rbh Posted 5 juli 2010 Report Share Posted 5 juli 2010 Ik heb mezelf verwend met een mooie Magnum Dynalab ST-2 spriet antenne. Goede geluidskwaliteit en vrijwel onopvallend te monteren. Nu wordt deze antenne geleverd met een 75ohm coax kabel voorzien van F-connectoren. Ik verbaas mij er echter over dat de antenne een betere ontvangst heeft op de 300ohm aansluiting. Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de 75ohm en de 300ohm ingang, of ik met de 75ohm kabel wel goed zit met de 300ohm aansluiting en wellicht ook op welke ingang dit type antenne normaliter aangesloten zou moeten worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 juli 2010 Report Share Posted 5 juli 2010 Gefeliciteerd met deze fraaie antenne Dat is opmerkelijk RBH... 300Ω = voor symetrische lint kabel zie o.a. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lintkabel 75Ω is asymetrische coax kabel. Er kunnen globaal 2 dingen aan de hand zijn, als het een vintage apparaat betreft. 1) Sommige oudere frontends zijn ontworpen in de tijd dat 300Ω lintkabel gebruikt werd (werken daar het beste mee) en zijn ook nog aangepast voor 75Ω met een impedantie trafo... dat geeft 1 a 2dB extra demping. 2) Het is een iets modernere tuner die als extra ook een 300Ω aansluiting heeft en dat impedantie trafotje dempt ook iets de 75Ω ingang. In geval 1 kun je weinig of niks doen, hooguit beter afregelen. In geval 2 kun je de trafo laten weghalen en de tuner laten afregelen op alléén 75Ω coax en gelijk een F connector of standaard antenne aansluiting maken. Als truukje kun je de afscherming van de coax verbinden met de massa of aardklem achterop en de kern met één van de 300Ω aansluitingen. Gewoon proberen welke het beste resultaat geeft.... Welk merk en type apparaat is het? Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 5 juli 2010 Author Report Share Posted 5 juli 2010 Volgens mij moet mn tuner, een jou bekende Mitsubitsi DA-F20, het gewoon doen op 75ohm. Hij heeft er twee aansluitingen voor. Maar vind het vreemd dat een antenne die daar ook voor ontworpen lijkt beter presteert op de 300ohm ingang. Ik pak een hele zwakke zender duidelijk beter op 300ohm. Op sterke zenders weinig verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 5 juli 2010 Report Share Posted 5 juli 2010 Als je een coaxkabel aansluit op een 300Ω aansluiting dan gaat mogelijk de coaxkabel ook als antenne werken.... En als dat n Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 5 juli 2010 Author Report Share Posted 5 juli 2010 Mocht ik in je buurt zijn dan wil met Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 Elke antenne zal meer signaal afgeven als ze op grotere hoogte wordt geplaatst. Het verlies door de langere coax-kabel kan beperkt blijven tot 1 dB ofzo mits een GOEDE kwaliteit coax wordt gebruikt (Hirschmann oid.). Geen bouwmarkt-kabeltjes dus! In de praktijk past een FM frontend-ingang zelden goed aan op 75 ohm, de karakteristieke impedantie ligt veelal wat hoger. Jack's uitleg klinkt heel plausibel, op 300 ohm symmetrisch werkt de coax mantel mee als antenne en niet als afscherming, de "fase" van het binnenkomende signaal (golflengte maal x) kan zo een rol gaan spelen. Opslingering zou ik niet direct verwachten, de verlengspoel in de ST-2 vormt met de antenne een brede 1/4 lambda trillingskring rond de 3 meter. De Q kan nog worden opgevoerd door de ingangskring van de tuner af te stemmen (is een gedempte breedbandige kring), mogelijk ook door de ST2-antenne te laten resoneren midden in de 3 meter band zodat ze daar ruwweg een resistief karakter vertoont. Hiertoe is de lengte van de staaf te varieren OF de verlengspoel moet in resonantie worden gebracht met een parallel-C. Dat heeft wel als nadeel dat de antenne smalbandiger wordt, dus aan de uiteinden van de band niet meer in resonantie is en dus verliezen geeft. Niets voor niets in deze wereld............