Jump to content

Hear meeting 2010 : phonotrappen, phonotrappen en phonotrappen

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ondertussen is deze dag achter de rug,

Zie LINK

Hier het overzicht van de bijeenkomst.

Aanmelden blijft mogeljk, de zaal is groot genoeg. Mocht er overigens iets niet kloppen in onderstaande, laat het dan even per PM weten.

Het aanbieden van apparatuur. We hebben n.l. een set, twee draaitafels (waarvan één met twee armen en elementen) en 8 phonotrappen. Dit lijkt mij royaal voldoende.

Datum:

Zaterdag 4 september 2010

Plaats:

Café Aad Leeuwe

Burg. Th. Wackersstraat 61

6041AK Roermond

Programma:

10:00 opbouwen

11:00 start met koffie

11:30 eerste sessie, de phonotrappen van ong € 600,-. Dit, met de draaitafel van Stefk of de Thorens van Sodejuu. Hier kiezen we de beste uit en laten deze eens draaien met de dure draaitafel. Deze phonotrap draait ook mee in de volgende serie., n.l.

12:45 pauze met broodjes

13:15 tweede sessie, de € 1000,- klasse en spelen we met de dure draaitafel. Hier kiezen we de beste uit en laten deze eens draaien met Stefk of Sodejuu z'n draaitafel. De beste uit deze serie mag meedoen bij de laatste sessie.

14:30 pauze

15:00 derde sessie, phonotrappen van € 2000,- en duurder (met de dure draaitafel). De beste hiervan laten we ook eens draaien met de draaitafel van Stefk.

16:15 nog wat tijd voor het draaien van muziek

17:30 opruimen

18:00 vertrek naar restaurant

18:30 eten bij:

Eetcafe en zalenlocatie "De Mert"

Markt 1

6071 JD Swalmen

Tel. 0475-504391

Voor elke groep hebben we 1:15 uur, dat ZAL wel lukken. Niks moet, roken buiten en bijkletsen in de kroeg.

Muziek:

Voor elke set hebben we één klassiek, één jazz en één popstuk. We draaien die niet helemaal, maar een paar minuten zal wel genoeg zijn.

set 1

klassiek.

Bach/Janos Starker cellomuziek (Sodejuu)

Jazz,

Theme from "side street" Chuck Mangione. Dynamisch instrumentaal nummer met blazers. (HansvL)

Pop,

Janis Ian, Breaking Silence van het dito genoemde album, waanzinnig dynamisch, strakke drums (Arden)

set 2

klassiek,

Mozart, concert voor twee piano's (Hansko)

Jazz,

Ann Burton: Bij myself alone. Track Yesterday & Yesterdays (2:53). Ook mooie opname met vrouwelijke zangstem en diverse instrumenten.(Piano, bas, drums, sax, gitaar) (Hansko)

Pop

Beatles Because (Hansko)

set 3

klassiek

Shostakovich: Allegretto uit de 5e symfonie.(4:58) Referentie opname van de Cleveland met Maazel op Telarc. Alle registers open met een groot symfonie orkest. (Hansko)

Jazz

The Monty Alexander Trio: live at the Montreux Festival. Track Feelings (5:20). Zeer dynamisch piano trio, alle registers worden gebruikt van hoog tot laag. Mooie opname. (Hansko)

Pop

Rebecca Pidgeon (Chesky records) met bv. Spanish Harlem . (DHfreakie)

Kosten:

€ 14,- voor zaalhuur, inclusief Koffie, broodjes en vlaai.

