Jump to content

Benz Micro Ace - Shelter 501 MKII

stefk
 Share

Recommended Posts

Hey,

Zijn er mensen die ervaring hebben met beide elementen en die iets over de sound kunnen vertellen? Sorry maar ik ken geen dealer in Belgie die deze elementen kent, laat staan verkoopt of als demo te luister heeft.

Is een shelter als vervanging van de Ace in mn P25 overkill volgens jullie of nog net te doen? Phonotrap blijft men Bluenote Phono 1

kWeet dat luisteren de boodschap is, maar dat ligt met elementen wel een beetje moeilijk niet waar

Gr

Stef

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb jaren geleden een recensie geschreven over de 501 MkII. Die klonk

wel goed, maar maakte qua bouwkwaliteit en precisie weinig indruk.

Benz (of Lyra) daarentegen ...

Beste Werner,

Meen je dat nou echt dat hij wel goed klonk de Shelter ?

Zelf ben ik van mening dat ik zo'n element van Shelter niet thuis hoef, dan heb ik nog liever een goede cd speler.

Volgens mij is het een saai en rommelig klinkend element.

MvG,

Haudio

Ik heb jaren geleden een recensie geschreven over de 501 MkII. Die klonk

wel goed, maar maakte qua bouwkwaliteit en precisie weinig indruk.

Benz (of Lyra) daarentegen ...

Beste Werner,

Meen je dat nou echt dat hij wel goed klonk de Shelter ?

Zelf ben ik van mening dat ik zo'n element van Shelter niet thuis hoef, dan heb ik nog liever een goede cd speler.

Volgens mij is het een saai en rommelig klinkend element.

MvG,

Haudio

Ik heb de Shelter 501 gehoord en in vergelijk met een Ace , Glider of Lyra Argo die ik dan ook goed ken

is het een veel beter klinkend element

Ik denk dat Henk dit niet verkoopt of minder aan over houd de Yen staat erg hoog.

• Members

Beste Stef,

Gezien het feit dat je de Bluenote wilt behouden (vaste instelling MC 470 Okm) zal de afsluitimpedantie met de Shelter nooit optimaal worden (onder de 100 Ohm). Daar de Benz als karakter heeft dat hij wat opener/feller klinkt ten opzichte van de Shelter denk ik dat je hier geen winst zal boeken. Proberen is natuurlijk altijd een optie.

Hierbij wil ik wel opmerken dat de Shelter absoluut niet de mindere van de 2 elementen is, gecombineerd met de juiste pre (Graham Slee bijvoorbeeld)speelt dit de sterren van de hemel. Uiteraard geldt dat ook voor de Benz Ace, hang hier een Lukaschek aan of de ....(reclame censuur) met 20kOhm afsluitimpdantie en wederom gaat er een wereld voor je open.

Met alleen even een elementje zal er dus niet snel veel winst worden geboekt...

Beste Stef,

Gezien het feit dat je de Bluenote wilt behouden (vaste instelling MC 470 Okm) zal de afsluitimpedantie met de Shelter nooit optimaal worden (onder de 100 Ohm). Daar de Benz als karakter heeft dat hij wat opener/feller klinkt ten opzichte van de Shelter denk ik dat je hier geen winst zal boeken. Proberen is natuurlijk altijd een optie.

Hierbij wil ik wel opmerken dat de Shelter absoluut niet de mindere van de 2 elementen is, gecombineerd met de juiste pre (Graham Slee bijvoorbeeld)speelt dit de sterren van de hemel. Uiteraard geldt dat ook voor de Benz Ace, hang hier een Lukaschek aan of de ....(reclame censuur) met 20kOhm afsluitimpdantie en wederom gaat er een wereld voor je open.

Met alleen even een elementje zal er dus niet snel veel winst worden geboekt...

Hoi Arden,

Wederom belanden we terug in het gegeven van arm, element, phonoamp

Vele combinaties gaan wel, maar wil je van je element een klasbak maken, zorg dan voor de juiste pre. ;) Interessant!!

Als je zegt dat een Ace feller opener klinkt, bedoel je dan ook analytischer zoals ze zeggen?

Stel de Ace is versleten, welk element zouden jullie dan aanraden voor mij, gezien de muziek ik draai?

Voor alle duidelijkheid, ik heb momenteel niet de intentie iets te veranderen, het is een topic om uit te leren! Elementen in combi met een andere phonoamp( of je eigen phonoamp) beoordelen in je eigen set, is nu 1maal niet simpel. Een versterker, een kabel, gaat heel gemakkelijk ... maar het element ... :)

Gr

Stef

• Members

Als je zegt dat een Ace feller opener klinkt, bedoel je dan ook analytischer zoals ze zeggen?

Stel de Ace is versleten, welk element zouden jullie dan aanraden voor mij, gezien de muziek ik draai?

Voor alle duidelijkheid, ik heb momenteel niet de intentie iets te veranderen, het is een topic om uit te leren! Elementen in combi met een andere phonoamp( of je eigen phonoamp) beoordelen in je eigen set, is nu 1maal niet simpel. Een versterker, een kabel, gaat heel gemakkelijk ... maar het element ... :)

Gr

Stef

Niet pers

Als een nieuw element aan de orde is, denk ik er idd aan om uit te zoeken welke elementen het heel goed doen in het middengebied omdat daar met mn muziek veel emotie en sound zit :)

Wat een rare zin maar soit ...

De shelter heeft een "interessanter" middengebied schreef je ... zeer waarschijnlijk vond ik het daarom bij Roeland wel "voller - prettiger" klinken. :) Hij heeft uiteraard een hele andere set en draaitafel.

Ik hou de DDT in het achterhoofd + deze zit onder de 1000 euro toch en een nieuwe Ace is al 680 ... schept mogelijkheden.

Er is ook de AT8000 natuurlijk :)

Greetz Stef

Guest KT88

Stef,

De afsluitweerstand van de Bluenote is altijd aan te passen, dat is een heel simpele ingreep (2 weerstandjes). ;)

Stef,

De afsluitweerstand van de Bluenote is altijd aan te passen, dat is een heel simpele ingreep (2 weerstandjes). ;)

Idd Sander, was ik weer vergeten ... ;)

Eventjes in het achterhoofd dat de P25 een nieuw plateau heeft en binnenkort de Heed voeding die ik heb besteld.

Een vraag en discussie die hear en elders, en terecht, is gevoerd, is het volgende

Stel ik heb maar 1 keer centen uit te geven op draaitafelgebied en dan een hele tijd niets.

In mijn geval dan.

Element vervangen?

Of loopwerk vervangen (2e hands)?

Phonoamp vervangen?

Guest KT88

Tja........

Als Bruintje het kan trekken: element EN phonostage vervangen zou mijn voorkeur hebben (de mooiste combinatie weet je denk ik wel).

Als Bruintje het NIET kan trekken: element vervangen en bestaande phonostage aan (laten) passen.

Overigens zou ik je mogelijk van dienst kunnen zijn als je een DDT II Special zou willen hebben......ik wil weer eens upgraden. B)

Hai Stef,

Ik zou in ieder geval een element willen hebben met een constante kwaliteit. Ik heb toch van verschillende deskundigen gehoord (mv) dat van de Hull daar niet echt op scoort bijvoorbeeld.

Als je al een Ace hebt zou ik overwegen weer iets anders te proberen als ik jou was. Ik heb die Lyra's nu verschillende keren gehoord bij Henk. Mooi element en die nieuwe types zijn minder slank als de oude (mijn kritiekpunt).

Arden heeft er verder veel kijk op maar een Ace fel ? - mijn Glider was dat volgens mij toch niet. Die Asten Trews phono trap krijgt in GB zeer goede kritieken in GB weg.

De duurdere Shelters krijgen lovende kritieken van Stereophile. Ik wil de test wel voor je opzoeken als je wilt.

En Tube 300 is ongewtijfeld een prima vent maar wel onredelijk kritisch naar Henk.

PS misschien toch een keer naar het land der Friezen, Henk kan zeker het verschil tussen een een Ace en een Lyra .... laten horen. En daarnee neem ik je mee op mijn zeilboot (als je tenminste bij Henk wegkomt)

Guest KT88

De reden dat er zoveel rare verhalen over vdH de ronde doen is dat die elementen individueel kunnen worden afgeregeld/gemaakt zodat ze voor een bepaalde arm de beste prestaties leveren (of een hogere uitgangsspanning hebben, of koper-, zilver- of gouddraad enz.).

Soms moet je een keer of 2 terug voor het goed is, maar dan IS het ook goed.

Mijn DDT II Special (nu feitelijk een MC10 Special) is bijv. zo aangepast dat die in een "lichte" tot middelzware arm goed presteert (lees: Jelco 750D 9" of SA-250) , ik ken mensen met Frogs die ze gebruiken in armen variërend van SME via Jelco/Audioquest tot aan Ekos aan toe.

Valt jou nu toevallig een element in handen dat is aangepast naar iemands wensen en jij hebt een heel andere arm dan kan het zijn dat het niet goed gaat.

Dat ligt dan niet aan vdH maar aan de eigenaar die kennelijk niet goed is geinformeerd.

De " nieuwe" Lyra (ben even de naam kwijt) die ik bij Henk hoorde vond ik trouwens ook erg de moeite waard.

Er zijn weliswaar zeer veel goede elementen, in al hun prijsklassen !!

Wat ik zo moeilijk vind, is de klankbepaling (uitzoeken) ... het gevoel hebben van "Yes dat is het"

Welke merken liggen mij? Zijn er binnen eenzelfde merk grote verschillen waar te nemen?

Hoe anders kan een phonotrap het element laten klinken?

@Carl

Dat van de zeilboot vind ik zeer aanlokkelijk :)

@KT 88

De Lyra die je hoorde, zal waarschijnlijk de nieuwe Delos geweest zijn :)

Een Shelter Lyra VDHUL BenzWood, zijn elementen die rond de 1000 euro of meer kosten. Een mens wilt dan toch eens weten welk het beste bij zijn smaak past :);) , bij de huidige arm (en eventueel loopwerk) en kan ik verder met de huidige phonotrap.

Belangrijkste vraag is de 1e toch? Welk element ligt mij het best?

Stel dat de VdHul mij het minst ligt kwa sound maar het best zou presteren met mn huidige phonotrap en RB600, zou het toch stom zijn voor de VdHul te kiezen. Op termijn ontstaat er toch ongenoegen over de aankoop.

Ik heb geen haast of sterke behoefte om NU mn Ace te willen veranderen, maar ik ga wel uitzoeken welke richting ik uitmoet. Heeft het dan zin om naar dergelijke elementen te gaan luisteren, wetende dat ze in een veel beter loopwerk zitten? Om het realistischer te houden, zou ik mijn speakers en amp en phonotrap kunnen meenemen ...

Zoals jullie merken, schuif ik meer en meer op naar analoog als mn favoriete bron momenteel. Ik koop haast geen cd's meer als ik weet dat er een Lp versie beschikbaar is. :):rolleyes:

Nu eerst de Heedvoeding gaan ophalen en daar van genieten :)

Gr

Stef

Gegeven een goede platenspeler en arm en goede phonotrap zal een element toch behoorlijk doorslaggevend zijn Stef. Sinds ik bij Henk een oude Thorens heb gehoord met een (toevallig) Lyra element ben ik daarvan wel overtuigd. Overigens is een mooie draaitafel wel een mooi bezit.

Het was inderdaad een Delos die ik bij Henk heb gehoord op de analoge dagen. Op de Oracle v zat toen meen ik een Helikon (nog mooier dacht ik toen).

Overigens Stef als je wat verder gaat met vinyl zou je er best over kunnen denken om af en toe te wisselen met elementen. Zelf installeren is te leren.

Overigens zijn er weinig zaken waar je veel elementen goed kunt vergelijken. Een rit naar Sneek heeft zeker zijn voordelen maar maak dan wel een afspraak.

Tot slot heb ik een behoorlijk wantrouwen tegen van de Hul gekregen Sander. Ik vermoed dat zijn elementen door verschillende mensen worden gemaakt en dat dit de weinig constante kwaliteit verklaart.

Ik heb geen haast of sterke behoefte om NU mn Ace te willen veranderen, maar ik ga wel uitzoeken welke richting ik uitmoet. Heeft het dan zin om naar dergelijke elementen te gaan luisteren, wetende dat ze in een veel beter loopwerk zitten? Om het realistischer te houden, zou ik mijn speakers en amp en phonotrap kunnen meenemen ...

Gr

Stef

Ik heb nu (na m'n Ace) de Glider M2. Dit element is een stuk feller dan de Ace. Ik bedoel daarmee vooral dynamischer. Misschien ook iets voor jouw..??

:)

Guest KT88

Tot slot heb ik een behoorlijk wantrouwen tegen van de Hul gekregen Sander. Ik vermoed dat zijn elementen door verschillende mensen worden gemaakt en dat dit de weinig constante kwaliteit verklaart.

Heb jij slechte ervaringen met vd. Hul dan?

Welke elementen heb je gehad en met elkaar vergeleken om tot deze conclusie te komen?

Of is dit weer zo'n verhaal dat door andere belanghebbenden in de wereld is geholpen?

In mijn directe omgeving draaien er nogal wat vd Hulletjes, van DDT via Frog tot Grasshoppers, EMTs en zelfs een Kolibri.

Natuurlijk hebben ze een eigen karakter, maar ik weet ook dat vrijwel iedereen zijn element naar eigen smaak en omstandigheden heeft laten aanpassen.

Bij vd Hul kan dat gelukkig, ik ken naast Allaerts geen andere fabrikant waar dat mogelijk is.

Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, mijn eigen element is ook 2 keer teruggeweest voor het goed was.

Maar het zijn daar ook maar mensen en dus worden er wel eens fouten gemaakt.

Overigens zou ik niet weten wie er anders dan AJ en Martijn/Matthijs of hoe heet die zoon van Ketelaar aan die elementen komt.

• Members

[...]

Arden heeft er verder veel kijk op maar een Ace fel ? - mijn Glider was dat volgens mij toch niet. Die Asten Trews phono trap krijgt in GB zeer goede kritieken in GB weg.

[...]

Dank je voor het compliment, maar hier moet ik je toch nog even verbeteren mijn beste Carl... Feller dan de Shelter! Een kleine nuancering dus...

Ik heb toch van verschillende deskundigen gehoord (mv) dat van de Hull daar niet echt op scoort bijvoorbeeld.

Hierbij heb ik zo mijn vermoedens, waarschijnlijk de uit de DC hoek?

Nog even in dit kader, de elementen van vdHul worden wereldwijd niet voor niets geroemd (ja, ook ik vind ze erg mooi). Ze hebben alleen wat meer aandacht nodig. Een Allaerts ingebouwd door de plaatselijke expert presteerd waarschijnlijk ook maar op 70 / 80% van zijn kunnen, deze hebben dezelfde aandacht nodig.

Bijzonder vindt ik trouwens wel dat de nieuwe Lyra's als minder slank worden ervaren:

lyradorian_freq.gif

Al met al vermoed ik (Stef zijn muzieksmaak een beetje kennende) dat er veel gewonnen kan worden met een element welke juist zijn punten verdiend in het middengebied. Zo'n Shelter zou dus helemaal zo gek nog niet hoeven blijken. Er zijn er trouwens nog wel een paar, keuzes zijn er gelukkig nog steeds te over...

Raad eens wie dat verhaaltje (onzin) de lucht in geslingerd heeft .........

ach laat ik mijn mond maar houden, anders word er weer gezegd dat ik onredelijk en kritsch naar Henk toe ben

ach laat ik mijn mond maar houden, anders word er weer gezegd dat ik onredelijk en kritsch naar Henk toe ben

Inderdaad , dat ben je nu ....onredelijk en met de vinger wijzend. Foei!

Het is iedereen allang duidelijk dat je de kif op Henk hebt.

Waarom steeds herhalen dan toch.

Ik kan je zeggen dat er ook andere mensen zijn die zeggen en ook weten dat VDH niet alles zelf maakt.

Dat geldt voor zijn elementen en ook zijn kabels en ook connectoren en wat al niet meer hij in zijn pakket heeft.

Er zijn zoveel highend fabrikanten die niets zelf in elkaar zet en zijn personeel dat laat doen.

Niks bijzonder dus.

Inderdaad , dat ben je nu ....onredelijk en met de vinger wijzend. Foei!

Het is iedereen allang duidelijk dat je de kif op Henk hebt.

Waarom steeds herhalen dan toch.

Omdat anderen hem bij herhaling de hemel inprijzen??

Gekke is, dat wanneer een e-mail niet binnen 3 dagen, door uiterst trieste omstandigheden, beantwoordt wordt, er hier een reactie geplaatst met een :mad2: op het eind, als je iemand belazerd keert hij de andere wang toe. Rare wereld.

Die verhalen over van de Hul heb ik absoluut niet van Henk Tube. Overigens heb ik veel bewondering voor van de Hul.Maar als koper van een element gaat het er natuurlijk om of zo'n element wat je koopt klinkt als in de winkel.

(...) l.Maar als koper van een element gaat het er natuurlijk om of zo'n element wat je koopt klinkt als in de winkel.

Beste Carl,

Dat méén je toch niet, hè? :blink:

In de winkel is...

• de akoestiek toch anders dan thuis?

• de arm en diens instellingen, de draaitafel, de phono-trap of step-up, de voorversterker... is/zijn

• de eindversterker(s) en de luidsprekers toch ook anders?

• En is het demo-element al lekker ingespeeld? :blink:

Als het element destijds in de winkel net zo klonk al nu thuis... dan is er iets ernstig mis!

Guest tubejack

On-topic Pssst Stef even wat: "Hollandse input" :rolleyes:

Waarom twijfelen??? veranderen??? waarom???

Zo'n Ace klinkt toch lekker :) De nieuwe heeft zélfs een nóg fijner naaldtje...

De naald van die Shelter is daarmee vergeleken een "spijker" zo dik ... al in verdiept ? :blink:

Krijg je ook nog 30% terug van 580 zeg zo'n 170euro dan = de nieuwe goedkoper in aanschaf 690-170=520

dan de oude :rolleyes:

Wat krijg je terug voor je Benz, als je een Shelter koopt :rolleyes: Niks? :blink:

Zo'n Phono 1 is een mooi ding. Maar sluit zo'n Ace eens aan op een andere phonotrap..

Klinkt hij wellicht nóg mooier :o

En dàt kun je makkelijk zélf testen, i.p.v. met je installatie

te gaan slepen (m.i. ook zinloos i.v.m. de ander akoestiek)

Groet,

Jack

(...) l.Maar als koper van een element gaat het er natuurlijk om of zo'n element wat je koopt klinkt als in de winkel.

Beste Carl,

Dat méén je toch niet, hè? :blink:

In de winkel is...

de akoestiek toch anders dan thuis?

de arm en diens instellingen, de draaitafel, de phono-trap of step-up, de voorversterker... is/zijn

de eindversterker(s) en de luidsprekers toch ook anders?

En is het demo-element al lekker ingespeeld? :blink:

Als het element destijds in de winkel net zo klonk al nu thuis... dan is er iets ernstig mis!

Ik denk dat je het karakter van zo'n element of ander component wel herkend Spido als het goed is. Als je dat thuis niet terugkrijgt heeft een winkelier vervolgens wel een probleem(gezeur). Dealers willen tevreden klanten. Bij de selectie van produkten wordt volgens mij daar rekening mee gehouden. Eeen andere reden om niet vlug op internet te kopen.

Overigens jaren geleden eens een demo van Rick Paap gehoord waar het hoog wel erg prominent aanwezig was. Het was voor mij de LS of het element (bij andere componenten ligt het toch subtieler). Ik heb hem er op de analoog dagen nog eens over aangesproken. Hij herinnerde zich die demo's nog goed.