor.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2010 Report Share Posted 20 juni 2010 Inmiddels weer wat wijzer geworden want ik dacht aan zoiets. Ik heb ze inmiddels een mailtje gestuurd. http://www.unifloor.nl/ Dat is toch meer tegen geluidsoverlast voor onderliggende ruimten. Wanneer je daar b.v. parket of laminaat op legt, zal het voor de akoestiek weinig doen. Met vloerbedekking natuurlijk wel, maar dan kun je volgens mij beter een dikke vilten ondertapijt nemen met spijkerlatten zoals Richard 2 dat ook zegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 juni 2010 Report Share Posted 20 juni 2010 (...) Volgens Soundscapes is een typische zolder met schuin dak aan 4 zijden niet ideaal. (...) Beste Carl, Zelf uitproberen! Het zou best héél erg kunnen meevallen... (Vooral wanneer het dakbeschot slap en gedempt is (zoals het vaak toegepaste spaanplaat met polystyreenschuimlaag) en/of betimmerd met gipsplaat. Dit reflecteert weinig basenergie. Mede door de niet-parallelle wanden ontstaan er vermoedelijk nauwelijks staande-golven of flutter-echo's.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 juni 2010 Report Share Posted 21 juni 2010 (edited) (...) Volgens Soundscapes is een typische zolder met schuin dak aan 4 zijden niet ideaal. (...) Beste Carl, Zelf uitproberen! Het zou best héél erg kunnen meevallen... Ja, dat is natuurlijk zo. Maar binnen de context van wat Carl destijds zelf voor mij omschreef als "ideaal" zal het dat niet zijn. Ideaal betekent onder andere ook dat zekere aspecten over een ruimte op voorhand voorspeld kunnen worden en dat is met dit type zolder op een aantal punten niet te doen. Met name het gedrag van de ruimteresonanties kan niet goed voorspeld worden en dan vind ik het enigszins onverantwoord om zomaar zo'n ruimte tot muziekruimte te gaan benoemen voordat je de mogelijkheden goed hebt onderzocht. Zo'n gedeeltelijke mislukking kan je namelijk behoorlijk wat gaan kosten. Ook voorzag ik in deze ruimte een overmaat aan selectieve midlaagabsorptie, waar beslist wel iets aan te doen is, maar evenmin zonder behoorlijke kosten en/of moeite. Je moet in elk geval een meting in die ruimte doen om te kunnen inschatten of er goede akoestische mogelijkheden liggen en dat is hier niet gebeurd, vandaar mijn terughoudendheid. Zou ik in dat stadium tegen Carl vol zelfvertrouwen zeggen dat het geen probleem is, die zolder, dan heb ik het misschien straks wel gedaan als het niet echt uit de verf komt... Liever eerst meten! Edited 21 juni 2010 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juni 2010 Author Report Share Posted 21 juni 2010 Bedankt Toine en Spido voor jullie positieve bijdragen. Het probleem wat ik eigenlijk heb is, wat doe ik met mijn hifi in mijn nieuwe huis. Ik ben druk aan het verbouwen en ondertussen de hifi mogelijkheden aan het verkennen. Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden: - een typische L woonkamer van 42 m2 met alle akoustische problemen vandien. Mijn vrouw wil liever niet dat ik de kamer in het nieuwe huis monopoliseer. Ik denk dat mijn oude Quad 34/306/FM4 daar komt te staan met boxen naast de bank. Ik hoop daar iets meer dan achtergrondkwaliteit te bereiken. Ik denk dan aan zoiets als Klipsch Heresy omdat het gesloten boxen zijn (?). - Een slaapkamer van eigenlijk 7,10 meter lang maal 3,60 breed en 2,80 hoog. De eerste 4,40 meter is dan 2,80 hoog en de rest loopt dan schuin naar beneden (dak). De laatste 1,70 wordt een inbouwkast met de breedte van de kamer. De helft hangkast (collectie van mijn vrouw) en de andere helft boeken en LP's (dempend materiaal allemaal). Ik wil daar schuifdeuren voor en vraag me af of ik die niet van akoustisch geschikt materiaal kan maken (niet dat de kast een baskast wordt). Dat is wel een belangrijke vraag voor mij! - De zolder die vanaf 90 cm ongeveer 6 maal vier meter meet (maar wel met een stevige schoorsteen midden aan een kant). Die zolder heeft vanwege isolatie van 10 cm een zeer goede akoustiek leeg als die is. Echt leeg want de vorige bewoners gebruikte hem als zolder. Wij willen hem als logeerkamer gaan gebruiken.Dat betekent dus vaste vloerbedekking e.d en als daar later nog extra akoustische zaken bijkomen so what. Maar goed of de hifi op de zolder komt of de slaapkamer/studeerkamer maakt eigenlijk niet uit (hoewel misschien met de nakende ouderdom wel). Wel moet ik een keer naar een principe keuze toe. Ik ben het trouwens wel met Spido en Toine eens dat niet rechthoekige ruimten altijd wel enig geexperimenteer vergen en dat is ook wel leuk. Van Toine (zijn site) heb ik wel geleerd dat ook kleine ruimten goede resultaten kunnen opleveren. Maar is 5,60 maal 3,60 nu klein te noemen. In Engeland de bakermat van de hifi beschaving zijn de huizen bijvoorbeeld erg klein. Verder is alle commentaar welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 juni 2010 Report Share Posted 21 juni 2010 - Een slaapkamer van eigenlijk 7,10 meter lang maal 3,60 breed en 2,80 hoog. De eerste 4,40 meter is dan 2,80 hoog en de rest loopt dan schuin naar beneden (dak). De laatste 1,70 wordt een inbouwkast met de breedte van de kamer. De helft hangkast (collectie van mijn vrouw) en de andere helft boeken en LP's (dempend materiaal allemaal). Ik wil daar schuifdeuren voor en vraag me af of ik die niet van akoustisch geschikt materiaal kan maken (niet dat de kast een baskast wordt). Dat is wel een belangrijke vraag voor mij! Dat laatste moet helemaal geen probleem zijn, als je het zelf wilt maken. - De zolder die vanaf 90 cm ongeveer 6 maal vier meter meet (maar wel met een stevige schoorsteen midden aan een kant). Die zolder heeft vanwege isolatie van 10 cm een zeer goede akoustiek leeg als die is. Echt leeg want de vorige bewoners gebruikte hem als zolder. Wij willen hem als logeerkamer gaan gebruiken.Dat betekent dus vaste vloerbedekking e.d en als daar later nog extra akoustische zaken bijkomen so what. Tsja, wie weet hoe goed die ruimte zich leent voor muziek... Als je toch nagalm gaat meten in zo'n ruimte kun je gelijk ook wat geluidsdrukmetingen doen en erachter komen of er problemen zijn en of ze ook vermeden kunnen worden. Van Toine (zijn site) heb ik wel geleerd dat ook kleine ruimten goede resultaten kunnen opleveren. Maar is 5,60 maal 3,60 nu klein te noemen. In Engeland de bakermat van de hifi beschaving zijn de huizen bijvoorbeeld erg klein. Verder is alle commentaar welkom. 5,6 x 3,6 is geen ruimte voor een groot systeem, denk ik. Je hebt echter wel het voordeel om aan een korte kant wat van de lengte op te offeren in ruil voor ruimte voor het bass-management. Zo op het oog zou ik zeggen: als de zolder geschikt zou zijn, dan die nemen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 juni 2010 Author Report Share Posted 22 juni 2010 5,6 x 3,6 is geen ruimte voor een groot systeem, denk ik. Zo op het oog zou ik zeggen: als de zolder geschikt zou zijn, dan die nemen... In principe ga ik voor kwaliteit. Maar ik heb vroeger altijd een Quad ESL willen hebben en als een 2805 zou gaan is de zolder best een goed idee. Ik heb je inmiddels een mailtje gestuurd Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 juni 2010 Author Report Share Posted 24 juni 2010 Wat betekent dit in normaal NL? "De meeste ondervloeren die wij verkopen zijn contactgeluidreducerend. Dat wil zeggen geluiden die je hoort als je over de vloer loopt. Wat u bedoelt is luchtgeluid. Dit is op de vloer alleen maar te reduceren door massa te maken. Wij hebben daar twee producten voor die ook in cafés en danszalen worden gebruikt. Multipanel Redupanel De Multipanel heeft de hoogste prestatie wat betreft luchtgeluid vanwege de massa van 30 kg/m². Tevens reduceert hij ook behoorlijk op een houten draagvloer (8-9 dB verbetering) De Redupanel heeft een massa van 15 kg/m². Deze doet het wat minder in luchtgeluid en de reductie op een houten draagvloer bedraagt 7-8 dB." Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 24 juni 2010 Report Share Posted 24 juni 2010 Carl hoi Als je stapt op een vloer, maak je contact met de vloer en dat heet dan contactgeluid. Dat kan je dus verminderen door tussen je ondervloer en eigenlijke vloer (parket laminaat kurklaminaat enz) de juiste toepassing unifloor te nemen. Wij gaan trouwens een op de OSB een underfloor van steico leggen en daar dan bamboelaminaat op, zwevend. Op zo'n tussenvloer kan je niet lijmen. Luchtgeluid of leegeluiden, zijn geluiden die zicht voortbewegen doorheen de lucht. Muziek praten stofzuigen enz enz ... dit is het moeilijkste geluid om tegen te houden naar andere ruimten. 1 klein lekje en al de inspanning is om zeep. Massa helpt natuurlijk maar dan moet je zorgen dat rondom rond geen geluid doorkan. Dat wordt ook opgelost door een een vrijhangend akoestisch plafond te maken aan de ruimte onder de vloer. Vraagt toch een zekere expertise en vooral juist vakwerk. Hopelijk is het je nu duidelijk! Wat de verschillende db waarden betreft bij de unifloor vloeren, min 10db en min 17db bvb, dat heeft met wetgeving te maken. Op Europees vlak moeten de tonen tot een bepaalde Hertz niet verrekend worden maar op nationaal vlak wel en dat is het verschil. In mensentaal, bij de ene wetgeving wordt het hele bereik genomen vr de reductieberekening bassen inclusief dus, en bij de andere wetgeving stopt mn bij 100Hz ofzo ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 juni 2010 Report Share Posted 24 juni 2010 Wat betekent dit in normaal NL?"De meeste ondervloeren die wij verkopen zijn contactgeluidreducerend. Dat wil zeggen “geluiden” die je hoort als je over de vloer loopt. Wat u bedoelt is luchtgeluid. Dit is op de vloer alleen maar te reduceren door massa te maken. Wij hebben daar twee producten voor die ook in café’s en danszalen worden gebruikt. Geluidsdoorgifte middels de lucht. Het geluid dringt gemakkelijker door slappe, dunne wandjes en planken vloeren heen. Om dat terug te dringen is massa nodig. Wat ik ook eruit op kan maken is dat bij bijvoorbeeld een zwevende houtvloer (planken op draagbalken) geluidsoverlast niet alleen bestaat uit contactgeluid zelf, maar ook uit het geluid dat de vloer zelf gaat maken als ie resoneert. Het bonkende geluid dus; niet het tikgeluid van hakken op laminaat, maar de doorgegeven impact van energie die door de vloer zelf versterkt wordt. Zoiets is inderdaad alleen met massa terug te dringen. Ik verwees er een paar postjes eerder naar in de situatie waarin je zolder teveel selectieve absorptie inbrengt, door de hoeveelheid holle ruimtes en resonerende vlakken (zoals zwevende vloeren). Als daar teveel absorptie binnen een beperkt frequentiegebied ontstaat is dat selectieve absorptie en om absorptie dan terug te dringen zul je die overmatig absorberende vloer- en andere resonerende oppervlakken vlakken van meer massa moeten voorzien. Daarbij gaan ze vanzelf ook minder geluid doorgeven en vormen dus een betere barrière. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 juni 2010 Author Report Share Posted 24 juni 2010 Dus aan te bevelen begrijp ik Toine en Stef voor onder het vloerkleed in eerste instantie op de grote slaapkamer (de zolder wordt een apart project. Kennelijk egaliseert het ook goed en dat moet toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts