m44 Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 jaja mumsoft dat zijn geweldige topics kurkvloeren. ebbenhouten volume knoppen, kabel dragers. heel jammer maar dat soort topics "kunnen"helaas niet meer. ik pm je vandaag mum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 jaja mumsoft dat zijn geweldige topics kurkvloeren. ebbenhouten volume knoppen, kabel dragers. heel jammer maar dat soort topics "kunnen"helaas niet meer. ik pm je vandaag mum Natuurlijk kunnen ze wel, waarom niet? Probleem is meer dat iemand die daar een vraag over stelt nooit een antwoord krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Ik heb mijn luidsprekers aan weerszijden van het audiomeubel, maar de ene staat er vlak bij, en de ander iets verder weg. Sowieso heb ik voor allebei teveel luidsprekerkabel, die ik denk in te korten. Een beetje "omdat dat nu eenmaal zo hoort" denk ik dat beide kabels dezelfde lengte moeten hebben. Maar aan de andere kant denk ik, wat maakt het uit? Het zal op de aankomst van het geluidssignaal toch nog geen milimeter schelen als je de snelheid van de electronen door de kabel vertaalt naar de snelheid van geluid in de lucht? En dan hoef je maar een pietsje scheef te gaan zitten en dan heb je hetzelfde effect? Hopelijk komen hier wat zinnige reacties op. Wat ik straks overhoud aan kabels ga ik in de speakers zelf verwerken, met een beetje geluk is dat dan voldoende. (Mijn eerste eigen tweak!) M rc Ik houd mijn ls kabels altijd even lang, mijn waarneming is nl. dat bij de verschillende lengtes die ik eerst gebruikte (2 en 5 meter) KLANKverschillen optraden. Mijn eerste indruk was dat de ene speaker wat harder klonk dan de andere, het bleek toch om klankmatige verschillen te gaan. Het heeft vlgs. mij te maken met het feit dat lage en hoge frequenties niet dezelfde "reistijd" hebben in een kabel waarbij ook de dikte van de kabel een rol speelt. Er wordt toch ook niet voor niets ge- bi- en tri-wired en composietkabel van verschillende diameters gebruikt? Reakties??? Graag!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 mijn inziens word er wel voor niks ge bi-tri wired. ik heb er nooit een verbetering door gehoord. Bi amping idem. heb ik wel ene keer heel mooi gehoord maar die gast was daar enkele maanden mee aan het rommelen geweest en veel geld gekost. inmiddels heeft ie het weer verkocht en het back to basic principe gehanteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Het heeft vlgs. mij te maken met het feit dat lage en hoge frequenties niet dezelfde "reistijd" hebben in een kabel waarbij ook de dikte van de kabel een rol speelt. Reakties??? Graag!!!! In luidsprekersnoeren (kabels... trossen...) selecteren de electronen niet aan de hand van de geluidsfrequenties of ze sneller of langzamer het signaal moeten doorgeven van het snoerbegin aan de versterker tot het eind bij de luidspreker. Voordat de hoge en lage frequenties de luidsprekers bereiken zijn het dan ook geen geluidstrillingen. Geluidsfrequentie is niet hetzelfde als stroomfrequentie. De omzetting ervan wordt pas weer gerealiseerd in scheidingfilters en luidsprekerunit-aansturing in de luidsprekerkast. Bij platenspelers wordt dit principe andersom in het element bewerkstelligd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 juli 2010 Author Report Share Posted 21 juli 2010 jaja mumsoft dat zijn geweldige topics kurkvloeren. ebbenhouten volume knoppen, kabel dragers. heel jammer maar dat soort topics "kunnen"helaas niet meer. ik pm je vandaag mum Natuurlijk kunnen ze wel, waarom niet? Probleem is meer dat iemand die daar een vraag over stelt nooit een antwoord krijgt. Pjotr, ik heb een parabel voor je. Vanochtend reed ik over de Uiterste Gracht, en weer viel het me op hoe fijn ik het daar vind. De prachtige hoge bomen, het mooie licht, de oude huizen, en de rust daar, geven mij een speciaal goed gevoel. Dat heb ik niet in een nieuwbouwwijk met dunne boompjes. Je kunt natuurlijk vragen hoe dat komt, maar ik heb daar geen antwoord op. Je zou er een fundamenteel onderzoek naar kunnen doen, want dat is vast nog niet gebeurd - ga er maar aan staan. Met gehakt is het denk ik net zo iets. Er wordt een paar natuurlijke ingedri Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Ik houd mijn ls kabels altijd even lang, mijn waarneming is nl. dat bij de verschillende lengtes die ik eerst gebruikte (2 en 5 meter) KLANKverschillen optraden. Mijn eerste indruk was dat de ene speaker wat harder klonk dan de andere, het bleek toch om klankmatige verschillen te gaan. Het heeft vlgs. mij te maken met het feit dat lage en hoge frequenties niet dezelfde "reistijd" hebben in een kabel waarbij ook de dikte van de kabel een rol speelt. Er wordt toch ook niet voor niets ge- bi- en tri-wired en composietkabel van verschillende diameters gebruikt? Reakties??? Graag!!!! Volgens mij is de snelheid van electrisch signaal door een geleider bijna gelijk aan de lichtsnelheid in vacuum. Of er nog enige frequentie afhankelijkheid is weet ik niet, maar ik betwijfel toch of dit op enige meters LS draad hoorbaar is Overigens is de snelheid van de electronen zelf slecht enkele cm per uur (electronen drift). Heb je de kabels wel eens omgewisseld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Het heeft vlgs. mij te maken met het feit dat lage en hoge frequenties niet dezelfde "reistijd" hebben in een kabel waarbij ook de dikte van de kabel een rol speelt. Reakties??? Graag!!!! In luidsprekersnoeren (kabels... trossen...) selecteren de electronen niet aan de hand van de geluidsfrequenties of ze sneller of langzamer het signaal moeten doorgeven van het snoerbegin aan de versterker tot het eind bij de luidspreker. Voordat de hoge en lage frequenties de luidsprekers bereiken zijn het dan ook geen geluidstrillingen. Geluidsfrequentie is niet hetzelfde als stroomfrequentie. De omzetting ervan wordt pas weer gerealiseerd in scheidingfilters en luidsprekerunit-aansturing in de luidsprekerkast. Bij platenspelers wordt dit principe andersom in het element bewerkstelligd. Okee, misschien een beetje raar geformuleerd, maar hoge en lage tonen hebben toch niet dezelfde stroomfrequenties? En vlgs. mij is niet elke kabel optimaal voor alle frequenties, vgl. litz wire met installatiedraad. Het klopt toch dat electronentransport langs de buitenwand van de draad plaatsvindt en niet zozeer door de kern.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Volgens mij is de snelheid van electrisch signaal door een geleider bijna gelijk aan de lichtsnelheid in vacuum. Of er nog enige frequentie afhankelijkheid is weet ik niet, maar ik betwijfel toch of dit op enige meters LS draad hoorbaar is Overigens is de snelheid van de electronen zelf slecht enkele cm per uur (electronen drift). Heb je de kabels wel eens omgewisseld? Klopt, de snelheid van een signaal door een kabel is ca. 5 ns/m. Op de keper beschouwd is dat signaal ladingsoverdracht maar dat wil nog niet zeggen dat een vrij elektron wat je er in stopt aan het begin 5 ns later 1m verder is in de kabel. Elektronen hoppen van atoom naar atoom en een vrij elektron wat je een meter verder terug vindt t.g.v. van dat elektron wat je er in gestopt hebt is een heel ander. Het vertegenwoordigt wel dezelfde lading. Tot zover gewone middelbare school natuurkunde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Klopt, de snelheid van een signaal door een kabel is ca. 5 ns/m. [....] Tot zover gewone middelbare school natuurkunde Vreemd.....op de middelbare school hebben ze mij geleerd dat snelheid wordt uitgedrukt in m/s en niet andersom..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Ik houd mijn ls kabels altijd even lang, mijn waarneming is nl. dat bij de verschillende lengtes die ik eerst gebruikte (2 en 5 meter) KLANKverschillen optraden. Mijn eerste indruk was dat de ene speaker wat harder klonk dan de andere, het bleek toch om klankmatige verschillen te gaan. Het heeft vlgs. mij te maken met het feit dat lage en hoge frequenties niet dezelfde "reistijd" hebben in een kabel waarbij ook de dikte van de kabel een rol speelt. Er wordt toch ook niet voor niets ge- bi- en tri-wired en composietkabel van verschillende diameters gebruikt? Reakties??? Graag!!!! Volgens mij is de snelheid van electrisch signaal door een geleider bijna gelijk aan de lichtsnelheid in vacuum. Of er nog enige frequentie afhankelijkheid is weet ik niet, maar ik betwijfel toch of dit op enige meters LS draad hoorbaar is Overigens is de snelheid van de electronen zelf slecht enkele cm per uur (electronen drift). Heb je de kabels wel eens omgewisseld? Ja, ik had die kabels wel al omgewisseld,en hetzelfde effect bemerkt. Ik heb toen betere kabels van gelijke lengte gekocht en mijn vraag of de ene speaker harder kon klinken door de kortere kabel werd beantwoord met NEE, omdat de weerstandverschillen zo klein zijn dat het iig geen vermogensverlies oplevert. Er is mij toen verteld dat je wel klankverschillen kon krijgen door het verschil in lengte waardoor de ene speaker wat meer "opvalt". Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 (edited) Maar laat Goodtube niet zo kinderachtig doen en vertellen volgens welke definitie oprollen volgens hem slechter is. Er is iig geen wereldse definitie van te vinden. Maakt het oprollen van luidsprekerkabel er dan niet een inductor van? Je introduceert een zekere spoelwerking in de luidsprekerleiding die er niet hoeft te zijn. Volgens mij zijn er geen andere argumenten voor; dit is het enige dat ik er ooit over tegenkwam in elk geval! Misschien is de werking zo gering dat het te verwaarlozen is? Koperdraad oprollen levert hoe dan ook een spoelwaarde op. Vandaar het idee om kabels niet op te rollen. De bedoelde spoelwaarde zit immers al in het filter... Edited 21 juli 2010 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Klopt, de snelheid van een signaal door een kabel is ca. 5 ns/m. [....] Tot zover gewone middelbare school natuurkunde Vreemd.....op de middelbare school hebben ze mij geleerd dat snelheid wordt uitgedrukt in m/s en niet andersom..... Je hebt helemaal gelijk, het moet zijn "vertraging". Maar toch begreep je het? Maareh, alle frequenties in het audiogebied worden wel nagenoeg evenveel vertraagd. Daar is de kabel een simpel RCL laag-doorlaat netwerk met de daarbij behorende frequentie/fase karakteristiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Maakt het oprollen van luidsprekerkabel er dan niet een inductor van? Je introduceert een zekere spoelwerking in de luidsprekerleiding die er niet hoeft te zijn. Volgens mij zijn er geen andere argumenten voor; dit is het enige dat ik er ooit over tegenkwam in elk geval! Misschien is de werking zo gering dat het te verwaarlozen is? Koperdraad oprollen levert hoe dan ook een spoelwaarde op. Vandaar het idee om kabels niet op te rollen. De bedoelde spoelwaarde zit immers al in het filter... En dat is dus het indianenverhaal wat niet klopt Je rolt n.l. zowel de heengaande als teruggaande draad tegelijkertijd op. De magnetische velden van die twee draden zijn tegengesteld en heffen elkaar op en de zelfinductie wordt dan niet groter (of kleiner). Ik heb jaren geleden met een aantal collega's naar aanleiding hiervan eens 20m v.d.Hul kabel opgemeten met een Agilent impedantie analyser: De hele kabel opgerold gaf een zelfinductie van 14 uH (als ik mij goed herinner). Diezelfde kabel geheel uitgerold in de gang in een rechte lijn gaf exact diezelfde 14uH. Omdat toen ook al dat verhaal van het betonijzer speelde hebben we dat buiten op het grasveld herhaald: Geen enkel verschil. Gisteren naar aanleiding van Goodtube's opmerking voor de grap eens de zelfinductie van 25m van dat oranje grasmaaiersnoer nog eens opgemeten met mijn simpele Velleman LC metertje. Dat was snoer wat ik zo snel in een behoorlijke lengte in de schuur heb liggen. Geheel opgerold: Op de kop af 30 uH, Geheel uitgerold: Precies diezelfde 30 uH en voor de helft opgerold eveneens 30 uH. Het verhaal van de toenemende zelfinductie kan w.m.b. naar de prullenbak, gewoon een broodje aap. De praktijk wijst een toename i.i.g. niet uit. B.t.w. 30 uH geeft met een belastingsweerstand van 8 ohm een -3dB frequentie op ca 40 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Maakt het oprollen van luidsprekerkabel er dan niet een inductor van? Je introduceert een zekere spoelwerking in de luidsprekerleiding die er niet hoeft te zijn. Volgens mij zijn er geen andere argumenten voor; dit is het enige dat ik er ooit over tegenkwam in elk geval! Misschien is de werking zo gering dat het te verwaarlozen is? Koperdraad oprollen levert hoe dan ook een spoelwaarde op. Vandaar het idee om kabels niet op te rollen. De bedoelde spoelwaarde zit immers al in het filter... En dat is dus het indianenverhaal wat niet klopt Je rolt n.l. zowel de heengaande als teruggaande draad tegelijkertijd op. De magnetische velden van die twee draden zijn tegengesteld en heffen elkaar op en de zelfinductie wordt dan niet groter (of kleiner). Ik heb jaren geleden met een aantal collega's naar aanleiding hiervan eens 20m v.d.Hul kabel opgemeten met een Agilent impedantie analyser: De hele kabel opgerold gaf een zelfinductie van 14 uH (als ik mij goed herinner). Diezelfde kabel geheel uitgerold in de gang in een rechte lijn gaf exact diezelfde 14uH. Omdat toen ook al dat verhaal van het betonijzer speelde hebben we dat buiten op het grasveld herhaald: Geen enkel verschil. Gisteren naar aanleiding van Goodtube's opmerking voor de grap eens de zelfinductie van 25m van dat oranje grasmaaiersnoer nog eens opgemeten met mijn simpele Velleman LC metertje. Dat was snoer wat ik zo snel in een behoorlijke lengte in de schuur heb liggen. Geheel opgerold: Op de kop af 30 uH, Geheel uitgerold: Precies diezelfde 30 uH en voor de helft opgerold eveneens 30 uH. Het verhaal van de toenemende zelfinductie kan w.m.b. naar de prullenbak, gewoon een broodje aap. De praktijk wijst een toename i.i.g. niet uit. B.t.w. 30 uH geeft met een belastingsweerstand van 8 ohm een -3dB frequentie op ca 40 kHz. Zou dat betekenen dat de opgerolde haspel ook niet warm kan worden als je daar spanning door heen laat lopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 (edited) Zou dat betekenen dat de opgerolde haspel ook niet warm kan worden als je daar spanning door heen laat lopen? Je bedoelt waarschijnlijk wanneer je er stroom doorheen laat lopen? Maar nee, die redenering klopt niet. Een kabel (of welke geleider dan ook) wordt warm als er stroom door loopt. Dat komt enkel door zijn (Ohmse) weerstand. Dat heeft dus niks met (zelf)inductie te maken. De reden dat een opgerolde kabel warmer wordt en sneller opwarmt dan een uitgerolde kabel is dat een opgerolde kabel z'n warmte niet kwijt kan. Hij ligt immers 'tegen zichzelf' aan, waardoor de warmte niet goed weg kan, en hij zichzelf opwarmt. Daarom moet je een kabel altijd uitrollen als je 'm (zwaar) gaat belasten. Dat geldt voor een verlengsnoer, en ook voor de snoer van bijvoorbeeld een stofzuiger... Voor een luidsprekersnoer maakt het niet zo veel uit of je 'm wel of niet oprolt. Daar loopt nauwelijks stroom door (RMS-waarde), dus een luidsprekersnoer warmt sowieso weinig/niet op. Komt nog bij dat de meeste mensen vrij dikke luidsprekersnoeren gebruiken, van 2,5 of 4mm2, of nog dikker. Daar moet je wel zo ongelovelijk veel stroom doorheen jassen wil dat een keer warm worden. Tegen die tijd is je versterker al lang opgerookt Edited 21 juli 2010 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Ik houd mijn ls kabels altijd even lang, mijn waarneming is nl. dat bij de verschillende lengtes die ik eerst gebruikte (2 en 5 meter) KLANKverschillen optraden. Mijn eerste indruk was dat de ene speaker wat harder klonk dan de andere, het bleek toch om klankmatige verschillen te gaan. Het heeft vlgs. mij te maken met het feit dat lage en hoge frequenties niet dezelfde "reistijd" hebben in een kabel waarbij ook de dikte van de kabel een rol speelt. Er wordt toch ook niet voor niets ge- bi- en tri-wired en composietkabel van verschillende diameters gebruikt? Reakties??? Graag!!!! Je bent erin getrapt! Wat je hoofd -foutief- heeft voorspelt, namelijk dat er invloed zou zijn, dat hebben je hersenen subjectief 'geloofd'. Je denkt een verschil te horen. Luister er eens langer dan een paar weken naar. Hoor je dan nog verschil? Reistijd? een signaal door een kabel van hear naar de maan, zal er iets meer dan 1 seconde over doen. Die 3 meter verschil tussen jouw kabels ga je echt niet in nanoseconden vaststellen. Wanneer je hele slechte kabel hebt, zou je verschil kunnen horen. Maar dan moet je wel hele slechte kabel gebruiken. Hele inductieve, capacitieve of resistieve kabel dus. just my 2 cents Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Het verhaal van de toenemende zelfinductie kan w.m.b. naar de prullenbak, gewoon een broodje aap. De praktijk wijst een toename i.i.g. niet uit. Akkoord, ik kan die uitleg snappen en neem gewoon aan dat ie correct is. Niks mis met aanname natuurlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2010 Report Share Posted 21 juli 2010 Gisteren ook gelijk even gechecked wat de capaciteit doet: Opgerold 2,78 nF en helemaal recht uitgerold 2,76 nF, een dramatisch verschil van 20pF over een lengte van 25 m Dat is minder dan 1%. Dat tuinsnoer is wel wat aan de hoge kant met ca. 100 pF/m. V.d. Hul is dacht ik tussen de 15 pF en 30 pF de meter. I.i.g. als je LS kabel gaat inkorten gaat de zelfinductie EN de capaciteit dramatisch meer veranderen (evenredig met de lengte) dan bij oprollen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 juli 2010 Report Share Posted 22 juli 2010 Maakt het oprollen van luidsprekerkabel er dan niet een inductor van? Je introduceert een zekere spoelwerking in de luidsprekerleiding die er niet hoeft te zijn. Volgens mij zijn er geen andere argumenten voor; dit is het enige dat ik er ooit over tegenkwam in elk geval! Misschien is de werking zo gering dat het te verwaarlozen is? Koperdraad oprollen levert hoe dan ook een spoelwaarde op. Vandaar het idee om kabels niet op te rollen. De bedoelde spoelwaarde zit immers al in het filter... En dat is dus het indianenverhaal wat niet klopt Je rolt n.l. zowel de heengaande als teruggaande draad tegelijkertijd op. De magnetische velden van die twee draden zijn tegengesteld en heffen elkaar op en de zelfinductie wordt dan niet groter (of kleiner). Daar ben ik dan mooi de sigaar met mn "shotgun" (gescheiden kabel voor + en -) bedrading Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 22 juli 2010 Report Share Posted 22 juli 2010 Ik houd mijn ls kabels altijd even lang, mijn waarneming is nl. dat bij de verschillende