Hans Posted 25 september 2002 Report Share Posted 25 september 2002 Ik heb een Arcam 23T CD-speler, Musical Fidelity A300 versterker en B&W 804 Nautilus speakers. Interconnect is VdHul Integration en speakerkabels zijnb VdHul Teatrack biwires (= 2x CS 122). Over het resultaat is veel goeds te zeggen, maar ik blijf bekkens, bepaalde violen etc wat te schel vinden.Weet iemand er wat op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 september 2002 Report Share Posted 25 september 2002 Geplaatst door Hans:Ik heb een Arcam 23T CD-speler, Musical Fidelity A300 versterker en B&W 804 Nautilus speakers. Interconnect is VdHul Integration en speakerkabels zijnb VdHul Teatrack biwires (= 2x CS 122). Over het resultaat is veel goeds te zeggen, maar ik blijf bekkens, bepaalde violen etc wat te schel vinden.Weet iemand er wat op? Ik heb zelf ook de N804 en het kan wel eens zijn dat het wat scherp klinkt. De N804 heeft dat een beetje aan zich. eigenlijk alle B&W's met een kevlar speaker doen dat wel. Ik heb mijn mix gevonden door een MIT T2 luidsprekerkabel te gebuiken. Deze in combinatie met een krachtige versterker met een hoge dempingsfactor zou het probleem moeten oplossen. Je MF A300 is daar wel geschikt voor en hoewel de CS-122 ook wel de neiging heeft om het wat donkerder te kleuren is dit blijkbaar nog niet genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mountain B Posted 26 september 2002 Report Share Posted 26 september 2002 Hallo Hans, Ik speel zelf met de N804 en de Cd23T speler. Geen enkel moment kan ik de N804 betrappen op een overdreven hoog of een schelle klank. Lange tijd ben ik zelf bezig geweest om aan de kant van de bekabeling, interlinks en stroomvoorziening om een tot voor mij goed resultaat te komen. Wellicht dat je hier voordeel mee kan halen. gr. Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
void Posted 26 september 2002 Report Share Posted 26 september 2002 Dat is een veelgehoord probleem met de metalen tweeters uit de Nautilus serie, ze laten alles horen maar soms met wat scherpte, alleen met een versterker die terughoudend is in het hoog zul je wat meer rust in het geluid krijgen, aan je bekabeling ligt het niet. De bron scheelt ook, met een goed CD-loopwerk/DAC heb je een vloeiender, rustiger, natuurlijker hoog, maar die zijn duur. Ik heb net gelezen dat de Nautilus lijn opgevolgd gaat worden, hopelijk doen ze ook iets aan die tweeter (voor mijn smaak iets te agressief, metalig, niet natuurlijk genoeg). Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 26 september 2002 Report Share Posted 26 september 2002 Geplaatst door void:... Dat is een veelgehoord probleem met de metalen tweeters uit de Nautilus serie... ... ze laten alles horen maar soms met wat scherpte ... hopelijk doen ze ook iets aan die tweeter (voor mijn smaak iets te agressief, metalig, niet natuurlijk genoeg). He void, Ik vond die tweeters ook iets metaligs hebben. Mijn idee is dat ze niet alles laten horen, maar nog meer dan dat. Dat heet dus gewoon vervorming. Als je nou gaat kijken waar dat vandaan zou kunnen komen kom je er bijna niet achter met de standaard methodes. Tenzij je verder gaat kijken dan je neus lang is. Ik bedoel hiermee boven 20.000 Hz. Bij 0,1 Watt (het gemiddelde vermogen waar een tweeter mee draait) is het allemaal heel fraai en loopt de zaak redelijk netjes door tot 22 kHz, echter als je er een paar Ampere doorheen jaagt (komt vaak voor bij een klap op een snaredrum) zie je een vreselijke resonantie ontstaan tussen 30 en 35 kHz. Uiteraard hoor je die niet, maar fasedraaingen en mengprodukten (IM) die het gevolg daarvan zijn zitten heel comfortabel in het hoorbare gebied tussen 5 en 10 kHz. Overigens heb ik nog nooit een metaldome gezien (behalve die koperen van Celestion) die dat niet had, alleen de ene is 'erger' dan de ander. Dat veel luidprekergegevens niet boven 20.000 gaan veranderd natuurlijk niets aan dat probleem. Het is niet anders. Zucht. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 26 september 2002 Report Share Posted 26 september 2002 Ik heb een gewone cs 122 van V/D Hul, en ik vind die luidsprekerkabel wat aan de scherpe kant. Verder heb ik matrix 803. Ik weet niet in hoeverre die tweeters op elkaar lijken. Laatst Monsterkabel geleend (weet het type even niet meer) en dat klonk al een stuk beter. Ook het laag van de cs 122 is niet zo strak en komt een beetje 'pompend' over. Groeten, ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 26 september 2002 Author Report Share Posted 26 september 2002 Hallo sodejuu, Mountain B, void, gert, Ruben en Ome Henk, With a little help van zoveel forumleden leer je een hoop in een etmaal! Zeg Ruben, heb jij soms dezelfde leverancier als ik? Ik heb nl. ook net wat Monster-kabels meegekregen (M 850i interconnect en M1.2s speaker). Ik heb ze nog te kort om al een mening te hebben. (Heeft iemand er wel ervaring mee? Bv vergeleken met MIT-kabel, die een paar van jullie aanraden?) Ik heb niet zoveel verstand van de techniek, maar wel weet ik dat het precies de klank van de snare-drums is, die mij het meest stoort aan mijn installatie, dus er zou weleens wat in het verhaal van gert kunnen zitten over de resonantie tussen 30 en 35 kHz. bij de Nautilus 804. Tot schrijfs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
void Posted 26 september 2002 Report Share Posted 26 september 2002 Overigens heb ik nog nooit een metaldome gezien (behalve die koperen van Celestion) die dat niet had, alleen de ene is 'erger' dan de ander. Nee, ik ook niet, persoonlijk vind ik dat ze natuurlijke warmte van koper/cymbals niet mooi weergeven, het klinkt allemaal iets teveel naar pannendeksels, maar veel mensen denken er anders over want ze worden veelvuldig toegepast. Verder heb ik matrix 803. Ik weet niet in hoeverre die tweeters op elkaar lijken. Die van de Matrix is nog wat vriendelijker volgens mij, ik heb een Matrix 801 series3 en die tweeter is redelijk vergeleken met de Nautilus, maar 't blijft wat metalig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 1 oktober 2002 Author Report Share Posted 1 oktober 2002 Beste forummers, Nog even een verslagje van mijn bevindingen met de Monster 850i interconnect in de schelheidsbestrijding (de geleende Monster M1.2 speakerkabels kon ik nog niet uitproberen vanwege verkeerde stekkers). De Monster gaf op mijn set minder detail dan de VdHul Integration en nam (daardoor?) ook wat schelheid weg. Je hoort dus minder detail, maar wat je hoort klinkt wel forser en strakker. Het krachtigere sprak me wel aan, maar verder houd ik meer van de Integration. In 'de bladen' wordt Monster weleens als 'warm' getypeerd, maar dat is de Integration dan volgens mij ook. In vergelijking met de Monster viel me pas echt op dat de Intergration mooi vloeiend, ruimtelijk en verfijnd is. De CD's die ik voorheen te schel vond klinken met de Monster minder schel, maar daar staat tegenover dat alle andere CD's (de meerderheid) nu minder klonken, tenminste volgens mijn smaak. Zou ik toch maar met de (soms!) scherpe kantjes van de Nautilus 804 tweeter moeten leven? Of is er een oplossing waarbij ik niet het kind met het badwater hoef weg te gooien? Heeft void toch gelijk en moet ik het bij mijn versterker (MF A300) zoeken? Ik kwam in een paar Engelse recensies van Musical Fidelity versterkers wel opmerkingen tegen over dat hun hoog te scherp klonk. Tot schrijfs, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Posted 1 oktober 2002 Report Share Posted 1 oktober 2002 Ik denk niet dat we dezelfde dealer hebben. Mijn dealer is min of meer mijn buurman. Heb niet echt een dealer dus. Je zou nog steeds andere luidsprekerkabel kunnen testen. De monster interlink die ik laatst heb geleend (reference 2) was in het hoog niet zo heel rustig maar hij blonk wel uit in ruimtelijkheid. Het laag vond ik toch wel erg goed. In totaal niet beter dan mijn huidige interlink (ixos 102). Wel wat ruimtelijker, maar wat onrustiger. Ik hoop dat je eruit komt. Groeten, Ruben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 1 oktober 2002 Author Report Share Posted 1 oktober 2002 Hallo Ruben, Over het laag van de Monster kabel (al had ik een andere) ben ik het helemaal met je eens. Dat vond ik ook mooi. Was ik eigenlijk vergeten te vermelden. Ik denk dat ik toch nog eens wat met MIT ga proberen, al waren de prijzen die ik ben tegengekomen wel erg hoog. Als het zoveel wordt, geef ik het geloof ik liever uit aan betere apparatuur. Succes met de platenspeler! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts