Jump to content

Luidsprekerkabels, even lang?

mumsoft
 Share

Recommended Posts

Uiteraard denk ik dat kabels invloed hebben. Ik ga niet voor niets de interne bekabeling aanpassen, en de huidige kabels hebben de lang niet-slechte Black & White kabels vervangen.

Ik neig er nu naar om ze even lang te houden en er gewoon een stukje bij te kopen. Waarschijnlijk heb ik aan het surplus toch niet voldoende. De speakers zijn ongeveer 1 meter hoog, beneden is denk ik het wisselfilter, en het is een zgn 2,5-weg systeem. Kan ik dan 3 kabels verwachten vanaf het wisselfilter naar de units?

Bij een parellel filter 3 paren kabel (voor + en -) per speaker. Natuurlijk is de meeste LS kabel al 2 aderig.

Overigens is die 1102 een hele fatsoenlijke LS kabel. Als ze goed getermineerd zijn, kan je daar best nog een redelijk bedrag voor vragen.

NB dat multi quoten lukt me niet erg..

Welke black&white zijn het? 1102?

Klopt, die heb ik nu al een tijdje over.

M :ph34r: rc

Uiteraard denk ik dat kabels invloed hebben. Ik ga niet voor niets de interne bekabeling aanpassen, en de huidige kabels hebben de lang niet-slechte Black & White kabels vervangen.

Ik neig er nu naar om ze even lang te houden en er gewoon een stukje bij te kopen. Waarschijnlijk heb ik aan het surplus toch niet voldoende. De speakers zijn ongeveer 1 meter hoog, beneden is denk ik het wisselfilter, en het is een zgn 2,5-weg systeem. Kan ik dan 3 kabels verwachten vanaf het wisselfilter naar de units?

Bij een parellel filter 3 paren kabel (voor + en -) per speaker. Natuurlijk is de meeste LS kabel al 2 aderig.

Overigens is die 1102 een hele fatsoenlijke LS kabel. Als ze goed getermineerd zijn, kan je daar best nog een redelijk bedrag voor vragen.

NB dat multi quoten lukt me niet erg..

Duck, ik ben aartslui als het om verkopen aankomt.

Multi-quote doe je door de berichten die wilt quoten te markeren met de multi quote knop, en dan onderaan voor "Voeg antwoord toe" te kiezen.

Hallo Marc,

Ik ken de Black + White kabels niet.

Ik neem aan dat het een speakerkabel is met een redelijke dikte.

Als je die intern de speakers gaat gebruiken, zou ik overwegen dat alleen op het laag en midden te doen.

Mijn ervaring is dat tweeters beter klinken als je er een dun draadje naar toe legt. En vanaf natuurlijk ook. <_<

Ikzelf gebruik een dun 0.5 mm massief zilver draadje met katoenen mantel. Koper mag natuurlijk ook. (kwestie van smaak) Mijn tweeter werd er minder schreeuwerig van toen ik van een dikke draad (Analysis plus) over ging op het dunne zilver.

Groet,

Leobus

Leobus,

De Black and White heb ik juist afgedankt, ik gebruik al meer dan een half jaar deze van den Hull:

skyln-hS.jpg

Jouw ervaring met massief zilver + katoenen omhulsel kan zo in een gehakt-topic.:)

Ik ga deze kabel eerst nog laten aanpassen voor structuurinformatie, en dan pas toepassen. Het spul lijkt verder erg op twee-aderig electriciteitssnoer voor de schemerlamp. :D Schreeuwerigheid is het echter vreemd.

gewoon vervangen mum.

oude spul eruit en ALLE kabel vervangen. niet alleen naar het filter toe.

dan heb je snel een paar meter nodig.

kabels zou ik even lang houden. al is het maar voor het idee.

goed de plus en min bekijken.

gewoon vervangen mum.

oude spul eruit en ALLE kabel vervangen. niet alleen naar het filter toe.

dan heb je snel een paar meter nodig.

kabels zou ik even lang houden. al is het maar voor het idee.

goed de plus en min bekijken.

Prima. bedankt!

Gisteren nog een Torx T20 schroevendraaier gescoord, nu nog

lekker ja.

maar ik ben liever thuis. mijn eigen boeken, muziek...heerlijk.

met jouw speakers kun je met een gerust hart alle bedrading vervangen.

als je de boel dan toch open hebt. beetje bijenwas op de condensatoren druppelen en wat snot op de spoeltjes :)

verder weet ik niet of jou demping geschikt was maar wanneer daar niks over is gezegd zal dat wel goed zitten

ik heb mijn demping gependeld en bij 1 kast was het heel slechte en de ander heel goed.

succes

Ja, ik ben ook liever thuis, maar als gediplomeerde huismus krijg je dat.

Ik zie altijd op tegen vakantie, maar puntje bij paaltje vind ik het toch best fijn.

Ik zal eens kijken waar ik bijenwas vandaan haal, goeie tip.

Uit mijn speakers kwamen twee stukjes schuimplastic, het andere spul zit er nog in, dus dat zal wel okee zijn.

Typisch dat het niet bij beide speakers hetzelfde was bij jou.

Ja, ik ben ook liever thuis, maar als gediplomeerde huismus krijg je dat.

Ik zie altijd op tegen vakantie, maar puntje bij paaltje vind ik het toch best fijn.

Ik zal eens kijken waar ik bijenwas vandaan haal, goeie tip.

Uit mijn speakers kwamen twee stukjes schuimplastic, het andere spul zit er nog in, dus dat zal wel okee zijn.

Typisch dat het niet bij beide speakers hetzelfde was bij jou.

de ene speaker is een omgebouwde ls3/4B en de andere een omgebouwde Ls3/4.

de units/drivers,filters zijn vervangen. de kast en demping lieten ze zoals het was.

Zo, vandaag de boel wat opgeleukt. Ongeveer een metertje uit beide speakerkabels, even goed op plus en min (is het niet, weet ik) gelet, en ook meteen een plaat kurk aan stukjes gesneden, gewassen en gedroogd.

Daar ga ik morgen mooie (?) kabeldragertjes uit lijmen, zodat ze niet meer over de schilderijen reproducties of aan een roestige spijker boven de vloer hoeven te zweven.

En tegelijk een plaatje kurk voor onder de DAC op maat gemaakt. Die DAC had ik eerst rechtop staan, ook op kurk, maar die bleek een stuk(je) beter te klinken als hij plat op zijn buikje werd gelegd. En toen was de plaat kurk te klein.

Het klopt nu allemaal wat beter en het klinkt nog best aardig.

M :rolleyes: rc

heb jij zo'n "foute" vloer dan?

Heugafeld nylon tapijttegels. Dertig jaar geleden gelegd, nog altijd niet versleten. Daaronder hardboard, daaronder eeuwenoude houten planken.

De tip om de kabels van de vloer te houden heb ik van een bekende gehaktoloog, en daar houd ik me aan.

Tot ik natuurlijk zelf gevoel krijg voor die dingen, of een pendeltje. Dat zou wel het mooiste zijn.

En baat het niet, het schaadt ook niet.

Ik heb niet zo'n zin om in uitputtende luistersessies te kijken of op de vloer inderdaad minder klinkt dan van de vloer.

Vooruit, een footootje:

300B9518490D7BE74F2F6A6F7FF5B7EC-kabels-van-de-vloer.jpg

Maar wanneer de ene speaker verder van de versterker staat dan de andere, en je wilt persé de kabel even lang hebben, dan heb je aan een kant teveel. Wat doe je daar mee?
De foto is wat dat betreft vrij duidelijk. Ik kan me niet voorstellen dat een elektron het heen-en-weer krijgt bij die slingers in de kabel.

Wat betreft de kabel boven de vloer kan ik me voorstellen dat het enig nut heeft bij betonnen vloeren, om ze vrij te houden van de wapening.

heb jij zo'n "foute" vloer dan?

Heugafeld nylon tapijttegels. Dertig jaar geleden gelegd, nog altijd niet versleten. Daaronder hardboard, daaronder eeuwenoude houten planken.

De tip om de kabels van de vloer te houden heb ik van een bekende gehaktoloog, en daar houd ik me aan.

Tot ik natuurlijk zelf gevoel krijg voor die dingen, of een pendeltje. Dat zou wel het mooiste zijn.

En baat het niet, het schaadt ook niet.

Ik heb niet zo'n zin om in uitputtende luistersessies te kijken of op de vloer inderdaad minder klinkt dan van de vloer.

Vooruit, een footootje:

300B9518490D7BE74F2F6A6F7FF5B7EC-kabels-van-de-vloer.jpg

waarschijnlijk kun je ze na verloop van tijd gewoon over de vloer laten lopen.

voor meer info moet je pm doen

Oprollen is per definitie slechter...dan maar korter!

??? Volgens welke definitie is oprollen slechter?

Leuk, dat heb ik ook zo vaak gehoord gelezen. Ook indirect al eerder in dit topic: http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=13457&view=findpost&p=374371

Feit is (o, volgens wie dan?) dat kabels ook om zich heen een veld genereren dat je het beste met rust laat.

Misschien is het wel een weid verbreid misverstand?

Ik kan niet zeggen dat ik het getest heb.

Oprollen is per definitie slechter...dan maar korter!

??? Volgens welke definitie is oprollen slechter?

Ja dat ga ik jou aan je neus hangen :P

Wordt steeds kinderachtiger Hear, gaan je nu geheimzinnig doen? Zal dan wel een losse flodder geweest zijn...

Even een oud topic naar boven optillen :D Puf, puf

Hiermee kan een mens zich lekker vermaken: http://www.hear.nl/f...showtopic=12544

image002.jpg

En onze Proprius poste dit, waar ik op doelde:

figa.gif

in deze post: http://www.hear.nl/f...ndpost&p=333959

Van M44 ga ik wellicht nog eens horen hoe of het zit, h

figa.gif

Wauw, dat is nog eens een speakerkabel. Daar je zit nou met je kurken. Knoop dat maar eens aan elkaar... :lol:

Maar laat Goodtube niet zo kinderachtig doen en vertellen volgens welke definitie oprollen volgens hem slechter is. Er is iig geen wereldse definitie van te vinden.

;)