Jump to content

Luidsprekerkabels, even lang?

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn luidsprekers aan weerszijden van het audiomeubel, maar de ene staat er vlak bij, en de ander iets verder weg. Sowieso heb ik voor allebei teveel luidsprekerkabel, die ik denk in te korten.

Een beetje "omdat dat nu eenmaal zo hoort" denk ik dat beide kabels dezelfde lengte moeten hebben. Maar aan de andere kant denk ik, wat maakt het uit? Het zal op de aankomst van het geluidssignaal toch nog geen milimeter schelen als je de snelheid van de electronen door de kabel vertaalt naar de snelheid van geluid in de lucht? En dan hoef je maar een pietsje scheef te gaan zitten en dan heb je hetzelfde effect?

Hopelijk komen hier wat zinnige reacties op.

Wat ik straks overhoud aan kabels ga ik in de speakers zelf verwerken, met een beetje geluk is dat dan voldoende. (Mijn eerste eigen tweak!)

M :ph34r: rc

Hoi Marc,

Jouw luisterruimte is toch ook niet 100% symmetrisch...

Gewoon inkorten die kabels dus.

Het vervangen van de kabels in jouw speakers KAN een verbetering teweeg brengen, .....maarrrrrrr.... kan ook de boel danig verstieren.

Wanneer de kabels in jouw speakers een andere weerstand hebben, op verschillende of slechts een paar of zelfs maar

Hoi Marc,

[...]

Wanneer je dus die kabels gaat vervangen zou IK de oude kabels zo uitbouwen dat ze ook weer terug kunnen als het tegen valt met de nieuwe kabels.

Soldeer of haal de stekkertjes van de oude kabels dus alleen los, maar laat ze zitten waar ze zijn, en leg de nieuwe kabels parallel aan de oude kabels.

Mvg. Miracle.

Goeie tip! Ik verwacht er wel veel van overigens, anders zou ik er niet aan beginnen. Maar ik zie het wel als een project. En jouw suggestie ga ik ter harte nemen.

Bedankt.

Goeie tip! Ik verwacht er wel veel van overigens, anders zou ik er niet aan beginnen. Maar ik zie het wel als een project. En jouw suggestie ga ik ter harte nemen.

Bedankt.

Het KAN idd een grote verbetering zijn, zoals ik al bij verschillende speakers ondervonden heb, met als absolute topper een set Mission M35i's, maar kan ook verkeerd uitpakken.

Ook in de Dali Helicon 400's die ik hier heb is meerdere keren ander draad gegaan. Van puur zilver (ook ribbon) in teflon®, namaak Teflon, PTFE (namaak Teflon met een iets andere samenstelling) of katoen, zowel ongebleekt als gebleekt, tot dik en dun koper, ofc, occ, ofcc, in verschillende zuiverheden, met nog meer verschillende mantels, en beide afgeschermd en niet afgeschermd. Zilver met goudmoleculen met net zo veel verschillende mantels en soorten afscherming, en zelfs verzilverd koper, ook met verschillende mantels en afschermingen maar toch is het originele Dali vertinde koperdraad in teflon® er in blijven zitten, en zit nu dus weer aangesloten.

Dit bleek de beste oplossing voor in deze speakers, met alles wat er nu voor zit.

Mvg. Miracle.

Van puur zilver (ook ribbon) in teflon®, namaak Teflon, PTFE (namaak Teflon met een iets andere samenstelling)

"Teflon is de merknaam van poly-tetra-fluor-etheen (PTFE), een chemische verbinding die in 1938 ontdekt is door Roy Plunkett van de firma DuPont in de Amerikaanse staat New Jersey."

Die chemische verbinding is op meerdere manieren in te vullen.

Wanneer je één of meerdere van de moleculen in mindere of meerdere mate toepast is het net even anders dan wat er in het patent is omschreven, en mag je het dus gewoon op de markt brengen, zonder dat de firma DuPont je een proces aan kan doen waaruit ze een schadevergoeding kunnen claimen. ;)

@Jack: :lol::D:lol:B)

"Even lang" omwille van mogelijke fase(tijds)verschillen tussen links en rechts?

Nee!

De geleiding gaat met een snelheid die bijna overeenkomt met die van het licht.

Om bij de hoogste audiofrequenties faseverschillen tussen een korte en een lange geleider vast te stellen, zou er een paar honderd kilometer verschil tussen die twee moeten zijn.

(Frequentie-afhankelijke faseverschillen worden veroorzaakt door inducties (spoelwerking) en capaciteiten (condensatorwerking): niet door lengteverschillen.)

Maak in principe de kabels zo kort mogelijk.

Dan heb je de minste ohmse (gelijkstrooms)weerstand, en de minste problemen met capaciteit en inductie.

Een dikkere koperen kabel geleidt net zo goed (of beter) als een dunnere kabel van goud, zilver, platina, met teflon of een andere interessante mantel, en kost veel minder.

(Een goede koper koopt goed koper want dat is goedkoper!)

Ik zou de kabels niet inkorten, zeker dure kabels niet.

Stel je voor dat je volgend jaar de boel anders op gaat stellen, of erger: moet verhuizen!

Nee ik zou het overschot netjes bundelen en achter de "korte luidspreker" hangen. Rol het surplus bifilair op om teveel inductie te voorkomen: het restant dubbel nemen en dat opvouwen/rollen.

Ik zou de kabels niet inkorten, zeker dure kabels niet.

Stel je voor dat je volgend jaar de boel anders op gaat stellen, of erger: moet verhuizen!

Nee ik zou het overschot netjes bundelen en achter de "korte luidspreker" hangen. Rol het surplus bifilair op om teveel inductie te voorkomen: het restant dubbel nemen en dat opvouwen/rollen.

Beste Sterremuur,

De keus is dus: nu nieuwe kabel kopen om die in te bouwen (moet wellicht toch als er te weinig overschiet na deze actie), of eventueel pas als ik ga verhuizen of de boel anders ga opstellen.

De kans op dat laatste is erg gering.

De kabel is een eenvoudige V.d Hull Skyline Hybrid van ik dacht 6 euro per meter, laat het 7 euro zijn.

Niet bepaald een kabel waar een rechtgeaarde audiofiel mee te koop loopt, vermoed ik.

Maar het klinkt als de welbekende klok, en daarom zie ik wel voordeel om ook de speakers ermee uit te rusten.

skyln-hS.jpg

@Spido: het mag jouw goekeuring dus wegdragen?

2 verschillende lengtes maakt geen bal uit

Ik zou het zelf nooit doen het moet bij mij op de mm gelijk zijn

Ook mijn mening. Als je van mening bent dat het type luidsprekerkabels geen invloed hebben op de geluidsweergave maken verschilllende lengte kabels links en rechts niets uit (ze hebben immers toch geen invloed). Dan blijft alleen het argument dat verschillende lengten lastiger kan zijn bij verhuizen of herinrichting. Bovendien zijn ze minder waard bij eventuele verkoop.

Ben je van mening dat een kabel wel degelijk enige invloed op de weergave kan hebben dan is het verstandig de invloed voor links en rechts gelijk te houden.

2 verschillende lengtes maakt geen bal uit

Ik zou het zelf nooit doen het moet bij mij op de mm gelijk zijn

Ook mijn mening. Als je van mening bent dat het type luidsprekerkabels geen invloed hebben op de geluidsweergave maken verschilllende lengte kabels links en rechts niets uit (ze hebben immers toch geen invloed). Dan blijft alleen het argument dat verschillende lengten lastiger kan zijn bij verhuizen of herinrichting. Bovendien zijn ze minder waard bij eventuele verkoop.

Ben je van mening dat een kabel wel degelijk enige invloed op de weergave kan hebben dan is het verstandig de invloed voor links en rechts gelijk te houden.

Bedankt.

Uiteraard denk ik dat kabels invloed hebben. Ik ga niet voor niets de interne bekabeling aanpassen, en de huidige kabels hebben de lang niet-slechte Black & White kabels vervangen.

Ik neig er nu naar om ze even lang te houden en er gewoon een stukje bij te kopen. Waarschijnlijk heb ik aan het surplus toch niet voldoende. De speakers zijn ongeveer 1 meter hoog, beneden is denk ik het wisselfilter, en het is een zgn 2,5-weg systeem. Kan ik dan 3 kabels verwachten vanaf het wisselfilter naar de units?

@Wizzy: meneer Breem zal het wel niks vinden, correct? Ik bedoel de interne kabels vervangen.

Vrijdag besteld, zaterdag binnen:

8 meter (vast teveel) voor het binnenwerk van de speakers.

Ik had het bonnetje van vorig jaar nog, ook 8 meter, toen