Eten na afloop wordt geregeld door Sodejuu, aanmelden via e-mail

Meeeters:

Arden

Glenn

Sander

Sodejuu

Hansko

HansvL

Johnhifi

Audiofreak

Pioniertje

Audiopaul

Mumsoft

Chris

Deelnemers vergelijk:

KT88,

Audiofreak,

Arden

Sodejuu

Hansko

Wol

Wim

Stefk

Richard (Ritsjie)

Johnhifi

Pioniertje

Maggie 1.5 ;)

Dhfreakie

Mumsoft

TubeJack

Ivan10

Audiopaul

Chris (broer van Hans)

Tom (broer van Pioniertje)

Hans van Liempd

Set:

Van Sodejuu,

Voorversterker: Ayre K3-R-P (of Yamaha C-60?, of DENON, PRA-2000Z )

Eindversterker: Bryston 4B-ST of 12W zelfbouw

Luidsprekers: Wilson Watt (zonder puppy) of Sonus Faber Guarneri Homage.

Draaitafels:

''Impact'' met Jelco 750 en Soundsmith ''voice'' (KT88)

met extra armboard met een 12 inch arm met EMT TSD-15 MC 1 BC (Arden)

Thorens TD-160B Mk2/Linn Basik Plus/Goldring Eroica LX (Sodejuu)

Rega P25 met RB600, Benz Ace Low, Achroplatter, Kuzma clamp en Heed Orbit II voeding (Stefk) (oov)

Phonotrappen:

Soundsmith MMC2 ( € 679 ) (Arden)

Bluenote Phono 1 (€ 599) (Stefk)

Supa 2.0G phono (€ 139) (Sodejuu)

Astin AT8000 ( € 1.000) (Arden)

Sphinx Phono Equaliser (€ 1000)(johnhifi)

Octave phonomodule ( +/- €4.500 ) (Arden)

Array Obsydian PH 2 ( +/- €2.250 ) (Hansvl)

Roksan Phono Reference DXP SE ( +/- € 2.250) (Audiopaul)

Phase checker:

Oehlbach Phaser (Audiopaul)

:)

Edited by Hans van Liempd

Jammer is vanaf Alkmaar moeilijk te doen met het openbaar vervoer. Maar de plek ziet er gezellig uit.

Welke phono-trappen komen mee, naast:

- Van den Hul - The Grail

- Array

...

En wat willen we er naast testen?

1. Nog een remaster LP versus het origineel?

2. Platenmatten?

Ik zit hier de laatste tijd zo weinig dat ik niet weet waar de quote vandaan komt, maar als er phonotrapjes vergeleken worden dan wil ik daar best bij zijn :)

Elders (pag 11) heb ik aangegeven dat er een mogelijkheid om te eten is. Als het geen horde volk is, kan het in de gelegenheid waar we de meeting houden. Bij meer toeloop zullen we waarschijnlijk iets anders moeten zoeken. Ik zal dit navragen en anders een geschikte lokatie zoeken, want er zijn gelegenheden zat in de buurt.

Ik zal hier bijhouden wie er wil blijven eten: (Gelieve via e-mail aan te melden.)

• Roger (Sodejuu)
  • Marco (Arden) en Glenn
  • Sander (KT88)
  • Onno (Audiofreak)
  • Hans (hansko)
  • Eric (Pioniertje)
  • Tom (johnhifi)
  • Hans (Hans van Liempd)
  • Ruud
  • Marc (mumsoft)

Edited by Sodejuu

Wordt zo'n vergelijking niet erg ingewikkeld?

Sommige phonotrappen zijn geschikt voor bepaalde elementen, maar veel minder voor andere elementen.

En andere phonotrappen zijn helemaal niet geschikt voor de elementen, waarvoor andere phonotrappen wèl kunnen worden ingezet.

De allerbeste MC-elementen (low output, low impedance) hebben een zeer lage inwendige weerstand.

Zo is de spoelenweerstand van Ortofon types "MC A90" en "Windfeld" slechts 2 x 4 Ohm. Aanbevolen afsluitimpedantie: > 10 Ohm.

Maar weinig phonotrappen kunnen zulke elementen laagohmig afsluiten en de volle gelegenheid geven hun muzikale kwaliteiten te laten horen. (In principe kùn je ze zwaarder afsluiten, maar dan komen ze niet tot hun recht.)

Verder is natuurlijk de aanpassing aan de versterkeringang ook van groot belang. Nee, zomaar phonotrappen verwisselen in een gegeven audioset zou de beste elementen ernstig te kort doen.

Wordt zo'n vergelijking niet erg ingewikkeld?

Sommige phonotrappen zijn geschikt voor bepaalde elementen, maar veel minder voor andere elementen.

En andere phonotrappen zijn helemaal niet geschikt voor de elementen, waarvoor andere phonotrappen w

Ik zit hier de laatste tijd zo weinig dat ik niet weet waar de quote vandaan komt, maar als er phonotrapjes vergeleken worden dan wil ik daar best bij zijn :)

Ha Roger, Heb je die Aleph Ono ooit nog gebouwd?

• Members

Ergens eind augustus - begin september?(Hans was me voor)

Voor ons begint september het seizoen weer, dus liever niet later. De 4 september optie van Hans zou dus prima zijn.

Voor wat betreft een opzet, voor de pauze een aantal pre's tot zeg

Guest KT88

Vergelijken :confused:

Als het goed is, klinken ze allemaal zo' n beetje hetzelfde. :rolleyes:

http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization

Afwijkingen van 2dB zijn niet of nauwelijks hoorbaar... pas bij 3.....

Groet,

Jack

P.s. m.i. zijn de verschillen tussen cartridges véél groter....

Dus jij hebt voor de kat z'n krul die zilvermica's in je RIAA stage gesoldeerd? :D

Wat doet dat meettechnisch? Geen drol en dat weet jij ook.

Net als tuners, CD spelers en versterkers, die meten ook allemaal vrijwel hetzelfde.

Ik denk zelf trouwens dat de "match" element-phonostage bepalend is, en daarvan is veel gewoon meetbaar.

Maar soms, heeeeeel soms, heb je een combinatie die "magisch" is. :wub:

Guest tubejack

Dus jij hebt voor de kat z'n krul die zilvermica's in je RIAA stage gesoldeerd? :D

Wat doet dat meettechnisch? Geen drol en dat weet jij ook.

hmz.gif Sssssstttt hmz.gif spelbreker hmz.gif:lol:

Net als tuners, CD spelers en versterkers, die meten ook allemaal vrijwel hetzelfde.

Nou dáár zijn de meningen verschillend over, sommige zeggen dat ze hetzelfde klinken. In een ABX gaan de meeste "nat" :o

Gelukkig kan ik het een eigen sound geven MyFi....

Ik denk zelf trouwens dat de "match" element-phonostage bepalend is, en daarvan is veel gewoon meetbaar.

Maar soms, heeeeeel soms, heb je een combinatie die "magisch" is. :wub:

Die match van mij was ook "mazzel", maar nu snij je een héél belangrijk punt aan.

Net als met alles je kunt 2 perfecte dingen/mensen hebben maar als het niet matched kun je het wel schudden.

De phono-pre met de meest mogelijke pre-sets maakt dus grote kans om als "beste" uit de test te komen.

Terwijl een pre, die exact op een type of merk cardridge is afgestemd wellicht, het uiterste uit een relatief

eenvoudige element kan halen.... Mooi voorbeeld is b.v. Benz Lukaschek PP1....

Dus phono amps vergelijken heeft m.i. meer zin, als je eerst een mooi element kiest en daarna een phono-pre.

Groet,

Jack

P.s. dus waarom niet een draaitafel met een makkelijk MM of High-output MC element en dáármee de verschillende pre' s testen..

Guest tubejack

Lijkt me een leuk element. Een vriend van mij heeft er ook een (type weet ik ff niet) maar samen met

een aangepaste versie van de Phonodude klinkt het prachtig :)

• Members

In mijn Dynavector arm past zo ongeveer ieder element, hij zit op een demotafel (nee, niet die boortoren), die kan wel worden gebruikt. Dan hoeft niemand zijn zorgvuldig getunde tafel te gaan vervoeren. Vind tegen die tijd maar uit welk element er in moet, dan is dat alvast geregeld. Als Hans voor de verdere set kan zorgdragen zit er gelijk al weer aardig schot in.