Jump to content

samen versterkers wezen luisteren

mordante
 Share

Recommended Posts

Om 18:30 hadden we afgesproken achter het station Leiden. Daar zou ik hem ophalen om dan met de auto naar Oterleek te gaan waar Studio Alkmaar gevestigd is. We zouden daar samen naar wat versterkers gaan luisteren. Die vriend van mij heeft een behoorlijke CD en LP verzameling. Hij was niet echt tevreden over het geluid van zijn set, dit speelde al langere tijd. Aangespoord door zijn vriendin en nadat hij bij mij gehoord heeft dat het anders kan is er een afspraak bij Studio Alkmaar gemaakt. Daar waren we nu naar onderweg om een aantal versterkers te beluisteren.

We waren op tijd vertrokken in verband et eventuele files, deze waren er niet dus kwamen we een half uur te vroeg aan. Dit was geen probleem. Na even gepraat te hebben werd er besloten om een set Audio Physic Sitara speakers, een dCS Puccini Cd speler en als eerste een LUA 4040C versterker.

De LUA 4040C gaf problemen, waarschijnlijk een kapotte buis of een probleem met de volume knop, het linker kanaal kraakte, viel uit en als het meespeelde klonk het vervormd.

De LUA werd dus al snel vervangen door een Sugden A21a. Deze even warm laten spelen en toen gaan luisteren. Dit beviel mij al een stuk beter. Mooi open geluid misschien wat weinig druk in het laag maar ik denk dat de speakers daar mede verantwoordelijk voor waren. Echt een heel fijne versterker maar het viel bij mijn vriend niet helemaal in de smaak.

Nu kwam de LUA weer terug, hetzelfde type maar deze deed het wel. Ik vond het direct niks, warm overdreven vol en vet geluid niet mijn smaak. Bij mijn mede beluisteraar viel het meer in de smaak. Dit komt misschien omdat zijn speakers 25 jaar oud zijn en een beetje dit type geluid laten horen.

Tijd voor de 3de (4de) versterker. Een PrimaLuna Prologue 2. Deze liet naar mijn oren een meer moderner buizen geluid horen. Niet zo sompig en wollig als de LUA maar niet zo scherp en analytisch als de Sugden. Deze versterker staat naar mijn mening op hetzelfde niveau als de Sugden maar op zijn eigen manier. Ik kon aan de reactie merken dat deze versterker een heel goede kans maakte.

Als laatste werd een Primare I21 aangesloten, het was al wat later dus het werd ook tijd om naar huis te gaan en als gevolg daarvan heeft deze versterker misschien niet de aandacht gekregen die deze verdient. Maar deze zou in de korte tijd dat ik deze heb gehoord op de 2de plek eindigen.

Met op een gedeelde eerste plek de Sugden/Primaluna, op de 2de plek de Primare en vervolgens de LUA.

De avond eindigde met de aanschaf van de PrimaLuna door mijn vriend. De PrimaLuna staat nu bij mij thuis. Misschien dat ik deze wel even aansluit om deze met mijn versterker te beluisteren.

Leuk, Mordante! Ben benieuwd hoe je verhaal verder gaat en of je vriend iets gevonden heeft naar zijn gading. Ik hoop dat ze ook een Symphonic Line hebben laten horen. Maar die zijn tamelijk 'duur'.

- Ik lees nu de rest van je bijgewerkte post: Het is de PrimaLuna Prologue 2 geworden. Mooi hoor!

Leuk, Mordante! Ben benieuwd hoe je verhaal verder gaat en of je vriend iets gevonden heeft naar zijn gading. Ik hoop dat ze ook een Symphonic Line hebben laten horen. Maar die zijn tamelijk 'duur'.

- Ik lees nu de rest van je bijgewerkte post: Het is de PrimaLuna Prologue 2 geworden. Mooi hoor!

Er is geen Symphonic Line aan bod gekomen. Deze vielen buiten het budget. Alle genoemde versterkers waren 2de hands en zaten onder de

hoi mordante

is de versterker aankoop een voorbode om ook andere speakers aan te gaan schaffen of is hij aan zijn huidige speakers gehecht.

maw moet de versterker gaan combineren met zijn oude speakers of gaat hij zijn hele set aanpakken?

welke speakers zijn het?

hoi mordante

is de versterker aankoop een voorbode om ook andere speakers aan te gaan schaffen of is hij aan zijn huidige speakers gehecht.

maw moet de versterker gaan combineren met zijn oude speakers of gaat hij zijn hele set aanpakken?

welke speakers zijn het?

Andere speakers staan wel op de verlanglijst een andere CD speler ook. Er is al een Project platenspeler aangschaft. De huidige speakers zijn Acoustic Research TSW-610.

Leuk topic ...

een primaluna mist controle in het laag, mede door de buizen, heb er zelf een ... :)

maar een PL heeft wel een zekere emotie overdracht die aanspreekt

Toch ben ik verbaasd van het gemak waarmee een andere amp wordt gekocht zonder eens te beluisteren met de eigen luidsprekers. Mss was het wel interessanter de luidsprekers te vervangen en nog te wachten met de amp ... maar een gedachte

hoi mordante

welke speakers zijn het?

Andere speakers staan wel op de verlanglijst een andere CD speler ook. Er is al een Project platenspeler aangschaft. De huidige speakers zijn Acoustic Research TSW-610.

en heeft ie al een idee welke speakers die wil?

persoonlijk zou ik beginnen met nieuwe luidsprekers die bepalen het meest de klank vind ik.

dan de versterker zoeken die dat goed aanstuurt.

de speakers ken ik niet. kan ik wel gaan googlen en iets slims over zeggen

maar ik ken ze niet.

is het wat?

Leuk topic ...

een primaluna mist controle in het laag, mede door de buizen, heb er zelf een ... :)

Toch ben ik verbaasd van het gemak waarmee een andere amp wordt gekocht zonder eens te beluisteren met de eigen luidsprekers. Mss was het wel interessanter de luidsprekers te vervangen en nog te wachten met de amp ... maar een gedachte

Ik begrijp wat je zegt. Ben het daar ook ten dele mee eens. Echter de persoon in kwestie wou graag een nieuwe amp omdat dat op dit moment het slechste is zijn keten is. Bovendien wou hij denk ik ook graag een buizen amp. Normaal ben ik ook voor eigen speakers eerst, maar met buizen weet ik dat niet zeker. Een relatief kleine buizen amp als de PrimaLuna kan niet elke speaker aansturen en als iemand nu heel graag zo'n soort amp wilt hebben is het handig om eerst de amp te kopen. Dit zodat je de speakers kan uitzoeken die er goed bij passen dwz niet te veel vragen van de amp.

Zijn huidige speakers zijn nu 25 jaar oud ongeveer en klinken wat vetter denk ik dan moderne speakers. Hoop dat je dit een beetje begrijpt. Ik heb het idee dat moderne speakers wat meer hoog hebben en wat analytischer klinken.

Leuk topic ...

Ik begrijp wat je zegt. Ben het daar ook ten dele mee eens. Echter de persoon in kwestie wou graag een nieuwe amp omdat dat op dit moment het slechste is zijn keten is. Bovendien wou hij denk ik ook graag een buizen amp. Normaal ben ik ook voor eigen speakers eerst, maar met buizen weet ik dat niet zeker. Een relatief kleine buizen amp als de PrimaLuna kan niet elke speaker aansturen en als iemand nu heel graag zo'n soort amp wilt hebben is het handig om eerst de amp te kopen. Dit zodat je de speakers kan uitzoeken die er goed bij passen dwz niet te veel vragen van de amp.

Zijn huidige speakers zijn nu 25 jaar oud ongeveer en klinken wat vetter denk ik dan moderne speakers. Hoop dat je dit een beetje begrijpt. Ik heb het idee dat moderne speakers wat meer hoog hebben en wat analytischer klinken.

Wat ik schreef, is met een smile hoor ... en ni met de vinger ... maardat wist je wel :)

Wat ik (we) wil zeggen, is dat ik ni direct een amp ga kopen zonder te weten of het echt matched met huidige speakers. dat bedoelde ik eerder. Zou zonde zijn iets te kopen als je niet van zin bent de luidsprekers te veranderen. Voor 1000 euro of minder heeft hij met de Prologue 2 een muzikale amp hoor, zeker weten.

Gr

stef

Leuk topic ...

Wat ik schreef, is met een smile hoor ... en ni met de vinger ... maardat wist je wel :)

Wat ik (we) wil zeggen, is dat ik ni direct een amp ga kopen zonder te weten of het echt matched met huidige speakers. dat bedoelde ik eerder. Zou zonde zijn iets te kopen als je niet van zin bent de luidsprekers te veranderen. Voor 1000 euro of minder heeft hij met de Prologue 2 een muzikale amp hoor, zeker weten.

Gr

stef

Voelde mij niet aangevallen hoor. all is ok

Wordt dat niet moeilijk, een gevoelige speaker vinden? Ookal stond er in de Vi-Fi een Tannoy speaker die gunstig "meette".

Neen Ivan, zou geen probleem mogen zijn ... :)

Mijn speakers zijn volgens de fabrikant 91 dB, is dat zo bijzonder dan? Dan mag ik nogmaals in mijn handjes wrijven dat ik die gekozen heb, met mijn bijna flea power buizengebakkies gaat dat prima -al ga ik ws een bak bouwen die minimaal 30 Watt levert, gewoon om eens te ervaren of dat dynamischer klinkt..

Als iemand nog goede adviesen heeft sta ik daar voor open. Ik denk niet dat Dick nu direct al een paar speakers gaat kopen maar wat info of opties is altijd fijn. We kijken wel naar de 2 hands markt. Zelf zat ik te denken aan een set Klipsch RF-5 of RF-7 of iets in die richting maar die zie je 2de hands eigenlijk nooit.

Als iemand nog goede adviesen heeft sta ik daar voor open. Ik denk niet dat Dick nu direct al een paar speakers gaat kopen maar wat info of opties is altijd fijn. We kijken wel naar de 2 hands markt. Zelf zat ik te denken aan een set Klipsch RF-5 of RF-7 of iets in die richting maar die zie je 2de hands eigenlijk nooit.

Laat Dick maar eerst wennen aan zn nieuwe amp ... :)

Als hij op termijn zijn luidsprekers wenst te vervangen, dan horen we het wel ... :)

Er zijn veel mogelijkheden voor ieders smaak, voor- en tegenstanders vr elk merk

Merken die mij te binnen schieten zijn Audionote Klipsch Tannoy WLM sommige JM Reynaud Avantgarde en ik vergeet er vast een heleboel

Ik dacht dat azh een Primaluna versterker heeft. Welke speakers hij gebruikt weet ik niet meer. Maar wellicht heeft azh wel advies ?

gr henkes

Ik dacht dat azh een Primaluna versterker heeft. Welke speakers hij gebruikt weet ik niet meer. Maar wellicht heeft azh wel advies ?

gr henkes

Zelf speel ik met Primaluna Dialogue One op Master Three monitors ...

Gaat dit goed? ja ... kan het beter? ook ja maar daar staat een prijskaartje tegenover (andere amp dan)

Ik heb mn amp ook gehoord op de nieuwe Tannoy DC8 wel dat was dynamischer, volumeknop minder hoog maar het totaalbeeld van de tannoy stond mij niet aan ... zeker het hoog niet.

Het zijn dan de Masters geworden.

Mn amp heb ik ook eens gehoord op Klipsch Heresy ... ook heel mooi maar als jr graag meer laag hebt, is de heresy niet zo geschikt

Hey, Mordante!

Waarom ga je niet eens luisteren naar een stel PMC's? Hoog rendement, vol geluid en erg goed i.c.m. buizenversterking!

Greetz,

Lestat

Dick heeft niet echt haast om nu direct andere luidsprekers te kopen. Eerst even luisteren hoe het nu klinkt en er een phono pre in laten zetten. Zelf ben ik niet direct overtuigd van PMC. Ik vind het laag van een transmissie lijn vaak anders klinken. Maar ik denk dat Dick het wel fijn zal vinden. Ik zal er tegen die tijd nog eens aan denken.

• 4 weeks later...

gr henkes

Hoi allen,

Even weg geweest van forum, (veel plaatjes aan het luisteren geweest :) ).

Ik heb inderdaad PrimaLuna versterking, en ben er heel tevreden over. Dit is een ander type: ik heb de prologue 7 mono's, die zijn voor mijn (tamelijk ongevoelige) Dynaudio Audiences eerder teveel dan te weinig, dus een advies kan ik slecht geven. Zelf zou ik eerder neutrale luidsprekers er bij kopen dan 'warm' klinkende luidsprekers.

Groet,

azh

p.s. Ronald Spaargaarden gaf aan een mooie set te hebben staan, die ga ik eens goed aan de tand voelen met het Requiem van Verdi smile.gif