Jump to content

Benz Micro Ace - Shelter 501 MKII

stefk
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Dus er is nog hoop voor Stefje zijn Ace :)

Jazeker! Ik weet niet of het mogelijk is in de Phono 1..... Laat daar de ingangsimpedantie veranderen naar 22kΩ

of maak e.e.a. schakelbaar naar 220Ω en 22kΩ i.p.v. de 470Ω en 47kΩ wat er nu zit.

Weet FF niet hoe, want ik ken de phono1 verder niet....., maar je kon wel eens blij verrast zijn :)

Verder is er natuurlijk

Jazeker! Ik weet niet of het mogelijk is in de Phono 1..... Laat daar de ingangsimpedantie veranderen naar 22kΩ

of maak e.e.a. schakelbaar naar 220Ω en 22kΩ i.p.v. de 470Ω en 47kΩ wat er nu zit.

Weet FF niet hoe, want ik ken de phono1 verder niet....., maar je kon wel eens blij verrast zijn :)

Verder is er natuurlijk

Guest KT88

De Phono1 kan probleemloos worden aangepast op 20 kohm. ;)

Dan nog blijf je wel met de beperkingen van het ontwerp zitten, maar het is een optie om zolang daarmee te spelen.

Niet iedereen kan zomaar even een rug neerleggen voor een nieuwe phonostage.........

Guest tubejack

Jack een beetje overdrive, vandaag :):D :D

Of-topic

Wol ik zit nu weer FF naar die V-Fet te luisteren maar dan via mijn Rotel RCD-975 cd-speler

Klinkt écht super B) Een heel mooi "los" geluid, controle en kracht.

Het iets tè heldere, is hij nu kwijt .... die elco' s waren uit 1984 of zo en gaar... :o

Ik heb al een aantal heel leuke dingen gedaan in die amp o.a. zélf bekerelco' s op maat

gemaakt met afvoerbuis 32 en 40 .... Je moet er ff opkomen :)

Ben nu de bijpassende tuner aan het opknappen, beide krijgen een ere plekje in

een van mijn hobbyruimtes.

En die Benz gaat daar ook naar toe in een TD-160 of zo....

Groetjes,

Jack

Ik dacht dat Benz met acryl het beste klinkt ,Thorens! ;)

de v-fet gebruikt ik alleen voor avantgarde werk ,en de menno voor grote werken heel veel diepte ,lucht en dynamiek :D

Guest tubejack

Net als met elementen, heb je goed én beter..... dit is een van de weinige transistorversterkers die niet zo klinkt.

Ga de phonotrap van de Sony ook nog upgraden, ook daar zit nog oud spul....

Ik hoop dat in Aug Sep zelf te kunnen ontdekken !

Gr

stef

Wanneer je je draaitafel ook meebrengt, heb je natuurlijk een eenmalige kans om te horen wat er met de ACE mogelijk is.

Na het vorige phonotrappenvergelijk heb ik m'n toenmalige MC gold omgeruild voor een ACE. Zo slecht zal die ACE het toen niet gedaan hebben.

:)

Kijk maar eens wat een gemiddelde speaker in een gemiddelde ruimte doet (ja lieve kijkbuiskindertjes, OOK de PP doet dat!).

Vandaar dat ik weinig waarde hecht aan het gejaag op cijfertjes en het geblaat van " recht tussen 10 Hz en 20 kHz, dus dat is Hifi" .

Helaas KT, mi gaat je vergelijk hier niet op, dat een ruimte de curve veel onrecht doet, ja, maar het rechte van de speaker gaat om het directe geluid. Da's het eerste dat je hoort en proportioneel gezien van zeer grote invloed.

Guest KT88

Direct geluid wordt vanaf ca. 1 meter van de speaker al overheerst door reflecties (in een niet-aangepaste kamer).

Als het allemaal zo simpel was dan klonken alle speakers hetzelfde ( nl. gewoon "goed" ) en was er geen noodzaak tot aanpassingen mbv. een TacT of Lyngdorf en/of acoustische maatregelen.

Waarom denk je dat er in studio's nearfield monitoren worden gebruikt?

Ooit een NS10M opgemeten? Word je niet blij van.........

Ik hoop dat in Aug Sep zelf te kunnen ontdekken !

Gr

stef

Wanneer je je draaitafel ook meebrengt, heb je natuurlijk een eenmalige kans om te horen wat er met de ACE mogelijk is.

Na het vorige phonotrappenvergelijk heb ik m'n toenmalige MC gold omgeruild voor een ACE. Zo slecht zal die ACE het toen niet gedaan hebben.

kZou dat inderdaad kunnen doen Hans

De Heardag hoeft niet rond mij te draaien

Als ik kom (kans is groot) en ik breng mn DT mee, is er nog een klein neveneffektje nl met en zonder HEED voeding ... als daar interesse voor is, zeg het gerust

Luidsprekers en lineair

Toen Hans mn LINK luidsprekers ging meten, dan waren ze tussen 0 en 1m zeer lineair, op papier trouwens ook. Ging Hans op de luisperplaats op ergens elders meten in de ruimte, kregen we bulten en dalen ... akoestisch was het dus een klein rampje ;)

In die zin vraag ik me wel eens af of een rechte frequentiecurve per definitie een natuurlijker geluid geeft.

Geen enkele garantie.(...)

Beste KT88,

Wat men verslijt voor "natuurlijk geluid" is subjectief.

Kennelijk houden de meeste mensen nogal van overdrijving, en dus van bulten (liefst in hoog en laag) en dalen (liefst in het middengebied) in de frequentie/amplitude-karakteristiek.

Maar audio is techniek, en kent dus vaste wetten.

Eén daarvan is: "De frequentie/amplitude-karakteristiek zij zo recht mogelijk!"

Binnen een paar decibels, liefst.

Anders kan het niet goed zijn.

Op zichzelf lijkt een rechte karakteristiek niet belangrijk voor de geluidskwaliteit.

"Liever ècht dan rècht!" zegt men vaak.

Maar dan beseft men niet dat die bulten en dalen symptomen zijn van ernstige kwalen.

Want bulten en dalen zijn altijd het gevolg van elektrische en/of mechanische resonanties, dempingen, interferenties, vervormingen e.d., die samenhangen met aantasting van het impulsgedrag (na-ijling!) en de toonstructuur (fasevervorming!).

Dat niet-lineairiteiten door de akoestiek in het secundaire, tertiaire (enz.) geluid (de reflecties) worden geïntroduceerd, kàn storend zijn.

Dat hóeft echter niet het geval te zijn.

Wanneer die niet-lineairiteit van het vertraagde, gereflecteerde geluid overeenkomt met wat men ziét (dempende omgeving, of juist hard?), kan het zelfs de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid van de weergave bená(!)drukken...

Maar de apparatuur zèlf moet zoveel mogelijk lineair en vervormingsvrij zijn.

Dan is het primaire geluid (de eerste output vanaf de weergevers) dat óók: het eerste geluid dat de oren bereikt, nog onaangetast door de akoestiek (latere reflecties, nagalm).

Dat lijkt het meest op hoe live muziek in jouw kamer zou klinken.

Guest KT88

In die zin vraag ik me wel eens af of een rechte frequentiecurve per definitie een natuurlijker geluid geeft.

Beste KT88,

Wat men verslijt voor "natuurlijk geluid" is subjectief. [....]

Juist.

Beste KT88,

Wat men verslijt voor "natuurlijk geluid" is subjectief. [....]

Juist.

Ik vraag me bij dergelijke discussies altijd af, WIE bepaald wat IK hoor en hoe IK dat interpreteer.??

En ook of ANDEREN dat beter kunnen..??

• Members

Misschien is het objectief gezien wel zo dat mensen anders horen binnen bepaalde marges.

Buiten dat, wat dacht je van (en daar is'tie weer...) smaak!

Wat de een schitterend vindt, is dramatisch voor de ander (Tannoy is heel mooi voorbeeld).

Een compleet ''rechte'' set is waarschijnlijk ook een kompleet niet klinkende set?

Misschien is het objectief gezien wel zo dat mensen anders horen binnen bepaalde marges.

Buiten dat, wat dacht je van (en daar is'tie weer...) smaak!

Wat de een schitterend vindt, is dramatisch voor de ander (Tannoy is heel mooi voorbeeld).

Een compleet ''rechte'' set is waarschijnlijk ook een kompleet niet klinkende set?

Beste Arden,

"Smaak" is de doodsvijand van high fidelity.

"Smaak" is het slappe excuus dat men aanvoert wanneer het persoonlijk vermogen tot kwalitatief oordelen tekortschiet.

De "smaak" van de één is de wànsmaak van de ander.

"Rechtheid" is niet de enige voorwaarde voor goede geluidsweergave.

En misschien zelfs niet de meest belangrijke.

Het is gewoon één van die dingen die in orde moeten zijn, om aan al die andere eisen te kunnen voldoen.

Stefk, waarom ga je niet een een dagje naar Jack en neem eens je speakers mee,

waarom ,die versterker staat die in pentode of triode geschakeld,dat maak ook wat uit met het geluid in combinatie je element,

als ik jouw was even doorgaan met die ACE,de ACE is toch fantastisch heeft overal goeie recensie,s ,stoei is wat meer met je installatie ,

mensen hebben niet in de gaten wat ze uit element kunnen halen.

Spido,of het klinkt analytisch of muzikaal of fifty fifty en origineel hoor je alleen live.

Je kunt bouwen wat je wilt,

als het origineel krijg je nooit,dat jullie dat willen verkopen en dat de de mens erin trapt

dat noem ik eigen schuld dikke bult ,kijk maar eens naar de miskoop advertenties op internet

en audio bladen :D En nog iets, naast Rechtheid zijn er nog een hoop meerdere factoren

wat om de hoek kom kijken

Vaak klinkt muziek tijdens een concert heel anders dan thuis. Laatst met graspop besefte ik mij dat weer eens. Een goede PA instalatie met een fraai line array en goede subs kunnen echt heel lekker klinken. Maar toch zou ik het niet thuis op die manier willen. Zeker het laag kan tijdens een concert totaal anders zijn dan thuis. Als iemand lekker tekeer gaat op een 5 snarige bas gitaar op een podium klinkt dat heel fijn. Thuis klinkt dat vaak wel goed maar niet zo vet en overweldigend als tijdens een concert waar een batterij aan subs actief is. Echter thuis hoor je soms de individuele instrumenten beter, omdat in een studie een goed solo toch wat beter gaat dan op een podium als je pech/geluk hebt.

Ik denk niet dat je teveel zorgen moet maken over rechte lijnen. Life muziek en thuus muziek moet je vind ik niet te veel vergelijken. Het is allebij erg leuk maar allebij een andere ervaring.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Stefk, waarom ga je niet een een dagje naar Jack en neem eens je speakers mee,

waarom ,die versterker staat die in pentode of triode geschakeld,dat maak ook wat uit met het geluid in combinatie je element,

als ik jouw was even doorgaan met die ACE,de ACE is toch fantastisch heeft overal goeie recensie,s ,stoei is wat meer met je installatie ,

mensen hebben niet in de gaten wat ze uit element kunnen halen.

Beste Wol,

Voor eens en voor altijd ga ik nog eens vertellen dat het niet de bedoeling is de Ace te vervangen tenzij deze stuk is !! Ik wou in 1e instantie eens horen welke mensen de shelter EN de Ace kennen daar ik de Shelter op een andere set heb gehoord. Ik vond de shelter behoorlijk anders klinken vandaar de vraag. Een vraag om klankmatig uit te leren dus. Ondertussen zijn er allerlei andere zaken naar boven gekomen in dit topic hetgeen het een veelzijdig boeiend topic maakt!

Wat Jack betreft, ik ben ooit al bij hem geweest met mijn vorige luidsprekers en mede daardoor heb ik toen beslist ze te verkopen en Master Three luidsprekers te kopen. Ik kan trouwens in Ultralineair en Triode spelen.

Eerst eens zien wat een 22k doet in de phono 1 en met de Ace en wat een andere phonotrap doet.

Stoeien met de installatie, is al meermaals gebeurd hoor ...

Gr

Stef

Guest tubejack

Hallo Stef,

Ik kwam hier een leuk stukje tegen vergelijk tussen een Shelter en een Ortofon MC Jubuliee

http://www.theanalogdept.com/jubilee.htm

Hier staat een stukje over de Shelter http://www.theanalogdept.com/cartridge_gallery.htm

@Wol Stef is hier geweest. Zo' n bezoek is àltijd een momentopname.

Jammer genoeg weinig of geen? LP's gedraaid en dàt verschil is vrij groot.

Ik kan die PP' s laten klinken zoals ik wil, van strak, analytisch en helder, tot meer mijn sound.... ,muziekaal, warmer en bruut.

Kwestie van een andere versterker aansluiten.... beide hebben wel wat...

Groet,

Jack

Thanks Jack !! ;)

Wat je overal een beetje leest over de Shelter is het prima middengebied en een mooie emotie overdracht. Maar geen goede "spoorder" ... tot een complete mismatch

Het zal die emotie geweest zijn die in mijn achterhoofd is blijven hangen!

De CD's klonken ook lekker hoor bij jou Jack :)

Gr

Stef

• Members
The MC Jubilees' overall sound is rich, full, ambient, detailed, and with loads of inner details cleanly defined. Leading edge transients are fast with plenty of air. It delivers excitement and atmosphere.

Waar heb ik dat eerder gehoord... Toch een kleintje A90 ?

Jub_sect_1.jpg

En dan de Shelter:

shelte1.jpg

Extended natural highs. Liquid, natural, melodic and a magically-alive midrange. Tight, detailed, articulate lower frequencies.

Ik weet dat het er nu minder toe doet, maar wel weer een bevestiging van mijn eigen ervaringen met dit element.

Verdiend gewoon meer aandacht als dat het hier in Nederland krijgt. Spijtig, maar helaas. Waar zou dat toch steeds weer aan liggen...