Jump to content

Firato, wat was dat nou voor speaker ?

henrykb
 Share

Recommended Posts

Wat ik me nu al vele jaren afvraag, wat was dat voor speaker.

Velen van jullie zullen destijds ook naar de Firato zijn geweest, en daar stond een ongelooflijk paar speakers (ook qua prijs, dacht Fl 100.000 pst.).

Volgens mij actief, met een soort equalizer ingebouwd (veel groene lampjes), metertje of 2 hoog. En ik vraag me denk ik al een

jaartje of 20 af, wat was dat nou toch ? Of was het een demo model?

Iemand een idee ???? Stond in een ruimte, voorin die speakers, wat stoelen, en achterin in midden een setje (weet niet meer wat).

Je doet mij een zeer groot plezier als ik het nou eindelijk eens weet.

Guest Heino

Dat klinkt als een actieve luidspreker (lampjes en zo).

Jouw verhaal komt mij bekend voor: ik heb op een van de laatste Firato's ook een keer zo'n set gezien in een bewust verduisterde ruimte. Het laag dat je daar hoorde was niet te luid, maar wel ongelooflijk strak en diep (in die volgorde). Het merk van die set was Backes & Müller (Duits). Wellicht kom je hiermee verder?

Dank je Heino.. heb op afbeeldingen gegoogeld, maar nee.. zag er geen die erop lijkt.

en nee, het was geen verduisterde ruimte, gewoon binnenkomen en gelijk, wauw, das nog eens een speaker.

en binnenkomen in.. , weet bijna zeker dat het een tent was

waren dat houtmotief speakers en waren die met een zeer dun draadje verbonden aan de set?

werd er muziek met bongo's erin gedraaid?

;-).. ja, maar dan zitten ze wel tussen de plaatjes.

En ja, in herinnering houtmotief, en zelfde herinnering kan ik niet echt een LS-draad voor de geest halen (en muziek al helemaal niet meer).

Weet nog wel dat ik dacht, zoo, ook een lekker hifi-setje, maar zelfs dat weet ik niet meer welk merk. (wel top hifi dus, in zilver).

das nou net de vraag, weet ik dus niet

Het zal er wel niets mee te maken hebben, maar ik herinner me wel dat Elektuur honderd jaar geleden of zo eens een wand (of kast?) op de Firato heeft neergezet met een gigantisch aantal kleine (Philips) breedbandluidsprekers. Mogelijk als gevolg van de aanname dat de luidsprekers hierdoor per stuk nauwelijks worden belast, was de laagweergave akelig indrukwekkend. Maar voor meer huishoudelijke toepassing leek het mij minder geschikt <_<

Ruis

das nou net de vraag, weet ik dus niet

Het zal er wel niets mee te maken hebben, maar ik herinner me wel dat Elektuur honderd jaar geleden of zo eens een wand (of kast?) op de Firato heeft neergezet met een gigantisch aantal kleine (Philips) breedbandluidsprekers. Mogelijk als gevolg van de aanname dat de luidsprekers hierdoor per stuk nauwelijks worden belast, was de laagweergave akelig indrukwekkend. Maar voor meer huishoudelijke toepassing leek het mij minder geschikt <_<

Ruis

De aanname is niet eens zo gek gezien de reacties op Sonore (hoewel eigenlijk 2 weg)

Deze is ook wel aardig met 25 units per kant:

http://www.ids25.com/specifications.htm

Maar 2.25 m is wel wat gortig. Hoe moet je de plant dan water geven ;)

De slimme jongen,s maken een versterker die meet technisch in orde is,en daar wordt weer in zeer oud concept naar boven gehaald 20 breedbandertjes op elkaar waarvan de fase niet op orde is :D :D Dat noemen ze hifi :angry:

Firato wordt weer op de oude manier terug gebracht,peepshow kijken,en omzet draaien ,de vicieuze cirkel is weer terug :D

Firato wordt weer op de oude manier terug gebracht,peepshow kijken,en omzet draaien ,de vicieuze cirkel is weer terug :D

Maar toch wel weer leuk al die spulletjes

(...) Firato wordt weer op de oude manier terug gebracht,peepshow kijken,en omzet draaien ,de vicieuze cirkel is weer terug :D

Beste Wol,

Jouw herinneringen aan de Firato shows zijn kennelijk heel anders dan de mijne!

Ik herinner mij de overrompelende kennismaking met de producten (en de mensen!) van (wijlen) Leak, Ortofon en Thorens via (wijlen) importeur Auditrade (mijn eerste liefde in hifi, die nog steeds bloedend bloeit); de introductie van Quadrofonie via diverse systemen en van kleurentelevisie; mijn eerste kennismaking met bijvoorbeeld de Koss electrostatische hoofdtelefoon en de Tannoy Dual Concentric luidsprekers. Jan Endenburg met zijn 3KF speakers (met ioniserende tweeter!)

Mijn herinneringen aan de Firato zijn eigenlijk heel positief!

Maar wellicht komt dat doordat ik altijd de goede kant uit kijk...

"We all are lying in the gutter...

but some of us are looking at the stars."

Oscar Wilde

Ook ik heb alleen maar goede herinneringen aan de Firato. Selectief geheugen heet zoiets.

Ik wou, toen ik nog puberde, zo graag naar de Firato, dat ik maar een excursie naar Amsterdam organiseerde voor de hele klas om ook even over de Firato rond te mogen lopen.

Mijn eerste ervaring met lage tonen was met de grootste T&A. Ik herinner me ook nog de eerste audiofiele cd van Donald Fagen die ze echt overal draaiden. Zo kon je mooi alles met elkaar vergelijken, al had je wel vaak last van slechte akoestiek in die " cabines".

En de grote Philips en JVC sites waren ook geweldig. :D

• 2 weeks later...