Jump to content

Benz Micro Ace - Shelter 501 MKII

stefk
 Share

Recommended Posts

• Members

Arden ,dan heb je nog niet de juiste pre pre,gewoon blijven zoeken :D je hebt een missie :D :D

O, ik heb hem wel (namelijk... geen!).

Buiten echter dat het mijn werk is, is het ook nog eens mijn hobby! Hoe kun je het zo treffen.

Soms kun je het ook bijna een missie noemen om bij ieder element wat mij bekoort de juiste pre te vinden. Dat houdt in dat er inderdaad combinaties zijn die ver boven het budget presteren. De Ace Low met een Lukaschek is daar een voorbeeld van in de 1500-2000 klasse. Wil je voor rond de

Arden, je komt noch kilo,s sluikreclame,s in het halen :D en dan zonder het woordje sorry :D

Ik hoop wel voor de phonotrappen test dat ze jullie draaitafel gebruiken die heb ik eens goed kunnen beluisteren op de Vad, wat een goed stabiel geluid ,de gelijkloop bedoel ik.

Ik zie dat Garrott K1 in een Grado ...... heeft,klink die er ook naar ;)

• Members

Poeh! Soms moet je me even helpen hoor, ik ben niet helemaal thuis in die turbo-taal/slang...

Naar mijn beste kunnen:

Arden, je komt noch kilo,s sluikreclame,s in het halen en dan zonder het woordje sorry

Sorry, hier kom ik nog niet helemaal uit, veeg uit de pan vanwege, of juist het tegenovergestelde?

Ik hoop wel voor de phonotrappen test dat ze jullie draaitafel gebruiken die heb ik eens goed kunnen beluisteren op de Vad, wat een goed stabiel geluid ,de gelijkloop bedoel ik.

Deze begrijp ik geloof ik wel, bedankt voor het compliment!

Ik zie dat Garrott K1 in een Grado ...... heeft,klink die er ook naar

Het zijn standaard Grado behuizingen, echter aangepast/gemodificeerd naar Garrot inzichten. Zeg maar net zo iets als een Cardas- of een Oracle Benz Micro.

Klinkt dus ook behoorlijk anders, heel transparant en toch dynamisch (waarmee ik Grado niet onderuit wil halen, gewoon een andere filosofie).

Nadeel van die Garrots is dat ze bijna niet te verkrijgen zijn (zelfmoord van de tweeling-broers tig jaar geleden en daar ging het bedijf). Onder de naam New Garrot Brothers is/wordt nog een poging ondernomen, maar of dit ooit nog wat gaat worden? Erg spijtig, het zijn fantastische producten...

Om nog even verder in te gaan op phonotrappen. Hifi World heeft er weer onlangs 6 getest onder de 1000 pond en Hifi News 4 buizen trappen. Ze komen allebei op een Icon audio buizenphono uit als beste.

Ik heb eigenlijk geen van die trappen ooit gehoord maar gezien de beschrijvingen zijn ze allemaal niet erg handig. Je zou toch op zijn minst de gain moeten kunnen instellen bij een phonotrap want wat heeft consument aan een trap met 72 db versterking? Hetzelfde geldt voot impedantie en een SF. Wat dat betreft vond ik de Lehmann altijd wel makkelijk want daar was dat zelf te doen met weerstandjes.

Verder in het nummer van Hifi world een zeer lovend verhaal over de Linn Phonotrap die zo'n beetje op alle parameters volledig instelbaar is http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/currentish.html . Behalve dan de SF want die zit er standaard op. Dat geeft wel aan dat Linn verstand van zaken heeft. Dubbel dan dit laatste waqnt het kost weer een lieve cent.

Die Icon en of linn zouden wel in de test passen en ook wel leuk om te vergelijken met een blue amp als neutrale wereldkampioen (en bij dit woord wordt ik weer depri).

Guest KT88
Verder in het nummer van Hifi world een zeer lovend verhaal over de Linn Phonotrap die zo'n beetje op alle parameters volledig instelbaar is http://www.hi-fiworl...currentish.html . Behalve dan de SF want die zit er standaard op. Dat geeft wel aan dat Linn verstand van zaken heeft. Dubbel dan dit laatste waqnt het kost weer een lieve cent.

De Astin Trew AT800 is instelbaar in 5 stappen van 100 ohm tot 56 kohm incl. de 20 kohm stand voor Benz elementen (en nog meer stappen als je meerdere schakelaars tegelijkertijd gebruikt), voor MM/MI kan 150 pF bijgeschakeld worden en voor afwijkende waarden kan een passende weerstand/condensator worden geplaatst.

Gain is instelbaar van 42 tot 60 dB in 6 stappen, door het wisselen van 2 weerstanden kan dat nog veranderd worden vanaf 35 dB tot 70 dB.

Standaard subsonic filter en een DC servo aan de uitgang.

Voor een fractie v/d prijs van die Linn en ontworpen door iemand die verstand van zaken heeft.

[...]Ik heb eigenlijk geen van die trappen ooit gehoord maar gezien de beschrijvingen zijn ze allemaal niet erg handig. Je zou toch op zijn minst de gain moeten kunnen instellen bij een phonotrap want wat heeft consument aan een trap met 72 db versterking? Hetzelfde geldt voot impedantie en een SF. [...]

'Xact mijn probleem met phonoversterker (en step-up trafo) tests. Wat test je nu eigenlijk als je de versterkers niet exact kunt aanpassen aan het gebruikte element? Het verschil in "mismatch"?

Wat blijkt, als je twee verschillende versterkers neemt en die exact iedentiek matcht met een enkel element (dus gelijke frequentie curve aan de uitgang) dan zijn de verschillen tussen de versterkers opeens "marginaal".

Astin Trew AT8000

Ziet er mooi uit de Astin Trew:

at8000_h380.jpg

http://www.astintrew.co.uk/at/at8000.html

Hij moet 1000 euro aan prijs doen:

http://www.music2.nl/prijslijst07-2010.html

Linn Uphorik

In 2 kleuren verkrijgbaar, zwart en grijs:

euphorik_170310.jpg

http://www.linn.co.uk/uphorik

De prijs is 2.142 euro.

http://www.audioexcellence.nl/pdf/prijslijst-Linn-april-2010.pdf

Wat blijkt, als je twee verschillende versterkers neemt en die exact iedentiek matcht met een enkel element (dus gelijke frequentie curve aan de uitgang) dan zijn de verschillen tussen de versterkers opeens "marginaal".

Zo marginaal wil ik het toch ook weer niet noemen.

Kwa dynamiek en openheid zijn er best grote verschillen.

:)

Zo marginaal wil ik het toch ook weer niet noemen.

"marginaal" stond tussen aanhalingstekens, ik zal de laatste zijn die verschillen tussen versterkers ontkend maar...

Kwa dynamiek en openheid zijn er best grote verschillen.

... als de basis (frequentie curve) al niet op orde is dan wordt het lastig de rest te beoordelen. Ons oor en de grijze massa laten zich nu eenmaal graag bedotten, b.v. een iets frisser afgestemd geheel geeft al snel de indruk ook dynamischer en detailrijker te zijn. Dus waarom niet beginnen met een variabele uit te sluiten?

Bij de testen van Hifi World zitten frequentiecurven. Overigens werd de Astin Threw omschreven als laid back. Hebben jullie dat gehoord Sander en Marco. Overigens inderdaad een mooi ding zeker als je prijs daarbij betrekt.

Guest KT88

:D

Ik luister elke dag naar een AT8000........en geloof me maar dat die net zo kan knallen als welke andere phono dan ook.

Maar er zit wel een zekere rust en authoriteit in, de kwaliteiten waar AT bekend mee is geworden.

Ik heb hem beluisterd in vele systemen, met vele elementen (ja, ook met de Ortofon A90!) en nooit stelde deze phonopre teleur.

Ik ben zelf recent geswitched van een vd Hul DDT II Special (met aanpassingen) naar een Soundsmith "The Voice" en ook met dit wat prijziger element komt de AT8000 erg goed uit de verf en hoeft zich beslist niet te schamen naast duurdere phonotrappen.

• Members

Bij de testen van Hifi World zitten frequentiecurven. Overigens werd de Astin Threw omschreven als laid back. Hebben jullie dat gehoord Sander en Marco. Overigens inderdaad een mooi ding zeker als je prijs daarbij betrekt.

Niet bepaald nee, je krijgt er zelfs Grado's mee aan het zingen...

Hifi World trouwens ook niet:

KLIKKERDEKLIK

Verdict:''Expensive, detailed, powerful and musical sound makes this a suprise...''

Waar dat Laid Back nu ineens vandaan komt?

Laid back: Aan me hoela.

Ik heb maanden geluisterd naar de AT8000 en ik kan niet zeggen dat deze laid back is. Als het moet knallen, dan knalt het. En kwa prijs/kwaliteit verhouding overtreft het menig phonoamp in deze prijsklasse !! Het is gewoon een goed en degelijk gebouwde phonopre en waar zelfs sommige fabrikanten nog iets uit kunnen leren kwa lay-out van print en opbouw/indeling van de componenten.

Lees dit review maar eens erover : review AT8000

En dat was dan ook nog maar een prototype in dat review.

Waar dat Laid Back nu ineens vandaan komt?

Laid back ten opzichte waarvan dan? Dat is natuurlijk het probleem van al die vergelijkende testen. Het zou best kunnen dat wij die andere trappen juist te helder of te scherp vinden klinken. Maar ja je krijgt altijd weer een indruk

Er worden overigens wel veel phono trappen gemaakt. Ik zag namelijk dat Avid er nu ook eentje in produktie heeft.

Guest tubejack

Vandaag: Benz Glider, Ortofon MC Rohmann en JA MC1 Eco van mijn short list gehaald.

De kans, dat die het nog gaan worden is miniem om diverse goede redenen.

van den Hull er opgezet, lijkt me in deze prijsklasse

(...) Een Ortofon A 90 is echt een super element en tot nu toe het mooiste element wat Ortofon gemaakt heeft en kan beslist met de top mee, ik weet niet of een Lyra Titan mooier is of niet, wel anders !

Alle andere Ortofon elementen die ik beluisterd heb is helemaal niets mis mee, en klinken super gelijkmatig, maar je zou kunnen stellen ook een beetje saai ! (...)

Beste Haudio,

Zowel voor de A 90 als voor de andere (m.n. low output / low impedance) Ortofons geldt, dat ze frisser, dynamischer, "minder saai" klinken, wanneer ze beter (laagohmiger!) worden afgesloten.

Wat "saaiheid" betreft: het zijn juist vaak de zogenaamd "saaie" elementen (en andere apparaten!), die uiteindelijk de beste blijken te zijn.

Dat zijn de apparaten met de geringste afwijkingen in de frequentie/amplitudekarakteristiek, en met de minste fasevervorming.

Zij lijden het minst onder allerlei mechanische en elektrische resonanties.

Minder pittig? Minder fel?

Vaak is dat gewoon minder vervorming...

Minder fris? Minder briljant?

Vaak is dat gewoon rechter, eerlijker...

De meeste MC-elementen hebben een dikke "bult" in het hoog.

De betere Ortofons hebben die bult niét.

In de winkel verliezen ze het wellicht van die pittige, frisse, opgepepte elementen.

Maar thuis blijken die winnaars vaak al gauw te opdringerig, te vermoeiend te zijn.

Vandaag: Benz Glider, Ortofon MC Rohmann en JA MC1 Eco van mijn short list gehaald.

De kans, dat die het nog gaan worden is miniem om diverse goede redenen.

van den Hull er opgezet, lijkt me in deze prijsklasse

Als je naar de Akropolis kijkt ziet alles er ongelooflijk recht uit. Als je het zou opmeten blijkt de zaak gebogen te zijn. De oude Grieken hadden kennelijk door dat recht gebogen er uit kan zien en omgedraaid. Ze corrigeerde daar op.

In die zin vraag ik me wel eens af of een rechte frequentiecurve per definitie een natuurlijker geluid geeft.

Guest KT88

In die zin vraag ik me wel eens af of een rechte frequentiecurve per definitie een natuurlijker geluid geeft.

Geen enkele garantie.

Kijk maar eens wat een gemiddelde speaker in een gemiddelde ruimte doet (ja lieve kijkbuiskindertjes, OOK de PP doet dat!).

Vandaar dat ik weinig waarde hecht aan het gejaag op cijfertjes en het geblaat van " recht tussen 10 Hz en 20 kHz, dus dat is Hifi" .

Guest tubejack

Wat minstens net zo belangrijk is, is met wélke impedantie je een element afsluit.

Ik speel momenteel met een Sony V-Fet TA4650 waar ik alleen nog maar in de voeding en de eindtrap de elco's heb

vervangen (door Philips natuurlijk) en wat mooie C' s in de ingang .....

Even de phonotrap afgesloten met 22kΩ..... :rolleyes:

Hoewel er geen MC ingang op deze Sony zit, is de gain eigenlijk goed voor een Ace M (volume knop op 12 uur)

Maakt écht serieus muziek B) Arden heeft gelijk :)

Groet,

Jack