lengtes die ik eerst gebruikte (2 en 5 meter) KLANKverschillen optraden. Mijn eerste indruk was dat de ene speaker wat harder klonk dan de andere, het bleek toch om klankmatige verschillen te gaan. Het heeft vlgs. mij te maken met het feit dat lage en hoge frequenties niet dezelfde "reistijd" hebben in een kabel waarbij ook de dikte van de kabel een rol speelt. Er wordt toch ook niet voor niets ge- bi- en tri-wired en composietkabel van verschillende diameters gebruikt? Reakties??? Graag!!!! Je bent erin getrapt! Wat je hoofd -foutief- heeft voorspelt, namelijk dat er invloed zou zijn, dat hebben je hersenen subjectief 'geloofd'. Je denkt een verschil te horen. Luister er eens langer dan een paar weken naar. Hoor je dan nog verschil? Reistijd? een signaal door een kabel van hear naar de maan, zal er iets meer dan 1 seconde over doen. Die 3 meter verschil tussen jouw kabels ga je echt niet in nanoseconden vaststellen. Wanneer je hele slechte kabel hebt, zou je verschil kunnen horen. Maar dan moet je wel hele slechte kabel gebruiken. Hele inductieve, capacitieve of resistieve kabel dus. just my 2 cents dus als je na een paar weken nog wel verschil hoort is het geen autosuggestie meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2010 Report Share Posted 22 juli 2010 Daar ben ik dan mooi de sigaar met mn "shotgun" (gescheiden kabel voor + en -) bedrading Als je die + en - apart oprolt zeker. Als je ze samen oprolt kan het meevallen. Overigens wel een punt met die "losse" draden: De eigen zelfinductie van een kabel wordt mede bepaald door het omsloten (lucht) oppervlak van de heen en teruggaande draad. Leg je die draden ver uit elkaar krijg je een behoorlijk hoge zelf inductie. Ik kan mij nog een demo herinneren van dat 47-Labs teflon apenhaar: Dat gaf toen een terughoudend hoog (wat overigens wel goed uit kwam bij de toen gebruikte speakers). Ja dank je de koekoek, de draden lagen zover uit elkaar (een tiental cm) dat de daardoor ontstane zelfinductie van de kabel dermate hoog was dat het een mooi hoorbaar laagdoorlaat filter vormde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 juli 2010 Report Share Posted 22 juli 2010 Daar ben ik dan mooi de sigaar met mn "shotgun" (gescheiden kabel voor + en -) bedrading Als je die + en - apart oprolt zeker. Als je ze samen oprolt kan het meevallen. Overigens wel een punt met die "losse" draden: De eigen zelfinductie van een kabel wordt mede bepaald door het omsloten (lucht) oppervlak van de heen en teruggaande draad. Leg je die draden ver uit elkaar krijg je een behoorlijk hoge zelf inductie. Ik kan mij nog een demo herinneren van dat 47-Labs teflon apenhaar: Dat gaf toen een terughoudend hoog (wat overigens wel goed uit kwam bij de toen gebruikte speakers). Ja dank je de koekoek, de draden lagen zover uit elkaar (een tiental cm) dat de daardoor ontstane hoge zelfinductie van de kabel dermate hoog was dat het een mooi hoorbaar laagdoorlaat filter vormde. Te koop 2*3.3 m shotgun bedrading, made in de joe es of ee (eigenlijk gewoon Canare). Moet in mn nieuwe huis toch wat anders ivm verhoogde waf eisen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2010 Report Share Posted 22 juli 2010 Is toch prima voor je laag weergevers? Daar maakt dat beetje zelfinductie weinig uit. Bovendien kun je ze mooi samen houden door ze in dat zwarte gevlochten polyamide kous te stoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 juli 2010 Author Report Share Posted 22 juli 2010 Is het toch een nuttig draadje geworden... Duck, die kabel van mij kost geen poep, en doet 3D. En is ook nog es zeer geschikt voor uhmme... dinges (Maar ik heb ook nog 2 x 3 meter Black and White LF 1102 over, v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts