Jump to content

Benz Micro Ace - Shelter 501 MKII

stefk
 Share

Recommended Posts

P.s. valt jullie niets op in bovenstaande test :confused:

Ja, meerdere dingen. Die Eco valt wat af in het hoog maar, voor zover ik het kan zien op dat plaatje, pas buiten het hoorbare gebied. Daarnaast wordt bij de MK II geadviseerd om zonder ombouw te spelen, ik vraag me af wie dat doet en hoe JA daar zelf over denkt.

Wat ook opvalt is dat er gemeld wordt dat de alnico magneten van de JA Eco na vijf jaar kosteloos kunnnen worden opgeladen. De MC1 B Mk1 (heb ik zelf) heeft ook alnico magneten die dus kennelijk ook na 5 jaar opgeladen moeten worden. Alnico magneten houden hun magnetische lading toch veel langer? :confused: Wie kan daar iets over roepen?

Ja, meerdere dingen. Die Eco valt wat af in het hoog maar, voor zover ik het kan zien op dat plaatje, pas buiten het hoorbare gebied. Daarnaast wordt bij de MK II geadviseerd om zonder ombouw te spelen, ik vraag me af wie dat doet en hoe JA daar zelf over denkt.

Wat ook opvalt is dat er gemeld wordt dat de alnico magneten van de JA Eco na vijf jaar kosteloos kunnnen worden opgeladen. De MC1 B Mk1 (heb ik zelf) heeft ook alnico magneten die dus kennelijk ook na 5 jaar opgeladen moeten worden. Alnico magneten houden hun magnetische lading toch veel langer? :confused: Wie kan daar iets over roepen?

Alnico legeringen zijn sterke permanente magneten. Opladen van die dingen is dus een geweldig l.lverhaal.

Zie: hier wat een permanente magneet is, en hier wat AlNiCo inhoud.

Alnico legeringen zijn sterke permanente magneten. Opladen van die dingen is dus een geweldig l.lverhaal.

Zie: hier wat een permanente magneet is, en hier wat AlNiCo inhoud.

Precies, daarom vind ik het ook zo'n raar verhaal. Hele volkstammen speakers hebben ook alnico magneten, die houden het ook tientallen jaren vol.

.......... en hier wat AlNiCo inhoud.

Daar staat niets vermeld over het de-magnetiseren van AlNiCo magneten op termijn.

Hier een wat diepgaander stukje: http://e-magnetsuk.com/magnets/red_magnets/

Quote:

"The Alnico may also self demagnetize. This depends on the total magnetic circuit but an example may be removing an Alnico magnet from a motor assembly for inspection and then placing it back and discovering the magnetic output has fallen. Putting the Alnico magnet in open circuit may be enough to cause self demagnetisation (the working point is taken beyond the ‘knee’ of the Intrinsic curve, causing demagnetisation). The working point is changed if the magnetic circuit changes. Self demagnetisation occurs because the magnetic field from the magnet can pass back through the magnet itself (the magnetic path is more preferable than the air surrounding the magnet), which is thus an external demagnetising field applied by the magnet itself (all magnets in free space will apply a self–demagnetising field but only magnets with very low working point and/or a low Hci values will show demagnetisation as a result of it)."

Het lijkt mij overigens niet waarschijnlijk dat in een goed ontworpen magnetisch circuit AlNiCo magneten snel terug zullen lopen zoals in een JA. Echt voordeel heeft het gebruik ook niet in een PU-Element, tenzij je ze op 500 graden C wilt laten spelen :D Het is een duur en zeer kwetsbaar materiaal dat heel moeilijk te verwerken is. Moderne supermagneten zijn en veel krachtiger en veel robuuster en veel goedkoper.

Philips magnetiseerde de AlNiCo magneten in zijn luidsprekers destijds na assemblage omdat ze anders te veel terug liepen. Doet JA dat ook met de magneetjes?

Het klopt wel dat speakers met AlNiCo magneten terug kunnen lopen maar dat is alleen onder zware belasting als het magnetisch veld van de magneet te zwaar belast wordt. Bij een gewone (buizen)radiospeaker kwam dat eigenlijk niet voor. En een hele bekende voor de oudjes Hear waren wel de Sturmey Archer naaf dynamo's van weleer. Die wekten na een paar jaar niet veel stroom meer op en moesten steeds "opgeladen" worden. Dus helemaal een geweldig l.lverhaal is het niet. Maar een JA element is nou niet echt een fietsdynamo en vv :D

;)

Ik meen me te herinneren dat het opladen van de magneetjes jaren terug een keer ter sprake is gekomen in Sneek maar dat dit alleen nodig is bij de Eco. De specs van de MC1 B MK1 geven echter aan dat deze ook dit soort magneetjes heeft. Mijn, inmiddels ruim 5 jaar oude, MC1B zou dus al aan die recharge-beurt toe zijn. Wel raar dat over die "levensduur" van 5 jaar op de website van JA niets wordt geschreven.

Guest tubejack

Precies Paul, ik had en heb het idee bij JA dat je zoiets koopt voor het leven.

Hooguit, een re-tip na een paar decennia....

Groet,

Jack

Hoi Paul,

Tja, als het toentertijd in Sneek ook al opgemerkt is...? Zoals je in dat Engelse stukje kunt lezen hangt het maar helemaal van de toepassing en de behandeling af of het ook werkelijk aan de hand is. Op die foto daar zie dat die magneten allemaal een ijzeren "kortsluit" plaatje hebben. Zou je ze bewaren zonder dat plaatje dan lopen ze wel snel terug. Dat is nu eenmaal wel een eigenschap van AlNiCo.

Enige manier om er achter te komen is om de output van oude en nieuwe elementen te vergelijke onder identieke afspeel condities. Maar dan nog, als het al voor zou komen bij een JA is het netto resultaat dat het element minder output gaat leveren op den duur en dus zachter gaat spelen. Is jou dat ooit opgevallen? Zo niet, zou ik me maar geen zorgen maken.

Wellicht dat het helemaal niet speelt bij een JA en dat het verhaal zijn voeding vindt in wat er kan gebeuren met dergelijke magneten in andere omstandigheden. (Zoals er wel vaker peren voor de appelmoes gebruikt worden :rolleyes: )

;)

Precies Paul, ik had en heb het idee bij JA dat je zoiets koopt voor het leven.

Hooguit, een re-tip na een paar decennia....

Groet,

Jack

soms moet je re-tippen na een week <_<

Ik geloof ook niet in dat verhaal over dat opladen.

Dan zou Henk er zeker iets over hebben gemeld bij de aankoop....

Hoi Paul,

Tja, als het toentertijd in Sneek ook al opgemerkt is...? Zoals je in dat Engelse stukje kunt lezen hangt het maar helemaal van de toepassing en de behandeling af of het ook werkelijk aan de hand is. Op die foto daar zie dat die magneten allemaal een ijzeren "kortsluit" plaatje hebben. Zou je ze bewaren zonder dat plaatje dan lopen ze wel snel terug. Dat is nu eenmaal wel een eigenschap van AlNiCo.

Enige manier om er achter te komen is om de output van oude en nieuwe elementen te vergelijke onder identieke afspeel condities. Maar dan nog, als het al voor zou komen bij een JA is het netto resultaat dat het element minder output gaat leveren op den duur en dus zachter gaat spelen. Is jou dat ooit opgevallen? Zo niet, zou ik me maar geen zorgen maken.

Wellicht dat het helemaal niet speelt bij een JA en dat het verhaal zijn voeding vindt in wat er kan gebeuren met dergelijke magneten in andere omstandigheden. (Zoals er wel vaker peren voor de appelmoes gebruikt worden :rolleyes: )

;)

Hoi Peter,

Minder output is me zeker niet opgevallen. Ik heb binnenkort wel de beschikking over de Adjust+ software van Dr. Feickert, wellicht dat daarmee afwijkingen boven water komen. Vooralsnog vind ik het ook een vreemd verhaal.

Zo geloof ik ook niets van het "doorzak" verhaal van Ortofon elementen.

ik zou bijna zeggen, wil je er een hebben? Hier zwerft nog ergens zo'n door z'n hoeven gezakte Jubilee rond. Ik denk echter dat ik hem toch ooit maar eens laat repareren. Het doorzakken ken ik ook alleen maar, in minstens drie gevallen, bij de Jubilee en niet van andere Ortofon's.

Guest tubejack

Zo geloof ik ook niets van het "doorzak" verhaal van Ortofon elementen.

ik zou bijna zeggen, wil je er een hebben? Hier zwerft nog ergens zo'n door z'n hoeven gezakte Jubilee rond. Ik denk echter dat ik hem toch ooit maar eens laat repareren. Het doorzakken ken ik ook alleen maar, in minstens drie gevallen, bij de Jubilee en niet van andere Ortofon's.

Kijk dàt zijn nu de nuances Seed7 Jammer genoeg kán niet iedereen, zo' n onderscheid maken.

Minder goede ervaring een één type wil m.i. niet zeggen dat àlle Ortofon's "doorzak" elementen zijn.

http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=100

Ik vind het trouwens wel een relatief "zwaar" element met een eigen gewicht van 10,5 gram.... en daar komt de headshell nog bij ...

Zal niet in elke arm kunnen. Ik heb verder geen ervaring met dit element, maar logisch gezien, zou het kunnen dat door het totaal

gewicht van element en shell àlleen daardoor al gevoeliger is.

Met vriendelijke groet,

Jack

Inmiddels heb ik vandaag contact gehad met Jan Allaerts over de bovengenoemde kwestie en kan er kort samengevat het volgende over melden, uiteraard met zijn toestemming.

Het verhaal over recharging in die oude review klopt, maar achteraf is gebleken dat de Alnico die Jan gebruikt, nl. Alnico Klasse A, niet aan kracht afneemt. Zelfs niet na 20 jaar, of je moet deze in een luidsprekerveld leggen of zoiets , dus het magneetveld verstoren.

Er zijn veel verschillende Alnico magneten , maar klasse A is dus de beste , men moet het in vacuüm slijpen en zagen.

Niets aan de hand dus en de informatie uit die review is, voor wat betreft het verouderen van de Alnico magneetjes, niet meer relevant. Terecht ook dat Jan er niets over schrijft op zijn website.

Mooi is dat ook weer uit de wereld. Kon het mij ook niet voorstellen.

Overigens zegt mij "klasse A" niets, als of het om een A-merk uit de supermarkt gaat? De klasse (samenstelling) van die magneten wordt met een cijfer aangeduid. Maar dat doet er in deze eigenlijk verder niet toe.

;)

Jan noemt het Klasse A, laten we het er maar op houden dat hij daarmee "het beste" bedoelt. Voor mij is het duidelijk zo en is een JA-element nog steeds een "aanschaf voor het leven". Misschien ooit een keer een nieuwe naaldtip maar dat is bij mij na 5 jaar regelmatig gebruik nog niet aan de orde.

Alsof de Duvel er mee speelt vandaag in de Stereophile een review van de Lyra Delos die in de US 1500 dollar kost. Fremer bevestigt dat de nieuwe Lyra's met behoud van karakter rijker klinken en vindt het element verder een koopje. Het kan wel beter maar dan moet je wel onder de 30 Hz willen spelen. Vervolgens gaat hij over naar de orde van de dag (een element van 12.500 dollar dat terug moet wegens onbalans)

Guest tubejack

Nog even over die test, ik vind het opvallend dat er zoveel output uit die Benz Micro Wood S L komt n.l. 1,1mV !

Terwijl de Low versie voor 0,4mV gespecificeerd staat. :blink:

Eenzelfde effect heb ik lijk wel met mijn ACE M, ik heb er niet aan gemeten maar met een phonopre met 2,5mV

ingangsgevoeligheid. Eigenlijk bedoelt voor MM elementen gaat het best goed met een afsluitimpedantie van 22KΩ

De phono-pre heeft het daardoor m.i. alleen maar makkelijker, maar ik vind het toch opmerkelijk.

Groet,

Jack

Nog even over die test, ik vind het opvallend dat er zoveel output uit die Benz Micro Wood S L komt n.l. 1,1mV !

Terwijl de Low versie voor 0,4mV gespecificeerd staat. :blink:

Eenzelfde effect heb ik lijk wel met mijn ACE M, ik heb er niet aan gemeten maar met een phonopre met 2,5mV

ingangsgevoeligheid. Eigenlijk bedoelt voor MM elementen gaat het best goed met een afsluitimpedantie van 22KΩ

De phono-pre heeft het daardoor m.i. alleen maar makkelijker, maar ik vind het toch opmerkelijk.

Groet,

Jack

Ook de ACE's hebben een behoorlijk hogere output dan wat opgegeven word.

Ik kwam daar achter toen ik de ACE lo (0,4mV opgegeven) verving door een Transfiguration Spirit MKIII (eveneens 0,4mV opgegeven).

De laatste speelde beduidend minder luid dan de ACE.

Metingen wezen uit dat de Spirit 0,41mV gaf, en de ACE 0,65.

Afsluitimpedantie voor de ACE lo is ideaal op 120Ω incl. bekabeling.

22kΩ klinkt ook aardig, maar haalt het niet bij die 120Ω.

De m vind ik het beste klinken op 200Ω.

Guest tubejack

De m vind ik het beste klinken op 200Ω.

Dat zijn ohmse waardes.

Als ik mijn set-up trafo zo afsluit dat hij vanwege de zelfinductie van de trafo

een primair een schijnbare waarde heeft van 200Ω is de ohmse waarde iets van 12Ω.

Bij mij wordt dan het geluid saai :( en wat slap en afgerond, haal ik het weerstandje weg dan heb ik schijnbaar

iets van 350Ω en dan speelt bij mij de M lekker ...... En op 22kΩ via mijn transistorversterker doet hij

het ook heel fatsoenlijk.... Maar via die step-up klinkt het mooier...