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 (...) Niets voor niets in deze wereld............. Beste KT88, The BEST things in life are free! The moon belongs to everyone,The best things in life are free. The stars belong to everyone, They gleam there for you and me. The flowers in spring, the robins that sing, The moonbeams that shine, they're yours, they're mine. And love can come to everyone, The best things in life are free. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 Voor de "liefhebbers" Je kunt een tuner inderdaad rondom één frequentie optimaal smalbandig afregelen.B.v. Radio 4. Maar het kan ook breedbandig (welliswaar iets minder) In bijna àlle tuners bestaan de afgestemde kringen uit 2 gedeeltes een trimmer (regelbaar condensatortje) en een regelbare spoel met kern. Door nu de trimmers optimaal rond 108mhz af te stemmen en de spoelen op 88mhz kun je een redelijk "vlakke" gevoeligheid krijgen. M.a.w. over de hele FM band een zo goed mogelijke ontvangst. Nooit zélf aan gaan draaien zonder speciaal trimgereedschap, geduld, ervaring en gevoel. met name de kerntjes van de spoelen draai je zo stuk.... bij sommige hoef je er alleen naar te kijken o.a. Sansui Vaak niet meer te koop.... truukje is met een druppeltje WD40 een nachtje in de week te zetten en dan heel voorzichtig.... Als je het écht goed af wil regelen, regel je ook de oscilator af, daar heb je de servicemanual voor nodig. Jack P.s. mooie dingen zijn inderdaad gratis... Je moet het alleen zien.... Zon, Zee, strand, de lucht, kortom de natuur... Bij audio is het geven en nemen..... niets voor niets! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 Maar het kan ook breedbandig (welliswaar iets minder) In bijna àlle tuners bestaan de afgestemde kringen uit 2 gedeeltes een trimmer (regelbaar condensatortje) en een regelbare spoel met kern. Door nu de trimmers optimaal rond 108mhz af te stemmen en de spoelen op 88mhz kun je een redelijk "vlakke" gevoeligheid krijgen. M.a.w. over de hele FM band een zo goed mogelijke ontvangst. Dat is inderdaad de juiste methode om een goede gelijkloop te krijgen. De meeste tuners hebben echter maar 1 of 2 kringen voor de mixer zitten en dat is toch wel een tamelijk breedbandig gebeuren hoor. M.a.w. een kring met een lage Q en dus flinke demping. Echt goede tuners hebben dan 3 of 4 kringen en dat is goed voor de selectiviteit maar daar hebben we m.i. geen FM band voor nodig. Ik doe niet aan DX-en. Daarentegen moet je het wel in de MF zoeken waar het bandbreedte en filtercurves betreft, DAAR wordt de voornaamste hoorbare kwaliteit bepaald in samenwerking met de detector (Foster-Seeley of ratio maar liever de eerste). En de begrenzer natuurlijk, liefst laat je de laatste MF trap al flink begrenzen met een mooie clipper daar nog achter. Geen zelfclippende detector zoals vroeger nog wel eens voor kwam. In dit opzicht zie ik ook liever afstemcondensatoren dan varicaps, ook al wegens de oversturings-eigenschappen. Jeetje. Doe ik het weer, zo'n technische post. Sorry hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 Jeetje. Doe ik het weer, zo'n technische post. Sorry hoor. Geeft niets ik mag het graag lezen. Steek ik toch weer wat van op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 Wil je nog iets meer van de achtergrond weten, kijk dan eens hier: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=16523.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 6 juli 2010 Author Report Share Posted 6 juli 2010 En als dat n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juli 2010 Report Share Posted 6 juli 2010 Ok praktijk en theorie kloppen dus aardig Ik heb vandaag wederom zo' n FT-980 omgebouwd omdat die andere naar een liefhebber gaat. 4 voudige variocap afstemming, 2 afgestemde kringen vóór de oscillator, 1 v/d mixer en 1 v/d oscillator zélf. Gewoon goed ontworpen rondom een BF9xx mosfet. Maar nu komt het 3 GDT filters voor wide en 2 extra normale keramische filters voor narrow. Die GDT filters en de mooie filters voor en nà de LA3410 MPX chip en de uiterst simpele schaklingen in het audiopad maken dit tot een apparaat waar door de ontwerpers zeer goed is nagedacht.... want reken maar dat op elke weerstand is beknibbelt ...Petje af Als je zo' n ding ziet, kopen! Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts